Grab your joystick! Stella – Atari 2600 emulátor

atari 2600

Jak jsem nedávno avizoval, před víkendem mi domů dorazil klon Atari 2600, konečně. Měl jsem v plánu jej podrobit těžké dvoudenní zkoušce, žel bohu, co se nestalo, nepodařilo se mi stroj rozchodit. Podezření padá na slabý zdroj, popř. levnou Genius TV kartu, pomocí které ženu signál přes PC až do monitoru. Uvidíme, jak to dopadne, dneska budu laborovat dál (s novym zdrojem a zásobou piva).

Good Games Only Need One Red Button!

Jenže, moje touha zahrát si Enduro byla příliš silná, ke slovu se tedy dostal emulátor - Stella. Ale ještě než se dostanu k jeho popisu, něco málo o konzoli samotné.

Atari 2600 VCS je konzole vyvinutá firmou Atari jako odpověď na konkurenční herní systém VES firmy Fairchild Camera and Instrument, a to v roce 1976. Roku 1977 byl přístroj na Consumer Electronics Show představen veřejnosti, a téměř 20ti letá éra konzole mohla začít. Výroba v asijských továrnách byla skončena až počátkem devadesátých let, a na tuzemských tržištích nebyl problém tuto konzoli (resp. identický klon) ještě před deseti lety koupit. Technické parametry? Jen pro předtavu – srdcem konzole je 8bitový procesor s frekvencí 1.19MHz podpořený 128B paměti (ano, B, ne kB :)

Atari 2600 - Zero polygons per second.

A teď už k emulátoru. Jak už tomu u podobných projektů bývá, Stella je portována na slušné množství platforem. River Raid, Pitfall nebo Space Invaders si tak můžete užít na Windows, Linuxu, Macu, nebo dokonce Windows CE. Sice si nedokážu představit ovládání ani jedné ze zmíněných her pomocí stylusu, ale budiž. Instalační soubory si můžete stáhnout zde. (pokud to nepůjde, zkuste jiný mirror, dřív nebo později se jeden "chytí").

Real Men play Atari....and so do some women!

Po instalaci sice můžete Stellu spustit, ale vzhledem k tomu, že jde jen o holý emulátor, moc srandy si neužijete. Další krokem je tedy stažení her. Nutno poznamenat, že i přes výrazné stáří jsou tituly v nejlepším případě abandonware, v horším se o ně majitel autorských práv stále zajímá. Takže Mirkové Dušínové stahují jen to, co mají doma na cartridgích! Jak se tedy ke hrám dostat? Ideální je kombinace google a dotazu "Atari 2600 ROMS", výsledků je přehršel. Lenochy navedu přímo: http://www.atariage.com/. Stažené ROMy umístěte do jednoho adresáře, do kterého se poté ve Stelle proklikejte. Pak stačí ťuknout na soubor s hrou a voila, už to pípá.

 

Na závěr doporučuji všem investici do nějakého staršího joysticku. Pro některé hry je klávesnice nepříjemně přesná. "Nepříjemně" znamená, že hra se stává trapně jednoduchou. A ztrácí kouzlo.

Komentáře k:
"Grab your joystick! Stella – Atari 2600 emulátor"

  • davesade napsal:

    Ještě bych dodal, že 128B paměti měla holá konzole, ale RAM se dodávala přímo v cartridge se hrou a obvykle pokrávala potřeby samotné hry. Tj. v cartridge jsou obvykle 4 kB ROM se hrou a zároveň 4 kB RAM, kterou adresuje konzole. Hry větší, než 4 kB používají memory swap banks. Oněch 128B slouží jen pro nastartování konzole a na udržování přepínačů v paměti ;).

  • sledgehewer napsal:

    @davesade
    Yep, máš pravdu. Musim přiznat, že v technický stránce trochu plavu, a netýká se to jen Atari 2600 ;)

  • a napsal:

    eMULATOR DOBREJ, ALE ABSOLUTNE NEZVLADNUTELNE NASTAVENI KLAVES…kAZDA HRA JINAK..NEKTERE FUNGUJI NEKTERE NE..ZLATY MAME32 …..PROC NENDE EMULATOR NASTAVIT PRO VSECHNY HRY…JOYSTICK JE TAKY JEN JEDEN…DIK ZA ODPOVED–SRY ZA CAPSLOCK

  • Jakub napsal:

    Atari 2600 obsahuje procesor 6507, což je osekaná varianta 6502 z 8-bitových počítačů Atari. 6502 má méně vývodů adresové sběrnice, většina 8-bitů adresuje 16-bitově, proto mají adresování omezené na 64KB. Atari 2600 používá ROM o kapacitě 4KB na cartridge, případně více banků po 4KB. Operační pamět má 128B na konzole, případně dalších 256B na cartridge. A je to pekelně málo. Ve Stelle(kódové jméno Atari VCS) stačí stisknout ~ a můžete program krokovat. Konzole nemá žádný program monitor, prostě nic, všechno se programuje nízkoúrovňově. 128B RAM je skutečně výlučně pro samotnou hru. Existuje ohromné množství her pro VCS, ale kvalitních je jen málo. VCS má zvláštnost, že se každá obrazovka generuje kompletně znovu, protože není kam ji uložit. Na řádek zobrazí jen 4 barvy, ale na každém řádku mohou být zcela jiné barvy z palety a výsledek je překvapivě barevný. A některý hry dokážou z mála vytáhnout až téměř extrémní kvalitu obrazu.

  • simon napsal:

    Nevedel by dakto povedať tipy na hry pre A2600.
    Ono človek ani nevie čo by poriadne okrem Pitfallu ma skúsiť.