S pravdou ven: Pascal nebo Basic?

Také jste kdysi plni nadšení z netušených možností na čas odložili hry coby pokleslou zábavu a věnovali se "vážným věcem" v podobě programování? Na mě to padlo někdy kolem patnáctého roku věku. Výsledkem bylo několik fascinujících programů na počítání prvočísel a revolučních kusů kódu motajícího se v nekonečné smyčce. Mým vrcholným dílem pak byla v Pascalu zpatlaná skoro-hra s názvem "Destroyer". Pardon, ale tehdy to znělo tak cool...

A protože obživování pravěkého disku proběhlo úspěšně a já objevil dávno zapomenuté zdrojáky, máte nyní možnost si jemné nuance Destroyera vychutnat na vlastní prsty! Kromě zkompilování jsem na kód ani nešáhl, vše je naprosto autentické, včetně odkazů na můj tehdejší web a e-mail!

S pravdou ven: Pascal nebo Basic?

A tímto vyhlašuji archeologický event! Ponořte se, stejně jako já, do hlubin svých paměťových médií a zkuste na světlo současnosti vytáhnout ještě větší hovadinu, než je Destroyer! Já vím, konkurence je to těžká ;)

Komentáře k:
"S pravdou ven: Pascal nebo Basic?"

  • davesade napsal:

    No tak to nemám šanci ;). Já jsem teda díky ZX dělal hlavně v BASICU (a na PC v QBasicu), později v assembleru (remake Worms a Prehistorik, pokusy o paralaxní scrolling), mým vrcholným dílem byl engine na Dungeon Mastera pro ZX (kombinace assembleru a BASICu), který vypadal mnohem lépe než třeba Bloodwych pro stejnou platformu. Zůstalo ale jenom u neinteraktivního bludiště. Pak samozřejmě bezpočet textových her v různě dodělaných fázích, obvykle se tyto hry odehrávaly v reálném prostředí našeho baráku nebo u sousedů ;). Posléze Matěj naprogramoval SVETY.BAS a s příchodem Pascalu jsem programování opustil, nemám na to buňky, a nikdy jsem se k němu nevrátil. Na Amize jsem se v BASICu (od Microsoftu!) nikdy pořádně nezorientoval. A samozřejmě – všechno je dávno v prachu…

  • Fendi napsal:

    Ja som tak pred cca 15 rokmi vytvoril revolucnu textovku s este revolucnejsim nazvom Robokop. Vsetko to bolo v basicu a len cisty text. hra mala 4 „obrazovky“ a chybne zvolenie dalsieho smeru = smrt. predmet k zobratiu bol len jeden – pistol a nedala sa nikde pouzit. a ako inak to bolo velmi velmi zle :)

  • Sledge napsal:

    No, co se textovek týče, kdysi jsme s kolegou (Thomeless, čteš to?) řešili převod Jarikova dobdodružství z pravidel Dračího Doupěte. Platforma – můj Amstrad CPC464, protože Thomeless neměl doma vůbec nic… Skončilo to asi u pěti obrazovek, kdo se měl s tim textem opisovat! :)

    Pánové, skoro dostávám chuť si něco v Pascalu zase splácat! Škoda jen, že třeba koncept objektově orientovaného programování jsem nikdy nepochopil, s buňkama na tom budu podobně, jako dave :)

  • DJ napsal:

    Oprav si link, neda sa ten tvoj vytvor stiahnut ;-)

    Co sa tyka mna a uvodnej otazky tak Pasca + Assembler. V Basicu som programoval iba kratko, zacal som na papieri s casopisom Zenit a potom zopar programov pre PP-01/06.
    Pascal ma vsak chytil, a urobil som v nom aj viacero hier, graficke rutiny a animacie som robil v assembleri. Po narocnej obhliadke starych diskiet sa mi podarilo najst niekolko zaujimavosti, skoda ze vacsina je zrejme nenavratne prec (zvlast ma mrzi jedna point-and-click adventura, ktoru som posielal aj Rikimu do casopisu).
    Do baliku spolu s DOSBoxom a suborovym manazerom VC som dal co som nasiel, staci spustit #play.bat:
    3Dkocka – iba zdrojaky, Dungeon – dve poschodia krokovacieho dungeonu bez nepriatelov (VGA 320x200x256), Gbase – databaza hier (text), Pisqorx – piskvorky (VGA 640x480x16 egavgabgi), Terc…

    Stiahnut – DJProgs.zip

  • Sledge napsal:

    @DJ: Parádní práce! :) Ten dungeon je moc pěknej, a v piškovrkách jsem pochopitelně dostal na prdel, jako vždycky :(

  • vondrus napsal:

    Obdivuju lidi, kteri umej v assembleru. Ja kdyz ho vidim, tak utikam:)
    Jinak za mne hlas pro BASIC.

  • apin napsal:

    já jsem začínal už někdy ve 4. třídě v Basicu na ZX spectru. Většinou jednoduché plošinovky či izometrické hříčky, sbírání náhodně objevujících se čísel na obrazovce a když už hráč měl pocit, že se jejich součet dostall k číslu 100, tak musel zamířit k východu… Vššecko je to možná někde na kazetách, které jsou někde ztracené…

  • Thomeless napsal:

    to vis ze ctu. sice mi dalo trochu prace si DESRTOYERa odtud stahnout, preci jenom ten link z clanku neni uplne OK ale aspon jsem si po letech opet sqele zaparil :-) Jinak ten pepis ty textovky skoncil taky na tom ze tech 5 obrazovek znamenalo diky neuspornosti kodu a zakladnim programatorsky zkusenostem asi 10 minut nahravani z kazety, Takze cela hra by se nahravala asi hodinu ne-li dele.
    Oprav si ten odkaz http://www.high-voltage.cz/hvobsah/destr.zip :-)

  • Sledge napsal:

    Jo, díky, už to je ok.

  • Venca napsal:

    Jó Pascal, to byly časy ve škole 8). Taky mám ňáký sesmolený kraviny, snad 15 let starý, kdyby měl někdo zájem, klidně pošlu zdrojáky. Ňáký ty prográmky, hry a polohry a různý kravinky :). Jednou za čas sem se s k Pascalu dicky vrátil a něco sesmolil. Ale to už se nestalo pár let :/. Moje znalosti tehdy nebyli nic moc, zkončil sem u textovýho režimu, nějaký hrátky s pixelama, to bylo asi všechno, a ani pozdějc se to nezlepšilo :)). Ale celej život mám v počítači adresář Pascal, prostě tam pořád je, a jednou za čas se nostagicky pokochám, co sem tenkrát tvořil. Někerý zdrojáky sou fakt prasečiny hrozný. No kdyby ste někdo chtěl, napište maila, pošlu, žádný nároky na to nemám, sprzněte si je dle libosti ;).

  • Arthur Dent napsal:

    Fakt mám vyrazit nahoru na půdu a najít tu kazetu? Tam jsem před pětadvaceti lety nahrál svou první hru s názvem – ech, teď nevím jakým, asi „karavana“ – ve které se obchodovalo na trhu s pěti komoditama, ovšem protože byly ceny konstantní, tak to nemělo žádný šmrnc. :)

  • Sledge napsal:

    @Arthur Dent: No nevim, jak ostatní, ale já bych se na karavanu s radostí podíval! Takže hurá na půdu a doufat, že kazetu nesežraly myši :)

    @Venca: No jasně, chceme, hoď to do zipu a někam nasdílej, ať se pokocháme ;)

    Čistě hypoteticky, kdybych si chtěl dneska jen tak pro radost trochu „zaprogramovat“, netušíte, po čem bych měl šáhnout? Něco trochu modernějšího, než Pascal, ovšem dostatečně jednoduchého a schopného např. nějaké té střílečky v textovém režimu. Python perhaps?

  • Venca napsal:

    ok tak tady je odkaz. Snad nikoho nepohorší moje náctiletá „tvorba“ :)

    http://www.ulozto.cz/6589037/tpbordel-rar

  • Fildacz napsal:

    @Sledge: zkus Microsoft Small Basic, je to zjednodušená verze vytvořená pro výuku programování

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.