3D FPS na osmibitech

Pokud něco udělalo z PC svého času dominantní herní platformu, tak to byly 3D hry. Může za to pochopitelně id software, který 3D revoluci začal a který se právě na PC soustředil. Konzole si na poctivé 3D řežby musely nějaký čas počkat, a v roce 1993, když vyšel Doom, nemohly na slušné 3D některé ani pomyslet. SEGA Mega Drive má jediný opravdový 3D titul (Zero Tolerance) a SNES od Nintenda se zprvu dočkal tak maximálně zmršených portů (Wolf3D).

Amiga, tehdy ještě důstojný soupeř PC, narazila na svá technologická omezení a 8bity? Ty nemohly na 3D ani pomyslet!

Nebo?

Jak čas ukázal, ani Amiga na tom s 3D není tak špatně, jak se tehdy zdálo a dokonce i slaboučké 8bity v rukou schopných programátorů jsou schopné vyloudit slušnou iluzi 3D prostoru. Vyzobal jsem z hlubin youtube pár nejlepších kousků a tu vám je pro potěchu vašich zmlsaných ok předkádám.

PS: Dave má pravdu (viz komentáře), takže si ten článek pojeďte ještě jednou a termín 3D nahraďte termínem FPS, protože uznávám, že tak je to mnohem přesnější.

Aktualizace: Dave to vzal pěkně od podlahy a zaměřil se na opravdové 3D, takže po prohlédnutí videí odbruslete na jeho článek Osm bitů ve třech rozměrech.


Začneme hned pěkne zostra, DOOM na stroji ZX Spectrum:

A pokračujeme Wolfensteinem 3D! ZX Spectrum 128:

ZX Xpectrum potřetí, CITADEL (Cytadela):

A opět Wolfenstein, tentokráte na Atari (800XL, 130XE, 65XE, XEGS):

8bit Atari podruhé:

A podivná záležitost M.O.O.D.! Commodore 64:

A pozor, tohle je velká chuťovka, 3D engine na Atari 2600!:

A další konzole a plynulý raycasting. NES!:

To je krásy, až oči přecházejí! :)

Komentáře k:
"3D FPS na osmibitech"

  • davesade napsal:

    Nerad bych z tebe dělal blbce, ale tohle nejsou vrcholy 3D grafiky na osmibitech. Jasně, vypadá to skutečně dobře, ale když se nad tím zamyslíš, tak jde zejména o principielní porty her jako Doom a Wolf, „že to taky na ZX jde“.

    Pokud by ti šlo čistě o „iluzi“ 3D prostoru, neinteraktivní, tak samozřejmě celá řada demíček ukazuje, jak na to. Za všechny bych jmenoval KOLOR na ZX.

    Pak jsou dva směry. Jedna na ZX jsou voxelové enginy (znám teda jen z demíček – například Insane by 3SC) a samozřejmě klasické vektory. Tam lze hodit všechny hry na Freescape enginu (Castle Master, Driller, Darkside…), včetně 3D studia s renderingem.

    Čili výše je to opravdu sexy a super, ale jsou myslím „víc sexy opravdu 3D“ věcičky ;).

  • Shoderxes napsal:

    Tak na toto mam dve odpovede, BATTLEZONE a RESCUE ON FRACTALUS… Dostudovat zakladnu klasiku… inac fajn clanok na zasmiatie. A aj take STUKA ATTACK (pod tymto nazvom som to mal na kazete neviem ci sa to tak aj naozaj volalo) na C64 bolo dost huste, fakt dost huste (niektore misie nie vsetky).
    Sledge> Zapni uz konecne tu Amigu a napis nieco z tohoto sveta, ja som ju nikdy nevlastnil a tieto Amiga clanky strasne zeriem.

    • Sledge napsal:

      Amiga nezahálí, o víkendu jsem leštil vnitřek a snažil se přijít na to, proč při každym studenym startu musim udělat ještě jeden soft reset, než se chytí disk, resp. CF karta. Ale přišel jsem na prdlačku :)

      • davesade napsal:

        Tohle mi dříve dělala Amiga taky. Prostě to po teplém startu „nestihlo“ rozeznat disk a rovnou to šlo načítat disketu. Pak soft reset a už se to chytlo. Nepamatuju se, že bych to nějak „řešil“, prostě jsem si zazálohoval systém, kartu naformátoval (ujistit se, že mám správně masku), hodil systém zpátky a hotovo.

      • thebastard napsal:

        S tym startom, mal som rovnaky problem a problem bol v klavesnici:D fakt

  • DJ napsal:

    3D revuluciu samozrejme zacali idSoftware na PC.
    Nic to vsak nezmeni na fakte, ze uz omnoho skor na 8-bitoch 3D grafika fungovala. Zvlast by som dal do pozornosti chutovky od Lucasfilm Games (Rescue on Fractalus, The Eidolon, Koronis Rift) a ich fraktalovy engine pre 8-bit Atari. Napriklad vykreslit 3D exteriery v takom rozsahu, nebolo na Wolf3D/Doom-like enginoch mozne ;-)

  • davesade napsal:

    Z demíček se mi ještě moc líbí WEED: http://www.youtube.com/watch?v=9POK5iazmyM
    A z her jsme zapomněli na Zig Zag ;).