Plné hry zdarma: DOOM naprosto a zcela zdarma

Začít článek o DOOMu je vždycky peklo. Co moudrého doplnit k milionkrát omletému tématu? Doom je legenda, to víte. Doom je věčný, to také víte. Doom je i po letech hustodémonsky ďábelský akční nářez, to tak nějak tušíte.

Ale možná nevíte, že Doom ani po téměř dvaceti letech od vydání není tak úplně freeware. Ano, v už v roce 1997 společnost id software ve své genialitě uvolnila zdrojové kódy hry, které umožnily desítkám nadšenců práci na předělávkách a portech. Je to určitě jeden z mnoha důvodů, proč je kolem hry Doom tolik živo i dnes.

Ale není to jen engine, který dělá hru. Zatímco zdrojové kódy jsou dostupné pod GNU GPL, o grafice, hudbě a zvucích to neplatí. Takže i dnes, stáhnete-li si libovolný moderní port, jako je např. ZDoom, potřebujete originální WAD soubory, popř. postačí i jejich shareware verze.

A nyní se konečně dostáváme k tomu hlavnímu. Skupinka nadšenců už několik let pracuje na projektu FreeDoom,  který si klade za cíl vytvořit otevřenou alternativu k originálním datovým souborům. Jak moc se jim to daří můžete posoudit na přiložených screenshotech. Grafika si stále zachovává původní doomovský ráz, ale už na první pohled vidíte patrné rozdíly. Není to ke škodě, v mnoha ohledech kopie překonává i originál. Se zvuky a hudbou je na tom FreeDoom velmi podobně.

Změnou bohužel prošly i levely samotné. Ne snad, že by byly úplně špatné, ale s geniálním level designem originálního Dooma se nedají srovnat ani omylem.

Plné hry zdarma: DOOM naprosto a zcela zdarma

Pokud se ale chcete pustit do vlastní modifikace hry, je FreeDoom ideálním startovním bodem. Máte k dispozici zvuky, hudbu, textury a použitelný editor v podobě Doom Builderu. Pro začátek více než dostačující a navíc - vše otevřené a nezatížené autorskými právy. Takže směle do toho! :)

Plné hry zdarma: DOOM naprosto a zcela zdarma

Komentáře k:
"Plné hry zdarma: DOOM naprosto a zcela zdarma"

  • !Errorcode! napsal:

    Najlepší je aj tak originál prvý diel Dooma, žiadne modifikácie :)

  • Neny napsal:

    Errorcode má pravdu, taky si myslím, že nejlepší jsou originál mise a ne pak nějaké dodělávky, nidky už je tak nikdo nenavrhnul že by mě uvízli v hlavě, tak jak tomu je u misí původních, ty snad projdu v hlavně zpaměti :-)

    • simon napsal:

      Tak ono je pravda že Doom tiež nebol po leveldesingovej stránke žiaden zázrak

  • Neny napsal:

    simon: ale my dva psali, že originál mise byli nejlepší než pak nějaké add-ony :-)

    • simon napsal:

      Čiže logicky majú zlý leveldesing, kedze niesu lepšie ako originál.
      Ja som reagoval tým že ani Doom nebol žiaden zázrak ;)

      • nut napsal:

        Já už nemusel ani čtvrtou epizodu z Ultimate Doom. Souhlasím s Neny, původní úrovně jsou nej! A úplně nej je první epizoda. Nemáte žádné extra vymakané zbraně a o to syrovější zážitek to je.

        • simon napsal:

          Tak, tak. Mna tieto datatisky nezaujali vôbec, ani pre D2 ani pre klasiku.

          • nut napsal:

            A na tom Doom 2 mám rád vlastně jenom první šest levelů …

            • simon napsal:

              Ja osobne som ani D2 nedohral, skúšal som to presne 3 krát, ale je tam jeden level cez ktorý sa proste nie a nie dostať.

              • nut napsal:

                Já se zasek až na konci. Na nejtěžší úroveň jsem prostě nedokázal Romera trefit.

                • simon napsal:

                  Kiežby ten problém bol silný nepriatel, ja som som nevedel kam dalej.
                  Bola to proste jedna miestnosť odkial viedlí 4 dalšie a ani v jednej neboli žiadne dvere abo port. Človek by nepovedal že sa dá zaseknúť v hre ako je Doom.

                  • nut napsal:

                    Tu místnost si pamatuju a dokonce mám na jazyku, jak se jmenovala … Byla to osmička – Tricks&Traps – jedna z těch lepších. To ses teda zasek brzo …

  • simon napsal:

    Ne né, Tricks&Traps to nieje bolo to menej miestností.
    V jednej som spadol dole do kyseliny kde som musel zobrať hazmat, bežať doprava tam zabiť Impov -stlačiť tlačidlo ktorým sa my znížila dlašia plošina a rýchlo utekať aby som ju stihol kým sa vráti na dalšiej boli taký ti býci s rohami a na 3. mýslím že zase Impovia.
    Dalšie miestnosti si už moc nepametám

    • nut napsal:

      Mnóo, tak podle tohoto popisu to může být level … jakýkoliv ;-) Jakmile slyším čtvery dveře v jedné místnosti, tak my na mysl přijde vždycky tahle úroveň.

  • Neny napsal:

    jasně, pěkně hudbu zesílit na 70% a zvuky na 100%, vypnout zesvětlení obrazovky, zatáhnout závěsy ať je tma a jde se na věc s brokovnicí ! ! ! :-)))

    • nut napsal:

      Já mám rád hudbu z Doom vždycky na 100%, je to nářez. Asi si jí dám zase jako zvonění do mobilu místo plants&zombies, jdu na to …

  • Neny napsal:

    jako zvonění v mobilu mám DOOMa už několik let, a to na bráchu, divný coo ? ? :-)))))))