Heroes of Might & Magic 1

Na trhu se aktuálně rozkoukává šestý díl série Heroes of Might & Magic, nebude tedy na škodu vydat se na opačný konec časové osy. Vypněte 3D karty a čerpadla vodních chlazení, výkonu na naší cestě do minulosti netřeba.

Série HoM&M má dva základní stavební kameny. Tím prvním je Might & Magic universum, důkladně prozkoumané v jedenácti dílech oblíbených RPG, z nichž poslední spatřilo světlo světa roku 2002. Druhým kamenem je hra King's Bounty z roku 1990 (rok poté vyšel Might & Magic III: Isles of Terra), na které si vývojáři z New World Computing brousili své strategické vlohy.

Heroes of Might & Magic 1

První díl Heroesů nám byl naservírován v polovině devadesátých let a na grafice je to rozhodně vidět. A to v dobrém slova smyslu. Doba pro plné 3D tehdy ještě zdaleka neuzrála, hra je kompletně v poctivé, osobité a roztomilé 2D kreslené grafice. Škarohlídi by mohli poukázat na fakt, že některé obrázky jsou infantilní až příliš, ale co by to bylo za první díl, kdyby dvojce nenechal prostor pro zlepšení?

Základní koncept je do dnešních dnů stejný. Proháníte po mapě hrdiny a jejich armády, sbíráte suroviny, obsazujete doly, v hradech nakupujete nové jednotky a stavíte budovy, zkoumáte tajemná zákoutí temných hvozdů i tropických lagun a někde mezi tím se snažíte vymazat nepřítele z povrchu zemského.

Heroes of Might & Magic 1

Prvních rozdílů oproti moderním zástupcům série si všimneme už v hradu. Základ je podobný - stavíte budovy, z nichž některé slouží k rekrutování nových jednotek a najímáte nové hrdiny, ke kterým můžete jednotky přiřadit. Zatímco už ve druhém díle výše má ale každá jednotka verzi základní a vylepšenou, v jedničce se žádný upgrade nekoná. Lučištník tedy zůstávám stejným lučištníkem po celou hru. Už po několika málo kolech, máte-li nasbíraný dostatek surovin, tak můžete disponovat nejsilnější jednotkou dané frakce.

Největších rozdílů si všimneme u hrdiny. Ten ještě zdaleka nemá tolik prostoru pro zlepšení a v podstatě se mu jen zvyšují 4 základní vlastnosti - attack, defense, spell power a knowledge. Druhým způsobem vylepšování je sběr artefaktů. Nic víc, nic míň, RPG prvků tedy pomálu.

Heroes of Might & Magic 1

S hrdinovými kouzly je to také jinak. Nefunguje zde později používaný systém many, ale systém memorování. Při každé návštěvě města, které má postavenu Mage Guild, se hrdina naučí daná kouzla a ta pak může v omezeném počtu použít v boji. Jakmile hrdina kouzla spotřebuje, musí se vrátit zpět do města, aby se je znovu naučil. Krkolomné, nepraktické a jsem docela rád, že od toho další díly upustily.

Znalce dílů pozdějších překvapí boje. Bojiště je velmi malá a postavy úměrně k tomu velké. Zvyknete si rychle, ale na první pohled to působí zvláštně. Zcela chybí různé pomocné fígle, jako naznačení, kam až může jednotka dojít, urychlení boje apod.

Heroes of Might & Magic 1

Hra je tradičně rozdělena na single mise a kampaně, přičemž v kampaních se hrdina do dalších misí nepřenáší. Jako kánonická se bere kampaň lorda Morglina Ironfista. Konflikt jeho dvou synů o nadvládu nad zemí Enroth budete řešit v díle druhém. Nebaví-li vás boj proti poměrně solidnímu počítačovému protivníkovi, je tu samozřejmě oblíbený hot-seat, který se ve více lidech a při dostatečném přísunu alkoholu může lehce stát akcí na celý den.

Shrnuto a podtrženo, celá řada prvků sice potřebovala trochu doladit a vyleštit, ale v zásadě jde o staré dobré Heroes, jak je máme rádi. Pro novodobé fandy série je návrat ke kořenům povinnost, ale nemusí se bát, bolest je nečeká. Grafika, hudba, zvuky, vše zestárlo mimořádně dobře a Heroesy jednička se ve své Windows verzi dají prohánět na moderních mašinách bez hrozící újmy na zdraví.

Komentáře k:
"Heroes of Might & Magic 1"

  • Zednek napsal:

    Good old days.. nezapomenu na hotseaty seance, tlusty fialovy draky a velmi vidlacky vypadajici vidlaky :)

    • Sledge napsal:

      K těm drakům: on byl obecně grafik na fialovou dosti vysazen, ve hře je jí požehnaně! :)

  • Thebastard napsal:

    ah jednotka ma nejakym sposobom obehla ale dvojka bola moja srdcovka s kamosom sme pri tom presedeli hodiny a hrali a hrali :-D