Legend of Kyrandia, po stopách až ke kořenům

Dodnes si živě si pamatuji na tu "diskotéku", kdy jsem přenášel na několika zašlých třiapůlkách rar archivy se hrou Legend of Kyrandia. Disket bylo pomálu, každá druhá navíc prudila s nechvalně známou chybou integrity dat. Běžel jsem ke kamarádovi přes celou vesnici tehdy snad čtyřikrát, než jsem mohl hru konečně rozbalit na disk.

Přiznávám, při prvním spuštění Kyrandie jsem byl trochu zmaten. Abyste mě správně pochopili - do té doby jsem hrál maximálně pár stříleček, strategií a klasické fláky z Atari 2600. Adventura pro mě byla něco naprosto nového a neuchopitelného. Naštěstí jsem dostal krátkou instruktáž, co a jak; nejvíc mě překvapilo, že můžu s postavičkou chodit nejen doleva a doprava, ale i nahoru a dolu!

Netřeba zmiňovat, že jsem u Kyrandie následujících několik dní naprosto vytuhl. Sice jsem se zasekával na každém druhém kroku, ale nevadilo mi to ani v nejmenším. Ten audiovizuální koncert, který hra předváděla, byl naprosto ohromující. Chápejte, předchozím vrcholem zvuku a grafiky pro mě bylo "hú hú" parníku v SimCity! A najednou tohle!

Právě proto, že byla první, je Legend of Kyrandia dodnes mojí nejoblíbenější adventurou. Ano, má spoustu naprosto zásadních designových chyb, jako je nechvalně známá jeskyně, ve které musíte několikrát umřít, abyste zjistili cestu dál. Adventura vás nemůže nutit používat save / load, to je prostě špatně. Viz. Sierra a jejich na hlavu padlá dílka. Ale je to jen pár měďáků v jinak zlatém pokladu, nic strašlivého či neodpustitelného.

A  tušíte, jak moc jsem byl překvapen, když jsem včera zjistil, že Legend of Kyrandia má předchůdce?

Kyrandia, textová RPG adventura z roku 1988

V roce 1988 vydala firma Galacticomm RPG adventuru Kyrandia, která se hrála skrze jejich Major BBS server. Hra měla celou řadu prvků společných s tehdy populárními MUDy (multi-user dungeon, aneb stopách předchůdců World of Warcraft). Hra je tedy kompletně textová, a i když hlavní náplní je příběhové zaměřený singleplayer, mohli jste se v poměrně rozlehlém světě potkat s dalšími hráči a požádat je o radu či pomoc.

Stejně jako Legend Of Kyrandia se původní Kyrandia odehrává ve fantasy světě se silným důrazem na magii. Společné prvky obou starých her lze vystopovat hned v úvodu. Např. jednou z prvních věcí, na které hráč narazí, je magická vrba. Stejně jako v grafické adventuře se i v textovce pohybujete lesem, ve kterém se často střídají stejně vypadající lokace, což je z hlediska navigace silně matoucí.

Že nejde jen o náhodu či vykrádačku potvrdil v rozhovoru pro adventuregamers.com i Rick Gush, designér série Legend of Kyrandia, resp. Fables & Fiends. Podle jeho tvrzení Brett Sperry, spoluzakladatel Westwood Studios, koupil na textovku Kyrandia práva.

Nezbývá než si znovu postesknout, že textovky opravdu nejsou můj cup of tea. Ale kdoví, třeba jednou vezmu do ruky návod a zkusím se hrou prokousat.

Další zdroje:

  • Na stránce warriorlabs.net najdete v tuto chvíli dvojici videí z hraní textové Kyrandie.
  • Hra má samozřejmě svůj záznam i na wikipedii...
  • ...kde naleznete i odkaz na rozhovor s Rickem Gushem.

Komentáře k:
"Legend of Kyrandia, po stopách až ke kořenům"

  • davesade napsal:

    Za tohle zjištění dík! Ještě přidat CZ mutaci ze Sharpa MZ800 a máme to komplet!

  • Sledge napsal:

    CZ mutace ze Sharpa? Zas nějaká novinka! :) Je to hádám tohle (dole jsou screenshoty) – http://www.mz-800.xf.cz/rozhovor_vv.htm

  • simon napsal:

    Vždy ma iritovalo ako pri takéj krásnej VGA grafike, tak nehorázne mohli pokaziť hrdinu. Príde mi veľmi slabý.(Oproti napr. Gaybrushovi, Indimu ..QoG hrdinovi…atd.)

    Inak je to asi jediná vec, ktorá mi prekážala. Dokonca ani spomínaná jaskyňa mi nikdy neprišla „rušiaca“.

  • Sledge napsal:

    @simon: Pravda, Brandon je trochu ňouma, ale Zanthia v dílu druhém to napravila vrchovatou měrou! :)

  • simon napsal:

    No, skôr som narážal na jeho grafickú stránku ;)

  • Sledge napsal:

    @simon: Jasně, špatně jsem to pochoipl, resp. píšu rychleji, než myslím :) Fakt je, že po grafické stránce mi Brandon nijak nevadil.

  • simon napsal:

    Vadiť, nevadil ani mne. Len mi oproti iným postavám(v LoK) prišiel ako „rýchlokvaška“, taký nevýrazný. Škoda ho.

  • Virus_3000 napsal:

    Sledgi, ona ta adventurka nenutila v jeskyni save a load… i když asi jednou to bylo potřeba risknout. Stačilo vědět, že můžeš jít jen o 3 obrazovky. Většinou, když jsi šel o dvě dál, pak další, tak tam byl stromek…

    Zrovinka teď v létě jsem si Kyrandii odněkud sosnul a zahrál (přiznávám se, pak jsem jí nedojel, skončil jsem u Zanthie, nebyl čas). A pečlivě jsem si, jako za starých časů, dělal na čtverečkovaný papír mapku. A šlo to i bez umírání! ;)

    Navíc u té verze, co jsem stáhnul, jsem byl ochromen, páč měla dokonce i anglický dabing postav. Do té doby jsem znal podobnou „disketovou“ verzi, kde byla hudba, zvuky, ale pouze text! Paráda tohle nostalgický pařeníčko! :)

  • Sledge napsal:

    @Virus_3000: Těch míst, kdy si musel jít naslepo bez fireberries, bylo určitě víc, než jedno. Ano, když měl člověk kliku, mohl to trefit. Ale spíš nemusel :)

    A dabing je opravdu výbornej, zvlášť Zanthie v dílu druhém (a je to tu zase!) měla sexy hlas :)

  • MickTheMage napsal:

    Sakra, ked hovorite, ja som kedysi hral obe, ale vsetko disketove verzie. Ak je ten dabing taky dobry, mal by som sa poobzerat po CD a este k tomu originalke! :) (jezisi to zas bude vydavkou). Ebay, uz idem! :)

  • Sledge napsal:

    @MickTheMage: Pamatuju si, že hodně let zpátky (určitě přes 5) byla celá trilogie k dispozici v Levných Knihách. Pěkně v krabičkách s manuálem a CD, kus snad za pade, nebo stovku. Kamarád si to takhle koupil.. asi to z něj budu muset nějak vymámit :) Origo mám jen jedničku, v nějaký budget edici, jen placka a jewel case.

  • Gamer napsal:

    Legenda o Kyrandii je výborná adventurka, krásně graficky provedená a ty dialogy :D No, nevím jestli první adventurka co jsem hrál byla právě ona, nebo Agent Mlíčńák, to je na ostudu. Každopádně ji mám dohranou hned několikrát. A těch záseků, ale člověka to nutilo překonat. Třeba ty barevné kameny dát na tu misku oltáře dle pořadí barev, každá barva značila roční období. Šmarjá co já si nanosil šutrů k té váze :D Inventář plný, došel jsem k váze vyházel na zem a hledal další. Pak už jen save a pokus omyl z přehršle barevných kamenů…. a takových vzpomínek by bylo mraky…. asi si zase zahraju… Jinak pro mě zcela novinka, že předchůdce je i textovka, koukám…Sledgi, budíš ve mě nostalgického ducha, jen tak dál, nenechej ho spát :D

  • Jigea napsal:

    Jj, byly to krásné doby s Kyrandií… a jakou měl člověk radost, když konečně objevil, jak dál, když se zasekl. A ty jeskyně si člověk musel zmapovat, jinak to nešlo. Ty ohnivky mi štvaly, bo moc rychle zhasinaly :-D