Zero Tolerance

First person shooter. Magické zaklínadlo, které je hlavním tahounem herního průmyslu od roku 1993 (vyšel Doom). Zabiják řady platforem a motor, který dlouhá léta poháněl PC vstříc herní dominanci.

Ale byli tací, kteří se snažili. Amigy poháněné mocnými turbokartami se odmítaly smířit s odchodem na smetiště dějin. Konzole čtvrté generace pumpované efektivním kódem z hlav hektolitry kávy nadopovaných programátorů zoufale volaly po svém místě na trojrozměrném výsluní. Selhali, do jednoho. Pád do propasti byl nevyhnutelný. To ovšem neznamená, že bychom na staré 3D hry z těchto platforem měli zapomenout.

ZERO TOLERANCE je jedním z mála čistokrevných zástupců FPS žánru na konzoli SEGA Mega Drive (Genesis). Další pokusy čítají toliko několik nezajímavých závodních her a v podstatě nehratelný pirátský port Duke Nukem 3D.

Příběh hry je ne nepodobný již zmíněnému Doomu. V budoucnosti si rozpínavé lidstvo podmaní celou sluneční soustavu. Kolonie, doly, výzkumná stanoviště a další lidské konstrukce vybudované ve sluneční soustavě jsou chráněny organizací Planet Defense Corps. Když je Europa-1, vlajková loď PDC, napadena neznámou mimozemskou silou, povolá organizace do akce  svou elitní pětičlenou jednotku Zero Tolerance. A v tuto chvíli se dostává ke slovu hráč, aby vyčistil Europu od mimozemského šmejdu.

Vaším úkolem je eliminovat všechny nepřátele v každém ze 40 levelů. Nestačí tedy jen najít exit a stisknout tlačítko. Zajímavé je, že pokud s jedním členem Zero Tolerance zemřete, je tento zalistován jako padlý a vy můžete dál ve hře pokračovat  s jiným členem jednotky. Pokud vám pomřou všichni, končíte. Každý z vojáků má dokonce jiné schopnosti a jiné předměty, se kterými do hry vstupuje.

Zero Tolerance

Jak můžete vidět na přiloženém videu, 3D prostor je zvládnut poměrně slušně. Hra připomíná Wolfenstein 3D; je obdobným způsobem omezena na jednopatrové levely, pohyb po úrovních má podobný "feel". Co je nepříjemné je nejen výhled omezený na méně jak polovinu obrazovky, ale také tma, která se rozprostírá jen několik kroků od vašich nohou. Je to ze stejného důvodu, jako se ve 3D hrách na PC (a na jiných platformách) často aplikovala milosrdná mlha - hardware konzole by na vykreslování detailnějšího prostředí prostě nestačil.

Ovládání dokazuje, že hrát FPS na konzolích je utrpení (flame nechť započne!). Hrával jsem kdysi Doom z klávesnice, ale jak jsem si zvykl na nepřekonatelnou kombinaci myš + wasd, nemůžu nevidět, jak neefektivní, nepřesné a nepoužitelné jakékoliv jiné ovládání je.

Pokud ale překousnete omezení vyplývající ze železa, na kterém Zero Tolerance běží, jde o překvapivě zábavný titul. V orientaci vám pomáhá názorná mapa, hra vám subjektivně odpouští i relativně velké nepřesnosti v míření, zvuky jsou na poměry konzole vynikající. A uvědomíte-li si, že srdcem konzole Mega Drive je Motorola 68000, nezbývá než smeknout nad umem autorů.

Chcete si ZERO TOLERANCE zahrát? Pak si buď kupte konzoli a cartridge, jako já, nebo si stáhněte emulátor a romku. Ale já vám to neřekl, piráti jsou fuj! ;)