Jak jste zajisté skrze své čtečky, tablety a průvodce po galaxii již dávno zaregistrovali, kolem značky X-COM je poslední dobou nebývale živo. Pominu fanouškovské projekty, o kterých jsem se již zmiňoval, tentokrát mám na mysli oficiální hry. V prvé řadě je to v roce 2010 oznámená 3D střílečka XCOM, kterou musí každý slušný člověk (sektan, muton, chrysalid…) ignorovat, protože vykrádání starých značek a jejich převod do FPS her máme všichni tak akorát plné zuby. V řadě druhé je to o poznání zajímavější projekt jménem XCOM: Enemy Unknown, který je původní hře mnohem, mnohem blíže.

Mimochodem, taky máte trochu bordel v názvech? Vemte si jen původní hru, ta vyšla jako UFO: Enemy Unknown , X-COM: Enemy Unknown a X-COM: UFO Defense. A nyní XCOM: Enemy Unknown. Dnes si ještě člověk drží přehled, ale nezávidím budoucím historikům, tohle rozklíčovat, to bude chtít hodně duševní pohody pro jejich pozitronové mozky!

XCOM: Enemy Unknown pokračuje v tradici prvních dvou (s přimhouřením oka tří) dílů klasické série. Pokusů o důstojného následovníka už tu bylo mnoho, zmiňme např. českou sérii UFO: Aftermath / Aftershock / Afterlight, rovněž české UFO: Extraterrestrials, popř. freewarové UFO: Alliance. Ani jedné z her se ovšem nepodařilo zachytit jedinečnou atmosféru a ducha prvních dílů. Proč se tak nedaří, to ví snad jen Tomio Okamura. A jestli na tom XCOM: Enemy Unknown budou lépe, to je ve hvězdách.

Já malý retrohráč pochopitelně recept na úspěch také nemám, ale rozhodně je tu pár věcí, které bych v nové hře rád viděl, popř. neviděl.

Je třeba hrát na city, braňme Zemi!

Ne snad, že by mě likvidace mimozemského šmejdu třeba na Marsu či Venuši nějak nenaplňovala, to zase ne. Ale prostě to není ono. Chci základnu v Praze. Chci do posledního dechu bránit Evropu před emzáky, abych, vyzbrojen lepší technikou, rozšířil pole působnosti na Maďarsko a zbytek Asie. A chci nechat rusáky napospas invazi z vesmíru, aby konečně na vlastní kůži poznali, co je to bratrská pomoc!

A žádná vzdálená budoucnost! Ta blízká bude bohatě stačit. Rok 2020 by mohl být tak akorát.

Chci mikromanagement základen. Stejný, nebo ještě složitější, jako byl v původním UFU. Chci se piplat s každou laboratoří, skladem, záchodem. A až emzáci na mojí základnu zaútočí, chci výhody domácího týmu. Vždyť jsem tu základnu stavěl, moji vojáci jí znají jako své boty a musí setsakra dobře vědět, že oddeklují-li ten panel támhle, prolezou bez problémů do místnosti semhle, aniž by nějaký myšlenky čtoucí sektan byť jen pojal stín podezření!

Chci atmosféru a lá X-Files, kdy konspirace neustále visí ve vzduchu, loajalita států je vrtkavá jako gamblerovo štěstí a tajemní muži s kufříky plnými stodolarových bankovek skupují cizácké artefakty pro ještě tajemnější subjekty. Prostě chci UFO: Enemy Unknown a ne Den Nezávislosti.

Chci tech-tree, který neignoruje původní díly. Chraň vývojáře ruka špagetového monstra, jestli opět budeme muset začínat s běžnou výzbrojí. Jestli se jako první položka ve výzkumu objeví „laserový lúč“, putuje DVD se hrou přímo do mikrovlnky a já jdu sobě shánět hromovou hůl!

S výše zmíněným tech-tree souvisí i další bod: nechci ufa ztrácející se v moři. Vážně. V Terror of the Deep šampióni v bílých pláštích vyzkoumali podvodní arzenál, že by nad ním zaplesal i kapitán Nemo, takže doufám, že až sestřelím talíř štrádující si to kolem pobřeží Velké Británie, že ho taky budu moci odlovit.

Pokračujme v rozmotaném klubku dále: chci podvodní mise. Určitě si pamatujete z původního UFA, že mise byly po čase jaksi stereotypní. Co je takhle oživit misemi pod vodou? V jiném prostředí by pochopitelně byla zapotřebí jiná výbava, jiné zbraně, místo tanků by vám mohli pomáhat delfíni a mořské pany…

Poslední poznámka k misím: nechci volnou 3D kameru. Já vím, dneska je to moderní, rotovat s pohledem na bojiště jak vířiví adventisté sedmého dne, ale má stará unavená hlava si horko těžko otiskne obraz bojiště do neuronů jednou a jakmile se s kamerou pohne o pár stupňů, veškerá orientace je v tahu a já nevím, čí sem. Vážení vývojáři, okopírujte izometrický pohled z prvního UFA, zafixujte kameru a soustřeďte se na design map. Tečka.

A nakonec: minihry. Ne, nezbláznil jsem se, děkuji za optání. Vezměte si např. letecké souboje, v prvním UFU podané formou jednoduché animace. Co místo nich zkusit nějakou jednoduchou 2D střílečku? Nic epického, stačí pár desítek sekund zuřivého bušení do mezerníku, ať se línému stratégovi trochu rozproudí adrenalin v žilách! Stejně tak výzkum by mohl sem tam obsahovat nějaký ten logický puzzle k rozlousknutí. Napadl me ještě management skladů coby Tetris či Sokoban, ale to už bych možná až příliš hlasitě klepal na vrata šílenství…

A přiveďte zpět původní emzáky! Ta sestava byla dokonalá. Tedy až na ty zpropadené chrysalidy. Jak já je nenávidím…

To je tak vše, co mě během dnešního dne napadlo. Ale pevně věřím, že se v komentářích dozvím ještě 100 a jednu další věc, kterou by nové UFO nemělo postrádat ;)