UFO: Enemy Unknown – Cydonia čeká!

Frekvence příspěvků je opět trochu nižší, než obvykle, to proto, že se intenzivně zaobírám bojem se šmejdem z vesmíru! V rámci utrácení drobných, které zbyly na mém Paypal účtu, jsem na Steamu zakoupil svou oblíbenou klasiku, tedy UFO: Enemy Unknown (aka X-COM: UFO Defense).

Původní předsevzetí, tedy hrát pokud možno poctivě, bez nadbytečného užívání funkcí save/load, vzalo poměrně brzo za své. Já prostě k těm panďulákům vždycky nějak přilnu a nemůžu je nechat bídně zhynout v salvě rozžhavené plazmy. V tomto ohledu jsem měl rád pirátskou verzi, která se kdysi, řádně zavirována, šířila mezi spolužáky, potažmo celou ČR. Tato verze totiž měla zlehka jiná pravidla - ve chvíli, kdy vaši stateční vojáci pobíhali po bojišti v létajících brněních, byli emzáci posíláni na mise výhradně s patetickými plazmovými pistolemi, které tento typ zbroje prostě neprostřelily. Voják byl v bezpečí a vy v klidu.

Dalším rozdílem bylo raketové povyšování vojáků, kteří už po pár misích disponovali více než stovkou časových jednotek. Vlastnost to ovšem byla dvousečná, protože po dosažení 255 časových bodů došlo k "přetečení" a voják náhle disponoval např. 7 body. Což znamená přesně jeden krok a nějakou tu otočku. Takový geroj byl pochopitelně pretty much useless.

Každopádně ukládám pravidelně, což má v kombinaci s nepopiratelným skillem ten následek, že po pouhých několika měsících (hra začíná 1. ledna 1999) disponuji nejen decentně vytrénovanou posádkou, ale také vím, v jaké díře na Marsu se emzáci schovávají. Pochopitelně mluvím o Cydonii! Aktuální plán je tedy ten, že během následujících dní ještě trochu potrénuji a o víkendu se poprvé vydám vstříc jisté záhubě!

UFO: Enemy Unknown – Cydonia čeká!

Proč jisté záhubě? Inu, vojáky mám sice chrabré, leč v souboji myšlenek hrubě prohrávají a veteráni si pamatují, že Cydonie se hemží odpornou rasou Etherealů, kteří pouhým lusknutím duševních prstů přimějí vašeho vojáka, aby spáchal sebevraždu s pomocí umělohmotné lžičky a hrachové kaše ze standardních přídělů jednotek X-COM.

Mou taktikou tedy bude nábor nováčků, kteří poslouží coby kanonenfutter, mezi kterým se těch pár elitních vojáků ztratí. Coby výzbroj poslouží laserové pušky a pistole, protože neprostřelí létající zbroj tak snadno - až tedy mému demoralizovanému žoldnéři rupne v bedně, jeho kamarádi budou relativně v bezpečí.  S pomocí těžké techniky, tedy tanků, jelikož vznášedla jsem ještě nevynalezl, se snad do útrob cizácké báze probojuji. Ovšem co tam, to už netuším. Nezvládnu to, to je jasné, ale za pokus to stojí!

UFO: Enemy Unknown – Cydonia čeká!

V souvislosti s aktuálním děním kolem značky X-COM samozřejmě v průběhu hraní přemýšlím, co by šlo na hře nějak zásadně zlepšit a upřímně řečeno, moc toho nenacházím. Je to detail tu a detail onde, ale v jádru je ta hra téměř bezchybná. Největší výtka jde tradičně za variabilitou misí, sté a první vyklízení sestřeleného ufa už je prostě trochu nuda. Ale co dělat, Elerium z krávy nevydojíš a na něco Avengery lítat musí.

Tak mi hlavně držte palce, ať v Cydonii neshořím jak papír. Až emzáky úspěšně vykopu z naší sluneční soustavy, vrhnu se na Syndicate, který jsem nikdy nehrál a o kterém všichni tak nadšeně mluví. Snad to nebude úplná blbost! ;)

Komentáře k:
"UFO: Enemy Unknown – Cydonia čeká!"

  • Adfdfa napsal:

    hrajes cistou verzi ze steamu nebo si k tomu hodil i ty ruzny updaty a fixy?

    • Sledge napsal:

      Čistou ze steamu, tu padavou wokenní, protože DOSová mi pod DosBOXem na netbooku běží strašně pomalu…

  • Neny napsal:

    já jsem zvědavej na remake co má vyjít letos na podzim :-) Viz poslední SCORE :-)

  • HarryhoInfo napsal:

    Jsem myslel, že psionické vlastnosti šlo vynalézt ještě před odletem na Mars? Byly čtečky myšlenek, laboratoře a tak. Nebo to bylo TFTD? Už je to ale hodně dlouho, co jsem to dohrál. Navíc to byla pirátská verze (jinou v té době sehnat ani nešlo) s bugy v podobě rozpadlé grafiky v některých lokacích a přetékáním v článku zmíněných indikátorů.
    Jinak save/load byla nutnost a nejvíc mě štvali létající mozky měnící mé chrabré vojáky v ufony. Až na druhém místě byla panika (nejlepší je upustit odjištěný granát). Jinak na Cydonii doporučuji takovou tu inteligentní střelu, co létá do waypointech a dělá slušné exploze, to jim nepomůže nic :)

    • Sledge napsal:

      Psionický trénink možný je, ale už jsem zapomněl, co je k němu třeba vyzkoumat. Holt to nejdřív zkusím zvládnout bez toho, a když to nepůjde, budu hrát dál :)

      Jo, rozpadlé emzácké základy. Ale mělo to výhodu – do těch rozpadlých lokací emzáci myslím nechodili. Ad mozky: Myslíš chryssalidy, co změní tvé vojáky v zombie, ze kterých se v dalších kolech vyklube jiný chryssalid? Hnus! :)

      A Blaster Launcher bych zkusit mohl… ale co udělá voják s nabitým launcherem, když zpanikaří, to by mě zajímalo :)

      • HarryhoInfo napsal:

        Ano, v rozpadlých částech ufoni kupodivu nebyli, ale stříleli do nich odjinud.. Koukal jsem se do ufopedie a ano, jsou to chryssalidi, proti kterým nepomohl ani nejlepší skafandr (útok na blízko). Zpanikařený voják s blasterem se odpálí :-o

  • Doc. Morbid napsal:

    No puvodní ufo sem teď hral taky…a k psi sklillum sem se vubec nedostal, za 100 misí sem nepotkal jedinýho etherala, kterýho potrebujes na vyzkoumání těch psi ampu. Ale co, na Cydonii sme vzali asi 8 dabelskych odpalovacu a ranec munice (120 inzenyru na tom pracovalo peknych par tydnu) a nasi kluci se trochu pobavili – tolik ruznobarevných ohnicku nebylo ani na oslavach VŘSR.

  • DeadMan napsal:

    Tak díky tomuhle článku jsem si v pátek UFO koupil na STEAMu… Pod WIn 7 64bit běhá jako na starejch zlatejch mašinách dokonce i ve full screenu. Super je, že už to má přímo v sobě DoSBox a nemusí se nic konfigurovat…. Za 5 éček fakt povinnost