Legend of Grimrock je jasná koupě!

Pocta klasickým dungeonům, Legend of Grimrock, je na světě. I pavučinami pokrytí herní veteráni se za skřípavého zvuku zpráchnivělých kostí došourali ke svým PC a vymetají temné chodby jako zamlada. A to je dobré. Proč? Především proto, že Grimrock je pecka. Aspoň dle mých skromných a osobních prvních dojmů.

Teď bych vás měl pravděpodobně oslnit výčtem chodbičkáren, které jsem kdy dohrál, a přidat několik vtipných perliček a zákysů z nejposlednějších pater těch nejvytvrdlejších klasik. Bohužel, nemůžu sloužit, mimo krátkých románků s Dungeon Masterem, Lands of Lore či Branami Skeldalu toho z tohoto zapomenutého žánru moc nahráno nemám. Vlastně skoro nic. Jestli tedy čekáte na brilantní a především objektivní čtení, počkejte si na digitální brky Mickovy či Dejvovy. Já bych vás mohl tak akorát nasrat svou nevědomostí!

Ale zpět ke hře.  Zatím jsem proběhl slabá tři patra, ale už teď vím, že Grimrock prostě funguje. Ovládání vám přejde do krve s první čaplou loučí a upižlaným šnekem (ano, šnekem, iniciačním nepřítelem tentokrát není ani krysa, ani kostlivec, zvolejme juchů!), grafika je prostě boží (možná i víc, než Arnoštek), hudba v intru je řádně epická a příběh je sice prosťoučký, nicméně still a better love story than twilight.

Legend of Grimrock je jasná koupě!

Abych vám ten děj trochu nastínil - čtveřice odsouzenců, to jest vaše parta, si trest za své odporné zločiny odpyká nikoliv lenošením ve vyhřáté věznici, ale zoufalým bojem o život v labyrintech bájné hory Grimrock. Až na jednu jedinou výjimku nikdo nikdy nevyšel z hory živý a panovník posílá do podzemí jednoho trestance za druhým, celý lačný zjistit tajemství, které hora ukrývá. A tak se nazí a neozbrojení vydávají vaši chráněnci do temnot s vidinou obzvláště odporné a bolestivé smrti. Naštěstí pro nebožáky za monitorem jsme tu my, vykukové před monitorem, a ve svrabu je nenecháme!

Na startu hry máte možnost navolit si obtížnost a pustit se bez dalších okolků do akce s předdefinovanou družinou. To jsem pro jistotu udělal i já, nerad bych skončil někde v pokročilé fázi hry jen proto, že jsem si na začátku někde něco blbě naťukal. Ale pro hračičky je tu samozřejmě klasická ruční tvorba party. Zklamu ale ty jedince s vytříbeným vkusem, kteří se rádi prohánějí podzemím se čtveřicí teplých elfíků - rasy se liší od klasického "tolkienovského" schématu, na výběr máte z lidí, minotaurů, přerostlých ještěrek a hmyzáků. Stejně tak chudá jsou i povolání - válečník, mág, rogue. Na druhou stranu, co bych chtěl, automechanika?

První krůčky ve sklepení budou pravděpodobně trochu nezvyklé, přeci jen na skoky po čtvercích už hráči nějaký ten pátek nejsou zvyklí. Zvlášť, když schopný engine přechody mezi políčky plynule vykresluje a pod pravým tlačítkem myši máte dokonce schovaný freelook. Ale stačí chvilka cviku a budete po čtvercích rotovat rychleji, než kostka L v tetrisu. Ovládání je triviální, k pohybu slouží dnes obyklé WASD(+QE), mapa je schovaná pod tabulátorem a zbytek pohodlně obstarají dvě tlačítka myši.

Legend of Grimrock je jasná koupě!

Když jsme u mapy - automaping je parádní, do mapy si samozřejmě můžete zapisovat vlastní poznámky, ale co mi přijde jako fajn vtípek je tzv. old-school mód, při kterém automaping nefunguje a jste tak odkázáni jen a pouze na tužku a čtverečkovaný papír. Na mě ubytečně moc hard-core, ale pár bláznů si to určitě zapne :)

Boje s potvoráky probíhají v reálném čase, stejně jako v pravzoru, tedy Dungeon Masterovi. K útoku postačí prostý klik pravým myšítkem, kouzlí se prostřednictvím runového systému. Osobně bych uvítal nějaký pomalejší způsob, popř. možnost zapauzování, občas se mi stane, zvlášť při kouzlení, že se ukliknu a než napravím chybu, ztratím cenné vteřiny, které mě i na obtížnost normal často stojí život. Ale nikdo neříkal, že to bude procházka růžovým sadem, že. Vedle kouzlení a magie je tu ještě lehká alchymie, která spočívá v míchání bylinek a lahviček, přičemž výsledkem jsou léčivé lektvary barev rozličných.

Podzemí je samozřejmě vedle chodeb a nepřátelsky naladěných forem života plné hádanek a roztodivných záludností. Zákysy se většinou točí kolem klasické kombinace tlačítek, táhel, dveří, teleportů a nášlapných ploch. Už na konci onoho třetího patra začíná trochu přituhovat a jsem docela zvědav, co na mě hra vybalí v patrech dalších.

Docela prima je systém skillů. Při přechodu na každou úroveň dostanete bodíky, které můžete rozdělit mezi základní schopnosti - u válečníka jsou to např. Athletics, Armor, Swords. Čím víc bodíků v daném skillu, tím zajímavější kousky váš chráněnec umí. Např. čtyři bodíky ve Swords zvednou sílu o jedna, sedum bodů zvedne zdraví o pět a při dosažení deseti bodíků se váš bojovník naučí Slash, mocný to útok k efektivnějšímu mydlení nepřátel.

Legend of Grimrock je jasná koupě!

Mohl bych toho určitě napsat spoustu, ale jak už jsem psal, v podstatě se plácám na samém začátku, detailnější rozbory nechám povolanějším! ;) Rozhodně mě ale Legend of Grimrock chytnul víc, než jakákoliv klasická chodbičkárna z dob minulých. Ano, já vím, svatokrádež, možná dokonce kacířství! Tak zatímco budete shánět vidle a zapalovat hranice, povím vám ještě, že jednoduše nejde o nějaké trapné předělání Dungeon Mastera do nového audiovizuálního kabátu, ale o plnohodnotnou, nadmíru zábavnou a skvěle hratelnou záležitost. A pro fandy žánru jde doslova o požehnání - nemůžu se dočkat kousků, které předvedou modeři, až dostanou do rukou patřičné nástroje. Grimrock tu s námi v podobě různých rozšíření a nových dobrodružství ještě chvilku pobude...

Za těch 13.49$ to každopádně stojí, takže pokud vás to ke klasice aspoň trochu táhne, šup vysolit fufníky nezávislým vývojářům, zaslouží si to. Ostatně, Grimrock zatím sbírá veskrze kladné recenze a když i Dave prohlásí, cituji: "Je to SUPER!", tak se jasně děje NĚCO VELKÉHO :)

A teď mě omluvte, čtvrté patro a jeho ďábelské  nástrahy čekají!

P.S. Trochu mě zklamalo, že nejde trénovat bušením do dveří a házením věcí do schodů :)

Komentáře k:
"Legend of Grimrock je jasná koupě!"

  • Lukasing napsal:

    Jsem kacířem, když za nejlepší dungeon považuji Wolfenstein 3D? :)

  • shoderxes napsal:

    „Nestoudny kaciri“ zvany tiez Sledge… kriz uz je vztyceny na hore zatratenych a tvoje ubohe telo sa uz onedlho bude zmietat v smrtelnych krcoch pribite na tomto krizi… iba ten kto ma na konte aspon 10 hlavnych bossov z klasickych kobkariniek sa moze dostat do rajskeho neba. Ostani bezbozni kacirski vyvrheli budu navzdy zatrateni !!!

    Ale akoze Sledge, ze preddefinovana parta, to si fakt dufam robis prdel, lebo inac si korunovana lama prvej triedy, nic v zlom ale fakt ze ano :-). Akoze pri pocte 4 rasy a 3 povolania? To nemozes mysliet vazne, co tam chces pokaslat preboha. Nepoviem keby si isiel do nejakeho Might & magic World of Xeen tak pochopim preddefinovanu partu, ale v Grimrocku? Hanbi sa Sledge ! Ac mocne vladnes elektronickemu peru na toto nie je prijatelne ospravedlnenie.

    Ze preddefinovana parta, uaaaaaaaa, zabite ho niekto lebo ho zabijem ja.

    Ale teraz vazne, Grimrock je urcite super, bohuzial sa k nemu este tak hned nedostanem ale o nejaky ten mesiac ma to caka. Takmer ti zavidim tu atmosfericku zabavu, uz sa velmi tesim na tu moju particku ubohych kriminalnikov. Tak dufam ze este nejake reporty z hrania tejto retro-modern zalezitosti prinesies, hlavne sa nevzdavaj a dohraj ho az do konca. Grimrock si to zasluzi.

  • Harry napsal:

    LoG (podoba s LoL je jistě náhodná) vypadá zajímavě. Mám však rozehranýho Witchera, tak někdy za 10 let se k tomu dostanu. Trochu se bojím, že to bude příliš lineární, indoor a s malou variabilitou (postav, povolání, zbraní, úkolů, items). Vypadalo to tak i na videu, co je na YouTube. Ale za tu cenu..
    Mám za sebou dohraný Lands of Lore a Dungeon Hack a za nejlepší dunegon považuju dohraný Ishar2 ;)

    • simon napsal:

      Tak čo iné sa od dungeonu dá očakávať, ako lienárnosť a uzavreté prostredie :)

  • Lukasing napsal:

    Tak víkend je téměř u konce, tak jak to s Grimrockem dopadlo?

    • Anastaz napsal:

      Taky by mě zajímalo. Já se k tomu bohužel asi hned tak nedostanu.

    • Harry napsal:

      Sledge má arachnofobii, takže se asi stydí říct, že se dostal jen k pavoukům ;)

      • kotyz napsal:

        Já jí mam taky, ale pořád je snazší když na mě vyskočí pavouk ve World of Warcraft než třeba v koupelně :-D A taky mi vadí ve hrách zabíjení kočkovitejch šelem, hlavně když vypadají jako tygři, protože to sou moje nejoblíbenější zvířata a brnká mi to na citovou strunu. Ale ty pavouci (a štíři), to je horší …

  • joe napsal:

    http://www.gurujoe.sk/2012/04/dungeon-crawler.html

    … hlavny rozdiel medzi Grimrock a Bloodwych na 8 bit spektre, Bloodwych ma vsetko co Grimrock plus splitscreen pre coop kampan.

    • simon napsal:

      Tak ono sa Grimrock ani nesnaží o dáku inovatívnosť, žeano ;)

      • joe napsal:

        … pointa je v tom, ze uz zakladna matrica a pravzor bol/je slaby.

        • simon napsal:

          Tak výnimočne musím stebou súhlasiť. Nikdy som to onanovanie nad Dungeon Mastermi, EoBčkami a podobnými nechápal a len som krútil hlavou. A že som sa snažil dotoho preniknúť, ale nikdy som nevydržal viac ako 30minút.

  • Harry napsal:

    To to všichni vzdali? Chybí tady informace od někoho, kdo je aspoň v půlce, zda ta hra má smysl :)

    • Crash napsal:

      To Harry:
      Tak zkus třeba fórum na DJ Oldgames, tam je v diskuzi ke Grimrock skoro 200 příspěvků a nebo Davův článek v Deníku nespokojeného hráče…

  • Shoderxes napsal:

    Jo, u DJa uz sme to davno vsetci dohrali a valame sa v abstakoch po zemi. Chcelo by to dalsiu davku noveho crawlovania :-).

    Ako snad tu nebudeme riesit nezmyselnu otazku ci „kdo je aspoň v půlce, zda ta hra má smysl “ . Jasne ze ma zmysel a to v bozskych hodnotach takze toto netreba rozoberat.

  • nut napsal:

    Já si ho koupil nedávno na Steam v Summer Sale jako jednu ze dvou her, ale vidím to na instalaci nejdříve na Vánoce :-)