Nově ve sbírce: SEGA Saturn

Long time no see! To víte, člověk v létě raději vysedává ve stínu vzrostlých kaštanů a za zvuků projíždějících vlaků bedlivě sleduje, jak mu větrá pivo. Zahálím tak moc, že jsem se vám ještě nestihl pochlubit posledním zásadním přírůstkem do sbírky - konzolí SEGA Saturn. Přiznávám, že těch 1600,- se mi za něj původně vysolit ani nechtělo, ale když má někdo narozeniny, může si dovolit zatlačit na patřičných místech ;)

A tak se stalo, že se má sbírka, pomalu ale jistě tíhnoucí ke strojím značky SEGA, rozrostla i o Saturna, jeden saturní gamepad a trojici her Doom, Hexen a Need for Speed.

Nově ve sbírce: SEGA Saturn

Nejprve krátce ke konzoli samotné. On už to vlastně celé pěkně sepsal Dave, takže budu trochu nosit dříví do lesa, ale nedá se nic dělat (aspoň od něj můžu opisovat, ale pst, neříkejte mu to!). SEGA Saturn byla vpuštěna do divokých vod japonských trhů roku 1994 a o několik týdnů tak předběhla SONY s jejich novou konzolí Playstation. Vypuštění na trh severoamerický mělo probíhat v podobně těsném duchu, žel SEGA trochu zazmatkovala a ve snaze výrazně předběhnout konkurenci uspěchala start prodeje o celé 4 měsíce. Nápad jistě skvělý, jenže: a) konzole stála o celých 100$ víc, než měl stát Playstation, b) v době uvedení na trh měla k dispozici všehovšudy šestero her. Není divu, že se do koupě zákazníci příliš nehrnuli. Za celé čtyři měsíce se v Severní Americe prodalo méně Saturnů, než Playstationů za první víkend. SEGA si to navíc rozházela u několika distributorů a většiny third-party vývojářů, kteří o brzkém startu neměli tušení. Jednoduše průser. Na druhou stranu - v Japonsku Saturn docela frčel, globálně tedy nebyla situace až TAK strašlivá.

Druhý průser se vyjevil záhy - hardware. Ne snad, že by byl Saturn nevýkonný. Naopak. Ovšem vymačkat onen výkon z osmi různých procesorů a koprocesorů musela být pro programátory noční můra. Na druhou stranu je na první pohled vidět, kde byl vývojář netalentovaný líný dobytek (popř. vystresovaný a podfinancovaný nebožák), a kde se se svým dílkem někdo náležitě mazlil. Např. nechvalně proslulý port Dooma je dílem arcidobytka. Ale o tom dále. Každopádně programovat pro Saturn nebyl žádný med a málokdo dokázal naplno využít potenciálu dvou hlavních CPU, o zbylých čipech nemluvě.

Další problémy se tak nějak nabalovaly časem a posledním hřebíkem do rakve bylo ohlášení nové konzole Dreamcast. V tu chvíli se prodeje Saturnu definitivně zastavily a spousta vyvíjených titulů byla zrušena. A konečný součet?

  • SONY Playstation -  102.5 miliónu prodaných kusů
  • Nintendo 64 -  32.9 miliónu prodaných kusů
  • SEGA Saturn - 9.5 miliónu prodaných kusů

Nic z toho ovšem nemění nic na faktu, že Saturn je konzole báječná, na svou dobu výkonná a chtěl jsem jí do sbírky velmi! Už jen proto, že N64 a PSX má každý druhý ;)

A nyní hry!

Doom & Hexen

GTA4 pro PC považuji za naprosto zprasený a mizerný port. Ale Doom pro Saturn je snad ještě horší! Ta hra se plouží! FPS se pohybuje v řádu jednotek a co hůř - je nestabilní. Čučíte-li do zdi a pohybujete-li se úkrokem, hra si rozverně vyskočí na 20 snímků za vteřinu, aby při otočce do otevřeného prostoru padla na držku, tedy +-4 snímky. A to nemluvím o situacích, kdy se před vámi objeví hrstka nepřátel. Zvuky zvučí tak nějak náhodně, občas, oproti zvukovému doprovodu PC verze je to mizérie. Hned první úroveň doznala nepochopitelného zjednodušení - chybí dva sloupy po levé straně. Hádám, že šlo o optimalizaci v zájmu rychlosti? Se zatnutými zuby jsem se proploužil až do třetí úrovně, ale přátelé, nikdy více! Za zmínku stojí snad jen hudba, naprosto odlišná od verze pro PC. Zatímco originální hudební doprovod je nářez, Saturnová hudba je občas... zajímavá. Občas.

Ve srovnání s Hexenem výše uvedený Doom bledne ještě o chlup více.  Jak víme, na PC používá Hexen v zásadě stejný engine, jako Doom. Řekli byste tedy, že na Saturnu poběží obě hry stejně rychle, resp. pomalu. Naštěstí port Hexena není zdaleka tak domrvený a ač má daleko k plynulosti PC verze, je rozhodně hratelný bez větších potíží. Framerate sice není z nejvyšších, ale aspoň je stabilní. Zatímco Doom pro Saturn bych všem doporučil ignorovat, Hexen se hrát dá.

Need for Speed

Poměrně nedávno jsem si uvědomil, že ač mám v pořadači svých mozkových závitů uloženou sérii Need for Speed v šuplíku "oblíbené", nějak zásadně mě bavily v podstatě jen tři díly. Čtyři s přimhouřením oka. Kromě novodobých NFS: Shift to byli jen NFS: Porsche a právě první díl. Tím čtvrtým vzadu jsem měl na mysli NFS: Underground, ale o tom raději jindy. A jinde. Nebo raději ne...

Need for Speed pro Saturn jsou příkladem dobře odvedené práce, po chvilce hraní příšerného Dooma a jaktakž rozumného Hexena je to doslova balzám. Hra je téměř k nerozeznání od verze pro PSX. Zkoumavé oko zkušeného voyéra si všimne absence poloprůhledných stínů, pro které nemá Saturn hardwarovou podporu, a při detailním srovnání na povrch probublá o trochu větší rychlost verze pro Playstation, ale nejde o nic zásadního. Pořád jde o tu parádní arkádovou závodní akci, na jakou jsme zvyklí!

A co teď? Teď bude následovat slídění po aukru a shánění nějakých zásadnějších titulů. Protože uvedená trojice konzoli rozhodně nedefinuje. Neměl by mi chybět Virtua Fighter, rád bych někde uzmul i SEGA Rally ChampionshipDaytona USAVirtua Cop by byl fajn, ale jelikož nemám CRT, tak bych si ho stejně nezahrál. Rayman je sice k sehnání i jiné platformy, ale jak už jsem uvedl na začátku, preferuju SEGU. No a protože je to SEGA, tak ve výčtu nesmí chybět ježek Soník. Sonic R perhaps?

Btw. netuší někdo, kde bych rozumně sehnal další gamepad?

Komentáře k:
"Nově ve sbírce: SEGA Saturn"

  • Logout napsal:

    Sega Rally Championship je skvělá hra, před pěti lety jsem to paříval celé večery. Škoda, že nová televize obraz ze Saturnu nepojala, takže jsem celou konzoli i s taškou plnou her dal víceméně za odnos, dva roky poté co jsem do ní v holešovickém sega-nintendo bazaru vrazil nějaké skoro 3 tisíce. TV už dávno nemám, moje aktuální by obraz jistě dala, když dává Atari, Spectrum a další… a o to víc mě to štve. Hardwaru se prostě nezbavuje!

  • Marek_11 napsal:

    Jj, SEGA Rally na Saturnu, ve split-screenu… to byl narez. A jeste k tem FPS akcim – jednou z prvnich byl Exhumed aka Powerslave a ten behal absolutne plynule. Nebo se mi to aspon v tom 96-tym zdalo. ;)

  • kotyz napsal:

    Výtečně. Další na ředě bude předpokládam Dreamcast ;-)

    • Sledge napsal:

      Jj. Dreamcast. Pak Mega Drive druhá verze, Master System první verze… a peněženka pláče :)

  • joe napsal:

    … objektivne bolo PSone neporovnatelne /!!/ lahsie programovatelne a v 3D /nativny rezim PSone/ jasne potentnejsie /excelentny GTE engine a operacie s polygonmi plus podarene transparencie a MDEC/ .. http://www.gurujoe.sk/2012/07/jaguar-versus-psone.html .. Saturn vsak zvladol Qvaka a teda by zvladol teoreticky cokolvek .. http://www.youtube.com/watch?v=sESud3DC2_s .. stale tu ale ostava nemiestna komplikovanost povodne 2D systemu.

  • Fifox napsal:

    Já vlastním Segu Saturn už od 94 s řadou unikátních kousků např. Dark Savior, shellshock (simulace tanku),Hexen, Resident Evil 1…, a pořád šlape jako nová i na nových televizích. :)