Oolite: vesmírný simulátor střižený dle legendární Elite

Pod článkem o Kickstarteru Elite Dangerouspepak upozornil na Oolite, open-source vesmírný simulátor inspirovaný původní Brabenovou Elite z roku 1984.  O hře už jsem věděl, ale jaksi jsem opomněl vás na ní upozornit. Dokonce jsem jí opomněl hrát, a to jsem si prosím vytiskl seznam klávesových zkratek (je jich hodně). Trestuhodné, vím, omlouvám se a ihned se to pokusím napravit!

"Space is big. You just won't believe how vastly, hugely, mind-bogglingly big it is. I mean, you may think it's a long way down the road to the drug store, but that's just peanuts to space." - Douglas Adams

Vývoj Oolite (Object Oriented Elite) začal v roce 2004 a pokračuje dodnes, hra je aktuálně dostupná pro systémy Mac OS X, Linux, Windows, SGI Irix a FreeBSD. Jádrem hry je remake klasické Elite, navíc je ale možné Oolite libovolně rozšiřovat pomocí speciálních balíčků (OXP -Oolite eXpansion Pack) . Tyto balíčky mohou obsahovat jak grafiku nebo zvuky, tak celé příběhové mise nebo např. úpravy ekonomického modelu. Na snadnou modovatelnost je od počátku vývoje kladen mimořádný důraz, výsledkem jsou stovky možných rozšíření a úprav, včetně takových chuťovek, jako jsou např. Borgská krychle, X-Wing či Millenium Falcon.

Oolite: vesmírný simulátor střižený dle legendární Elite

Náplní hry je boj a obchod, cílem buď hraní samotné, nebo hodnocení Elite pro nejvytvrdlejší hráče. Ano, jde o jeden z těch sandboxů, kterým někteří nepřijdou ani trošku na chuť, zatímco jiní v nich stráví zbytek života.

Protože jsem Oolite zatím nehrál, kromě jednoho pokusu o zadokování k vesmírné stanici a následné střelby na tentýž objekt, nemohl bych vám povědět nic moc objevného. Pepak se naštěstí nechal ukecat a sepsal několik postřehů. Předávám tedy slovo:

Je to v zásadě původní Elite, v mnoha ohledech. Vesmír je prakticky stejný, lodě také, herní mechanismus též, a přítomná je spousta věcí, které byly na původních osmibitech (i když ne na všech - já si třeba vůbec nevybavuju, že bych na Spectru někdy potkal nějaké příběhové  mise nebo že by ve hře byly navigační bóje). Ale má to velmi autentický dobový feel, v dobrém smyslu - je to spíš "bavím se stejně jako před pětadvaceti lety" než "no jo, stejně blbě udělané jako před dvaceti pěti lety".

Vylepšení jsou samozřejmě v grafice, v rozumné míře, ale hlavně v tom, že to jde fantasticky rozšiřovat. Takže jde přidávat nové cokoliv - nové mise, nové lodě, nové vybavení, nové vesmírné objekty a spoustu dalšího. Hra pořád spočívá v poletování vesmírem a střílení pirátů (nebo obchodníků :-)), ale není problém dostat se do mise, která hráče protáhne několika galaxiemi a na konci mu dá nějaký ten super bonus.

Asi jediné, co ještě chybí, je multiplayer, ale možná je to dobře - možností rozšíření je tolik, že by se jen obtížně sjednocovala, a s ohledem na snadnou dostupnost a velkou ničivost quirium cascade mine by to pravděpodobně kolem Lave byl jeden veliký hřbitov.

A nezapomeňte: In space, no one can eat ice cream!