ScummVM na tabletu (Nexus 7)

Před více než dvěma lety jsem coby čerstvý majitel svého prvního androidího telefonu nadšeně tleskal nad možností spouštět skrze ScummVM staré adventury. Faktem ovšem je, že k samotnému hraní v podstatě nikdy nedošlo, úhlopříčka telefonu je pro nějaké rozumné hraní jednoduše nedostatečná. Řádně zmasírován reklamou a současnými trendy jsem si ovšem pořídil nový androidí tablet, konkrétně Nexus 7 od tandemu Google / Asus, a přišla tak chvíle dát mobilnímu adventuření druhou šanci.

Co potřebujeme? Samozřejmě ScummVM pro Android, který naleznete v nabídce Google Play. Dále jsou třeba dodatečné pluginy, které nám umožní samotné hraní. Každá skupina her má plugin jiný, např. SCI plugin umí pouštět novější adventury od Sierry, Kyra plugin je určen pro celou sérii Legend of Kyrandia plus Lands of Lore a tak dále. Všechny pluginy jsou taktéž v dostupné v marketu, jednoduše hledejte ScummVM a instalujte, co je třeba.

Asi vám nemusím radit, kde shánět hry jako takové. Pokud je nenajdete v nabídce GOG či Steamu, vždycky je tu pirátská zátoka, kde není problém najít celé kolekce her připravených přímo pro Scumm virtuální mašinu. A pokud je vám všechno to pirátění vyloženě odporné, vždycky je tu hrstka freeware klenotů, jako jsou Dreamweb, Beneath a Steel Sky nebo Flight of the Amazon Queen.

Nastavení ovládání ScummVM pro Android

Rozhraní androidího ScummVM je totožné s desktopovým. Spusťte aplikaci, nalistujte patřičnou hru, upravte nastavení dle libosti a hrajte. V čem se ScummVM pro Android liší je možnost dvojího nastavení ovládání - direct mode a touchpad mode. Prvně jmenovaný se chová tak, jak od tabletu očekáváte - kam na displej ťuknete, tam se kurzor přemístí. V touchpad módu se kurzor pohybuje nezávisle na místě dotyku, relativně k pohybu prstu. Funguje tedy stejně, jako touchpad notebooku, s tím rozdílem, že touchpadem je celá obrazovka, nikoliv čtvereček 5x5 cm.

Protože port zatím nemá vlastní dialog pro nastavení ovládání, je volba lišácky schovaná v záložce MIDI pod zaškrtávátkem Mixed AdLib/MIDI mode. Aby bylo nastavení akceptováno, je třeba program restartovat.

Dotyková vrstva sice někdy postrádá eleganci myši, nicméně na vše důležité bylo myšleno. Uznávám, že v některých hrách se ovládání může stát noční můrou, nicméně lépe to pravděpodobně vymyslet nejde.

A jak to hraje?

Hraje to báječně! Pokud tedy hrajete ty správné hry. Sedmipalcový tablet poskytuje dostatečnou plochu pro rozumné ovládání, ale upřímně řečeno, tablet desetiplacový by byl ještě o chloupek vhodnější. Přeci jen, pár klasik si na výše zmíněném pixelhuntingu trochu ujíždí a trefit prstem objekt s plochou 2x2 pixely nebude žádný med.

Jsem někde v polovině adventury Indiana Jones: Fate of Atlantis a zatím jsem nenerazil na žádnou potíž, ovládání je přirozené. U pozdějších adventur od LucasArts, které místo seznamu příkazů zobrazených v dolní liště používají "univerzální ovládadlo" (Full Throttle, Curse od Monkey Island), je ovládání v direct módu pohodlné méně. Chvíli potrvá, než najdete potřebné grify, ale zvyknete si.

Horší je to se staršími kousky s textovým parserem, jako např. Police Quest, King Quest, Space Quest a Leisure Suit Larry. ScummVM má sice vestavěnou virtuální klávesnici, ta má ale pro zadávání znaků pouhých devět tlačítek, funguje podobně, jako klávesnice telefonu. Klasická systémová virtuální klávesnice by měla jít vyvolat dlouhým stiskem tlačítka menu, ale nikde jsem se nedopátral, co dělat, když tablet (nebo telefon) hardwarové tlačítko pro menu nemá. Vzhledem k filosofii ovládání posledních verzí systému Android bude zařízení s tímto problémem výhledově většina. Tlačítko softwarové samozřejmě v tomto případě nefunguje.

Adventury s ovládáním po vzoru Quest fot Glory, kdy levé myšítko koná akci a pravé myšítko rotuje nabídkou činností, jsou v direct módu v podstatě nehratelné. Touchpad mód funguje bezvadně, je ale pochopitelně trochu nepohodlný. Je to stejné, jako hrát s notebookem bez myši. Pokud vám to nevyhovuje, ruce pryč.

Shrnutí: v zásadě se dá říci, že adventury, které mají na obrazovce aktivní seznam příkazů (starší SCUMM hry, Simon the Sorcerer), popř. se ovládají pouze jednoduchým klikáním bez dalších možností (Legend of Kyrandia) se skvěle hrají v direct módu. Vše ostatní je o trochu méně skvěle hratelné v touchpad módu.

Závěr? Tablet není vyloženě ultimátním zařízením pro klasické adventury, jak jsem si ho před nákupem představoval, ale smíří-li se člověk s trochou nepohodlí, čekají ho stovky hodin poctivého adventuření. A i v případě, že si budete vybírat tituly, které se hrají vyloženě pohodlně, máte minimálně na půl rok dopředu vystaráno. Koupil bych si tablet v ceně kolem pěti tisíc jen kvůli adventurám? Ne. Koupil bych si ho, kdyby stál polovic? Definitivně ano. A tím se dostáváme k dodatku...

Dodatek

Hrozně rád bych otestoval ScummVM na některém z těch laciných čínských krámů, které se povalují po aukru. V zásadě jsou všechny dle stejného mustru: 7" displej s rozlišením 800x480, 512MB RAM, single core CPU kolem 1GHz, Mali400 grafická karta, Ice Cream Sandwich. Sice nepředpokládám žádné problémy, ale jeden nikdy neví.

Pokud by se tablet za 1700,- při hraní adventur osvědčil, nezbylo by než ho všem vřele doporučit ke koupi, za těch pár korun by to rozhodně stálo. Proto se ptám: nemá náhodou někdo z vás nějaký ten čínský zázrak doma? A pokud ano, mohl by zkusit nainstalovat ScummVM a pustit pod ním pár adventur, pokud možno nějakých novějších, ergo náročnějších? Mluvím o kouscích jako jsou The Curse of Monkey Island, Return to Zork, Broken Sword nebo Discworld II.

Nebýt před Vánoci, asi bych do toho i těch pár korun nacpal a tablet pak vrazil do soutěže, ale teď penězi bohužel neoplývám. Pán z Nemanic, co nemá ani na nový zimní boty! ;)

Komentáře k:
"ScummVM na tabletu (Nexus 7)"

  • Neny napsal:

    Já si pořád říkám, na co ty tablety jsou, a oni se dají využít docela dobře na nostalgické paření ! :-))

    • Sledge napsal:

      Přesně tak! Takže spolupracuj, investuj do nějakýto toho číňana za 1700,- a pak se pochlub, jak se na tom hraje, viz dodatek ;))

  • minitrollcz napsal:

    Jsem rad, ze jsi dal na mou radu a misto nejakeho smejdu za 3500 jsi sel do Nexuse 7 :)

    • Sledge napsal:

      Jsem rád, že mám výkonnej tablet s aktuální verzí systému, ale upřímně řečeno, od dílenskýho zpracování jsem čekal víc :-) Levá hrana displeje je o chlup nad okrajem těla a je to evidentně natolik rozšířená „vlastnost“, že nemá smysl ani řešit výměnu.

  • Wolf napsal:

    .. a mysak do toho nejde zapojit? Pokud to ma USB (ci pripadne pres redukci) tak by to melo fungovat i s mysakem, ne? Asi ne s bezdratovym ( i kdyz, co na to bluetooth mys? ), tak pomoci mysi by se ti vyresili problemy s ovladanim a pixel huntem…

    • Sledge napsal:

      Bluetooth myš by neměla bejt problém, popř. minimálně k zmiňovaným levným tabetům „značky“ Ainol jde přes redukci připojit i klasická drátová. Ale operování s myší eliminuje všechny výhody tabletu, to už pak můžeš hrát rovnou na notebooku :)

  • mchlumak napsal:

    Zkoušel jsem zatím jenom Beneath a Steel Sky na tabletu Gogen TA8200 (1,2GHz, 1GB RAM, ICS 4.0.4) a běží v pohodě, zkoušel jsem připojit kabelovou myš od notebooku, ale ovládání je ve finále horší než přes displej, protože kurzor od myši za sebou táhne kurzor od ScummVM (touchpad nastavení), případně se kurzor ScummVM pohne až po kliknutí v druhém režimu.
    Další hry ze stránky ScummVM jsem nezkoušel, protože mě až tak moc nelákají, ale celý den se snažím zprovoznit některého Indiana Jonese a vůbec se mi nedaří. Například Fate of Atlantis rozjedu přes windows verzi ScummVM, ale v tabletu jí nespustím, program píše, že žádnou hru nenalezl. Nevíte někdo, jestli je pro Indyho potřeba nějaký plugin?

  • mchlumak napsal:

    Dík za radu. Nejsem teď u wifi, ale zítra dám vědět, jak jsem pochodil.

    Krám z číny to je, co si budem povídat, ale já chtěl za pár korun použitelný zařízení pro seznámení se s androidem, přehrávač internetových rádií a čtečku na pdfka do školy, protože kindle mi nezobrazí všechny rovnice, případně schémata (jsem na FEL). Kromě toho, že má displej otřesný pozorovací úhly, reprák hraje potichu a při zatlačení v určitém místě na zadní stranu se objeví „obrys“ prstu na displeji, jsem s ním spokojený.
    Navíc mě ve výsledku stál nový cca 1200,- i s dvouletou zárukou, takže mu za to ledacos odpustím.

    • Sledge napsal:

      Za 1200 je to výborný v každym případě, za to bych si klidně pořídil taky jeden na experimenty :) Tak pak dej vědět, co Ten Indiana… zkusíš ještě The Curse of Monkey Island? Plugin to vyžaduje stejnej…

  • mchlumak napsal:

    Zkusím. Pluginy stáhnu radši rovnou všechny, pro sichr, u Indyho jsem schválně hledal, jestli nějakej potřebuje a nikde ani slovo.

    Ještě zpola OT příspěvěk – zkoušel jsem Dosbox a v něm Brutal: Paws of Fury (1994) a sekalo se to ukrutně, k hraní to zkrátka nebylo. Zajímalo by mě, jak si s tím poradí silnější tablety, ale když se mi u rodičů na starém P4 2,93GHz, 1GB RAM a GF 7900GS sekal i Blood s pevnou dosbox emulací, tak to nevidím moc slavně.

    • Sledge napsal:

      DosBox zkusim, ale jinak máš recht, že to dokáže bejt mrcha nenažraná :) Zvlášť u FPS her.

  • mchlumak napsal:

    Indiana Jones and the Fate of Atlantis už chodí, ještě jsem zkoušel Dračí kletbu a ta taky běží. Monkey Island musím napřed někde stáhnout, při prvním pokusu jsem sosnul zaheslovaný archiv.

  • ehee napsal:

    Kdyz uz mame ScummVM, tak nema cenu jet adventury v dosboxu ;) Scumm beru jako mirneji narocnou variantu alternativnich spoustecu (nevim jak to nazvat, prirovnal bych to treba k zDoomu).
    DB nenazrany je, zvlast ve starsich verzich – tusim ze do verze 0.64, pak byl vyrazny skok ve vykonu (ale vypozoroval jsem u par vyjimek i zhorseni kompatibility, ale na to pak platil zasah do konfigurace – kdyz to ma byt pro specifickou hru, delam to spoustecim batakem, vsechny polozky v konfiguraci se daji pouzit i jako dosove prikazy).

    Co se narocnosti emulace tyka, tak nejmene problemu (jak s kompatibilitou, tak s vykonem) je s emulaci procesoru, pak je to grafika (ruzne glitche a nekdy i narocnost na grafickou kartu) a nejhorsi je to se zvukem, protoze to musi jet pres procesor (ktery k tomu neni staveny) a popisy instrukcnich rad zvukovych obvodu nejsou tak dokonale jako u procesoru. Casto se emulace zvuku resi zpozdenim o nekolik desitek milisekund (predpocitani samplu do cache), aby se to dalo vubec poslouchat. Ono se to nezda, ale zkuste si na nejake plecce z minuleho stoleti spustit emulaci neceho se zvukem a bez nej a uvidite rozdil.

    Jeste jsem se zamyslel nad pixel huntingem – slo by to vyresit specialnima scriptama, ktere by po „kliknuti“ na urcite misto spustily sekvenci pro prohledani okolnich pixelu a aby to neblblo v menu, tak neni problem ten automat nastavit jen pro urcity vyrez obrazovky a v idealnim pripade to svazat s nejakou predeslou akci (treba na kliknuti na pickup). Kdo vi, treba nekdo tuhle featurku do scummu dodela, jen to budou doplnky pro skoro kazdou hru zvlast (i kdyz by mohl byt problem se zpomalenim, ono prohledat pole 10×10, kde by se muselo pro kazdy autoklik cekat dvakrat -klik na pickup+pixel v hernim poli – na vbl, by nejakou dobu zabralo; leda to prepnout na nejaky turbo mode, ale na pomalejsich masinkach by to asi moc nepomahalo).

  • […] věc je krátký test, věc druhá pak poctivé zahrání. V minulém článku o ScummVM na tabletu jsem nastřelil radosti a úskalí provozování klasických adventur na moderním dotykovém […]

  • […] nedávném článku ScummVM na tabletu jsem došel k závěru, že Nexus 7 je více než vhodným zařízením pro hraní klasických […]

  • devil napsal:

    Ahoj, čínskej tablet mám :-)
    Jen prosím o radu jak tam nacpat hry- konkrétně Broken sword v cz a jdou tam ještě nejaké hry v cz?