Boss key: zapomenuté umění dob minulých

Boss Key. Záchranná brzda, spása pracujících, zapomenuté umění z dob, kdy multitaskový systém na běžném kancelářském PC byl hudbou vzdálené budoucnosti.

Představte si modelovou situaci. Středeční večer se místo ozdravné relaxace bujaře veselíte v oblíbené osvěžovně. Pivo stíhá pivo, prázdné panáky cinkají o stůl, a najednou ležíte oblečení doma ve vaně a objímáte dopravní kužel. Přetočme vpřed. Teď je čtvrteční dopoledne, sedíte v kanceláři u PC, v hlavě vám kutá milión malých trpaslíků, a proklínáte každého blba, který se z výletu k výčepnímu pultu vrátil s kalichem lihoviny. Na práci nemáte ani pomyšlení, její předstírání vás vyčerpává dokonce ještě víc a jediným únikem zdá se být počítačová hra, šikovně ukrytá v adresářové struktuře účetního systému.

Krčíte rameny a s rezignovaným povzdechem odpalujete enter na spustitelném souboru. Noříte se hlouběji a hlouběji do hry, zapomínáte, že snídaně se ještě před chvíli snažila vrátit na světlo světa poněkud netradiční cestou, a říkáte si, že to dneska asi nějak přežijete. Když tu náhle dveře letí, pan šéf vchází do dveří a po vaší znavené mozkovně je požadován bleskurychlý zásah spočívající v nalezení kombinace na opuštění hry. Menu se vám pletou do cesty, požadavky na uložení ubírají drahocenné vteřiny, panika narůstá.

Ovšem pozor, je tu boss key! V poslední chvíli se rozpomínáte na skrytou funkci vaší oblíbené hry, tisknete patřičnou klávesu, a jako mávnutím kouzelného sonického šroubováku se na obrazovce objevuje textový výstup databázového systému. Nasazujete upracovaný výraz a pohazujete po stole tužky. Šéf majestátně pluje kanceláři, po očku kontroluje váš monitor a uznalým pokývnutím oceňuje vaše heroické nasazení.

Unikli jste o vlásek, ale vyšlo to. Ten debil si zase ničeho nevšiml! Utíráte si pot z čela a vracíte se do hry. Jo. Dneska to nějak přežijete.


Boss key je speciální klávesa, popř. kombinace kláves, která okamžitě skryje hru a zobrazí na první pohled nezávadný obsah. Tím je zpravidla falešná příkazová řádka, popř. výstup připomínající tabulkové editory, databázové systémy, mailové klienty atd. Typicky se boss key schovává kdesi mezi klávesami F1-F12, písmenem B, tabulátorem, nebo pod klávesovou zkratkou Ctrl+B. Dnes je situace samozřejmě o poznání jednodušší, stačí stisknout Alt + TAB a onlajnovka hraná v zaměstnání je tiše odsunuta do pozadí. Jednoúlohový DOS bohužel podobné triky neumožňoval.

Zapátral jsem tedy a pokusil se najít co možná nejvíc her pro DOS, které "šéfovským tlačítkem" disponovaly. Jsem si naprosto jistý, že je seznam mnohem rozsáhlejší, ale téma je překvapivě tuhé a nezdokumentované. A nejde samozřejmě jen o DOS, bosskey byl k nalezení i na jiných platformách.

Mobygames stručný seznam mají, ovšem chybí v něm i tak známý titul, jako Commander Keen. U některých her ze seznamu jsem nebyl schopen přijít na kombinaci kláves, která boss key spouští. Což je trochu nepochopitelné, smysl funkce se pak trochu vytrácí, boss key by měl být intuitivní.

Jak už jsem zmiňoval, nejjednodušší formou boss klávesy je falešná příkazová řádka. Na tu narazíme např. ve hrách Rogue (1983), Tetris (1987), Beyond (1989), Jetpack (1993) a několika dílech Commander Keen (4, 5, 6 - 1991). Zatímco např. v Commander Keenovi je výstup statický s prostým C:\, Rogue jde dále a umožňuje zadávat příkazy. Na všechny ovšem vrací bad command or file name.

Roque

Tetris má příkazovou řádku řešenou trochu nešikovně v grafickém módu a vypadá díky tomu podezřele na první pohled.

Tetris

Ještě jednodušším zpracováním boss key se mohou pochlubit hry Crusher Castle (1993) a Pole Chudes (1993). Ty prostě zatemní obrazovku. Další hry, které jsem vypátral, už na to jdou ale mnohem sofistikovaněji.

Střílečka Star Wars (1983) disponuje celým arzenálem falešných obrazovek. Je zde spreadsheet, informace o produktech, data s vývojem prodejů atd. Na dvou kartách dokonce naleznete osobní informace o programátorech. To vše v interaktivním textovém rozhraní. Bravo!

starwars_000 starwars_001 starwars_002

Textová adventure Leather Godesses of Phobos (1986) od Infocomu spojila boss key s reklamou. Obrazovka je totiž výstupem z jiného produktu této firmy, databázového software Cornerstone. Data jsou samozřejmě naprosto nesmyslná, co si kupříkladu představíte pod položkou inflatable milkman? Body plus za kreativitu a marketingového ducha.

leather_000

Sierrácka adventure Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards (1987) skrývá tři obrazovky s různobarevnými grafy. Nemyslím si, že by někoho mohly oblbnout.

ll_000ll_001ll_002

Další díl, Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (1988), vám předloží falešný dopis, po dalším stisku klávesy opeřený hláškou "snad tě nechytili!".

sierra_000 sierra_001

Že byla Sierra výjimečně kreativní dokazuje Space Quest 3 (1989), kde na vás čeká cosi jako anti-boss-key. Jste poučeni, že hrát v práci se prostě nemá, váš šéf by to viděl nerad, načež vám hra vyčíslí, kolik času jste řešením zapeklitých rébusů proflákali.

sciv_000 sciv_001 sciv_002

Série akčních her Bob Morane (1987) zobrazí nic neříkající DOSové okno s fiktivním programem tajemného účelu.

p1_000

Střílečka Overkill (1992) na to opět jde přes falešný program v textovém módu. SNAFU verze 4.2 vypadá jako jednoduchý souborový manažer naplněný naprosto nezávadnými soubory.

overkill

Arkádová kompilace Geekwad: Games of the Galaxy (1993) obsahuje dopis napsaný naprostým a kardinálním a přímo neuvěřitelným blábolem v hatmatilce. Aspoň mě příliš smysl nedává.

geekwad_000

Adventura Lord Avalot (1994) boss key nebere příliš vážně. Dočkáte se sice obligátního grafu s net profits, ale na první pohled je zřejmé, že si autoři trochu zařertovali.

avalot_000


To je vše, čeho jsem se zatím dopátral. Je zřejmě, že drtivá většina bosskey obrazovek zmate jen člověka neznalého či nepříliš důvtipného. Až na výjimky je podvůdek odhalitelný už při zevrubném prohlédnutí. Patrně nejpraktičtější jsou falešné příkazové řádky, člověk aspoň může tvrdit, že se "mu to zase zaseklo", sáhne po resetu a je zachráněn. Rozhodně je to elegantnější, než vysvětlovat vedoucímu, co znamená nepopsaný rostoucí graf, nebo s kým že si to vyměňujete ty podivné e-maily.

Perlička na závěr - pokud by vám bosskey chyběl v Doomovi, můžete si stáhnout speciální WAD, který funkci do hry doplní.

Pokud znáte další DOSové hry, které boss key (někdy se mu také říká boss button) obsahují, pochlubte se v komentářích. Jak už jsem zmínil na začátku, jde o téma neproprané, přímo volající po hlubším prozkoumání!

  • Kategorie: PC

Komentáře k:
"Boss key: zapomenuté umění dob minulých"

  • Skvělý průzkum. Kdysi jsem se také chystal zmapovat tuto oblast, ale rozohdně jsem neměl tolik trpělivosti jako ty – jak píšeš – je to dost neprozkoumaná oblast.

    Chtěl jsem teď přispět alespoň nějakými dalšími ukázkami, ale mozek mi vůbec nepomáhá… Určitě bylo hněd několik her, kde byla boss key klávesa Enter, což považuju za úplně nejpraktičtější řešení – je velká a netřeba ji hledat jako nějakou F12. Pokud si vzpomenu, dodám…

  • panrase napsal:

    Několik českých DOS textovek mají příkaz šéf a nebo boss, většinou jsou to ty co jsou napsané v Texinu, takže starý Masakr v Shallowgrave – ten původní, Koudelka vaří HuHu a další, třeba nějaké najdu.

  • Mikulda napsal:

    Česká hra Gordikon z roku 1999, zobrazí se příkazový řádek, ale psát nelze.
    softikon.wz.cz/gordikon.htm

  • Harry napsal:

    Super neotřelé téma, vše popsané jsi prozkoumal osobně nebo by Google? Pamatuji si akorát ten z Larryho, kde jsou podezřelé i ty popisky grafů, že ;)

  • […] Je tam pár zajímavých textů od našich oblíbených autorů. Docela mě bavil článek o boss key. Některé z mých starých konzolí se letos podívaly „do světa“ – konkrétně […]

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.