Juggernaut: osmibitovým řidičem náklaďáku

"Až vyrostu, budu tlustým chlupatým řidičem náklaďáku!" Neřekl nikdy nikdo, chtělo by se dodat. Nicméně solidní popularita sérií typu 18 Wheels of Steel naznačuje, že větrem ošlehaný knír a účes na Jardu Jágra jsou tajným snem mnohých z nás. Důkazem budiž i Juggernaut, jeden z prvních simulátorů řízení nákladního vozu, který se na osmibitových domácích počítačích, konkrétně jde o legendární Sinclair ZX Spectrum a pozapomenutý Amstrad CPC, objevil už v roce 1985.

juggernaut-01

Hned po úvodní obrazovce s co nevidět přejetým ježkem vás čeká několik voleb. (Kdo první vlepí do komentářů oblíbený ježečkový vtip, vyslouží si permanentní banán!) Můžete si trochu nacvičit řízení, prohlédnout si tabulku hi-score, nastavit délku přívěsu, popř. redefinovat ovládání. Ostřílení hráči si samozřejmě ničeho z uvedeného nevšímají a bez dalšího otálení natáhnou řidičské rukavice a vrhnou se rovnou na asfalt!

Základní myšlenka hry Juggernaut je poměrně prostá. Na mapě nepříliš rozlehlého a náhodně vygenerovaného městečka je rozmístěno několik skladů s různými druhy zboží. Na začátku každé seance hra určí, kolik kterého zboží je třeba přemístit do firemního depa. O poloze skladů coby novopečený řidič nemáte tušení, a protože šéf je svině nesdílná a mapu si syslí pro sebe, je třeba nejprve v ulicích natrefit na telefonní budku. Zavoláním na správná místa lze totiž sklady lokalizovat. Je to o dost snazší, než to zní - jednoduše zvolíte ikonku telefonu, určíte hledané skladiště a jeho poloha vám bude po chvilce zobrazena na mapě.

juggernaut-02

Nyní tedy máte bod A i bod B, zbývá jen přemístit náklad a je hotovo. How hard can it be? Velmi přátelé, velmi!

Váš náklaďákus obecnus totiž náleží k čeledi jankovitých. Udržet ho v přímé stopě je zprvu navýsost obtížné, téměř až k nasrání. Ač se hra na první pohled tváří trošku jako top-down racer, ve skutečnosti má mnohem blíže k taktické hře. A to si z vás opravdu legraci výjimečně nedělám! Zapomeňte na nějaké vyšší rychlosti, budete bojovat o každý milimetr a modlit se k vynálezcům piva v plechu, aby kamion dělal aspoň rámcově to, co po něm požadujete.

juggernaut-03

Pokud si v menu nastavíte delší přívěs, můžete sice jednou jízdou rozdistribuovat více zboží, o to hůř se vám ale kamion bude ovládat. Stačí pár metrů po trávě, popř. trocha nešikovného manévrování, a končíte. A věřte mi, že při couvání k rampě si toho nešikovného manévrování užijete až až! Aktuální stav poškození je indikován pravým horním budíkem, který občas rotuje divočeji, než ukazatel otáček. Pozor musíte dávat také na stav paliva. Podobně, jako nakládáte zboží, můžete i tankovat.

Přiznám se, že jsem ani s největším sebezapřením nebyl schopen náklad v depu úspěšně naložit. Jednoduše nezacouvám tak, jak potřebuji, ani kdybych se rozkrájel! Proč jsem si tedy na Juggernaut vlastně vzpomněl? Jde o jeden z kousků, který jsem proháněl na svém prvním opravdovém počítači, Amstradu CPC464. Na to se nezapomíná! Navíc jde o poměrně originální titul, náklaďáky na osmibitech rozhodně nebyly profláklým tématem. A nezaškodí si sem tam připomenout i hry, které se legendami nestaly ;)

juggernaut-04

Vy si dnes můžete hru zahrát buď v nějakém emulátoru, nebo hned teď online na www.oldgames.sk. Přeju příjemnou zábavu a pokud snad úspěšně zacouváte do skladiště, pochlubte se screenshotem!

Více informací o hře naleznete např. na www.worldofspectrum.org, včetně dobových recenzí a reklam v časopisech. Obzláště epickým kouskem je toto! Černý kamión uhánějící nocí osvětlenou toliko šípy blesků... jó, řidič, ten tvrdej chleba má!

Docela zajímavé je, že hra nemá záznam v mobygames.com, a dokonce není k nalezení ani na anglické wiki. Holt specialita. Have fun!

Komentáře k:
"Juggernaut: osmibitovým řidičem náklaďáku"

  • Marek_11 napsal:

    Hraval jsem velmi. Na Sinclairu. ;)

    ad náklaďáky na osmibitech rozhodně nebyly profláklým tématem – presne, ja mel s nakladaky cele tri hry. Pricemz Juggernaut je jedna z nich… a vic jich asi nebylo.

  • bludr napsal:

    Hrál jsem též na CPC 464. Jinak mi hra připadala dost tuhá, moc jsem jí nezvládal ;-).

  • joe napsal:

    … technicky vyspela hra .. cuvanie velmi narocne .. v online ZXS emulacii si to moze skusit kazdy .. kliknut na tu cerveno-ciernu ikonu 48K vlavo ..

    http://www.worldofspectrum.org/infoseekid.cgi?id=0002650

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.