Loom: pohádková adventura o labutích a tkalcovském stavu

loom-01

Loom je zvláštní hra. Vzhledem k roku vydání (1990) jsem čekal naprosto klasickou point'n'click adventuru se zapeklitými rébusy a herním časem v řádu desítek hodin. Nemá cenu chodit kolem horké kaše, dostal jsem pravý opak. Dle současných měřítek bych se Loom nebál označit nálepkou casual.

V první řadě jde o první adventuru od LucasArts, která následuje LucasArts Game Design Philosophy. Zní to vznešeně, ale princip je prostý - hra je navržená tak, že v ní nemůžete ani zemřít, ani se zaseknout na mrtvém bodě, ze kterého není cesty zpět. Jde podle mého o jeden z hlavních důvodů, proč jsou adventury od LucasArts dodnes tolik populární. Jsou totiž přístupné i nováčkům a neděsí je. Zatímco do adventury od LucasArts se bez obav ponořím a metodou pokus-omyl se prokoušu vpřed, na dílka od Sierry vytahuji návod hned po shlédnutí intra. Nepotřebuji po třech hodinách hraní zjistit, že jsem na druhé obrazovce zapomněl něco důležitého sebrat.

loom-02

A Loom jde ještě dál. Všem adventurním konvencím navzdory hra neobsahuje inventář. Předměty nesbíráte a interakce s prostředím probíhá dvojím způsobem. Buď si daný objekt jednoduše prohlédnete, nebo na něj aplikujete některou z naučených melodií. Hlavní hrdina Bobbin Threadbare sebou totiž téměř od samého začátku nosí flétnu v podobě hole, na kterou lze vybráním tónů krátkou melodii zahrát. Jde vlastně o ekvivalent magie, kobkaři si mohou za tóny dosadit runy z Dungeon Mastera. Melodie se většinou naučíte prohlédnutím předmětů a sledováním následného dění zjistíte účinek. Např. baňka po převrhnutí zahraje melodii, která má význam vyprázdnit. Melodie je důležité si zapisovat, ke konci hry jich bude kolem patnácti, což si nelze zapamatovat, navíc jsou na začátku hry vygenerovány náhodně, návody vám tedy nepomohou.

Díky tomu, že použití melodií je většinou logické a v jedné chvíli se můžete pohybovat jen na malém prostoru, je hra prostá větších zákysů. Spíš si tak příjemně plyne vpřed, tempem mi připomněla Full Throttle. A stejně jako Full Throttle je i Loom velmi krátký. Tři, tři a půl hodiny, více od hry nečekejte. K herní době je ale třeba připočíst ještě třicetiminutové audio drama, které bylo u původní verze hry přiloženo na samostatně audiokazetě. Tato "rozhlasová" hra vysvětluje uspořádání a události světa, ve kterém se Loom odehrává.

loom-05

loom-04

Nerad bych se rozepisoval o příběhu, ten je totiž pohádkově jednoduchý a nekomplikovaný, lépe, když si ho sami necháte převyprávět hrou. Úplně stačí, když prozradím, že půjde o záchranu světa před velkým zlem. Ostatně jako v každé správné adventuře. V hlavních rolí vystupují labutě a tkalci a v rolích vedlejších dokonce i ovce a draci! :)

Než se ale do hry pustíte, důkladně si rozmyslete, jakou verzi zvolit. Logika nabádá sehnat PC CD-ROM edici s VGA grafikou a plným namluvením, ale to byste udělali chybu. Tato verze se totiž od verzí ostatních podstatně liší. Sice obsahuje výborný dabing, ale je osekána o detailní obrázky v rozhovorech a rozhovory samotné jsou navíc krácené a někdy mají dokonce úplně jiné vyznění. Ano, postavy v této verzi mnohdy říkají něco jiného, než ve verzi původní! Mnohem lepší je sáhnout po klasické EGA verzi hry, nebo po verzi pro počítače FM Towns (japonské skoro-PC). Ta totiž obsahuje vylepšenu VGA grafiku a hudbu, ostatní části hry jsou ale netknuté.

loom-09

loom-03

Zaujalo mě několik drobností, ve kterých je Loom podobný adventuře Monkey Island. Začátek hry je v obou případech modrý, jestli víte, co tím myslím. Barevná paleta počátečních obrazovek je laděná do modra a startovní ostrovní lokace jsou si velmi podobné. Podobný je i návrat do startovních lokací - Guybrush si finální souboj s LeChuckem odbude na Mêlée Islandu, Bobbin na ostrově tkalců, konkrétně u samotného tkalcovského stavu. A vlastně i jména hlavních hrdinů, Bobbin Threadbare a Guybrush Threepwood, zní našinci dost podobně.

Jedna z postav hry Loom, Cob, se dokonce v Monkey Islandu objeví. Naleznete ho hned na začátku ve SCUMM baru, kde vám (vystupující pod svým novým pirátským jménem Cobb) důrazně doporučí Loom zakoupit.

loom-08

monkey-island-loom

Zahrát či nezahrát? To je otázka, která si ani nezaslouží odpověď. Hra není obtížná, má hezký pohádkový příběh a po technické stránce je vybroušená stejně skvěle, jako ostatní adventury od LucasArts. Loom je ideální v případě, že s žánrem nemáte příliš velké zkušenosti. Pokud zakysnete hned na prvním ostrově, doporučuji se pro příště adventurám obloukem vyhnout a naopak, pokud hře přijdete na chuť, doporučuji zkusit další kousky z nabídky Lucasových pohůnků :)

Na absolutní hodnocení to není, na to je Loom příliš krátký, ale kdybych chtěl hodnotit čísly, hezkých 8/10 by si hra vysloužila. Ale ještě jednou radím, vyhněte se namluvené PC CD-ROM verzi, nebo si jí aspoň nechte na druhé zahrání. Pokud plánujete hrát na tabletu, možná vám bude FM Towns verze hry způsobovat stejné problémy, jako mě - kurzor podbarvený modrým čtvercem. Řešení jsem bohužel nenašel, ale EGA verze to nedělá.

loom-06

  • Štítky:
  • Kategorie: PC

Komentáře k:
"Loom: pohádková adventura o labutích a tkalcovském stavu"

  • Ftl napsal:

    Loom byl parádní. Hráli jsme to v kruhu rodinném na Amize :) Pamatuju si na olbřimí zákys u toho tornáda po vyplutí z ostrovu….tenkrát pomohl až Excalibur,kde se na to tázal taky jeden nešťastník :) Zahrát ty tóny pozpátku, nás fakt nikoho nenapadlo…Jinak co si pamatuju tak v recenzi psali,že když se hra dohraje na tu vyšší obtížnost. jen podle sluchu, tak je tam nějáká bonusová koncová animace či co…no dohrál sem to a kde nic tu nic….asi tim, že to byla cracklá verze :D Nebo prostě kecali :)

    http://www.oldgames.sk/mag/excalibur-5/page/10/ uplně na konci

  • […] se někdy věci pěkně sejdou, že? Lucasovskou adventuru Loom jsem dohrál teprve nedávno a o neoficiálním pokračování jménem Forge jsem neměl ani tušení. A najednou je tu […]