FPS deník: Wolfenstein 3D

"The granddaddy of them all, Wolfenstein 3D wasn't the first - but it was the first to bring everything together properly." - magazín Retrogamer

Wolfenstein 3D z dílen id software. Proslulý náckobijec a skutečný praotec žánru. Otázka zní: "Obstojí FPS akce z roku 1992 i dnes? Zvlášť sejmeme-li z očí růžové brýle nostalgie?" Inu, pusťme se de toho!

Hlavním hrdinou hry je americký špion B.J. Blazkowicz, který byl zajat při pokusu o získání plánů operace Eisenfaust. Namísto strádání ve vězení hradu Wolfenstein pochopitelně agent Blazkowicz volí útěk a přemůže stráže ozbrojen toliko jídelním nožem. Krátkým, leč nechutně krvavým zápasem ovšem cesta na svobodu teprve začíná...wolf3d_000

Technické zpracování

Wolfenstein 3D používá vylepšenou verzi enginu ze hry Catacomb 3-D. Na první pohled je vidět větší počet barev (16 vs 256), jemnější textury a povedenější sprity nepřátel. Okno s výhledem je o něco větší, zabírá, nebo lépe může zabírat, celou šířku obrazovky.

Zásadního vylepšení doznala i audio stránka. Nejen, že každý z nepřátel má v zásobě několik hlášek, ale na pozadí zní tématický soundtrack, který je o galaxii jinde, než otravná několikavteřinová smyčka z Catacomb 3-D. Překvapivě poslouchatelné jsou i zvuky zbraní, snad jen zvuky po sebrání powerupů by nemusely být jak vystřižené z Commander Keena.

Pozorné oko si všimne ještě další změny - nepřátelé k vám mohou být natočeni několika směry, zatímco v Catacomb 3-D vždy stáli čelem k vám. To dává prostor nové taktice - tiché eliminaci esesáka instalací zrezlého nože do nic netušících ledvin.

Na ovládání přes WASD opět zapomeňte, nicméně pohodlného hraní lze dosáhnout použitím myši a jejím nastavením na maximální citlivost.

wolf3d_001

Jak se to hraje?

Kdysi dávno jsem podlehl nějaké strašlivé rýmičce, která mě na celý týden (jaká hrůza!) vyřadila ze studijního procesu. Doktor říkal "Hlavně potit!", tedy potil jsem - nikoliv pod peřinou, ale před počítačem, celý zplavený urputnou snahou prostřílet se až k finálnímu bossovi v každé z šesti epizod (epizoda = 9 pater + 1 tajné), které plná verze Wolfensteina 3D nabízí. Vzpomínám si, že dohrání jedné epizody mi zabralo den. Čistého času, vzhledem k mému stavu a započítám-li pauzy na čokoládičky, +- 4 hodiny. Vše samozřejmě poctivě oddřeno na klávesnici.

A dnes při 99 minutové seanci jsem nejen bez problémů dojel celou epizodu, ale ještě jsem stihl ochutnat první úrovně episod dalších, plus jsem v editoru znetvořil první level shareware epizody. Zkušenosti? Možná trochu, ale hlavně - myš. WASD ovládání z Wolfa 3D sice nevykřešete, ale myš se dá použít alespoň pro rychlé otáčení a bleskové přesuny vpřed.

Celé to pak trochu připomíná simulátor jízdy na horské dráze, ale zároveň to z části eliminuje největší problém Wolfensteina 3D - design levelů. Podobně jako jeho předchůdce, i Wolfík trpí jednoduchostí enginu, který toho prostě moc zajímavého neumí. A jediná výzva tak opět spočívá v bludištích. A jakých! Úrovně nemají žádnou větší logiku, je to prostě spleť chodeb v různých texturách, nacistické prase aby se v tom vyznalo.

wolf3d_007

Nicméně... z nějakého důvodu to prostě docela funguje. S myší v ruce to pěkně odsýpá, skopčáci padají k zemi jedna radost a po sejmutí finálního bosse se i díky závěrečné animace dostaví nečekaně silný pocit satisfakce. "Možná mě z toho bloudění bolí hlava, ale stálo to za to, Hansi!!"

Na výběr máte z několika obtížností, doporučuji to hned ze začátku trochu osolit, na obtížnost nejlehčí pomalu není do čeho střílet ;) Průchod hrou je čisté lineární, žádné odbočky do vedlejších úrovní, nepočítám-li ty tajné, se nekonají. To osobně beru jako plus.

Sympatické je, že hra vás sem tam nutí i do opatrnější stealth akce. Viz popisovaná taktika s nožem a ledvinami. Nábojů se totiž při bezhlavé střelbě často nedostává a tam, kde to jde, je lepší volit chladnou ocel. Nepřátelé také nejsou žádná ořezávátka a i základní vojáci jsou schopní vás 2-3 ranami poslat k zemi, jste-li u nich nerozumně blízko. Často se vám stane, že budete zoufale šmejdit po levelu a s posledními několika procenty života lovit lékárničku, popř. aspoň louži krve (je to fuj, ale je to tak :)

Kratochvílí k rozptýlení je sběr pokladů, který se promítá v dosaženém skóre. Spolu s omezenými životy je to takový pozůstatek z 2D akčních her. Omezený počet životů FPS žánr rychle opustil a skóre přetavil v multiplayerové fragy.

wolf3d_002

Mám si to zahrát?

Jednoznačně. Shareware epizodu seženete na pár kliknutí a vyplatí se jí tu půlhodinku obětovat. Jasně, z úrovní vám možná půjde hlava kolem, ale jinak Wolfík v testu hratelnosti i po těch letech obstál pozoruhodně dobře.

Ne nadarmo je Wolfenstein 3D obecně považován za základní stavební kámen žánru. Hraje se přesně tak, jak byste u FPS střílečky očekávali. Žádné kudrlinky okolo. Řízná akce, déšť kulek a potoky krve!

Typů nepřátel by sice mohlo být více, ale vyloženě slabé to není - máme tu základního hnědého skopčáka, ostřejšího modrého, nejostřejšího bílého, dále psa a hrstku finálních bossů. Takže terčů je dost. Krvavou jízdu zpestřuje střízlivý arzenál - nůž, pistole, machine gun a chain gun. Oproti zoufalému fireballu z Catacomb 3-D rozhodně krok správným směrem.

wolf3d_003

Pod čarou

Původně PC hra se vzhledem ke svému úspěchu dočkala řady portů na ostatní platformy. Nechvalně proslulý je port pro konzoli SNES, který vzhledem k family-friendly politice Nintenda prošel brutální cenzurou. Pryč jsou přímé variace na nacistickou symboliku, Adolf Hitler je nahrazen smyšleným bossem, zmizela veškerá krev a ze psů se staly krysy. Protože střílení do lidí je v pohodě, ale u pejsků už přeci překračujeme jisté morální hranice, že! :) Na druhé straně má tato verze i několik vylepšení, jako je například dvojice nových zbraní - plamenomet a raketomet. Vítaným pomocníkem je také automapa.

Nedávno se neoficiálního portu Wolfensteina 3D dočkala i konzole Sega Mega Drive. Kolem portů a předělávek je vůbec poměrně živo, lví podíl na tom mají kompletní zdrojové kódy, které byly uvolněny roku 1995. Jedním z aktuálních zajímavých projektů je Brutal Wolfenstein (ten je ale stavěný kolem ZDoomu) a existují samozřejmě i moderní porty pro hraní na současných platformách, jedním z nich je např. ECWolf.

Hlavním zdrojem inspirace co se tematického zasazení týče byla stealth akce Castle Wolfenstein.


  • Plánuji dohrát: Už jsem kdysi dohrál, nebál bych se toho ani dnes :)
  • Wolfenstein 3D na Mobygames.
  • Další na řadě: Catacomb Trilogy

Komentáře k:
"FPS deník: Wolfenstein 3D"

  • Anastaz napsal:

    No, na tvém místě bych se asi na myš vybodnul a hrál jen z klávesnice. Nahoru/dolu se stejně nekoná.

    • Sledge napsal:

      Ne, z klávesnice už to opravdu nejde, to bych ani tu první epizodu nedal. Myš tomu pomáhá hodně. Navíc nejde o žádný podvádění, podpora pro myš je tam odjakživa :) A první FPS hra, která mít podporu pro myš nebude, si to taky pěkne slízne ;)

      • faraon napsal:

        Ale jde, já jsem ve Wolfovi pokosil víc Němců než Američané za obě světové války dohromady, a jedině šipkami. Navíc jsem si běhání (a rychlé otáčení!) nastavil na pravý Shift, takže jsem pro pohyb používal všech pět prstů, a stejně tak jsem často používal posun do strany Altem. Na levé ruce mi stačily jen tři prsty :)

        S myší jsem to zkoušel, ale je to úplně jiný styl ovládání, u nových her mi to s ní šlo, jenže ve Wolfovi ne, tam to prostě nepasuje.

        Nábojů jsem měl vždycky dost, když už člověk většinu těch tajných skrýší zná zpaměti, tak stíhá doplňovat, a hlavně se nesmí používat ten šíleně žravý rotačák, jenom na finální bosse. Ale nejhorší byli ti duchové z PacMana v jednom tajném levelu, ti nešli odstřelit vůbec!

        A našel jsi i tu soutěžní tajnou zprávu?

  • Neny napsal:

    SUPER ČLÁNEK ! Konečně o pořádné hře :-) Díky Sledge :-)

  • Neny napsal:

    Já teď dopařil po delší době Final DOOM Plutonia Experiment a mohu říct, že je to sakra pořád pekelná pařba :-D :-D :-D

  • Harry napsal:

    Wolfik je srdecni zalezitost 90. let. Samozřejmě dohrán. Akorát na tu louži krve si nepamatuji! V nejhorším šlo sežrat jídlo psům na doplnění nějakého zdraví.
    A co Spear of Destiny, ani zmínka?
    A cheatovals? ;)

    • Sledge napsal:

      Žádnej strach, na Spear of Destiny dojde v samostatném článku :)

      Necheatoval, ale párkrát mě ruka svrběla, takový ty situace 7% života a žádný náboje k tomu :)

      Louže krve funguje, jen musíš mít hodně málo zdraví. Nevim, kolik přesně, ale jde o jednotky.

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.