OpenXCOM 1.0

Docela hezky se to sešlo. Třicáté narozeniny zaklepaly na dveře a pokusily se mě uvést v hlubokou depresi, ale cožpak může být člověk smutný, když před několika dny dospěl projekt OpenXCOM do verze 1.0?!

screen002

Na tu cizáckou bázi si zatím nechám zajít chuť. Etherealové, brrr.

Pokud jste poslední roky trávili zavřeni ve sklepě zaneprázdněni obranou planety ve staré klasice UFO: Enemy Unknown, vězte, že OpenXCOM je moderní open-source engine značně rozšiřující možnosti původní hry. Zmizely prastaré bugy a problémy se spuštěním UFA na moderních platformách, přibyla modovatelnost a s ní obrovský potenciál do budoucna.

Už teď si můžete na stránce www.openxcom.com stáhnout spoustu zajímavých rozšíření, jako jsou například nové stíhačky, které vyplňují díru mezi základními Interceptory a Firestorm, prvním strojem založeným na výzkumu emzácké technologie. Nebo nová rozložení létajících talířů - už nepůjdete na jistotu, jako dřív. Nové zbraně, noví emzáci, nová brnění. A bude toho mnohem víc, to vám můžu garantovat.

Dokonce je v databázi i jeden mod z našich končin - MickTheMage stvořil stroj Raven, který můžete znát z moderního remaku XCOM: Enemy Unknown.

OpenXCOM hraju poslední tři dny poctivě a nenarazil jsem na nic, co bylo bylo špatně nebo hůře, než v původní hře. Naopak je tu spousta drobností, které nadšeně vítám. Např. taková prkotina, jako dosah radaru vašich základen. Člověk má hezky přehled, které oblasti planety má podchycené, a které ne. Nebo vylepšení ovládání při zadávání výzkumu, výroby a prodeji - levé tlačítko myši zvedá standardně o jednu, pravé tlačítko zvedá o maximální možný počet. Emzáci samotní jsou taky nějak chytřejší a zdaleka ne tak pasivní. Quick save, quick load... Je toho fůra a je to super!

screen016

OpenXCOM je jednoduše nejlepší možné UFO. Netrapte se s původní hrou (nedej bože v podobě ořezané a polofunkční pirátské verze), nemá to smysl. OpenXCOM je lepší. A basta. A přitom je to pořád to staré dobré UFO, u kterého jsem svého času dokázal strávit 20 hodin v kuse. Pokud stále váháte, seznam rozdílů (čti vylepšení) si můžete prostudovat na projektové wiki.

Nezlobte se na mě, ale tomuhle nový a nalajnovaný XCOM prostě nesahá ani po kotníky. Kdo si o víkendu neudělá chvilku na OpenXCOM, je mi odpornější, než sajrajt na botě mariňáka, který právě v jednom kole zmasakroval čtyři Sektany, přičemž na tom posledním si se slovy "krční páteř rupne, když se na ni dupne" zatancoval! ;)

Nyní mě omluvte, v hangárech čekají dva Avengery, dekodér hypervln se právě dostavil, čas nakopat šedivákům jejich emzácké řitě!

Komentáře k:
"OpenXCOM 1.0"

  • Mazar Killer napsal:

    Open X-com je mrtvy :-).

    Pred par dnami sa Xenonauts upgradlo z early access do full verzie.

    (WTF is that stupid noob talking about)…..

    YES!

    • Sledge napsal:

      Ke Xenonauts se snad taky dostanu. Nějaký první dojmy, popř. krátké shrnutí? :)

      • Pan Vigo ze servisu napsal:

        Po pár hodinách se mi to líbí. Moc.
        Dobře už to níže popsal Mazar Killer, takže se v tom moc šťourat nebudu.
        Dá se na to koukat na velkém monitoru, má to ovládání na úrovni doby (třeba v tom, že když se během tahu voják pohybuje, tak už jde zadávat příkaz jinému), ale hratelnost je zcela zachovaná a ten „UFO feel“ taky.
        Jen strategická část mi přijde výrazně těžší, než u původního UFA. To se ani na nejvyšší obtížnost skoro nedalo nedohrát, protože byly peníze. Tady pořád nejsou a skoro si myslím, že první hru projedu (tak za týden hraní, což je super) :-)

        OpenXCOM je rozhodně dobrá věc, bo původní UFO je stejně nejlepší, ale po Xenonauts se všechny ostatní klony mohou jít zahrabat.
        (BTW, „XCOM: terror from the deep“ tě neminul?)

  • MickTheMage napsal:

    Heh, mimochodom este je tam jeden mod…X-COM Enforcer, ehm :)
    http://www.openxcom.com/mod/x-com-enforcer ;)

    • Sledge napsal:

      No vida, ten jsem přehlíd, paráda! :)

      Btw. Raven je spolu s Retaliatorem k nezaplacení. Na rozdíl od základních Interceptorů se dají poslat i proti větším lodím (hlavně díky rychlosti + mám na nich plasma beam) a šetří tak Elerium. Avengery si nechávám hlavně na výsadky a boj proti Battleships :)

  • Liso napsal:

    Omylom som dal tento článok na firemný Twitter :D

    Ach jo, škoda že na GOGu nie je XCOM. Pirátiť sa mi nechce a na STEAMe ho nechcem.

    Ja sa zastávam nového XCOMu, podľa mňa bol výborný.

    • Sledge napsal:

      Já neříkám, že je novej XCOM špatnej, bavil mě hodně. Ale bez datadisku je to přesně na jedno zahrání, podruhý už hra nemá čim bavit / překvapit. S de facto sandboxem, jaký nabízí OpenXCOM, se to nedá srovnávat :)

    • Falcon napsal:

      Shodou okolností právě hraju XCOM: Enemy Within a to úplně poprvé; za sebou mám jen původní UFO + nějakou tu hoďku hraní Aftermath.
      Má to svoje pro a proti, asi jako každej moderní remake; líbí se mi perky a fakt, že maximální hodnost neni omezená počtem vojáků. Líbí se mi dokonce i nějaké prvky zjednodušení – odpadly sklady, už nemusím být králem logistiky, odpadly zásobníky a s tím spojenej opruz vybít všecky plasmové zbraně před koncem mise…
      Ale soubojovej systém v misích utrpěl těžký ztráty. Nemožnost cíleně ničit okolí, nemožnost tahat s sebou náhradní rakety do raketometu, nemožnost zastavit přesun když zahlídnu emzáka…
      Paradoxně to nejlepší na UFO se jim povedlo nejméně.

  • Liso napsal:

    A tento Sentinel vyzerá parádne: http://www.openxcom.com/mod/sentinel

  • Bary napsal:

    Mate nejakej typ jak to graficky nastavit a vysperkovat?

  • Mazar Killer napsal:

    No zatial mam len 3,5 hodiny v Xenonautoch ale dojmy su zatial iba a cisto kladne.

    Je to vyslovene vysloveny „REMAKE UFO“. Ucebnicovy priklad toho co je to remake nejakej hry.

    Celkove ovladanie/GUI/system gameplay vsetko je akoby povodne uFO, ale pritom je to ine. Ani lepsie ani horsie skratka to iste ale inac. No minimalne „global funding system“ je ale iny, zatial to nevyzera ze po par mesiacoch ma hrac milardy dolarov a je za vodou.

    Dalsia zaujimava feature je moznost volby po zostreleni UFO, kde hrac moze bud poslat vysadok alebo zvolit moznost „send airstrike“.

    Zmysel je ten, ze po airstrike hrac skartka vybombarduje miesto a dostane peniaze. Ak ale da misiu ziska v zasade rovnako penazi ALE navyse moze ziskat mrtvoly/tela emzakov + vybavenie a suroviny k tomu a samozrejme experience pre vojakov.

    No ak hrac stale dokola chodi na misiu k UFO ktoreho technologie uz ziskal tak nic nove nenajde a je to sposob ako usetrit cas pri repetetivnych nic moc neprinasajucich misiach {okrem XP pre vojakov}.

    Niektore veci su tam automaticke a user-friendly ako zakladna vyzbroj vojakov je nekonecna a automaticky sa doplnajuca {zakladne projektilove zbrane). Tiez warehouse ma nekonecnu kapacitu a staci jeden v zakladni.

    Problem je ale zatial boj s UFo, ktory som este tak uplne nepochopil a davam vacsinou autoresolve. Ale to je skor moja chyba nez co ine.

    Skratka zakladny rozdiel medzi Xenonauts a MOD-UFo je ten ze hras pocitovo/gameplay skoro tu istu hru ale je pritom uplne ina. Pre cloveka ktory presiel povodne UFO milion krat uz ziadny Open Xcom neprinesie natolko rozdielny zazitok. Skratka ina grafika a celkovy dojem zo vsetkeho hoci principy ostavaju zachovane a clovek ktory vie hrat UFO bude vediet viac-menej hned hrat aj Xenonautov.

    Zatial som este nevidel zakladnu ci prepad mojej zakladne ani ziadne velke UFO, ale po tych par hodinach hodnotim hru iba vyslovene kladne.

  • Neny napsal:

    díky za nové info ohledne Open :-)

  • Harry napsal:

    Chtělo by to OpenTFTD, to jsem narozdíl od UFa nedohrál ;)