Fallout 4 – solidní hra, mizernej Fallout

Od chvíle, co jsem se pustil do nového Fallouta, jsem doslova bombardován dotazy na kvalitu (jeden člověk, ptal se dvakrát) tohoto nejnovějšího přírůstku v oblíbené post-apokalyptické sérii. Nezbývá tedy, než otevřít lahev Nuka Coly a pár řádků sepsat.

2015-11-10_00001

Nejprve stručně má Falloutí historie, to abyste mě nebrali zase tak vážně:

  • Fallout 1 jsem s notným přispěním návodu dohrál
  • Fallout 2 jsem rozehrál přibližně milión a sedmkrát, ovšem nikdy jsem se nedostal příliš daleko
  • Fallout Tactics jsem okázale ignoroval
  • Fallout 3 jsem zkusil, nahrál jsem pár hodin, ale najednou mi padá každých 5 minut, parchant
  • Fallout: New Vegas jsem hrál celkem 124 hodin a nemám dost, je to jedna z nejlepších her, které jsem kdy hrál, tečka

A protože jsem New Vegas začal hrát přibližně před rokem, mám jej pořád v živé paměti, neustálé srovnávání se čtyřkou je tak nevyhnutelné. Bohužel pro čtyřku, protože ze srovnání rozhodně nevychází jako vítěz. Nechce-li se vám číst, tak rovnou a stručně - solidní hra, mizernej Fallout.

fallout-4-02

Nejprve to dobré. A budu se snažit vyhnout spoilerům.

I když mapa na první pohled může vypadat relativně malá, je svět obrovský a napěchovaný zajímavými zákoutími, která vyloženě volají po prozkoumání. Kdybych byl hnidopich, možná bych podotkl, že svět je napěchovaný až příliš.

Zhusta kritizovaná grafika je podle mě OK, ale uznávám, nemám s novými hrami tolik zkušeností, abych se v tomto směru mohl pustit do nějakých učených debat. V každém případě mě vizuální stránka neuráží, nicméně to, že je někde vespod engine z pravěku, je v některých okamžicích zjevné. Typicky tam, kde se zvedne "mlha". Ať už v podobě skutečné mlhy, nebo dalších efektů vyplývajících z proměn počasí. V ostrém světle bez dalších efektů cítíte, že je to jen brutálně omodovaná trojka.

Správa vlastních osad je sice nedotažená, krkolomně ovladatelná, vlastně i docela zbytečná a navíc dělá ze hry loot simulator (™ HanssCZ), ale beru jí jako příjemný zpestřující bonus a prostředek odpočinku od všeho toho brutálního postapo šílenství.

Rádio Diamond City pouští docela dobré písničky, ambientní hudba je výtečná, PipBoy vypadá hezky a... a...

...tohle je vážně průser. Hrozně bych chtěl vyložit na stůl další klady, ale u drtivé většiny bych musel dodat "ano, je to docela dobré, ale pro Fallout se to nehodí". Takže bez dalších okolků po hlavě do atomového odpadu.

fallout-4-01

Jedním ze základních stavebních kamenů opravdových Falloutů (tedy ne trojky, bavme se o západním pobřeží) je příběh plus postavy a rozhovory s nimi. V New Vegas to byla perla za perlou, ve čtyřce je to, až na drobné výjimky, šeď vedle šedi. Rozhovory jsou ořezané až na kost. Nabízejí minimum volnosti, téměř zcela rezignovaly na ovlivnění schopnostmi (charisma, speech, medicine, science atd.) a co je úplně nejhorší, mají většinou stejné vyústění, nezávisle na tom, jaké odpovědi zvolíte.

Vrcholem volnosti je odmítnutí questu, přičemž daná postava se s vámi nebaví dál do té doby, než quest přijmete. Zapomeňte na desítkové charisma a prokecávání se, to v akční čtyřce neexistuje. To, že nikdy nevíte, co řeknete, protože odpovědi vybíráte ze zestručněných voleb dle šablony Ano / Ne / Sarkasmus / Řekni víc, už je jen takový poslední hřebík do rakve. Postavy samotné jsou vesměs nezajímavé (Nick Valentine je výjimka), odkecají si pár replik a pak se promění v roboty, kteří korzují sem a tam a na další pokus o navázání konverzace nereagují.

Je to špatně? V postapo akční střílečce s RPG prvky ne, ve Falloutu ano.

2015-11-20_00001

Dalším důležitým prvkem Falloutů je SPECIAL systém základních vlastností, skillů a perků. Ten byl ve čtyřce zjednodušen do té míry, že na něm vlastně ani moc nezáleží. Ne snad, že by neovlivňoval hru, ale díky neomezenému počtu levelů a neomezeným možnostem grindu (generické "chraň osadu" questy) se z opatrného plánování stalo bezstarostné rozdělování bodů, protože stejně víte, že si nakonec můžete naklikat skoro všechno.

Je to špatně? V postapo akční střílečce s RPG prvky ne, ve Falloutu ano.

No a pak tu máme questy a hlavní příběhovou linii. Řeknu to asi takhle - v jednu chvíli jsem zatnul zuby a dojel příběhovou linku jen proto, abych to už měl za sebou. Vztahy mezi čtyřmi hlavními frakcemi (Institute, Railroad, Minutemen a Brotherhood of Steel) mi přišly uměle vyhrocené, nepřirozené, schválně nastavené tak, aby vás hra tlačila do "ó jaká nesnesitelně tíživá morální volba". Jako by se autoři pokusili o něco podobného, jako v New Vegas, ovšem bez schopností potřebných k napsání dobrého příběhu. Vedlejší questy mají toliko dva mustry - jdi a zabij, jdi a přines. Snad jediný quest, který se mi vryl do paměti, je Silver Shroud. Trochu málo.

Je to špatně? V postapo akční střílečce s RPG prvky ne, ve Falloutu ano.

Už jen ten start - po 20 minutách hraní řádíte v Power Armoru a kropíte z minigunu Deathclawa. A do Power Armoru vás posadila postava, která vás absolutně a vůbec nezná. Protože v postapo pustině je to přeci samý Mirek Dušín připravený podat pomocnou ruku, že ano.

Je to špatně? V postapo akční střílečce s RPG prvky ne, ve Falloutu ano.

Nehrajete za víceméně bezejmenného přeživšího, ale za kladnou postavu obdařenou příběhovým pozadím a dokonce i vlastním hlasem. Nemůžete hrát za záporáka, resp. se o to můžete pokusit, ale hra na to není připravená a nebude to fungovat.

Je to špatně? V postapo akční střílečce s RPG prvky ne, ve Falloutu ano.

fallout-4-04

Velkou změnou je upravování zbraní a brnění. Je to takový Diablo styl - základní zbraň může mít spoustu vylepšení, které se promítají coby přívlastky do názvu. V zásadě to není špatné, ale strašným způsobem to znepřehledňuje inventář, některé názvy se dokonce do výpisu vůbec nevejdou.

Soubojový systém prošel lehkými úpravami. VATS už čas nezastavuje, ale zpomaluje. Podle mě chyba. Jako FPS to pořád stojí za starou bačkoru, stále mám problém cokoliv trefit.

Power Armor sice vypadá mocněji, než kdy dříve, ale potřeba krmit ho palivem vás nakonec dotlačí do jeho ignorování a většinu času ho necháte viset v osadě na háku. Jeho použití totiž vypadá následovně - narazíte na místo, kde vás čeká tužší boj, pomocí fast travel se přesunete do osady, oblíknete zbroj a vrátíte se zpět. Což si vyžádá 2x otravný loading, takže radši zatnete zuby a supermutanty rozemelete na kaši i bez Power Amoru.

Uživatelské rozhraní je nekonzistentní a podivně navržené, ale budiž, zvyknout se na něj dá.

fallout-4-03

Sečteno a podtrženo. Čtvrtý Fallout není dobrý Fallout. Jako postapokalyptická FPS akce s RPG prvky a otevřeným světem to funguje skvěle, však mám nahráno už téměř 90 hodin, ale jako Fallout to selhává. Bethesda se vydala směrem nekomplikované akce a značku spíš znásilňuje, než rozvíjí. Je to škoda, těšil jsem se hodně, ale vypadá to, že pro ten správný feel se budu muset vrátit zpět do Mohavské pouště. Nezbývá než doufat, že Obsidian dostane opět příležitost prokázat své kvality s nějakým tím New Vegas 2.

Pro jistotu ještě jednou - Fallout 4 je dobrá a zábavná hra, se kterou bez problémů strávíte desítky hodin. Nadávám proto, že to není dobrý Fallout. Po New Vegas je to jako pěst na oko. Jsem naštvaný, že jsem dostal něco úplně jiného, než jsem chtěl ;) Chcete číslo? 7/10

Technická na závěr - hra je na poměry Bethesdy docela bez bugů a na i3 s GTX750ti se hýbe docela dobře.

P.S. Psal jsem to dost narychlo, tak snad to není plné chyb a překlepů ;)

Komentáře k:
"Fallout 4 – solidní hra, mizernej Fallout"

  • hellhouse napsal:

    V době kdy každý básnil o Falloutu, já byl v dosu. Když vyšel Fallout v herních časopisech a mohl jsem se do něj pustit, objednal jsem si raději Jagged Alliance 2. Když už jsem si po letech konečně pořídil Fallouta položil jej do poličky a snil o tom, jak jej rozehraju, stáhl jsem si třetí díl, který zrovna frčel. Jen na zkoušku a nebylo to zlé. Ten první díl je pořád pro mě jako kostlivec ve skříni. Vím, že je to skvělá hra (z okolí slyším jen superlativy), ale k sakru potřebuju ten kopanec abych se do toho konečně pustil! Čtyřku budu hrát až bude retro! :D

    • Sledge napsal:

      Dej si New Vegas, dostaneš se do nálady v relativně moderní hře a pak už to půjde samo :)

      Já mám dvojku tradičně ve vánočním plánu, uvidíme, nakolik s tim pohnu :)

      • hellhouse napsal:

        Takže rovnou přeskočit původní trojku? Příběhově nenavazují na sebe trojka a Vegas?

        • Sledge napsal:

          Já to beru jako dvě oddělené série:

          Západní pobřeží: Fallout 1 -> Fallout 2 -> Fallout New Vegas

          Východní pobřeží: Fallout 3 -> Fallout 4

          Navíc jednotlivé díly sice sdílejí stejný svět, ale nijak extra na sebe nenavazují. Rozhodně ne tolik, aby neznalost dílu předchozího bránila v hraní. A mezi F3 a NV není spojení žádné. Tzn. si New Vegas můžeš v klidu zahrát jako první a ten zbytek pak podle nálady :)

  • Liso napsal:

    Ďakujem že si ma spomenul v článku :D Zajtra kupujem, som veľmi zvedavý, ani jeden Fallout som nehral poriadne… shame on me!

  • Falcon napsal:

    Ad Fallout 1: je to kultovní záležitost spíš mezi námi, co jsme v kristových letech. Tenkrát internet fakticky neexistoval, origo her bylo pomálu a najednou možnost koupit si Level s Falloutem!
    Díky tomu ho snad každý hrál, pečlivě pročišťoval HDD aby tam nacpal rozumnou instalaci (rozuměj: aby to spadlo jen jednou za hodinu), velkoryse přecházel chyby v překladu (vždyť to byl 1MB textu!).
    Vzpomínky jsou zářivější než byla skutečnost, pro mnohé z nás mají příchuť dobrodružství, protože byl na CD vydán zákeřně v květnu (o rok později si to zopakoval Fallout II), což vedlo k adrenalinovým chvílím na konci školního roku :-D

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.