Star Wars: The Arcade Game (1983)

Jak všichni dobře víme, nové filmové Star Wars jsou za rohem. Hype train se nezadržitelně řítí vyprahlou pustinou a nezbývá než doufat, že smete poslední zbytky skřípajícího písku, které na zrezivělé koleje nanesla nechvalně proslulá prequelová trilogie.

Ideální okamžik hasit žízeň po síle hraním her ze Star Wars universa. Nebudu vás unavovat profláklými tituly typu X-Wing, Dark Forces nebo Yoda Stories. Raději se podíváme na samotný počátek, arkádovou střílečku s prostým názvem Star Wars, přesněji na její port pro počítače Amiga.

(Abych byl tedy úplně přesný - naprostý počátek to není, ještě starší je titul Star Wars: The Empire Strikes Back pro Atari 2600 a Intellivision, přečíst si o něm můžete třeba u Dejva.)

Proč zrovna Amiga? Protože hra byla sice portována na celou řadu strojů, ale právě Amiga verze je pravděpodobně nejblíž originálu z herních automatů. Nejen, že zachovala odpovídající tempo, ale navíc se může pochlubit i hudbou a digitalizovanými zvuky, a to včetně hlášek přímo z filmu. Ano, dočkáte se jak hlavního hudebního motivu, tak "Use the force, Luke!"

Ale nepředbíhejme.

Star Wars: The Arcade Game zaútočila na chrámy zasvěcené herním automatům a nepraným spoďárům roku 1983. Hra nevyužívá rastrovou, ale vektorovou grafiku. Ta má po těch více než třiceti letech jednu zásadní výhodu - vypadá pořád dost dobře. Kdo si hru s tímto typem zpracování na originálním železe zahrál (např. tady), tak ví, o čem mluvím.

Porty pro domácí počítače a konzole už jsou pochopitelně klasicky rastrové (na Vectrex, jedinou domácí vektorovou konzoli, hra bohužel nevyšla). Vybrat si můžete dle chuti cokoliv od Atari 2600, přes osmibitové počítače, až po Amigu či Atari ST.

Existuje i PC verze, o té mi však stud skoro nedovolí mluvit. Moje oblíbená platforma byla totiž zasažena portem vyloženě odbytým. Ač z roku 1989, neumí Star Wars pro PC nic lepšího, než pípat skrz speaker a obluzovat oči CGA grafikou. EGA grafika by byla na místě, stejně jako soundtrack pro AdLib.

Že vás všechno tohle povídání o technické stránce unavuje? Nezoufejte, za chvíli je po všem. O hře samotné se totiž nedá mluvit příliš dlouho. Je to prosté jak Jar Jar Binks. Coby Luke Skywalker (já bych chtěl hrát za Porkinse!) máte poměrně snadný úkol:

  • Prokličkovat ve svém omláceném X-Wingu skrz hejno nepřátelských Tie Fighterů (fáze 1).
  • Prosmýknout se nad povrchem Hvězdy smrti a prokličkovat skrze palbu věží (fáze 2).
  • Proleštit se skrz uličku smrti a ve finále vyslat torpédo skrz smrťohvězdný výfuk reaktoru v ústrety.

A to vše on-rail nalinkováno, s velmi omezenou možností směru pohybu.

Ve filmu Star Wars IV: New Hope celá akce trvala docela dlouho, ale vy to ve hře bez problémů stihnete za dvě minutky. Pak dojde k resetu a celá sekvence se opakuje, jen o něco obtížněji. A pak znova. A pak znova. Až do naprostého vyčerpání pětikorun životů. Trochu slabé na hru pro domácí počítače a konzole, nicméně ideální formát pro automat v herně.

Legendy říkají, že lze tvořit screenshoty sofistikovanějším způsobem. Rozhodl jsem se jim nevěřit.

AMIGA 600. Legendy říkají, že lze tvořit screenshoty sofistikovanějším způsobem. Rozhodl jsem se jim nevěřit.

Zajímavé je, že ve druhé a třetí fázi nemusí být cestou k úspěchu jen bezhlavá palba do všeho, co se hýbe. Úplně stačí zdatně kličkovat. Skóre se pak ovšem nehne ani o cenťák. Vtipná jsou torpéda, která po vás nepřítel metá. Vypadají trochu jako sněhové vločky. Což je samozřejmě znouzectnost vycházející z použitého typu zobrazení - umí-li váš hardware toliko vykreslovat čáry, musíte si nějak poradit. PC verze v případě zásahu vašeho X-Wingu nepřátelskou palbou používá jeden pěkný trik - přepíná CGA paletu z výchozí hnědo-červeno-bílé do obvyklé azurovo-purpurově-šedé.

PC. Před zásahem.

PC. Před zásahem.

PC. Po zásahu.

PC. Po zásahu.

Je to střídmé, ale jako oddychovka při čekání na doplňte-na-co-obvykle-čekáte chutné. Pokud vám celá ta vektorová krása přiroste k srdci a budete chtít víc, může přijít vhod podobně zpracované pokračování Star Wars: The Empire Strikes Back (1985).

P.S. Star Trek je stejně lepčí!

P.P.S. Je silnější X-Wing, nebo Tie Fighter?

P.P.P.S. Na jaké straně by bojoval Jan Tleskač se svým létajícím kolem?

Komentáře k:
"Star Wars: The Arcade Game (1983)"

  • lucky devil napsal:

    Dobrý grafický jatka :-D, i když není to tak dávno co jsem v podobném stylu viděl nějakou hru na moderní konzole.
    Amigu měl spolužák, když jsem chodíval do školy na návštěvu. A strašně ho s**lo, když ji začalo válcovat PC.