Nový DOSBox s téměř dokonalým zobrazením

DOSBox je úžasný nástroj, který nám, kteří odmítáme opustit nostalgické pohodlí DOSových her, přináší denně radost. Zejména jsme-li líní kvůli občasným dvaceti minutám hraní sestavovat dedikovanou retromašinu. Ovšem jak je DOSbox skvělý, tak není dokonalý. Proč?

Protože hry v rozlišení 320x200 prostě v DOSBoxu nevypadají správně.

Problém už jsem naťukl v článku Stavba retro PC: 7 postřehů, rad a doporučení, kde jsem probíral pasti škálování a interpolace. Stručně, rozlišení 320x200 zobrazené na CRT monitoru s poměrem stran 4:3 nemělo čtvercové, ale obdélníkové pixely. Tak je to správně, tak s tím grafici pracovali.

S nástupem LCD monitorů ovšem pixel rovná se čtverec, takže i hra zobrazená pixel-perfect do rozlišení 1920:1200 (přesně 6*320x200) nevypadá tak, jak by měla. Jednoduše je příliš placatá. A trefujete-li se do nižšího rozlišení (např. do obvyklých 1920x1080 či 1280x1024), je výsledek kvůli potřebné interpolaci ještě o kus horší. Řešením není ani použití sekundárního LCD monitoru se správným poměrem stran, tedy 4:3 (1024x768). Vinou interpolace bude výsledný obraz bídný.

DOSBox má sice vestavěnou korekci poměru stran (aspect=true), jenže ta funguje vyloženě hloupě, a to tak, že sem tam některou řádku zdvojí. Výsledek je sice na první pohled věrnější, ale bližší zkoumání nesnese.

Naštěstí nyní existuje řešení. Uživatel Ant_222 z VOGONS fóra se pustil do práce na vlastním buildu DOSBoxu, ve kterém řeší právě správné zobrazení. Na rozdíl od stávající hloupé korekce na to jde mnohem chytřeji - potřebné úpravy poměru stran řeší na úrovni pixelů a bere v potaz rozlišení cílového monitoru. Kvůli zvolené metodě je sice výsledný fullscreen obraz ohraničen černými okraji, nicméně zobrazení hry samotné je téměř dokonale ostré a v daných podmínkách, tedy v závislosti na rozlišení vašeho monitoru, nejpřesnější možné.

Z výše uvedeného vyplývá, že dokonalého zobrazení dosáhnete např. na monitoru s rozlišením 1920x1200, kdy se hry zobrazí jako 1600x1200 s černými okraji.

Více informací naleznete např. ve vláknu na redditu.

P.S. Pokud si tento build DOSBoxu stáhnete, nezapomeňte k němu přihodit soubor s konfigurací (dosbox.conf) a vše nastavit dle dodaného readme.txt.

ski-pred-korekci

Výchozí stav: pixel perfect, ale takto hra na 4:3 CRT monitoru nevypadala.

ski-po-spatne-korekci

Po "hloupé" korekci poměru stran, která zdvojuje některé řádky. Je to vidět u nápisů.

ski-po-korekci

Ant_222 DOSBox build. Nejvěrnější možné zobrazení na monitoru s 1920x1080.

  • Kategorie: PC

Komentáře k:
"Nový DOSBox s téměř dokonalým zobrazením"

  • Kamil napsal:

    Když jsem kupoval monitory, tak jsem měl požadavek na 1900×1200, protože monitory s 1920×1080 přímo nesnáším, takže tohle ně něco pro mě :-).

    • Sledge napsal:

      Já právě po 1920×1200 pokukuju a tohle je další argument pro :)

      Teď mám 22″ 1920×1080 a nejen, že je to mrňavý, ale na práci i příliš širokoúhlý. Většinu času radši koukám do sekundární 4:3 20″ s 1400×1050.

    • mixal111 napsal:

      Tiez neznasam 1920×1080.

      V praci som presiel na 2560×1600 asi uz pol roka a je to dokonale

      • Mazar Killer napsal:

        V práci mám tiež 2560×1600 ale obrazovka je už 30″, neviem či by mi to na menšom už prišlo OK.

        1920×1080 som používal na domácom 24″ a to mi prišlo úplne primerané k danej ploche.

  • Mazar Killer napsal:

    Zaujímavé, ale napr. ako to je s hraním v okne čo sa týka deformácie, nikdy som to nijako neskúmal a neporovnával. Osobne DOSBox používam „Windowed“ ovšem v configu dávam „scale3x“, čiže je to okno väčšie ako pri štandardnom nastavení scale2x.

    • Sledge napsal:

      Scalery (scale2x/3x, popř. víc v SVN buildech) to jednoduše vezmou a znásobí, bez korekce, tzn. máš sice pixel-perfect obraz, ale hra nevypadá tak, jak by měla. Já takhle hraju taky, furt lepší, než fullscreen s interpolací, ale neni to ono. Tenhle novej build to řeší :)

Článek je staršího data, možnost vložení komentáře byla automaticky vypnuta.