K DOSBoxu jedině 1920×1200 monitor

Tohle je spíš výkřik do tmy, než klasická šortka, ale prostě jsem se s vámi chtěl podělit o takovou drobnou radost. Jak možná víte, nějaký čas zpět jsem si pořídil monitor s rozlišením 1920x1200. Hlavním důvodem byla samozřejmě větší pracovní plocha a z ní vyplývající překonávání plánu a pětiletek. Naprosto podružným bonusem je dokonalé zobrazení DOSových her, jehož záludnosti jsem naťukl v tomto článku.

Stručně - DOSová hra s rozlišením 320x200 zobrazená na 4:3 monitoru má pixely ne čtvercové, ale obdélníkové, s poměrem stran 5:6. Tak to vždy bylo a tak je to v pořádku. Trabl je, že LCD mají pixely čtvercové, a tak je také DOSBox ve výchozím nastavení hru zobrazí. Obraz je tedy deformovaný - rozpláclý. Vestavěná korekce poměru stran funguje nedobře, jednoduše sem tam nějaký řádek znásobí. Výsledkem je sice jiná, ale stále deformace.

A zde vstupuje na scénu monitor s rozlišením 1920x1200. Do něj se totiž rozlišení 320x200 krásně poskládá, a to jako 5x 320 a 6x 200 => 1600x1200. Správný poměr stran jednotlivých pixelů (a tím celého obrazu) je zachován, plus není potřeba žádná interpolace, výsledkem je dokonale ostrý a správný obraz. Takto ty hry mají vypadat.

Btw. stále je třeba speciální DOSBox build, který má nezbytné scalery.

K DOSBoxu jedině 1920×1200 monitor

Špatně - přesně 6x 320x200, tedy 1920x1200, ale takhle hra vypadat nemá. Přesněji - její DOS verze takhle tehdy na CRT monitoru nevypadala.

K DOSBoxu jedině 1920×1200 monitor

Správně - 5x320 a 6x200. Look at those pixels! :)

Komentáře k:
"K DOSBoxu jedině 1920×1200 monitor"

  • Lobodin napsal:

    Dlouho jsem s tim laboroval. Nakonec na 1920×1080 pouzivam ten SVN build s cernymi okraji nahore, dole a po stranach. Asi to neni perfektni reseni, ale bohuzel CRT se me uz nevejde na stul :(

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)