ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

Minule jsme si v nezáživné a nudné slohové práci popsali, jak uzavřít "Smlouvu o přátelství a vzájemné spolupráci" mezi OS Windows 98SE a ničím pozoruhodnou, tuctovou sestavou na platformě AMD K8 v socketu 754. Osmadevadesátky se v ní zavázaly respektovat 2 GB RAM, umožnit volný pohyb dat na discích i přes hranici 137 GB a odvolaly blokádu SATA portů. K8 na oplátku poskytla oknům hotová křídla a vdechla letitému systému nový život. Uvidíme, jak dlouho jim to vydrží :-)

Dnes nebudeme rušit zatím vzácnou symbiózu věkově nesourodého páru a přivolávat na monitor modrou tapetu s žertovným sdělením "Na adrese 0028:FF0248B došlo k zásadní výjimce 0E...", ale v krátkém příspěvku se podělím o zkušenost s použitím SSD disku v tomto archaickém OS. Nečekejte žádná senzační odhalení - videí i threadů o tom, jak na tomto relativně novém kusu hardwaru provozovat osmadevadesátky včetně instalace, najdete na netu už celou řadu. Na rozdíl od většiny z nich ale nepoužijeme k připojení k mainboardu žádnou redukci SATA/PATA a jednoduše datový kabel píchneme přímo do příslušného SATA portu.

ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

Hrdinou našeho pokusu je 5 let starý 120GB SSD Arc 100 dnes již zaniklé značky OCZ, vybavený řadičem Indilinx Barefoot a prvními 19nm MLC NAND čipy Toshiba. Ta se někdejší, kdysi mezi PC enthusiasty vyhlášené značky, na nějakou dobu ujala, když OCZ hrozil bankrot. Dnes už nefiguruje na trhu ani OCZ, ani Toshiba - ta se po loňské restrukturalizaci v divizi paměťových čipů a úložišť přejmenovala na Kioxii a značku OCZ pochovala pietně už dřív.

ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

Sparing partnery pro krátké srovnání je pak 80GB IDE Western Digital Caviar ATA100 a 250GB SATA Samsung SpinPoint SATA300. Ačkoliv čipset desky podporuje pouze první generaci SATA protokolu (tedy teoretických 150 MB/s), Samsung SATAII (300 MB/s) a OCZ SATAIII (600 MB/s), pro správné fungování nebylo třeba žádné jumperování (to ostatně umožňuje pouze Samsung) kvůli zpětné kompatibilitě s čipsetem - tady odvedla nVidia dobrou práci.

SSD tedy mám zapojeno do portu, spouštím PC a zkoumám, co na to BIOS - tady problémy nečekám, čipset je relativně moderní. POST probíhá bez potíží - BIOS si disk nalezl, korektně zobrazil název i velikost a můžu tedy pokračovat dál do systému. Ani okna se nechtějí dát zahanbit - disk sice zobrazí jako GENERIC IDE DISC TYPE 80, ale vyšlápli jsme správnou cestou.

ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

Jelikož mám systém na plotně opatchovaný a vyladěný (a nadto jsem líný), volím místo čisté instalace klon stávajícího plotnového Caviaru. A protože je esesdéčko ještě naformátováno původním NTFS, beru to zgruntu: spouštěcí disketa W98 do mechaniky, restart a pak fdisk - odstranění systému jiného než FAT, poté vytvoření primárního oddílu a nastavení disku jako aktivní. Pak ještě formát ve FAT32 a mám připraveno.

Klonovat (nejen) systémové disky můžeme různě: snad každý výrobce disků nabízí na svém webu bezplatnou utilitu (obvykle custom verzi Acronisu), která vám umožní migraci ze starého na nový disk. Některé sice fungují pouze tehdy, je-li v systému přítomen jakýkoliv disk dané značky, ale pokud ho nemáte, není problém použít některý z dlouhé řady freewarových nástrojů - osobně můžu pochválit třeba Macrium Reflect.

My ale přece máme nainstalovaná W98SE, tak proč se trápit softem třetích stran a nevyužít dosový příkaz XCOPY? Klikám na Start - Spustit a píšu...

XCOPY C:\ D:\/h/i/c/k/e/r/y/s

...(kde C: je plotna s OS a D: prázdné SSD) a po kliknutí na OK už jenom v okně sleduju průběh přesunu systému na "nový" disk. Význam jednotlivých přepínačů rozepisovat nebudu, kdo chce, najde si na netu - stejný příkaz existuje ještě v jiných syntaxích, ale pro naši potřebu stačí právě tahle.

Pak restartuju stroj, vyberu jako bootovací disk SSD a protože jsem ho nezapomněl nastavit jako aktivní, za pár vteřin už zírám na plochu. Kontroluju složky, soubory - všechno vypadá v pořádku, OS neprotestuje a poslušně spolupracuje i s "tvrďákem". Zrychlení proti plotně je patrné už při bootu, nulový hluk bonusem, ale dokáže starouš využít předností moderního úložiště i v praxi? Spouštím jednoduchý test čtení a přístupové doby a porovnávám s plotnami - hned je jasné, že i přes handicap podpory jen první generace SATA a nulové podpory OS (nebýt patche od R. Loewa) je SSD přínosem a ve W98SE se neztratí.

ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

C: SSD
D: PATA 100
E: SATA 150

Malinkatý háček tu přece jen vězí, ale nebojte se, narovnáme ho a pak už bude použití SSD ve W98SE úplně hladké. Ano, namítáte správně, že osmadevadesátky netuší nic o příkazu TRIM a tak pokud disk nemá ve firmwaru dobře pořešený garbage collection, bude se časem zpomalovat a zanášet a výhoda rychlého úložiště bude tatam. Microsoft už v žádném servispaku podporu TRIMu nejspíš nedodá, hahaha, ale naštěstí si s tím poradil už z minula známý vývojář Rudy Loew. Ve složce TRIM.13 ve zmíněném balíčku najdete utilitu, která vám umožní překonat tenhle nedostatek nejen ve W95/98/ME/XP, ale i v pure DOSu (pro něj je totiž napsaná a v něm je nutno ji spouštět).
Postup u jednotlivých verzí OS se mírně liší (je uveden v readme.txt) - já restartoval W98SE do DOSu a spustil TRIM z diskety jednorázově - ve Windows 9x je ale možné zadat i spouštění automaticky editací dávkového souboru autoexec.bat. Utilita navíc dokáže nejen uvolnit nepoužívané sektory, ale i smazat SSD, otrimovat pouze vybrané partition nebo oblasti.

ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)

Závěr krátkého testíku: všechny zúčastněné strany vyjádřily pevnou vůli k dalšímu prohlubování přátelských vztahů a ochotu ke vzájemné spolupráci a já se rozloučím pozdravem "Práci (Rudyho Loewa) čest!"

Autor: RetroPhill
  • Kategorie: PC
Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"ES-ES-DÉ, jak to jde? (Windows 98)"

  • KamilZm napsal:

    Pěkné

    • RetroPhill napsal:

      Děkuji, ale šlo opravdu jen o rychlovku, inspirovanou Srandistovou radostí nad tím, že mu všechny (patrně z Ali nebo Ebay?) objednané redukce SATA/IDE fungují s SSD. Vrtalo mi hlavou, jestli bych ji potřeboval i já – a z toho vznikly řádky nahoře.
      Pro seriózní bádání chyběly: vůle, čas, diskové benchmarky běžící ve W98SE a zapráskaný, neotrimovaný SSD pro ověření účinku Loewovy utility. Vzhledem k funkčnosti všech jeho dalších patchů, které jsem zatím měl čest využít, o tom však nepochybuji.

      • Srandista napsal:

        Jop, nakupil som zopar redukcii z eBay skrz to, ze mi nedavno dosli 32GB SLC SSD, co som objednaval tento rok. A chvilu som mal stresy, nakolko Sledge vo svojej PIII masine prave s tymto adapterom nemal stastie a nebol s nim schopny nabootovat. Moj Socket A ich nastastie prechrustal v pohode.

  • Sledge napsal:

    Ten TRIM pod DOSem / Win9x je super, to se bude hodit! :)

  • Rapier napsal:

    Pěkné.

    Překvapuje mě, kolik z Vás je schopno se (z mého pohledu) trápit s Windows 98/SE. Zkoušel jsem je mnohokrát i na sestavě s K8, socket 754, a dříve je dlouhé roky míval na svém osobním PC ale na Windows ME nedám dopustit. :)

    Když si vezmu to trápení s W98SE, už jen aby člověk připojil obyčejný Flash Disk, musí mít nejprve nainstalovaný USB driver….v Windows ME stačí jen USB disk připojit. A tak by se dalo pokračovat.

    Vlastně jediný důvod proč jsem zkoušel Windows 98 SE byl fakt, že jsem potřeboval rozjet 3Dfx (Voodoo 2) verzi leteckého simulátoru od DID: EF-2000 s datadiskem TACTOM a patchem na 3Dfx.

    Ovšem velmi rychle jsem se vrátil zpět k Windows ME, stabilita OS, podpora ovladačů (USB) je úplně jiný level. Na jedné staré mašině s PIII 550 a Intel BX440 chipsetem mám myslím na jednom z disků ještě instalaci těch Windows 98 SE.

    Uvědomuji si, že Windows 95/98/98SE mají podporu DOSu ale hry pod DOS není obvykle problém rozjet ani pod Windows ME.

    • Srandista napsal:

      Lenže je kopec dôvodov, prečo nechceš hru rozbiehať pod DOSovým oknom vo Windowse, ale pod reálnym DOSom, do ktorého sa z Windowsu dostaneš reštartom. A toto Me štandardne neumožňuje.

      Navyše komunita okolo 98SE je úplne nikde inde ako okolo Me. Čo ale Me v pohode uznám je ďaleko väčšie množstvo integrovaných driverov v porovnaní s 98SE. Aké to pre mňa osobne nie je pádny dôvod na to prejsť z 98 na Me.

    • RetroPhill napsal:

      Trefně jsi to popsal – “z Tvého pohledu” je to trápení se.
      U mne byly “eséčka” první softwarovou láskou a na tu se prostě nezapomíná: jen těch reinstalací, co jsme si spolu užili po prvních nesmělých dotecích na klíče v registrech!
      Ale vážně: moji motivaci popsal Srandista – chci dual OS pro staré hry a programy a na rozdíl od Milénií, které jsem nikdy nevlastnil a neznám je, s osmadevadesátkama už toho máme něco za sebou. A jestli mi dávají víc příležitostí se v nich povrtat, tím líp – možná to má i číslo diagnózy, kdoví – ale mě to fakt baví:)
      K8 a 754 už je jen důsledek chladné ekonomické rozvahy a předsevzetí vrazit do toho co nejmíň (a zužitkovat co nejvíc domácích zbytků). Tahle nedoceněná slepá větev vývoje zatím zůstává mimo pozornost retrofilů a tak z ní poskládáš doslova za pusinu, jak se říká.

      • Rapier napsal:

        Tak jasně. Já začínal na DOS 6.22, pak Win95 a jednou kamarád donesl Win 98. Dlouho jsem je měl, asi jako tenkrát každý.

        Jak jsem psal jsem si vědom možnosti bootu do čistého DOS na W95/98/SE. Taky jsem to kdysi využíval ale popravdě už si ani nepamatuji k čemu. :)

        K8 a socket 754/939/AM2 bez debat. K8 od AMD považuji za nejlepší CPU (do Ryzen 3000), už jen pro C&C a x64 instrukce.
        Mimochodem všiml jsem si, že kupuješ GeForce 6600 GT AGP, protože podporují 98/SE.
        Je to pravda ale stejně, na hry jaké rozjedeš pod tímto OS je tahle grafika už overkill. :) Na staré hry používám nejraději Radeon 9000 Pro nebo ještě starší Matrox G400, na obou rozjedeš vše co tenkrát vyšlo bez problémů.

        Jak jsi zmiňoval v tom předcházejícím článku ty XP, tak na DX9c hry alá TES Oblivion už budeš potřebovat ideálně GeForce 9600 GT s 256MB GDDR3, lépe ATI HD3850 512MB GDDR3. Obě dostupné do AGP. Ale chápu, že ne každému se chtěji prohozovat GPU dle toho co zrovna se chystá hrát.

        • RetroPhill napsal:

          C&C myslíš Cool&Quite?
          S modifikovanými drivery jede pod W98 ještě generace GF7xxx a dokonce 8xxx, ale upřímně: těchhle karet v AGP verzích je na trhu jak muslimů v pravoslavném chrámu a tomu odpovídá cena. Tu 6600GT se mi podařilo urvat za ještě akceptovatelných 369,- Kč (zdravím Ivencu), větrák jsem opravil (byly zlomené drátky u PCB fanu) a je tichá. Navíc jde o výroční edici ke 20-letí Leadteku, což tak nějak ladí s 21 lety W98SE:)
          A jo, je to over na DX8 hry, ale pořád to něco přidalo a fps se neztratí – TES hraju na main rigu (R5 2600&GTX1060) a early DX9 hry na těch 1280×1024 nějak přechroustá i ta 6600GT. Ber to tak, že ta XP jsou tam bonusově.
          Jinak jsem chtěl místo GF ATI X8xx, ale v AGP je situace stejná jako u GF. Unreal price, out of stock.

          • Rapier napsal:

            Ano myslím technologii Cool&Quite.
            Je mi to jasné. Lidé občas chtějí za ty grafiky neuvěřitelné peníze. Nedávno jsem koupil GeForce 6600LE (jen DDR1) AGP od Asusu za 200 Kč.
            Tak ono zase GF 6600 GT s GDDR pamětmi není úplně ořezávátko. TES Oblivion to zvládne, byť v nižším rozlišení a detailech. Máš pravdu v tom, že lepš grafika vždy přidá nějaká FPS.

            Někdy vytáhnu ze sklepa ATI Rage MAXX (2x Rage 128 chip). Ten má výkon pod 98/ME. :)

  • Rapier napsal:

    Oprava: GeForce 9600GT do AGP = GeForce 7600GT do AGP.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ