X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

18 patronů přispívá částkou 2014 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Skvělý úspěch hry UFO: Enemy Unknown / X-COM: UFO Defense podnítil MicroProse k pokračování této výborné hry. Brzy tedy vyšel nový díl s podtitulem Terror from the Deep. Od prvního vpádu cizáků (pro sérii X-COM specifický překlad slova "aliens", škoda, že se tento výraz nerozšířil více) uplynulo čtyřicet let, hrozba ovšem přetrvává, nyní však nehrozí z vesmíru, ale z hlubin moře, kde až do teď zlo vyčkávalo na svou šanci.

První díl byl neuvěřitelným hitem, a podle mého zaslouženým, jelikož nabídl opravdu hlubokou taktickou strategii, se spoustou zábavných prvků a mechanismů, jež držely hráče pevně u monitoru. Druhý díl měl být větší, lepší, prostě takový, jaký většinou druhé díly mají být. Zda se to povedlo je poměrně subjektivní. Právě druhý díl pro mě byl paradoxně tím prvním, který jsem hrál, a to ještě na mém legendárním Playstationu. U hry jsem strávil neskutečné množství času a strašně mě bavila. I dnes, když jsem hru spustil, neztratila nic ze svého kouzla, kdo překoná stařičkou grafiku, bude se dobře bavit.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Příběh hry je velmi jednoduchý a nenabízí dějové zvraty, ovšem ve své podstatě u takové hry ani příběh nehledáte, důležité jsou jiné aspekty. Přesto je nutné si připomenout, co se stalo a co se děje. To, co se bude dít, už je čistě na vás. Při prvním útoku organizace X-COM dokázala ubránit Zemi před naprostým zničením, přes tuhé boje se této organizaci podařilo proniknout až na samotný Mars, kde zničila hlavní mozek mimozemské invaze. Zdánlivé oslavy ovšem neměly dlouhého trvání (tedy toho reálného, ve hře uběhlo pěkných 40 let) a teror je tu znovu. Jen nepřichází z vesmíru, ale z hlubin moří a oceánu, kde přebývá pravěké zlo, které se právě teď probudilo. Vaším úkolem je vést organizaci X-COM k dalšímu vítězství a záchraně světa.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Není to žádná hitparáda, ale filmeček na začátku je moc pěkný a navodí pocit, že se sakra něco děje, a vy s tím musíte udělat krátký proces. Potíž s celou organizací X-COM je ten, že po první válce byla prakticky celá rozpuštěná a neexistuje žádné pevné místo, kde by sídlila, nebo kdo by jí vedl. Je tedy čistě na vás, kde na začátku implementujete svou první základnu, jak se bude jmenovat, a jaké vybavení zde postavíte. Na začátku hry je nutné zvolit ještě obtížnost a jde se na to. Zpočátku není moc co dělat. Postavíte základnu, naverbujete vojáky, vybavíte je základními zbraněmi a čekáte, než váš velmi omezený radar zachytí cizí plavidlo, které se chystá terorizovat své okolí (většinou se jedná o pobřežní města nebo plavidla na otevřené vodě). V momentě, kdy cizí plavidlo zachytíte, vyšlete svou z počátku velmi špatně vybavenou loď ufouny sestřelit, což se určitě povede, jelikož na začátku budete narážet pouze na plavidla malá. Po sestřelení je nutné zajistit místo havárie, tedy vyslat své vojáky, aby prozkoumali, kdo a co zbylo.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Již z těchto řádků je patrné, že tento díl je velmi podobný prvnímu UFU, což není zdání, ono to prostě takhle je. Než jako další díl bych spíše identifikoval X-COM: Terror from the Deep jako datadisk. Přidává kupu nového obsahu, nové zbraně, nepřátele, útoky nepřátel, možnosti vybavení plavidel a základny, ovšem ve svém jádru se jedná o téměř totožnou hru. Pokud jste někdy hráli první díl a moc vás bavil, X-COM bude skvělá zábava. Kdo čeká novinky bude zklamán. I to bylo hlavním negativem v celé řadě dobových recenzí, tedy malá odlišnost od předchozího dílu, přesto si já osobně myslím, že jsou obě hry super, i když nejsou úplně bez chyby, což pro druhý díl platí obzvlášť, ale k tomu až později.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Důležitou částí hry a první velkou složkou, je stavba a managment vaší základny, později základen. Hlavní menu je znázorněné planetou Zemí, kde se vše děje. Vidíte zde své základny, pohyb mimozemšťanů a podobně. Odtud se dostáváte do svých základen a misí. Je dobré využívat možnosti zrychlit čas, jelikož věci se při nejnižší rychlosti dějí velmi pomalu. Je nutné, aby základny oplývaly důležitým vybavením, jako je radar, hangár, skladiště, laboratoře, montážní místnosti a mnohé další, stejně jako ubikace pro vojáky, nemocnici či obranné věže, jelikož v pozdějších fázích hry útočí nepřátelé velmi rádi na vaše základny. Pokud je základna dobyta, velmi těžko se získává zpět. Hlavním artiklem ve hře jsou peníze, které jednak získáváte prodejem nepotřebného materiálu a mimozemské technologie na černém trhu, ale také v měsíčních příspěvcích od jednotlivých vlád světa. Je nutné se velmi dobře starat o vybrané regiony, jelikož v případě častých útoků, které budete ignorovat, se může stát, že vláda přejde na stranu mimozemšťanů, a vy kompletně ztratíte jejich podporu a tím i peníze. Peněz je zpočátku nedostatek, postupem hry ovšem nebudete mít problém peníze získat, zejména v rámci misí, kde narazíte na veliká UFO plavidla, ze těch je opravdu velké množství materiálu na prodej.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Klíčovým prvkem, kromě stavby základny, je výzkum a také boj. Výzkum je extrémně důležitý, jelikož nejen vytváří prostor pro nové technologie, které zlepší zbraně a zbroj vašich vojáků, ale také se dozvíte vše o podstatě útoku, jednotlivých cizáckých ras, a to prostřednictvím jejich výslechu, v případě živého exempláře, nebo prostřednictvím pitvy, v případě, no však vy víte. Právě výzkum vás přiblíží ke konci hry, bez něj se hra nedá dohrát. Čím více objevujete a zkoumáte, tím lepší výzbroj a výstroj máte, ovšem také se objevují nové typy nepřátel a silnější plavidla. Herní doba velmi závisí na vaší šikovnosti a taktickém myšlení, které využijete v soubojích.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Bitvy a souboje jsou hlavní stránkou hry, kdy na taktické mapě strávíte nejvíce času. Po sestřelení plavidla nepřítele nebo jejich útoku na určitou lokaci na Zemi, se musíte vydat do oblasti a tu vyšetřit a vyřešit. Můžete bojovat nejen pod vodou, ale také na souši, což s sebou nese důležitý fakt. Zbraně určené do vody včetně granátů, nefungují na souši, a to platí také opačně. Nejednou se mi stalo, že třeba polovina mého družstva neměla zbraně určené na souš, což je poté velký problém. Postupem času se dostanete k cizácké technologii, čímž tento problém částečně odpadá. Hezký detail, zejména na začátku hry. Boje jsou taktické, každý váš voják má určité množství zdraví, síly, chrabrosti a pohybových bodů, které využívá na všechny akce. Podle jejich množství se odvíjí vzdálenost, kam můžou dojít, kolikrát za kolo můžou vystřelit a podobně. Je důležité být velmi pozorní a hlídat si pohybové body tak, aby se nestala nějaká situace, kdy bude váš voják vystaven přímé střelbě, což většinou znamená rychlou smrt.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Své vojáky můžete různě natáčet, pozicovat, určovat jim, zda budou stát či klečet, schovávat je za překážky, prostě dělat vše pro to, aby se nestali snadnou kořistí nepřátelské střelby. Boj probíhá na tahy, hraje vaše družstvo, vydáte se na průzkum terénu, střílíte, kryjete se a podobně, poté odkliknete konec kola a hraje počítač. Takto se to děje až do doby, kdy je jedna strana kompletně eliminována, nebo vaše družstvo odletí z místa, což nemusí znamenat jen zbabělý únik, ale také splnění určitého cíle dané mise, tedy sebrat živého mimozemšťana, nebo určenou technologii. Zpočátku je nutné se opravdu krýt, jelikož každá trefa znamená okamžitou smrt vojáka. Později již dostanete široké možnosti pro útok i obranu, ve formě zbraní a také obranných obleků, jež dokážou určité poškození eliminovat. Stejně ovšem nejsou vaši vojáci Rambo, což tlačí k taktickému a velmi opatrnému postupu. Oproti prvnímu dílu přibyly zbraně, například zbraně na blízko, které se zdárně využívají zejména na omráčení potřebného mimozemšťana, z kterého po výslechu vypadnou důležité informace, které využijete k dalšímu postupu hrou.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Chvilku se tu rýsuje fakt, že Terror from the Deep je super hra, ovšem také je z velké části stejná jako jednička. Není to na škodu, jelikož první UFO bylo a je výborné. Hrací mapy ve dvojce jsou o poznání větší, což s sebou nese určitá negativa. U běžných zásahů na místo havárie je to pohoda, ale například terory, které emzáci pořádají na města na souši či lidská plavidla, se mění v úmornou nudu. Teror na lodi je vážně špatná volba mise. Samotná loď má několik palub (podlaží), přičemž v každé najdete velké množství kajut, jež jsou ještě členěny na jednotlivé místnosti. To by nebyl takový problém, jenže pro úspěch mise je nutné dopadnou či zabít všechny nepřátele a občas se stane, že se nějaký cizák schová v některé kajutě na záchodě a jeho hledání je potom strašlivá a frustrující záležitost, jež je tu snad jen pro umělé natáhnutí herní doby. Na druhou stranu se mi ale líbilo ničení cizáckých bází. To je rozděleno na dvě části. Napřed se musíte vypořádat s odporem na dně moře a teprve potom postupujete do vlastní základny, jež je ukryta pod zemí. Báze mají rozumnou architektonickou stavbu, vše se moc hezky hýbe a vypadá. Co je nutné pochválit jsou jednotlivé druh nepřátel, jejich typy a popis, který se dozvíte po pitvě každého z nich. Při pitvě objevíte zajímavé informace, například silné a slabé stránky každé potvory.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Grafika je potíž. Je sice rozkreslena pěkně a pečlivěji než v jedničce, ale problém je v onom mořském prostředí. Všechno je laděno do modra a žlutošedivá, není to zkrátka příliš atraktivní. Tvůrci si toho byli vědomi, proto dost často uvidíte různé vraky lodí, bedny, všelijaké řasy a prostě věci, které můžete vidět při šnorchlování pod vodou. Pokud si rádi libujete ve zvucích, musím být trošku negativní. Hlavní melodie je sice chytlavá, ovšem jednotlivé zvuky jsou špatné, často nezapadají do atmosféry právě prováděné akce, což kazí celkový dojem ze hry.

X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin

Z textu je patrné, že je pro mě hra srdcová záležitost a svou kvalitou se v mých očích vyrovná prvnímu dílu. Pokud máte rádi taktické strategie, kde nejde o rychlost, ale preciznost pohybu, je X-COM tou pravou hru. Vlastně nezkazíte nic tím, že si zkusíte zahrát kompletní trilogii, jelikož všechny díly jsou velmi kvalitní, a hlavně jsou sakra zábavné. V současné době je možné hru stáhnout na GOGu za nějakých 30 korun, směšné za takovou zábavu. No uvidíme, třeba jsem někoho nalákal.

Pozn. Sledge: nezapomeňte na moderní port OpenXCOM, který vám hraní TFTD značně ulehčí, a navíc obsahuje opravy kritických chyb týkajících se výzkumu a technologického stromu. A ještě si přihřeju svou polívčičku staršími články Ještě-pořád-ne-ale-už-skoro-dohráno * X-COM: Terror from the Deep a Krabice: X-COM Terror from the Deep ;)

Pozn. Sledge: obrázky byly natípány v OpenXCOMu, proto se v některých detailech mohou lišit od původní verze pro DOS. Např. na modelu Země je u základen vidět dosah sonarů, což originál neumí. Btw. a kdo si vzpomene - ne, nedohrál jsem to :/

Autor: Popy

Hráč, fanoušek starých her, zejména pro první Playstation.

Komentáře k:
"X-COM: Terror from the Deep – hrozba z hlubin"

  • Popy napsal:

    Pravda openXCOM je pro dnešního hráče celkem povinnost. Má všechnu hratelnost zachovanou a nabízí opravy a příjemná vylepšení. Já tedy dohrál oba první díly, TFTD tehdy ještě na PlayStation 1, což byla překvapivě dobře hratelná verze. Původní UFO: Enemy unknown jsem dohrál teprve před rokem, dohnal jsem tenhle strašný rest. Je neuvěřitelné, jak takhle stará hra může být i po tolika letech zábavná a lepší, než spousta moderních a současných her.

  • Nox napsal:

    Ja se docela divim, ze zrovna tahove strategie byly na Playstationu. Jasne, nikdy jsem konzoli nevlastnil, ale mel jsem za to, ze na ne vychazi jen jednoduche hopsacky a interaktivni filmy, neb v zakladni sade neni mys na rozumne ovladani a minimum hracu ji dokoupi. Plus k prvnim modelum se na ukladani tusim musela koupit pametova karta, kterou taky dost lidi nemelo.

    • Popy napsal:

      Ano je to tak, paměťov karta se dokupovala, ale to byla vlstně nutnost a povinnost, jelikož jinak nešlo ukládat žádnou hru. Doteď si pamatuji uložené hry na paměťové kartě a ikonky jednotlivých her, krásné jednoduché časy :) Já měl jednu takovou kartu, ale je pravda, že ke mě domu se dostal playstation 1 až v roce 1998, což už byl celkem rozšířený. Musím říct, že se X-Com hrál dobře i na ovladači, chtělo to trošku cviku, ale šlo to. Teď moc nerozumím tomu, že na Playstation vycházely jen jednoduché hopsačky. myslím, že tahle konzole má dost skvělých her, které svým příběhem nebo hratelností v klidu konkurovala počítačům, ba je i překonávala (za mě například Final Fantasy, resident Evil série, Gran Tourismo, Metal Gear Solid tedy jako jednoduché hopsačky nezní, i strategií vycházelo dost, dokonce i Red Alert či Warcraft 2, který taky nebyl vůbec špatný). Neber to nijak ofenzivně, jen říkám svůj názor

  • mixal11 napsal:

    Na tejto hre ma strasne stvalo to, ze aspon na pozemne misie si nemozem zobrat skvele zbrane z 1tky. A zaseky pri vyvoji – technologicky strom. velmi otravne.

    A este to, ze do znacnej miery to bolo len dojenie 1tky. Novy skin a ide to do obchodov. Ale je pravda, ze su tam aj dobre napady.

    • Sledge (admin) napsal:

      Ty chyby jsou otravné, naštěstí je vyřešil onen OpenXCOM. Jinak ano, je vidět, že je to rychle spíchnuté pokračování, s cílem svézt se na překvapivé popularitě jedničky – původní zadání bylo dokončit pokračování za 6 měsíců vývoje. Dokonce na hře ani nedělal původní tým, ten se vrhnul rovnou na X-COM: Apocalypse. Nicméně ve výsledku, a po odchytání chyb, je to dobrá hra, jen malý stupínek pod jedničkou. A to jsem jí taky moc nemusel, ale po poctivém zahráním jsem změnil názor :)

      Mechaniky jsou stejné a osvědčené a tématické ladění jsem ocenil až později, a je to vlastně skvělý nápad – kde jednička čerpá z UFO mánie devadesátých let, pitev mimozemšťanů, X-Files apod., tam dvojka vykrádá hororová béčka let šedesátých, různé Netvory z černých lagun, Věci z jiného světa atd. Hlavní důvod, proč je to pod jedničkou, je fakt, že to vůbec neřeší její hlavní problém – repetitivnost v pozdějších fázích hry. Naopak je to ještě akcentováno rozvleklými misemi a přestřelenou obtížností.

      Zajímalo by mě, jestli si podobně někdy najdu cestu i k té Apokalypse, zatím se nedaří :)

      • Popy napsal:

        Upřímně bych řadil první i druhý díl (datadisk) k sobě, nevím jestli jsem objektivní, ale mě ty hry vyhovují obě. Je pravda, že X-com nepřináší tolik novinek, ale přesto si mě hry získala. Dohrál jsem oba dva díly a prostě jsem se u toho bavil. Přestřelená obtížnost asi ano, já měl vždycky nervy ohledně velkého mozku (Tentaculat, proměnil vojáky v zombie), což bylo otravné a lobstermani měli velkou výdrž, ale dalo se to prostě dohrát a zvítězit. X-com apocalypse jsem zkoušel rozehrát asi desetkrát, já se prostě do té hry nikdy nedostal, po několika hodinách jsem to jen s povzdechem vypnul. Za to nové X-com je parádní záležitost, ale to už je moderní svět, který sem nepatří :)

      • mixal11 napsal:

        Apokalypsa ma nikdy nezaujala, ale nikdy som jej ani nedal poriadne sancu.

        Ono 2ka nie je zla hra, len niektore veci su odflaknute. Ma atmosferu. Tie teroristicke misie – napriklad lod vie byt neuveritelne zdlhava a rozvlacna.

        • Popy napsal:

          Pravda, je vidět, že vývoj nebyl ideální, přeci jenom jednička i v mých očích je lepší hrou. Ale mělo to atmosféru a já se právě jako první dostal k tomuto dílu, a to na PlayStationu. Strašně moc strávených hodin hraním, je až neuvěřitelné, že se že mě stal produktivní člen společnosti, když si uvědomím, kolik času jsem hrami trávil

  • Mamut napsal:

    X-COM – Apocalypse: Pamatuju se jak jsem z prvních kroků v té hře byl před lety rozladěný, protože jsem po jedničce a dvojce čekal něco podobného. Dal jsem Apocalypse k ledu, vrátil se k němu po nějakém čase a nakonec za mne super.
    UFO: Enemy Unknown je srdcovka jako jedna z prvních dohraných her. X-COM: Terror from the Deep skvělé pokračování. X-COM – Apocalypse nakonec za mne perfektní evoluce. Jen jsem musel překousnout nesmyslné uzavření do jednoho města, ale dostal jsem za to zase zajímavá městská uskupení lidí. A když jsem jel pěkně na tahy (jak jinak), tak to hlavní zůstalo a ještě s příjemnějším ovládáním. Zkuste Apocalypse dát ještě někdy šanci ;-).

  • Jirka napsal:

    Jako první jsem hrál X-COM, takže jsem podobnost s UFO nevnímal. Obě jsou super gamesy s výbornou hratelností – dám ještě 1 tah a jdu spát… znáte to ;-).
    Apokalypsa mě nechytla. Později jsem se dostal k UFO: Alien Invasion. Není to špatné, zkuste. Ale na UFO nebo X-COM nedám dopustit.

Přidej komentář k příspěvku uživatele Popy (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle