Nepravidelný seriál o retroherním potenciálu tenkých klientů měl delší výpadek, nejvyšší čas se nějakému tomu mrňousovi podívat na zoubek. Dnes se mrkneme na HP T5730, jemuž pod kapotou topí relativně výkonný hardware od AMD / ATi.
Neúnavným křečkem v kolečku jest mobilní AMD Sempron 2100+. Rating vypadá impozantně, ale kroťme vášně, reálná frekvence je 1GHz, a pocitově to nějakému tomu gigahertzovému Pentiu 3 skutečně odpovídá. V roli pasáčka pixelů vystupuje ATi Radeon X1250, který paměť ukusuje z RAM. Ta je řešena formou DDR2 SO-DIMM modulu, výchozí 512MB oplatku jsem pro potřeby testování vyměnil za 2GB.
Úložiště je připojené standardním 2.5" IDE konektorem, instalován je 1GB DOM, který tak tak pojme WinXP ve verzi Embed - tento systém byl výrobcem podporovaný a nainstalovaný. Instalaci plnotučných Windows XP kromě kapacity disku samozřejmě nic nebrání, povolal jsem tedy kavalérii v podobě 8GB CF karty. Bohužel mou ruku vedla smůla a zvolený kus je vyloženě šnek, ostatně pro nasazení s věčně swapujícími XPčky už to obecně bude chtít něco vhodnějšího, tady už standardní CF karty ztrácejí dech. Nicméně kdo si počká, ten se výsledků testů dočká...
Benchmark | Výsledek |
---|---|
3D Mark 2000 | 2538 |
3D Mark 2001SE | 2237 |
CPUMark99 | 113 |
Quake III | 76.4 FPS |
Nabízí se samozřejmě i srovnání se starším bráškou HP T5720:
Benchmark | HP T5720 SiS741GX int. |
HP T5720 Radeon 7000 64MB |
HP T5730 Radeon X1250 int. |
---|---|---|---|
3DMark 2000 | 3204 | 1949 | 2538 |
3DMark 2001SE | n/a | 791 | 2237 |
Quake III | 68.6 | 35.8 | 76.4 |
Výkonem se tedy stále motáme pod Atomovými netbooky, a můj všeuměl v konfiguraci Pentium III a GeForce 440MX by kolem toho prosvištěl jak ožrala po namydleném schodišti, nicméně posun od HP T5720 je zřetelný.
Trochu mě mate jen vyšší skóre SiS741GX v 3DMarku 2000. Vypadá to, že ta SiSka není žádné ořezávátko, bohužel ve Win98 jí zabíjejí ovladače a ve WinXP pouhých 16MB paměti. X1250 na druhou stranu hrubým výkonem zjevně neoplývá, viz malý rozdíl mezi 3DM2000 a 3DM20001SE, kde u novějšího testu karta pravděpodobně nahání skóre podporou novějších fíčur, ale výkon jako takový k dispozici není.
To je zapříčiněno způsobem, jakým T5730 odvozuje frekvenci RAM - ta je vázaná na CPU, vždy jde o 1/5 frekvence CPU (resp. 1/6 u výše taktovaných), tzn. v případě instalovaného 1GHz Sempronu běží RAM jen na 200MHz. Což sráží celý systém a grafiku obzvláště. Naštěstí je možný upgrade na výkonnější procesor, levným kompromisem se jeví např. Sempron 3200+ či Athlon 64 TF-20, ale o tom možná příště ;)
Daní za novější technologii T5730 je nepodpora Windows 98, tzn. ze vznešeného hlediska retroherního to není zdaleka tak atraktivní. Přesto nejsou XPčka v krabičce k zahození! Hardware je standardní, s ovladači není problém, vše je stabilní, tiché, a rozumně výkonné.
A jak to peče? Díky pokročilé mobilní platformě je zahřívání decentní, a vhodně dimenzovaný chladič s heatpipes stačí bohatě. Tam, kde se jiný "XPčkový" thin client - Wyse Cx0, teplem téměř kroutil, tam si HP T5730 jen tak lebedí, ani po doběhnutí 3D Marku 2001SE nebyl problém na chladičích udržet prsty.
Docela dobrý fór je dvojice USB schovaná pod krytem, ideální místo pro připojení různých bluetooth a wi-fi donglů, pro flashku pro swap, aby se odlehčilo hlavnímu úložišti, popř. pro vyvedení napájení pro ventilátory. USB konektory potěší i hojností, celkem jich je dostupných osm.
A možná mám vlčí mlhu, ale subjektivně mě překvapila vynikající kvalita obrazu. Barvy i ostrost, nemyslím si, že z předchozích thinclientů lezlo přes VGA něco podobného.
Bohužel nezklamalo typicky slabé místo, a to umístění IDE konektoru, zase tam musí zavazet kondík výšky Ještědského vysílače, takže zase musíte koupit kabel délky aspoň 15cm a úložiště routovat kamsi do pekla. Na druhou stranu, pár vhodných míst tam je. Další obvyklá pakárna jsou ulomené "zobáčky" plastů, je to sice složené elegantně, ale když má člověk HP klient v ruce poprvé, něco prostě ulomí.
Takže není-li pro vás podpora Win98 zásadní a WinXP vašim potřebám stačí bohatě, HP T5730 nelze než doporučit. Re-Volt si v 1024x768 svištěl kolem 70 FPS, Need for Speed Porsche v tom samém rozlišení zaškobrtly jen v okamžik, kdy bylo kolem příliš kouře, Quake III ve výchozím nastavení sahal po 80 FPS, prostor na zvednutí detailů tam tedy je. A jako obvykle - pro 2D strategie z přelomu tisíciletí je to jako stvořené.
Pokud jsem vás namlsal, jen dobře, tenhle kousek, ovšem se svižnějším úložištěm a doplněný na 1GB RAM, bude jednou z cen do příští soutěže ve tvorbě her pro DOS :) Sponzoruje Srandista, provolejme slávu!
To je škoda, že tam není osazen druhý socket na RAMku, aby to jelo dualchanel.