Konstelace těles vesmírných musí být v tento den kromobyčejně příznivé, protože se mi to krásně sešlo.
V první řadě vyšel na Steamu klasický český dungeon Brány Skeldalu. Hra, do které jsem se kdysi srdnatě pustil, ale kdesi v jakési hádankové věži bídně zakysnul. Dnes jsem ovšem disciplinovaný, organizovaný, naprosto oddaný své práci a vždycky mám u sebe tužku, takže nemám pochyb, že se hrou konečně prokoušu.
V řadě druhé by mi v rámci několika dní měl dorazit SteamDeck, což je platforma pro tento žánr jako stvořená, nebo aspoň tak si to maluji. Výsledek rovnice se spočetl sám - relaxace na gauči a zároveň záchrana ostrova Rovenland. A kdo ví, třeba se se SteamDeckem zašiju kamsi do lesa a užiju si tak opravdové dobrodružství v (lázeňské) divočině!
Takže hra měsíce května je jasná, otevřeme společně Brány Skeldalu!
Nechtělo se mi oněch pár dní čekat, pustil jsem se tedy do akce už nyní, na desktopu, a vypadá to, že jsem se měl nejprve ponořit do návodů, jelikož v úvodních Skřetích jeskyních dostávám solidně po držce.
Nasvalený bojovník rány zrezlými sekerami chrabře ustojí, ale třasořitný mág a subtilní zlodějka (rogue?) vypadají po útoku jednoho pitomého skřeta jak flák mletého. Tzn. možná jsem to měl naházet a navolit trochu lépe. Ale nevadí, uhraju pár zkušenostních úrovní a třeba se situace otočí v můj prospěch. Jen doufám, že je ve hře možnost si trochu zagrindovat, abych ty nuzáky patřičně zocelil.
Co se grafiky týče, věk na hře skutečně není přehnaně znát, a kdybych hru nikdy předtím neviděl a někdo mi tvrdil, že jde o moderní indie záležitost, věřil bych mu. Mám zapnuté celočíselné škálování, což znamená, že původní grafika běžící v 640x480 se mi na QHD monitoru krásně znásobí do 1920x1440, a prostě to pořád vypadá dost dobře. Pokud ale preferujete CRT filtry a "vazelínové" škálování lineární, které původní grafiku trochu mázne, prosím, vaše volba.
Stejně dobře funguje i atmosféra, stále je tam cítit ten lokální dotek, stále mám dojem, jako bych hrál povedenou partičku Dračího doupěte. Ale za to možná může růžový závoj nostalgie, protože obému jsem se věnoval ve stejný čas :)
Steam verze mi zatím šlape bez zádrhelu, ale v diskuzích jsem zaznamenal problémy s ukládáním pozic v moment, kdy není hra instalovaná na výchozím systémovém disku. Pravděpodobně se to neděje všem, ale pokud chcete mít klid, instalujte na C:\
Tedy vzhůru do chodeb nadzemních i podzemních, nabrousit meče, obléct plátové zbroje, stejně jako hřejivé jégrovky, rozliční neřádové potřebují smáznout úsměv ze rtů! V komentářích se těším na vaše mnohé veselé zážitky ze hry! :)
Zkoušel jsem to instalovat na ntb s Linux Mint a k mému překvapení hra bez problémů frčí :D Dokonce se bez problémů synchronizují moje sejvy s mým herním PC.
Zajímavý taky je, že tvůrci vystřihli loading obrazovky, takže přechody mezi různými místy jsou teď naprosto plynulé a vypadá to jako jedna velká open-world hra.
Trochu mě jen štve, že nejsou k dispozici některé věci, které byly ve Win XP verzi, jako možnost zrychlit si souboj nebo zobrazit minimapu.
Škoda, minimapa by vyloženě bodla, vždycky jsem měl problém vizuálně identifikovat odbočky, takže na mapu furt přepínám.
No ty loadovací obrazovky tam pořád jsou, ale:
„V současném portu byla většina těchto funkci zrušena, protože hra se plně vejde celá do libovolného současného PC. Hlavní soubor obsahující všechny resource má 100MB. Tento soubor se při spuštění mapuje do paměti pomocí mmap (resp MapViewOfFile) a pak se do resourců přistupuje přímým přístupem. Volba „nahrát vše do paměti“ ztratila význam a neprovádí se. Přechody mezi levely jsou tak rychlé, že hráč to často nemusí postřehnout, žádná nahrávací obrazovka tam není. Přesto v kódu zůstaly funkce ablock, alock, aunlock, i když významně zredukované.“
Část velice zajímavého textu Ondřeje Nováka, viz. odkaz Sledge v poslední šortce, nebo v komentáři tajemného M o pár příspěvků níže.
Minimapa možná bude, protože jsem se na to ptal tvůrců a oni to přidali jako issue na githubu :D
Pro technicky je na Root.cz článek právě o práci na tom novém portu vydaném na Steamu.
https://blog.root.cz/novacisko/portuji-27-let-starou-hru-napsanou-v-c/
Ty jo, nemáš tam málo front-linerů? Co si pamatuju, tak 4-6. postava, který se dají nabrat, jsou zloděj (ten je hned na začátku), pak tuším bojovník ve městě (ale myslím, že nebyl tak dobrej ajko co si vygeneruješ) a nakonec čaroděj.
I když teda už si to tolik nepamatuju, tak nevím, jestli se dva zloději v družině uplatnili nebo bylo užitečnější mít tři bouchače. Hmmm, vlastně už si ani nepamatuju, jestli fungovalo mít v přední řadě tři meelee fightery.
No asi mám, dostávám dost po hubě, toho dalšího bojovníka bych vyloženě užil, jdu prošmejdit město :)
Další tři postavy přibudou postupně během příběhu
Dva siláci vpředu stačí. Přes tři postavy na jednom políčku totiž neproletí na nepřítele šípy ani ohnivé koule.
Aaaha, takže to je ten detail, co už jsem si nepamatoval.
Hru jsem vždy začínal se dvěma silnými postavami a jednou postavou orientovanou na magii. V Bílé věži najdete dalšího schopného mága. Silným postavám jsem pak nasazoval tři dračí slzy a jednu zlodějovu hvězdu, aby rubali nepřátele pořádně.
Zloděj ve skřetích jeskyních se hodí na lučistníka. Knihovník z města je na začátku padavka, ale dá se z něj udělat lučistník a částečně mág (na kouzlení léčivého dotyku, chleba a podobně).
Začátek hry pro mne byl vždycky frustrující, protože výcvik postav u mistra stál velké peníze a plýtvání nabytými zkušenostmi na schopnosti pod 30 bodů se mi taky moc nelíbilo. Chce to vymlátit skřetí jeskyně do poslední temné skřetí duše a v obchodech smlouvat jako ten největší harpagon.
v Bílé věži? Myslíš na konci Soutěsky bludných duší?.)
Ano, na konci Soutěsky bludných duší. Memoria fragilis est.
Mimochodem, která hudba se vám líbila nejvíc? Moje oblíbená byla ta v ledových jeskyních.