No konečně! Celočíselné škálování / integer scaling v ovladačích grafické karty

Pokrok nezastavíš! Problém, nad kterým dlouhá desetiletí hloubaly nejlepší mozky planety, má konečně řešení! Integer scaling, tedy celočíselné násobení rozlišení na straně grafické karty, je skutečností! Našim elitním reportérům se za pomoci lsti a úskoků podařilo poodhalit ďábelský algoritmus, který má ono nedozírné kouzlo na svědomí:

if (seToVejdeDvakrat) {
everyPixel = everyPixel * 2 * 2;
}

O co jde: řekněme, že máme starou hru běžící v rozlišení 640x480, a chceme jí zobrazit v plném okně na běžném monitoru s rozlišením 1920x1080. Grafická karta (popř. monitor, ale to většinou dopadá opravdu bídně) obraz pomocí nějakého základního algoritmu (bilineární filtrování) zvětší tak, že si chybějící data mezi sousedními pixely dopočítá. Výsledek je nehezký, rozmazaný, rozpatlaný, na větší úhlopříčce se na hru nedá dívat. Oč lepší by bylo vzít původní rozlišení, vynásobit ho 2x, tedy získat 1280x960 (a každý pixel tak vlastně znásobit 4x), a výsledek zobrazit doprostřed. Jistě, kolem bude černý okraj, ale pixely budou ostré jak hrana kradeného kancelářského papíru.

Tenhle triviální trik nebyl z nějakého důvodu možný, tedy až do této chvíle, kdy s celočíselným škálováním přišla nVidia. Novinka se týká nových ovladačů GeForce 436.02 a, aby celá ta komedie byla dokonalá, pro její aktivaci budete potřebovat aktuální generaci grafických karet. Se svou obstarožní 750Ti si můžu tak maximálně nakašlat. Nová funkce samozřejmě nepřišla kvůli starým hrám. Je tam proto, že když vaše dýchavičná grafická karta zvládne 1080p, lze ho čistě znásobit na 4K, tedy 2160p. S novinkou se brzy vytasí i Intel se svými Gen11 grafikami.

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"No konečně! Celočíselné škálování / integer scaling v ovladačích grafické karty"

  • KamilZm napsal:

    Já jsem tuto funkci v nastavení hledal asi před rokem a nemohl jsem uvěřit, že tato pro mě primitivní věc tam prostě není. Myslel jsem, že ji jen nemohu najít .

    Takže teď máme s velkou slávou “Turing Integer Scaling” !

    • Sledge napsal:

      Přesně, když jsem na to poprvé narazil, odmítl jsem uvěřit, že to nejde. Tak jsem začal googlit a zjistil jsem, že to opravdu nejde, ač po tom hráči volají dlouhé roky :/

  • filozof napsal:

    Zlaté CRT monitory! :-)

    • Sledge napsal:

      No, ne všechny, když si vzpomenu na bolest hlavy, kterou mi způsoboval vysvícený 14″ bazmek, je mi do breku ještě dnes, ale jinak ano, nic proti kvalitnímu 19″ CRTčku, třeba od Sony nebo Samsungu! :)

      • Doomtrooper napsal:

        Souhlasím, z tohoto důvodu stále schovávám nějaké 20 palcové trinitrony. Jednou na ně ještě přijde řada :)

  • Srandista napsal:

    Veru, moja 14″, ktorá väčšinou nedokázala vylúdiť ani 800×600, bola tiež dobrý bolehlav. Žena mala síce super 20″, ktorá 1600×1200 zvládala s prstom v nose, lenže kto (žijúci v byte s rodinou) má na tú 50 kilovú kravu dnes miesto?

  • Srandista napsal:

    Ozaj, keby mal niekto záujem vyskúšať si praktický dôsledok tej rovnice 2×2 a nenechať sa pri tom strhnúť marketingovými oddeleniami Intelu alebo Nvidie, nech vyskúša radšej toto, má to dokonca aj bezplatnú demo verziu:
    https://store.steampowered.com/app/993090/

Přidej komentář k příspěvku uživatele filozof (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)