RSS

Trocha trápení nad starším hw - každá rada vítána

11/12/2022 - 18:52
Avatar
Ysera

Zdravím všechny retro nadšence. Konečně se mi povedlo dostat k prohrabání starého hw s tím že si konečně něco složím narazil jsem na pár problémů kde si nejsem jistý jeslti je to mojí levostí, nějakým dobovým špekem nebo jsou dané díly kaput. Bohužel jsou to vesměs věci které jsem před lety uložil, různé pozůstatky z firemních skříní, šroťáků, kamarádů z půdy atd. ale většinou věci +- pár let okolo r. 2000. Prosím nekamenovat za dotazy na stokrát proprané věci.

No a teď k problémům co mě tíži:

1) Nemáte nějaký trik jak bezpečně sundat chladiče co nejsou přidělané jen piny skrz desku ale přilepné nějakým sajrajtem že se ani nehnou? Pasivní karty jsou kolikrát žhavé jak výfuk od ferrari a nerad bych je provozem oddělal, případně je chladič jen kus plechu kde to dohání vyrachtaná maličká vrtulka co se nedá poslouchat.

2) Lze zprovoznit PIII s 133 fsb na BX440 čipsetu? Mám tady jeden kousek 733/133 Mhz ale v Asusce P2B kde jinak běží klasickej 650/100 MHz ani nepípne ani když ho zkusím shodit na 100 fsp. Regulátor by asi problém být neměl ale nevím jak teď zjistit jeslti je to jen nekompatibilita desky nebo je cpu ko.

3) Je možné že mezi KT133A a Appolo Pro 133T nějaký zásadní rozdíl? Mám tady dvě desky s Tualatin Celeronem 1400MHz a Athlonem 2200+, čekal bych že Athlon bude o dost výkonnejší což v benchmarcích a ve hrách je, ale pokud jde o uživatelský pocit z ovládání systému, tak Intel mu nakope zadek. Boot, otevírání oken atd je subjektivně znatelně rychlejší a plynulejší. Zkoušel jsem nějaké fixy z netu ale nemám pocit že by se prakticky něco změnilo.

4) Jde nějak spolehlivě řešit hry které přehrávají zvukové stopy z CDček přes virtuální mechaniku? Mě to prostě nefunguje a musím všechno hnát z fyzického disku přes přímý propoj mezi zvukovkou a mechanikou. Jenže k některým věcem placky dávno nemám, ty co mám tam samozřejmně nechci používáním oddělat. Vypalovat to co zrovna potřebuju na rw médium je trochu nepraktické ale zato aspoň bez problémů funkční.

5) Je lepší pro sestavy s vyššími nároky na 5 a 3,3V napájení použít starší zdroj který už má lecos odběháno nebo radši v zájmu ochrany komponent použít nějakou předimenzovanou novotinu s tím že u ní snad aspoň zafungují ochrany kdyby něco. Mám tady různé fortrony 200-400W jenže jsou staré 15-25 let, kdysi sloužili na výbornou ale nevím zda se jim dá ještě věřit.

Díky moc za každou radu

11/12/2022 - 19:13
Avatar

1) Každá rada drahá, ale nejdřív bych to zkusil pořádně roztopit, ať už provozem, nebo třeba fénem, a pak, opatrně, točivými pohyby zkusil uvolnit, tzn. nervat to nahoru, nepáčit to, ale kroutit. Popř. zkusit si pomoct nějakým tenkým plastovým čímsi, trsátkem, platební kartou, někde jsem viděl i doporučení na zubní nit. Ale vždy za tepla!

5) Tohle jsme tu párkrát řešili, s tím výsledkem, že je dobré brát značkové zdroje, ke kterým je spolehlivá dokumentace, a hledat ty, které mají na 5V větvi 20-25A.

12/12/2022 - 10:39
Avatar
RetroPhill

1) Roztopení (nahřátí horkovzduškou nebo aspoň fénem) může pomoct u "žvýkaček" - lepivé vláčné vrstvy, kterou používali někteří výrobci mezi heatsink a čip, ta se ale používala u novějších karet. U lepidel vytvrzených (epoxid? nebo co - šedá nebo bílá tvrdá hmota třeba u Voodoo,TNT apod.) pomáhá naopak zmrazení, aby to zkřehlo. Pak trpělivě postupně podebírat něčím tenkým a pevným, opakovat zmrazení, jakmile se heatsink ohřeje a tak postupně až do odpadnutí heatsinku. Je to drbačka. Důrazně doporučuju trpělivost a přiměřenou sílu, jinak utrhneš BGA z PCB i s heasinkem.

2) Záleží na revizi boardu - starší měly nekompatibilní VRM, korektní běh 133MHz verzí Copperminů umožňuje až revize 1.10 (a jen některé) a všechny vyšší. Lze obejít slotketem s vlastním nastavitelným VRM, pak poběží i starší revize desek. Usefull link.

3) Hm, zajímavé - máš všechno správně nainstalováno: drivery chipsetu, memory interleave enabler (nebo hack přes WPCRSET)? Tualatin je solidní kousek, o tom žádná, ale Thoroughbred na 1,8GHz by si ho měl namazat na toust předpokládám.

4) Virtuál nepoužívám, neporadím.

5) U kousků s historickou hodnotou bych volil tu novější variantu, u běžných "daily" sestav bez obav používám právě ty zmíněné Fortrony se silnější 5V větví. Samo jsem je otevřel a omrkl stav uvnitř a hlavně kondenzátorů před prvním použitím (obvykle OST a TEAPO, takže nic moc) a po zapnutí zkontroloval voltmetrem napětí na molexech v idle a loadu PC, ale bylo to v normě a víc mě netrápí. U AT používám dokonce původní AT zdroje a ťuky, ťuk, zatím pořád dobrý - ale to je o osobních preferencích, já žádné hw poklady neprovozuju.

12/12/2022 - 22:44
Avatar
Ysera

1) Roztopení a kroucení jsem zkoušel stejně jako na cpu aby nešli skrz zamčený socket, ale tady bude ta lepidlová mrcha. Zkoušel jsem tomu pomoct skalpelem ale je to jak řezat šutr. Na koucení menší silou nereaguje a víc za to škubat nechci právě aby to nešlo i s čipem. Tady se jedná o Voodoo 3 3000 která sice vypadá že jí někdo kdysi prostě mrsknul do krabice kde se pak převalovala ale jinak vypadá funkčně. Druhá je Ati Fury Maxx co jsem kdysi zachránil před kontejnerem mezi hromadou pci wifi karet ale ty ventiátorky do je dílo. Úplně nechápu proč když by mělo jít o ty samé rage 128 čipy které se všude chladili vesměs pasivně. Střídat namražení a ohřev vypadá zajmavě ale zas mám trochu strach abych sice neuvolníl chladič a jako vedlejší efekt nevyrobil defekt na nějakém spoji mezi pcb a součástkami.

2) Trochu jsem se sekl, nejde přímo o P2B ale P2B-F nicméně aktuálně v ní sedí PIII 650/100 MHz s 1.65V stejně jaké má ta 733/133, šváb řídící regulátor by podle datasheetu měl umět až 1,3V takže mě napadlo leda že desce vadí že ofiko cpu nezná byť jsem měl za to že by měl přinejhorším naběhnout v nějakém továrním nastavení jako neznámé cpu a nebo je holt prostě kaput.

3) Patch na paměť jsem našel a zkusil ale ani na jedné sestavě jsem si nevšiml zásadního rozdílu, asi 4 různé verze 4in1 driverů nějak mezi 4.30 - 4.50 (přesná čísla zpětně nevybavím) + detonatory 40.71 vždy s novou instalací win98. Na celeronu udělal 3D Mark 2001SE 6955 bodů, na Athlonu necelých 9600 což by +- odpovídalo. Jediné co mě napadá, že by se athloní desce nelíbilo ssd přes ide redukci i přes to že obě desky mají southbridge VT82C686B. Nebo je v něm prostě cosi shnilého. No co, stejně mám tualatin radši.

13/12/2022 - 10:39
Avatar
RetroPhill

Tak u V3 a Fury bych se na heatsink vykuckal a nechal ho tam - neměl bych na to nervy. Sám mám na V3 2k PCI přidaný ventilátorek (40x40, kdyby něco) a napájený přes 5V z molexu. Je to tiché a přitom o dost míň žhavé, než pasivně chlazené a to má dvoutisícovka oproti rychlejší verzi pidipasiv.

S tím PIII je to divné, na BX (i LX nebo VIA) mi pokaždé naběhly i 133MHz verze, samozřejmě jen se sníženým taktem podle frekvence FSB a zkomoleným názvem CPU (např. Pentium II MMX 396 MHz u LX - v reálu PIII 800 na 66MHz FSB přes pasivní slotket). Mikrokód v BIOSu je obvykle pro celé řady CPU, takže předpokládám, že pro obě varianty 100 i 133 Copperminů, ale je to Asus, výjimky nemůžu vyloučit. Tady řešili podobný problém

13/12/2022 - 12:55
Avatar
Ysera

Ještě mě napadlo voodoočko z druhé strany kde ani nepřekáží žádné smd součástky nalepit přes teplovodivou samolepku další pasiv aby pomohl s odvodem tepla z druhé strany. Podobně řešené chlazení vrm měla moje gtx 1080 po operaci na accelero s3 a problém nebyl. U Fury by šly odmontovat původní ventilátory a místo nich do té díry vlepit nějaká menší pasivek , byť přechod čip-kov-kov nebude uplně ideál a pak to z lehka ofouknout jedním 80mm fanem. Jen škoda že to vyblokuje jedno pci. Sice teď není potřeba ale co kdyby se mi někdy dostala do ruky voodoo 2.

Na thread jsem koukal, ale mě to ani nepostne, jen se roztočí fany ale ani nepípne speaker i když zkusím náběh bez vga kdy většina desek řve jako protržená a diagnostickou kartu bohužel nemám. Připadá mi to jako že si cpu nedokáže říct o požadované napětí ale nevím do jaké míry je to čistě elektrická záležitost mezi cpu a regulátorem, jeslti do toho bios vůbec má co kecat. Co si pamatuju tak šlo i přelepováním kontaktů oblbnout desku aby pustila jiné napětí ale do toho se pouštět nehodlám, holt se radši smířím s tím že bude cpu ko na poličce než odpravit i desku. Jinak to cpu je nativně slot1 bez redukce.

Možná by stálo za to někde ulovit slot1 desku s via čipsetem jako testovací platformu? Ta by mohla umět všechno (i když nic pořádně) a nemusela stát raketu

13/12/2022 - 13:19
Avatar
RetroPhill

Na té V3 3k je větší pasiv, ne? Tam by mohl jít přes ty dírky stahovačkou přichytit ventilátorek, ty novější už nejsou takové hučáky a i hučák jde ztlumit připojením na 5V místo 12V. Další varianta je ofuk heatsinku velkým 80+ mm větrákem, uchyceným vhodně někde v case. Tak to řeším u K6-2 se Savage4, která má pidi pasiv a nejde na ni uchytit fan.

Ten pasiv z druhé strany taky něco odvede, jen pozor na zkrat, pokud jsou tam živé trasy.

K PIII: chtělo by to zkusit v jiné desce, aby se vyloučilo vadné CPU.

13/12/2022 - 15:04
Avatar

Přesně tak to mám na V3 já, ventilátor přichycený drcpáskama a připojený na 5V, je to tiché a chladí to víc než dostatečně, ostatně ta karta toho vydrží hodně :)

13/12/2022 - 20:13
Avatar
Ysera

Chladič je větší cca 2x širší než čip i proto mě překvapilo že je po půl hodince rozpálenej že na něm nejde udržet prst na to že ta karta může mít tdp 10-15w?, na druhou stranu to snad znamená že ten bordel co to lepí k sobě ještě úplně na funkci přenosu tepla nerezignoval. Ten pasiv dozadu byl spíš myšlen trochu na ulevení kdyby tam byla nějaká kapsa aby tam nevznikal nějaký hotspot, ta teplovodivá páska na přilepení by ho měla zároveň elektricky odizolovat od zbytku. Mě teda spíš než co vydrží trápí co už zažila, mám pocit že v téhle době výrobce víc řešil jak chladič vypadá než jak chladí případně jak moc na něm lze ušetřit, o nějakém airflow v tehdejších bednách radši nemluvit.

14/12/2022 - 21:38
Avatar

Voodoo 3 topí jak peklo samo, ale je to normální stav, tak to bylo navrženo a vyrobeno :) Ale určitě je rozumné ten více než 20 let starý HW chladit, předpokládám, že při návrhu proběhla úvaha typu "když to vydrží dva roky, tak dobrý, a dýl to stejně nikdo používat nebude, páč to bude zastaralý" :)

15/12/2022 - 11:26
Avatar
Ysera

Dva roky byla tenkrát skoro scifi budoucnost, krom toho nebyla v 90' i u nás ještě zákonná záruka jen rok neb i jen půl roku ? Stejně když se podívám na rychlost tehdejšího vývoje, tak komponenta stihla zastarat v podstatě někde po cestě mezi prodejnou a domovem a hrát na 2-3 roky starém systému už většinou chtělo dost kompromisů. Ale u nás stejně byla situace taková že výhra byla cokoliv co bylo schopné rozpohybovat nějaké pixely a polygony a hrát na 20 fps taky nebyla žádná ostuda. Ale to už trochu odbíhám od tématu.

Časové pásmo: Europe/Prague

Nejvíce uživatelů online: 351

Právě online:
4 Host(é)

Právě prohlíží tuto stránku:
1 Host(é)

Nejaktivnejší uživatelé:

LubikCZ: 2158

Sany: 1498

MilasPce: 1494

Neny: 1136

Powerack: 963

Logout: 933

Statistiky uživatelů:

Hosté: 14

Členové: 670

Moderátoři: 0

Administrátoři: 1

Statistiky fóra:

Skupiny: 5

Fóra: 24

Témata: 1393

Příspěvky: 23727

Nejnovější uživatelé:

Stanos, zbynek, BuziBob, NEILik, fmatejic, SLOVACKOVA VERY, klouda, Rocky, Jiří Hefler, vychu, TomMiga, Sp., Jooe, stepansvach, MrMichal

Administrátoři: Sledge: 5636

Podpořit finančním příspěvkem »

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1886 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)
Podpořit nákupem na e-shopu »
Retro podložka pod myš, kvalita B, různé motivy - 233x196x4mm, 2PANELRetro podložka pod myš, kvalita B, různé motivy - 233x196x4mm, 2PANEL 164 Kč
Shadow bazar, retro herní džungle