Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Pro mě osobně je nejlepším dílem série Might and Magic díl šestý (*), který přinesl úchvatný svět, neuvěřitelné množství herních hodin a opravdu zajímavé lokace a hratelnost. Ta je spojena s obrovským množstvím dungeonů, soubojů, skvěle balancovaným levelováním a návykovostí RPG her, která je utvářena příběhem a neustálým zlepšováním postav nejen levely, ale také nalézáním lepšího vybavení, zbraní či zbrojí. Podobné pocity ve mě vzbuzoval také sedmý a osmý díl, což mne přimělo vyzkoušet starší díly, které jsou již opravdové retro.

(* Úplně nejlepší hrou z tohoto universa je samozřejmě strategická odnož Heroes of Might and Magic 3, jež má po celém světě stále neuvěřitelné množství fanoušků. Nejlepší je dvojka, pozn. Sledge.)

Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Zdroj obrázku: oldgames.sk

Touto cestou jsem se dostal k Might and Magic IV, ke hře, která mne vtáhla, rozkousala a vyplivla po 60 hodinách hraní, kdy jsem naposledy zasekl meč svého bojovníka do závěrečného bosse. Původně se jednalo jen o experiment, zkrátka jen vyzkoušet starší díly a připomenout si atmosféru raných devadesátek.

Might and Magic je klasickým krokovacím dungeonem, kterých v té době vycházelo opravdu mnoho. Klasicky se pohybujete po velmi dobře nakresleném a kouzelném světě, nabíráte nové questy, dostanete se do lokace či dungeonu, kde po dlouhých a občas velmi náročných bitvách splníte daný quest a takhle stále pokračujete, přičemž postupně odkrýváte příběh a blížíte se ke konci hry.

Takový popis hry by asi nebyl úplně nejlepší a ani by o dané hře neřekl to, co si Might and Magic IV skutečně zaslouží. Tak od začátku a polopatě. Po spuštění hry se ocitáte ve městě, které již od prvního pohledu nebude tou bezpečnou lokací, na jakou jsme z podobných her zvyklí. Co mne velmi překvapilo, tak byl fakt, že si partu nebo své hrdiny nevytváříte hned na začátku, parta dobrodruhů v celkovém počtu 6 kousků je hrou přidělena, je ovšem možné si své hrdiny vytvořit v nedaleké knajpě, což velmi doporučuji. Jednak si tak vytvoříte pro vás ideální partu, druhak si vytvoříte mnohem větší pouto k hrdinům, u kterých budete počítat každé zranění a každý úspěšný zásah.

Tvorba postavy je typická pro tuto sérii. Kromě výběru portrétu a jména je nutné hodem kostkou vybrat základní statistiky hrdiny (síla, odolnost, přesnost a další), čím vyšší je číslo, tím lepší bude hrdina v určité činnosti (síla - poškození zbraní, přesnost - šance na úspěšný úder). Na základě těchto statistik je možné vybrat určité povolání nebo jeho hybrid, těchto povolání je celkem 10 a je z čeho vybírat. Takový bojovník bude skvělý s mečem, ovšem velmi bídný v magii, naopak kouzelník bude ovládat kouzla, za to bude velmi zranitelný. Je proto nutné vytvořit ideální partu, která se bude skládat z dobrých bojovníků, skvělých kouzelníků a samozřejmě z borců, kteří budou výborní v léčení. Moje parta se skládala z Barbara (silný v boji, spousta života), Bojovníka (oblíkne ty nejtěžší zbroje, skvělý s mečem), Ninji (hybrid mezi bojovníkem a zlodějem, klíčový pro otevírání truhel), Klerica (léčení a boj), Lučištníka (hybrid mezi bojovníkem a klerikem) a Kouzelníka (magie, v závěrečných částech hry klíčové). Navíc je možné vybrat ještě rasu (člověk, ork, elf, gnóm a trpaslík), jež dále utváří další bonusy a určuje počáteční dovednosti (člověk dokáže ihned od začátku hry plavat, trpaslík vycítí tajné dveře). Doporučuji si vyhrát nejen se samotnou tvorbou postavy, ale také s manuálem hry, který prozradí veškerá pravidla hratelnosti a hru celkově, zejména ze začátku, velmi usnadní.

Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Tvorba postavy je za námi, je nutné zachránit svět, jak jinak. Hra navazuje na předchozí díl, nejen svou nápadnou podobou, ale také příběhem, který kombinuje prvky fantasy a sci-fi. Jde o celkem zajímavý nápad, který je typický pro celou sérii Might and Magic, kdy se zdánlivě fantasy svět snoubí se sci-fi, který je stále více hmatatelnější ke konci každé hry v sérii. Svět zvaný Xeen ohrožuje nebezpečný samozvaný Lord Xeen, jehož netvoři a monstra pustoší celá města a přinášejí zkázu skrz celý známý svět. Celá hra začíná prologem, kdy se partě dobrodruhů (Vám) zjeví (ve snu) Crodo, poradce a pravá ruka krále Burlocka, který naléhavě hledá pomoc v těžké a zdánlivě beznadějné situaci. On sám je uvězněný, přičemž jeho věznitelem je právě Lord Xeen. Crodo vyloží svůj příběh, který je poměrně zmatený a začne dávat hlubší smysl až v průběhu hry. Během dobrodružství pomalu odkryjete tajemství, odhalíte identitu lorda Xeena a pokud budete opravdu dobří, zachráníte svět Xeen, tedy alespoň do doby, kdy zapnete pokračování.

Velkou zajímavostí je možnost spojení Might and Magic 4 a Might and Magic 5 v rámci jedné hry s názvem World of Xeen (možné stáhnout z GOGu), kde pomocí speciálních teleportů můžete přeskakovat mezi jednotlivými světy. Přesto je doporučováno, aby byly jednotlivé hry dohrány postupně, jelikož ve světě pátého dílu můžete snadno narazit na nepřítele, který je o dost silnější, než hlavní boss ze čtvrtého dílu. Každopádně jde o velmi zajímavou vychytávku, která umožňuje nepřeberné množství variant hraní a nabízí možnost volby.

Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Tato recenze je ovšem o čtvrtém díle a pokud jste jej nikdy nehráli, je nutné vzpomenout na hratelnost a systém, jakým se Might and Magic 4 vlastně hraje. Hra je poháněna značně upraveným a vylepšeným enginem, který byl použit v minulých dílech, oproti kterým je hra mnohem hezčí, detailnější, přičemž samotná hratelnost je prakticky totožná, přestože je do hry přidáno velké množství nových věcí a možností. Oproti předchozímu dílu obsahuje hra velké množství animací, jež jsou spojené s lepším vyprávěním příběhu, což umožňuje mnohem lepší zasvěcení do dění na obrazovce. Čtvrtý díl je také mnohem přístupnější k hráčům, nabízí jednoduchý deník, ve kterém jsou zaznamenány všechny úkoly a důležitá místa, pomocí koordinátů, která během své cesty za konáním dobra navštívíte. Dnes se to může stát jako primitivní věc, v té době to bylo velké ulehčení a zpřístupnění samotné hratelnosti. To platí také pro inventář a jeho přehlednost, velkým krokem kupředu bylo rozdělení oken pro vybavení a klíčové předměty, které mohly být ve třetím díle v klidu prodány, což v tomto díle neplatí a nemůže se vám tak stát, že se díky nepozornosti připravíte o možnost hru dokončit.

Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Na začátku máte velmi nezkušenou partu, jež má jen velmi malé schopnosti a vlastnosti, které samozřejmě v průběhu hry narůstají. Zkušenosti získáváte za vyhrané souboje, kterých je ve hře opravdu dost, ale hlavně za splněné úkoly a questy, kterých je ve hře také opravdu dost. Hratelnost je neustále měněna odlišným prostředím, jednou se podíváte do stok, poté do velkého podzemního komplexu, další úkol vás pošle na průzkum opuštěného hradu, dostanete se také do města sužovaného upíří nákazou. Takto se postupně prokousáváte světem Might and Magic 4, sbíráte zkušenosti, vylepšujete postavy, nakupujete nové vybavení, nová kouzla pro své mocné kouzelníky a léčitele a postupně se připravujete na finální střet s Lordem Xeenem, který je vyvrcholením celého až 60 hodinového snažení.

Pohyb po světě Xeen i samotné souboje jsou tahové, to znamená, že se pohybujete po jednotlivých políčkách v krásně vykresleném prostředí. V případě setkání s nepřítelem jsou pravidla jasná, jeden pohyb vy, jeden pohyb nepřítel. Velmi doporučuji co nejdříve obstarat vašim bojovníkům luky a kuše, které mohou usnadnit nejeden souboj (než k vám nepřítel dorazí, bude mít rapidně snížené zdraví). V případě boje na dálku se dají využívat také kouzla, kterých je ve hře více jak 100 a jsou závislá na množství energie vašich postav. Ta se navyšuje během levelování, ale také díky vybavení, které může rapidně navýšit jednotlivé schopnosti, či právě množství zdraví či energie. Navíc je po světě poseto velké množství kašen, studen a speciálních míst, které při kontaktu s jednotlivými postavami poskytují na určitý čas bonusy k jednotlivým statistikám. Jedná se vlastně o velmi strategickou hru, kdy je nutné přemýšlet (kde byla studna, která přidávala sílu 50, díky níž můžu porazit zdánlivě neporazitelného draka...). Je to zábava a v pokročilých částech hry i pořádná výzva, jelikož nepřátelé mohou stejně jako vy kouzlit a sesílat nepříjemná kouzla, jež nemusí vaší postavu jen zranit, ale také navodit pocit beznaděje, zmatení, otravu a další negativní statusy, které mohou často znamenat nepříjemnosti, někdy také smrt celé skupiny a načítání nové pozice. Je proto nutné být připraven na všechny eventuality, sestavit partu tak, aby jste mohli bojovat, kouzlit i léčit.

Might and Magic IV – retro RPG lahůdka

Nepřátel je ve hře opravdu velké množství. Mapa je rozdělena do několika sektorů, lesy, vodní plochy, zimní prostředí, lávové prostředí, poušť a opravdu velké množství dungeonů, přičemž každá taková lokalita má své vlastní monstra, nehrozí tak v tomto případě stereotyp. Doporučuji poslouchat NPC postavy, které jsou umístěné ve městech, dungeonech či na speciálních místech na mapě. Dozvíte se tak velmi často tipy a doporučení kam jít, nebo kterým místům se prozatím vyhnout. Může se vám stát, že při chvilce neopatrnosti narazíte na lokaci, kde se nacházejí protivníci na vyšším levelu, než je vaše parta. To pak znamená velmi těžký boj, který velmi často končí smrtí a načítáním uložené pozice.

Hra vypadá opravdu dobře, ručně kreslené obrázky prostředí, velmi pěkně detailní nepřátelé a efekty kouzel jsou radost pohledět. Některá monstra jsou velmi originální a vypadají opravdu moc dobře. Animace samotné jsou také skvělé, dotvářejí atmosféru hry, která je už tak v některých pasážích velmi dobře zpracovaná a zejména v těžších částech dobrodružství se budete modlit za konec dungeonu či možnost teleportovat se zpět do města a doléčit zraněné členy vaší party. Zvukový doprovod je na druhé straně poměrně monotónní a přiznám se, že jsem ho po většinu hry vypínal.

I přes stáří samotné hry, na kterou se přiznám, jsem si zvykal celkem dlouho (dvakrát jsem ji instaloval a zase mazal), mne nakonec dostala, pohltila a musel jsem zkrátka celé dobrodružství dokončit. V závěru už jsem jenom čekal na finální souboj a titulky. Nakonec není konec uzavřený a vás čeká další příběh v dalším díle, ale o tom zase někdy jindy. Pokud vás baví RPG ze staré školy, krokovacího stylu, musím silně tuto hru doporučit.

Autor: Popy

Hráč, fanoušek starých her, zejména pro první Playstation.

Neutíkejte! Líbil se vám článek? Tak jej podpořte sdílením :)
Případně zvažte finanční podporu webu - přestane vás obtěžovat reklama ;)

Komentáře k:
"Might and Magic IV – retro RPG lahůdka"

  • lasice napsal:

    Ano M&M 4 je skvělá hra, vlastně díly 3, 4 a 5 považuji za nejlepší ze série, 6 mě taky bavila přinesla mnoho inovací např. plynulý pohyb po světě, ale pro mě osobně nepřekonala předchozí 3 díly, sedmý díl jsem rozjel jen chvíli a totálně mě nebavil 8,9 a 10, mě minuly úplně, neznamená to ale, že jim někdy nedám jěště šanci ;)

    • Popy napsal:

      Já se čtvrtému dílu dlouho bránil, přeci jenom stáří hry, ale nakonec to byla vážně parádní jízda a musím říct, že mě to bavilo mnohem víc, než dnešní moderní RPG hry. Já tedy šestý díl mám moc rád, grafika byla povedená, velká spousta inovací oproti předchozím dílům. 7 a 8 díl také nebyl špatný, ale už nebyl tak přelomový.

      • lasice napsal:

        sedmý díl mě úplně odradil od dalších dílů i když “zlý jazykové” říkají, že 7 byla nejhorší, 8 a 9 už zase v poho a v 10 se vrátili zase ke krokování

        není to tak dávno co jsem rozehrál M&M od prvního dílu, ale to jsem časem dal zase k ledu, to je oprvadu retro a člověk když na to není připraven tak to nedá, hraji staré ale i nové RPG (můj nejoblíbenější žánr) takže se k tomu zase opět dostanu a i 6 si znova projdu ;)

        zajímavej blog o převážně starých RPG a i jiných her ;) https://ringohrani.blogspot.com/

  • Kryspin napsal:

    Po přečtení si to půjdu zahrát :o)

    • Popy napsal:

      Určitě tomu dej šanci, a chvilku na zvyk, je to přeci jenom starší hra, i proto ze začátku méně přístupná

  • Richmond napsal:

    Nehrál jsem ještě MM4/5/8/9 (vím, bída). Ale z těch zbylých dílů bych dal asi na první místo MM3, pak s lehounkým odstupem fantastický první díl, který mám vlastnoručně zmapovaný do posledního políčka (a že jich bylo!). Šestku bych dal na místo třetí. Sedmičku pak asi před druhý díl. Druhý díl ač graficky lepší než jednička, tak v řadě věcí byl fakt podivný a opět neskutečně rozsáhlý a občas ultra tuhý (bojovot na tahy s 255 nepřátely není úplně záležitost na pár minut.

    Jinak dík za zpracování série MaM! Článek se moc pěkně četl :)

    • Popy napsal:

      Pěkně roztříděno dle oblíbenosti. Myslím, že každý si najde svůj oblíbený díl, každopádně je možné říct, že se jedná o opravdu povedenou sérii pro milovníky RPG a krokovacích dungeonů:)

  • Falcon napsal:

    Ke starším dílům jsem se nikdy nedostal, ale M&M 6 byl můj první dungeon (interně si ho neřadím mezi RPG :), do kterého jsem se fakt ponořil – měl jsem i mapu pod sklem stolu a na skle značky a poznámky. Přesto jsem ho nedohrál, prostě byl příliš rozsáhlý :) Měl bych se k němu vrátit.

    • Popy napsal:

      Je pravda, že každý z těch dílu je opravdu velmi dlouhý, což podle mě není na škodu (dneska si každý stěžuje spíše na to, že jsou ty hry krátké). Je až neuvěřitelné kolik obsahu v sobě ta hra má. Přišlo mi strašně super bojovat proti titánům či behemotům, s kterými jsem hrával v legendárním Heroes 3. Každopádně podle mě i 7 díl je dobrý. A pokud jsi schopný zkousnout starší a retro grafiku i 4 a 5 díl je hodný ke zkoušce.

  • Ringo napsal:

    Jinak nejzajímavější postup přes MM 4 a 5 + World of Xeen je nejprve si naprosto odděleně zahrát jak díl 4, tak pak zvlášť díl 5. Spojené ve World of Xeen to dohrát až pak. Pro úsporu času lze pak připojit pětku k dohrané čtverce a dojet si s nabušenou partou ze čtverky pak tu pětku znovu už v rámco WoX a podívat se na hezký finální závěr.

    • Popy napsal:

      Ano takto jsem to prakticky udělal já, i když je pravda, že jsem se čas od času podíval do světa 5 dílu, ale nijak zásadně, tedy nejdřív jsem dohrál 4 a pak teprve 5. Je pravda, že animačky jsou super

      • Ringo napsal:

        Potom tedy ještě zkus tu pětku samostatně a odděleně s novou partou, je to zajímavá výzva a člověk si to užije úplně jinak. Ona totiž je při přetáhnutí postav, kteří prošli celou čtverkou, dosti jednoduchá. Akorát je třeba si ty hry rozdělit, pokud máš zdroj jen GoG. On GoG myslím nabízí jen instalaci WoX a chce to tam pak přepsat název nějakého souboru, aby se spustila jen pětka samostatně.

        • Popy napsal:

          Myslím, že teď si dám od této série na chvilku volno, mám v plánu rozjet baldurs gate, když se blíží ten třetí díl

          • Falcon napsal:

            Jestli to bude poprvé a celá série, dovolim si jeden spoiler/radu pro BG2: SoA přímo z hlavy:

            Pokud si chceš užít celý potenciál De’Arnisovy tvrze, věz, že být Paladin není pro Nalii dost důstojné zaměstnání :-D

            • Popy napsal:

              Jedničku jsem prošel celou. Dvojka mne moc bavila, jen přišly pracovní povinnosti a už jsem se kt omu nedostal. Každopádně projdu si oba díly i datadisky a pomalu se připravím na třetí pokračování. Myslím, že Baldurs gate je opravdu skvělou hrou. I když je pravda, že Icewind dale je pro mě ještě o kousek výš (druhý díl nepočítám, ten se moc nepovedl)

  • Lutero napsal:

    Šestku jsem zrovna rozjel, za mě nejlepší díl série :)
    Po ní asi sedmička, která obecně není tak dobře hodnocená ale mám na ní super vzpomínky z mládí, kdy jsem jako mladej čuměl jako puk, že tam hned na začátku běhají “potvory a npc z hýrousů” :D

    • Popy napsal:

      Měl jsem to stejně, prostě ty dva díly měly určitý feeling, který byl určitě ovlivnění Heroes 3, jež je pro mne dodnes jednou z nejlepších her

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

SINTECH-SHOP.CZ