Crashday – řežba do poslední kapky benzinu

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1886 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Snad mi místní retrofilové odpustí, ale tentokrát to bude hra až z roku 2006. Na mou omluvu ale musím uvést, že hra podle historických análů vznikala skoro 8 let, z čehož poslední tři roky v podstatě nedoznala již žádných změn a jen se měnili vydavatelé, kteří se hru chystali vydat, takže čistě teoreticky se do retro-limitu vejdu.

Crashday – řežba do poslední kapky benzinu

Crashday se asi nejvíce snaží pasovat do role nástupce legendárních Stunts, ale zároveň hodně prvků připomíná spíše Carmageddon. Obsahuje poměrně velké množství herních módů a také něco, čemu hra říká kariéra. Ta je ovšem poměrně dost krátká a dá se s přehledem dohrát za dvě až tři hodinky pohodového hraní. Neobsahuje žádný příběh a spíše jen provádí jednotlivými herními módy, které se snaží krátkou textovou úvodní sekvencí představit. Kromě klasického závodního režimu, kdy projíždíte vytyčenou tratí a jednotlivými checkpointy, nebo knockout závody, kdy poslední vypadává, nabízí také zajímavější módy. Jako třeba hold the flag, kdy váš tým musí sebrat "vlajku" v podobě obřího smajlíka připevněného na kapotě, a provézt ji nastaveným počtem checkpointů, rozmístěných různě po mapě, dříve než tým soupeře. Zbavit jiné auto vlajky můžete tím, že do něj vrazíte a začnete zběsile ujíždět pryč dříve, než si "vlajku" vezme zpět.

Podobný princip přebírání "peška" má i mód, ve kterém na začátku dostane náhodný hráč z arény na svou kapotu bombu, a do konce časového limitu se jí musí zbavit. Zde se uděluje po jednom bodu všem přeživším a další dva bonusové body dostane ten, kdo předal bombu poslednímu nešťastlivci, který vybuchne.

Obdobně pak funguje i deathmatch / team deathmatch mód, kdy prostě jen musíte dosáhnout daného počtu fragů dříve než soupeř. K tomu vám mohou pomoci i zbraně, které si můžete na vozidlo připevnit. Konkrétně je k dispozici kulomet, rakety a dvojité rakety. Deathmatch je také jeden z mála módů, u kterého v kampani možná daný event bude trvat déle než jen jeden pokus. Když proti vám totiž hra postaví dva až tři soupeře, zatímco vy jste ve svém "týmu" sami, navíc když jste třeba vybaveni pouze kulometem, zatímco soupeř už má i naváděné rakety, chce to vymyslet důmyslnější taktiku, než jen střílet nazdařbůh a doufat, že to nějak dopadne.

Crashday – řežba do poslední kapky benzinu

Poslední kategorií závodů jsou pak stunts výzvy, kdy máte za úkol buď dosáhnout určitého akrobatického skóre dříve než soupeř, zvládnout nejvyšší skóre v časovém limitu, předvést vítězné super-kombo, nebo nasbírat určitý "letový čas" ve stanoveném limitu. Tenhle typ výzev býval zpravidla nejjednodušší a prakticky šlo o to najít co nejvyšší rampu, pořádně se rozjet, ve správný čas tam "natlakovat" nitro a těsně před vrcholem rampy strhnout volant do strany, čímž se auto bláznivě roztočí a sbíráte tisíce bodů za pár vteřin. S tím se však pojí i jedna velice arkádová vlastnost této hry, a sice že auto poměrně efektivně zatáčí i ve vzduchu. Pokud tedy chcete dělat pořádně efektní piruety, ze kterých se vozidlu zamotá řídící jednotka, pak se šipku pro zatáčení vyplatí držet po celou dobu skoku.

Hra nabízí k dispozici celkem 12 nelicencovaných vozidel, která jsou ale velmi věrným zpracováním notoricky známých modelů. Kariéru začínáte s obyčejným policejním autem, ale postupně si můžete pořídit vlajkové lodě od Lamborghini, Fordu, Hummeru, nebo Mazdy, které sice nemají oficiální pojmenování, ale s ničím si je nejde splést.

Crashday – řežba do poslední kapky benzinu

Hra také nabízí poměrně široké možnosti tuningu vašich plechových miláčků. Kromě již zmíněných zbraní můžete ladit vzhled, přidávat kity zvyšující odolnost, nebo naopak útočnou sílu při nárazu, přidávat výkon, nebo kupovat speciální pneumatiky. Jejich vliv na jízdní vlastnosti vozu však nejsou příliš pozorovatelné, stejně tak jako nastavení podvozku na různé typy povrchu.

Co se týká fyziky, tak je sice na jednu stranu udělaná pěkně, zvláště výbuchy nebo karamboly aut působí celkem příjemně a uvěřitelně, na straně druhé tu však je již zmíněné zatáčení ve vzduchu, které k zbytku chování působí poměrně kontrastně. Také se mi občas stala velice zajímavá věc, že když auto stálo na místě na relativně rovném povrchu, začalo mi svévolně klouzat směrem na pravobok, bez jakéhokoliv zjevného důvodu. Těžko říct, jestli to byl nějaký bug, který se projevoval jen mně, nebo je to nějaká známá "fíčura"

Kromě kariéry pak hra nabízí také tři minihry, které velice silně připomínají minihry z FlatOut, ale v podstatě příliš zábavy nenabízejí. Největší zábavu tak poskytuje, po vzoru Stunts, vestavěný editor tratí, ve kterém se můžete pořádně vyřádit. Sice chvilku zabere si na něj zvyknout, a některé principy ovládání, zvláště vybírání prvků trati, jsou trochu kostrbaté, ale na výsledném produktu se dosyta vyřádíte.

Crashday – řežba do poslední kapky benzinu

I přes dost "odfláknoutou" kampaň se mi hra ale moc líbila a rád jsem se k ní vrátil. Je to taková pěkná kombinace retrozávodních žánrů, která ale poměrně hezky funguje i přes již zmíněné nedostatky. Zajímavostí je, že dobové "odborné" recenze hře příliš lichotivá hodnocení nepřisuzovaly, naproti tomu však hráčská odezva byla veskrze pozitivní

Jen ještě osobní poznámka: Nevím jestli je to mým diletantismem, ale tuhle hru se mi nikdy nedařilo příliš jednoduše rozjet. Na spoustě počítačů se mi stalo, že prostě instalace proběhla korektně, ale při spuštění hry to na různých místech padalo a nikdy jsem se do hry nedostal a hlavně jsem na to nikdy nenalezl řešení. Pokud se tedy rozhodnete hru vyzkoušet, tak přeji hodně štěstí a určitě budu rád za zpětnou vazbu, jestli to byl čistě můj problém, nebo se s tím potýká i někdo jiný

Autor: Jenkings

Komentáře k:
"Crashday – řežba do poslední kapky benzinu"

  • Sledge (admin) napsal:

    Ten editor tratí mě vyloženě láká! :)

    • Jenkings napsal:

      Určitě vyzkoušej :) Jen to asi ze začátku bude trochu vztekání si na ten editor zvyknout. Ty záložky s jednotlivýma elementama jsou na překlikávání opruz, zvlášť když často střídáš různé prvky.

      Nicméně jsem nezkoušel, jestli je tam možnost nějakého exportu/importu aby to šlo sdílet s ostatními, tak případně můžeš dát echo, když na to přijdeš dříve než já :)

  • WIFT napsal:

    2006? No, tak to příště prosím napsat něco o 1NSANE :D Hrávali jsme svého času při chvilce v práci na Windows 2000 po síti a „capture the flag“ byla prdeljaxviň :). Jinak ty „tratě“ jsou vtipný mj. v tom, že jsou „zacyklený“ – tzn. v rámci možností lze jezdit po celém terénu a ten se pořád opakuje po velkých dlaždicích (něco jako had bez hranic, včetně toho, že vyjedete třeba, řekněme, na sever a přijedete z jihu apod. – dalo se tak trošku taktizovat, že člověk ujel někam a stačilo mu jet v protisměru naproti a divil se i ušima ;-).
    Měli jsme do toho dohraných pár aut, asi největší pecka byla (jakkoli by to člověk nečekal) dodávka – bylo to rychlý, trvanlivý, stabilní – no, něco, čím dodávka běžně neni :).

  • LubikCZ napsal:

    Mám origo, nainstalováno před dvěma týdny na XP mašinu :)

  • LubikCZ napsal:

    Jo a 1nsane je super, hrál jsem i pokračování, taky super, ale Mashed, i když mám taky origo, tak mě vůbec ani nezaujala. Taková autíčka jsem hrával na Didouškovi.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle