Výzva s odměnou: stvořte „shareware“ FPS akci!

Mavlin: Vesmírný únik – takový český experiment

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

26 patronů = 3024 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Při mém putování do historie českých adventur už se dostávám na úplné dno a už v podstatě vyškrabávám poslední zbytky. Dostal jsem se k něčemu, co jsem vůbec nevěděl, že existuje a to je Mavlin: Vesmírný únik. Uf, já tedy v podstatě ani nevím, co mám napsat.

Mavlin: Vesmírný únik je česká point'n'click adventura z roku 1994. Hlavním hrdinou je Mavlin Malner, kterého jednoho krásného dne unese létající talíř na neznámou planetu. Na planetu, kde žijí růžoví draci. Mavlin se tedy musí z téhle planety dostat zpátky domů. Toť vše. Nutno podotknout, že scénář napsal ten stejný člověk, co napsal Misi Quadam - Petr Mandík. Mandík má rád cizí planety, jak se tak zdá.

Mavlin: Vesmírný únik – takový český experiment

Hra je to bohužel velice špatná. Ošklivá grafika, která je částečně jak splácaná ve Windows Malování, ale také překvapivě přináší jakési předrenderované 3D modely. Tak jako tak to není úplně hezké na pohled. A hudba? Co se týče hudby, tak to je něco, co nejspíše po dvou vteřinách vypnete, aby vám z toho nehráblo.

Ovládání je celé takové pofiderní a někdy musíte kliknout na daný objekt velice specifickým způsobem, aby se daná akce vyvolala. Zajímavé, že kromě chození (ikonka boty), prozkoumávání (ikonka oka), sbírání předmětů (ikonka kapsy), akce (ikonka ruky) a mluvení (ikonka komixového mráčku) je tu také příkaz poslouchej (ikonka ucha). Bohužel jsem nenarazil na jedinou situaci, kde bych tenhle ale jinak velice originální příkaz použil.

Mavlin: Vesmírný únik – takový český experiment

Četl jsem na Databázi her malou recenzi od pána jménem Fingon, který si stěžoval, že na hru neexistuje návod. Zkusil jsem jeden vygooglit a našel jsem ho. Pak jsem si všiml, že autorem návodu je právě Fingon, takže bych mu chtěl poděkovat, že se obětoval a sepsal ho. Díky němu jsem hru dohrál a tím pádem už existují tři lidi, co Mavlina dohráli. Fingon, Herni archeolog a já. Pochybuji, že je někdo další.

Dobový tisk také nehodnotil moc pozitivně a třeba takový časopis Excalibur udělil hře 18 %.

Samozřejmě nadávat a plivat na celého Mavlina je jednoduché. Dovedl bych ale najít i nějaký klad? Inu, moc mě toho nenapadá. Snad jen, že je hra velice krátká a dá se projít za dvacet minut - hlavně tedy s návodem od Fingona. Hře by se dalo hodně odpustit tím, že je vlastně dost stará a vznikla už někdy v roce 1994, plus ještě v malé zemi jako je ČR. Bohužel tahle omluva není moc uznatelná, protože už takové Tajemství oslího ostrova bylo graficky, technicky a kreativně o několik kroků dál.

Mavlin: Vesmírný únik – takový český experiment

Nehledě na to, že Mavlin je komerční hra. Vydala ji "společnost" Mael Software Group, což údajně znamená to, že sami tvůrci se hru snažili prodávat na vlastní pěst.

Paradoxně bych hru chtěl doporučit, protože hrát ji je zajímavý zážitek :) K tomu bych chtěl doporučit článek na blogu Herní Archeolog, který také hru rozebírá a na rozdíl ode mě si dal fakt tu práci a dohledal řadu zajímavých historických informací kolem - z vývoje, prodeje a tak dále. Navíc také přináší svůj vlastní návod na dohrání.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Mavlin: Vesmírný únik – takový český experiment"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem » The Ultimate Retro Gaming PC in a Compact Package Shadow bazar, retro herní džungle