Avatar

Zvažte možnost registrace, zatím jste zde jako
HOST

sp_LogInOutPřihlásit se
No permission to create posts
RSS

Retro United :) - RETROPOLIS

08/05/2013 - 08:03
Avatar
Ftl

Hele co tak spojit síly těch pár blogerů a udělat společný portál věnující se starejm hrám,emu,a zvláštnostem točícím se kolem toho? Takovej Amiga portál ale se zaměřením na toto téma :)   Něco takového tu není a podle mně je to škoda :)

08/05/2013 - 09:09
Avatar

Tak já už se teď snažim ponoukat ostatní k psaní článků, přeci jen web už tu nějakou dobu je, fórum v zásadě funguje, další případný úpravy neni problém udělat. Ale ono se do toho psaní moc nikomu nechce, zdá se :)

10/05/2013 - 19:54
Avatar

tl: ty jo ! To je nápad ! ! ! :-) Takové "dobové" recenze to by bylo něco |;‑)

Neny
pařan se srdcem a duší již od počátku 90. let…

11/05/2013 - 09:55
Avatar

Pokud máte nějaký návrhy na vylepšení HV směrem k portálovosti, sem s nima! ;)

12/05/2013 - 07:19
Avatar
Ftl

Hele bez urážky :)  Z tohodle portál nikdy nebude jako blog dejme tomu ale portál? To by se to muselo celý přepracovat. Pro mne je fakt top vzhled a systém Amigaportálu jenže je zaměřen only amiga a k tomu ještě spíš hardware. Forum-sem lezu fakt jen jako fanda páč mě tohle fórum ukrutně štve a nelíbí se mi :D NAvíc to tu nikdy nebude žít tak ajk bysme asi všicnhi chtěli :)   Prostě projekt portálu pro old systémy emu  starý hry-mody k nim,přeďelávky a podobné věci by byl prima. Myslim že lidí na cz sk prostoru co sou sólo je dost a spojit se by bylo fakt hezké. Pořád někde lovím články a prolejzám blogy a hledám něco novýho a mít to tak pod jednou střechou…. :D . Nejlepší by bylo se pro začátek spojit s Davem de Sade a nabalit na to další blogery :)  Jako vím že to asi nepadne na úrodnou půdu,ale tak třeba zaseju semínko neb to stejně musí začít od vás a né od čtenáře :)

12/05/2013 - 21:02
Avatar

No tak pojďme tu myšlenku chvíli rozmazávat po fóru :)

Co konkrétně by sis pod "portálem" o starých hrách představoval? Jako amigaportál se to bude samozřejmě šít těžko, ten má mnohem specifičtější zaměření, těžko např. udělám něco ve stylu amipedie. Větší množství autorů je jasný, řekněme i profi design s logem by šel (jsem ochoten investovat, přeci jen je HV mou radostí a chloubou! ;)), co dál?

Ad fórum - opět, konkrétně. Řazení? Asi prohodim, je vás víc, co chtěj klasiku. Dál?

Cokoliv se dá udělat, jsem docela šikovnej, ale potřebuju konkrétní myšlenky :)

12/05/2013 - 21:32
Avatar

Sledge napsal(a)
No tak pojďme tu myšlenku chvíli rozmazávat po fóru :)

Co konkrétně by sis pod "portálem" o starých hrách představoval? Jako amigaportál se to bude samozřejmě šít těžko, ten má mnohem specifičtější zaměření, těžko např. udělám něco ve stylu amipedie. Větší množství autorů je jasný, řekněme i profi design s logem by šel (jsem ochoten investovat, přeci jen je HV mou radostí a chloubou! ;)), co dál?

Ad fórum - opět, konkrétně. Řazení? Asi prohodim, je vás víc, co chtěj klasiku. Dál?

Cokoliv se dá udělat, jsem docela šikovnej, ale potřebuju konkrétní myšlenky :)

Skoro bych řekl, že hlavní problém je v tom, že se to tu nejmenuje portál...

13/05/2013 - 00:41
Avatar
Anastaz

A co je na nynější úpravě špatný? Však tu všechno potřebný je. Starou hru tu najdeš, emulátory taky, kecy o všem i ničem taky a forum je v cajku. Nehledě na fakt, že mírná komornost není od věci a nemám rád změny :)

13/05/2013 - 09:29
Avatar
Ftl

Hele já to myslím dobře tak no ofense :)  Jinak vzniklo forko http://www.oldcomp.cz/  multiplatformová retro záležitost jako reakce na to že Admin amigaportálu tam nechce mít nic krom Amigy :(  (design se mi tam taky nelíbí zatim, tak snad s tim něco provedou  ) (Kdyžtak si tam přidej Sledge link nebo tě tam zahlásím sám :D )

 

Teď si zafantazíruju...prostě rád bych něco jako games.cz nebo podobný stránky věnující se tématu(m) který máme asi všicni rádi. Více příspěvků,kapku lepší forma,novinky z oblasti ..chápeme se ne? :)  Vim že tohle nejde dělat v jednom člověku a přesahuje to možnosti blogu jak časově a samozřejmě finančně. Proto se snažím zasít myšlenku spolupráce autorů blogů.Takovej projekt bych i podpořil finančně protože přispět každýmu blogautoru kterýho čtu tak žeru trávu :D  Za to mě snad kamenovat nebudete ne :)

 

 

13/05/2013 - 11:18
Avatar

Takže když z toho tak vyzobu to důležitý, takže jde hlavně o frekvenci příspěvků.

Blog vs. "zpravodajský server" - všechno se dá přiohnout, v principu je to stejný. Stačilo by trochu líp poladit kategorie, udělat nějaký featured články a zároveň novinky, aby se líp oddělil hodnotnější obsah od novinkovéhu šumu, upozadit soukromnější projekty (instagram) a jsme imho tam, kde je třebas zmíněný games.cz. (A design mám už skoro lepší teď :)

Já bych tu samozřejmě rád měl obsahu víc, ale dělám, co můžu. Je fakt, že poslední dobou je to hlavně o novinkách, na nějaký podrobnější čtivo nemám sílu. Bohužel si ale nemyslim, že kdybych obeslal blogery pohybující se kolem tématu, že by z toho něco bylo. Mají svoje weby a takový typický bloger si nejradši hraje na vlastním písečku :) Ale myšlenku nezatracuju, budu nad tim dumat, v nejhoršim mě pošlou všichni do prdele, no :)

13/05/2013 - 13:55
Avatar
Anastaz

Sledge se snaží neustále dokopat nějaké ty prdele líné, aby něco sesmolily. Ale víš jak, někomu chybí talent, někomu čas, někomu se prostě nechce. Nedovedu si tedy představit, kde by se novinky, recenze a bůhvícoještě, co bych si na takovém portálu každý den přál vidět, braly.

Skoro bych to nechal na Sledgeovi, myslím, že až bude mít článků tolik, že se na blog nevejdou, přeonačí jeho  podobu dle potřeb. 

Ale já su jen nepatrný hlásek z hlubin zdejšího fóra, takže to berte jen a pouze jako osobní názor vola z Opičích hor :)

A s těma čárkama jsem to asi přepískl, ale zkoumat se mi to nechce, takže tak! 

:)

13/05/2013 - 22:03
Avatar

Tak jo, pokusím se být taky trochu konstruktivní.

Osobně nejsem zastáncem nějakého ohýbání - forma blogu má své výhody a čtenáře, kteří naopak nejsou zvědaví na nějaké častější články od "cizích" autorů. Blog by měl být i částečně osobní.

Zřejmě je však i jiný tip čtenářů (jako třeba FTL, pokud ho dobře chápu), kteří vyhledávají širokou komunitu, vetší množství různých informací, časté aktualizace - pořád se musí něco dít. Dokonce jim nejspíš i dost záleží na vzhledu webu a jeho - jak jen to říct - feelingu. Za cenu něčeho, co vnímají jako profesionalitu, jsou ochotni obětovat i větší množství reklam či PR článků.

Asi je jasné, co je mně osobně bližší a určitě nechci nijak urážet to, že se někomu líbí něco jiného (i když jsem se musel hodně držet, abych nesklouzl k jízlivosti :-) Chci tím jen naznačit, že člověk se asi nezavděčí všem a pohádku o pejskovi a kočičce známe všichni...

14/05/2013 - 11:27
Avatar

Imho se dá najít i nějakej kompromis na cestě mezi osobnim blogem a full-fledged zpravodajskym serverem. Perfektním příkladem budiž Rock Paper Shotgun. Pánové se neberou moc vážně, všechno je to na lehčí nótu, nicméně si i přesto články zachovávají informační hodnotu. Tam někam se dostat, bylo by to dobré :)

A když už se s tim mažem - uvažoval jsem, že kromě starých her bych mohl trochu víc zkoumat i vody indie her, beztak je jich polovina těžké retro. Třeba zrovna na ty by bylo ideální sehnat nějakýho kumpána, co ví, kde má svůj ručník :)

14/05/2013 - 15:33
Avatar
Anastaz

Možná by nebylo od věci si položit otázku ze všech nejotázkovitější: Co chceš ty Sledge? Ty jsi tu pán a vládce, mi hosté.

Věnovat nějaký prosto indie hrám bych viděl jako dobrej nápad, najde se mezi nima spousta opravdu parádních kousků. 

14/05/2013 - 15:49
Avatar

Já bych byl rád, kdyby si to uchovalo takovou veselejší atmosféru ujetějšího blogu pro mimoně zapálené do retra. Byl bych rád, kdyby tu bylo víc autorů. Byl bych rád, se tu denně objevil aspoň jeden článek. Zrovna RPS je imho dobrou inspirací. Z lokálnějších projektů např. Kultura Kriplů, i když to už taky neni takovej rock'n'roll, jako kdysi :)

A jak už jsem psal, kdybych viděl, že má víc autorů zájem, nemám problém osekat HV o vyloženě soukromý věci typu můj instagram a twitter, byť je obojí vysoce tematické :) Zároveň jsem ochoten zainvestovat do modernějšího vzhledu, přeci jen, tohle všechno kolem jsem bastlil já a grafik prostě nejsem :)

A byl bych rád, kdyby na fóru bylo trochu živěji, ale jsou věci, se kterými nepohnu :)

19/06/2013 - 19:55
Avatar

uf, ak ja by som bol za retro portál, verím tomu že by sa ľudia našli, ja by som bol za, keby to fungovalo na báze nejakej špecializácie,

dajme tomu, už keby to je namne, mal by som na starosti napr. všetko čo sa týka Heroes 1 až 3 a vždy by som informoval o novinkách, robil porovnanie s novými hrami, atď.

 

zase niekto kto má rád trebárs adventúry tak by písal o nich, ďalší zase o Command&Conquer,  ďalší by mohol prinášať novinky o weboch so starými hrami...

sem tam by sa spravila súťaž so starými hrami,

forma blogu mne osobne vyhovuje

19/06/2013 - 19:57
Avatar

už je to dlho čo som napísal posledný retro článok... :)

20/06/2013 - 08:45
Avatar
Prague

Možná by stačilo pro začátek vytvořit hromadný agregátor blogů zaměřených na retro-gaming. Takhle jsem (převážně kvůli vlastní pohodlnosti) vytvořil úplně jednoduchý agregátor sdružující weby a blogy současných i bývalých česko-slovenských uživatelů ZX Spectra a funguje to, lidi přes to kupodivu na ty stránky i chodí - dokonce to převzal (a přepracoval) pro svoje potřeby i ZX Magazín.

 

http://spectristi.i-logout.cz

http://zxm.speccy.cz

20/06/2013 - 10:19
Avatar

Otázka je: je těch blogů dost na to, aby měl agregátor smysl? Problém je především v tom, že většina retro-gaming článků se objevuje na blozích, které mají poněkud širší zaměření a těžko to z toho nějak ručně vyzobávat. Takhle z hlavy mě čistě retro projekty napadají snad jen dva - poměrně nový http://www.retroborec.cz/ a na Doom zaměřený http://doom.starehry.eu/. Další zdroj přicházející v úvahu je např. http://www.oldgames.sk/ - sekce "aktuálně".

Leda se s autory, kteří vedle "moderních témat" píší i o starých hrách, dohodnout na označování relevantních článků nějakým jednoznačným tagem, s tím už by se pracovat dalo.

Další otázka: zaměřit to čistě na hry, nebo i související hardware? A kde je hranice? Dobře to lze ilustrovat na tvém agregátoru - všechno je to těžce retro, ale míří to úplně jiným směrem, mnohem techničtějším. (Mě to číst baví, i když je to pro mě téměř nepochopitelné voodoo, ale co ostatní?)

Zahrnout do toho i Twitter účty? Instagram? Youtube?

Samé otázky! :)

 

20/06/2013 - 10:48
Avatar
Prague

To jsou vskutku po čertech dobré otázky. Odpovědi

1. pokud někdo píše o hrách i o dalších věcech, určitě to dává do příslušných kategorií  a slušné redakční systémy dneska umí RSS/Atom pro jednotlivé kategorie. Já třeba z root.cz sleduju pouze seriál Pavla Tišnovského o retro hrách. Má svůj vlastní RSS kanál a funguje to. Obdobně by to jistě šlo i s ostatními autory/systémy.

2. To už je na vkusu každého soudruha. Tento vkus je třeba zjistit nějakou anketou, vykašlat se na něj a udělat to podle sebe :-) Osobně mám radši ty technické články, je to kacířství, ale třeba na Amize jsem nikdy nehrál ani hru, zajímá mě víc z technického hlediska než jako gamesnická platforma. Pokud ale cílovka jsou hráči, pak je samozřejmě třeba agregovat herní servery s tím, že když tam jednou za čas bude technický článek, asi to má svůj důvod.

3. Zahrnout se tam určitě dá cokoliv, co má RSS. Má-li to být "portál", pak určitě i tyhle moderní pseuda, jen možná do odděleného prostoru, protože tweeteři jsou schopni toho za den nablít tolik, že to odsune těch pár článků z blogů.

01/08/2013 - 13:28
Avatar
Ftl

Mno jelikož je teď ta akce tak by mohla bejt větší návštěvnost a třebas nějaká nezávazná anketka by nebyla marná :)

01/08/2013 - 17:38
Avatar

Rozhodl jsem se přispět svou troškou do mlýna.

Sám jsem se totiž už v minulosti pokoušel udělat jakýsi herní specializovaný portál - rpghry.cz. Posléze mne moje grafomanská činnost natolik vytěžovala, že jsem přesunul své soustředění čistě na své osobní hraní. Přesto jsem ale pořád toužil po komunitním portálu (pro RPG hry), který by byl tvořený obsahem zvenčí. Poslední pokus jsem udělal v rámci vytvoření RPGhry.cz na Google+, kam jsem chtěl jen dávat odkazy na články z webu, s minimálním nebo žádným komentářem. Nápad jistě dobrý. Výsledky nebyly dobré.

Problém je samozřejmě v počtu lidí. Můj nápad mít jedno místo koncentrovaných novinek totiž vyžaduje, aby na tu samou stránku dávalo odkazy více lidí, než jen já. Ve finále jsem měl v plánu udělat stránku, která by agregovala sociální sítě, přičemž "redaktoři" by jen dávali na své G+, Twitter, Facebook nebo jinou síť doporučované odkazy (případně i s komentářem) a s patřičným hashtagem. Agragátor by pak denně (či jednou za hodinu) prolítl účty redaktorů na všech sítích a co by mělo hashtag, to by se zobrazilo na hlavní stránce.

Výhoda tohoto řešení je závratná - při dostatečeném počtu "redaktorů" je skoro bezpracné opatřit jakýkoliv příspěvek pouhým hashtagem navíc - a server může přetékat zajímavými informacemi, protože každý redaktor sleduje to své, kdy jen hashtagem provádí výběr.

Tohle ale nebude fungovat u retrogamingového portálu, protože je to mnohem širší téma a krom prostých hashtagů by se musela zavést také nějaká kategorizace (více druhů tagů?) a tím se věc začíná komplikovat.

Zamyslel jsem se. A tohle je to, co mne napadlo:

Úplně v první řadě je nutné si určit cíl a smysl projektu. Pokud by mělo být cílem mít na jednom místě zajímavé články, osobní sondy, mnoha blogerů, přičemž redakční činnost by byla jen výběr článků... to je celkem jednoduché k realizaci, ale význam je skoro nulový. Těch blogerů sice není málo, ale už nyní mám v RSS všechny podstatné a takový portál by byl jen zbytečná duplicita. Navíc by takto pojatý projekt byl hodně uzavřený, chodila by tam stejná sorta lidí, co by se plácala po ramenech. Neříkám, že je na tom něco špatného, ale spíš v tom nevidím žádný přínos. Dtto psát recenze na nové hry staromileckou optikou nebo opačně - je to určeno pro příliš úzkou skupinu čtenářů, kteří stejně naše blogy sledují.

Dle mého názoru již nyní žijeme v době, kdy se staré hry (ale i starý hardware!) dostalo do obecného podvědomí více, než si možná myslíme. Gamifikace jinak neherních produktů, interaktivní stránky, sociální sítě, filmy, televize - prakticky na všem lze nalézt souvislosti, které vedou ke kořenům počítačů, jako interaktivního média, stejně tak jako ke kořenům her. Podle mne by bylo přínosné analyzovat současné trendy a nacházet právě tyto souvislosti. A teď nikoliv proto, abychom ukázali, že "to už tady bylo a lepší", ale spíš jenom dávat lidem informace, že ten blbej telefon, co mají v ruce, má hry přibližně ve stejné kvalitě, jako Atari 2600. Proč ale lidé tyto hry hrají na telefonu, ale ne na originální konzoli? V čem se tyto hry liší? V čem je jejich motivace? Jak se změnila cílová a věková skupina hráčů? Nechci tím říci, že web by měl obsahovat suché analýzy. Chci tím říci, že zde existuje nevyužitý prostor, který by mohl zajímat mnohem širší publikum. Bral bych to jako obecně mediální projekt, který by měl kořeny právě ve starých hrách.

To samé hardware. Po bouřlivých devadesátých letech pozorujeme, že se výrobci HW opět uchylují k unifikovaným řešením (CPU, GPU), tedy že kopírují prastaré koncepty dedikovaných čipů. Vedle toho ale existují softwarové (a pro telefony jsou i hardwarové) frameworky pro programátory, kteří pak mají jistotu, že jejich programy poběží stejně dobře na mém PC, stejně jako na sousedově. Výkonu je habaděj, že skoro nemá smysl optimalizovat a to přesto, že je k dispozici unifikovaný HW (konzole), tak SW. A co staré dobré hry na cardridgích, které zkrátka musely být programátorsky bezchybné a když nebyly, byl to průser? Nástup HDD v moderních konzolích zlomil roky budovanou prestiž konzolových her... opět zde vidím obrovský prostor pro komentáře HW i SW z neherního hlediska a tím uspokojit nejrůznější geeky, ale i laiky.

Dále - hry samotné, jako ekonomický model. Porovnávání prodejních čísel dnes a dříve - rozdíl v reklamě, demoverzích, merchandisingu, dopad na společnost. Je to jen další téma, na kterém se snažím demonstrovat, že informací je na internetu sice přehoušle, avšak jejich analýza a dávání do souvislostí je něco, co tady zoufale chybí (resp. některé zahraniční weby to celkem umí, gamasutra, rps atd.) a může to koexistovat s klasickým herním webem typu Games.cz, aniž bychom si brali návštěvníky. Jelikož jsou hry můj hlavní obor (i když nedělám zdaleka jen retro), mám denně spousty malých postřehů, které se tu a tam snažím dávat na G+ nebo Twitter, ale co mne demotivuje je fakt, že by mne nejprve musel někdo znát a "oblíbit si mne", aby moje posty vůbec četl a něco si z nich odnesl. Určitá mez odosobnění (tj. ne blogování) a zařazení zajímavostí na portál, tvořený desítkou nezávislých lidí by pomohl tyto souvislosti mezi informacemi vypíchnout.

Obecně - úplně nejlepší by bylo začít něčím, o čem se ví, že to funguje. Já mám takové vzory, jako je třeba magazín Retrogamer nebo Killscreen (oba vřele doporučuji, koukněte alespoň na nějaké demo PDF nebo v horším případě web). Ty jsou totiž psané dospělými lidmi pro dosplělé lidi. Tohle je to, co na našem webu prakticky neexistuje.

Jak jsem naznačil dříve - jsou tady projekty jako oldplayer.cz, částečně se o to někdy snažím i já - ale i tak nelze upřít, že jsem spíše nechtěné dítko Mamouliana, které se podvědomě překonat svého otce. To říkám na rovinu - entita Dave de Sade není stejná bytost, jako David Kubec. Jistě, sdílíme spolu opravdu mnoho, ale zdaleka ne všechno. A bohužel pro mne - Dave de Sade není ten, který by se chtěl hrami zabývat odborně. Je to ten, který hry kritizuje, že nejsou zábavné z JAKÉHOKOLIV důvodu, který může být čtenáři neznámý, či mu může přijít absurdní, pokud neprošel stejnou školou prvních Excaliburů a Score. Vedle toho jako David Kubec se snažím najít odpověď na otázku, čím je definovaná zábavnost her. Proč někoho baví to a jiného ne? V čem se ty dvě lidské bytosti liší? Nejen ve smyslu vztahu k hrám, ale co jejich rodinný život, zdraví, psychické zdraví, dětství, zájmy, práce? Vidím v tom opravdu hluboké souvislosti a z tohoto bych chtěl využít. Napadlo vás třeba, že Animal Crossing by se dal realizovat i na VIC-20?

A nezapomínejme na "new age retro". Stejně zaujatě, jako dokážu psát o Amize, můžu psát i o Playstation 2. Opět je zde prostor pro mladší pisatale, kteří nezažili Amigu - možná, že Playstation 1 byla jejich první herní mašina a na Playstation 2 koukají, jako na zjevení ještě dnes, třináct let po vydání. Jak budu na Playstation 2 vzpomínat já a jak Sledge? U kterých her predikuji status kultovnosti? Přijde někdy čas, kdy někdo "zapomene" na Dooma, i když FPS žánr se má čile k světu?

Co rozhovory se současnými hráči? Co někoho poprosit, zda by se někdo zúčastnil experimentu a hrál by třeba na ZX Spectru nějakou hru, přestože se sám narodil až v roce 2000? Jak ty hry vnímá? Budou ho bavit? A co obráceně - donutit někoho starého (ideálně "vysloužilého" hráče), aby si zahrál nějakou novinku? Jak ji bude posuzovat? Co se mu na ní bude líbit a co ne? Velice mne třeba zaujal článek o vojákovi armády USA, kterému dali na test Call of Duty. Ten chlápek v jedné větě vystihl hru lépe, než všichni odborní recenzenti dohromady ("It's a gun porn, nothing else"). Jak by (ne)hráči současných mobilovek vnímali staré hry?

Je v tom hromada psychologie a téma starých her je ideální v tom smyslu, že jde o obor dynamicky se vyvíjející, tj. že většina lidí, co toto médium stvořilo, je pořád naživu a kořeny této zábavy (v masovém měřítku) jsou součástí naší paměti.

A dále - každé umění musí být vnímáno subjektivně a od retro portálu bych očekával střízlivé texty, které budou v principu v rozporu, aniž by mělo jít o hádku, ale čistě jen vyjádření názorů. Líbilo by se mi, kdyby bylo dané nějaké téma (třeba prodejnost her v roce 1990 a 2010), které by mělo svou faktografickou část (analýzu) a následně názory jednotlivých redaktorů. A nemusí jít samozřejmě jen o seriózní věci, může jít o názory na tak abstraktní věci, jako je dojem ze skákání v herní sérii Super Mario (všechny díly). Pro jistotu zopakuji - hry jsou zábavné a měla by být zábava o nich psát. Aby to ale nebyl prostý copy-paste z osobních blogů, redakce by zodpovídala za obsah a témata, kterážto ale bude sama vybírat. (Mimochodem - o něco takového se pokusila Kultura Kriplů, ale dle mého názoru jich na to bylo čím dál méně a byli si hodně podobní v mnoha zásadních otázkách).

A to nemluvíme o fenoménu fanbojů, tedy Nintendo vs Sega, Amiga vs Atari, PC vs konzole - odvěká to bitva uměle vyvolávaná marketingovými odděleními za zvýšení prodejů. Proč tohle vůbec funguje? Proč jsou lidi tak blbí, že se dokážou do krve (alespoň na těch internetech) pohádat o tom, zda jim vyhovuje více gamepad nebo klávesnice? Jaký by byl střízlivý pohled na věc? Není to třeba o tom, že ceny konzolí i PC hardwaru jaksi korelují s příjmy cílové skupiny, aby šlo o dlouhodobou investici, tj. že si průměrně movitý hráč prostě nemůže dovolit živit dvě či více platforem najednou? Jak tomu bylo v letech osmdesátých, kdy vznikaly tuny dedikovaných a často jednoúčelových automatů?

Další kapitola či téma - arcade hry. Loni jsem měl moc pěknou přednášku o smrti ve hrách (brzy se její výtah objeví u mne na blogu), kde jsem mimo jiné odhalil, že vhazování mincí do automatu je to samé, jako dneska mikrotransakce, případně placení za World of Warcraft. Avšak design současných her se podstatně liší od těch automatových, anebo neliší? Jak u čeho, že ano. Takže bych si s chutí přečetl článek nějaké experta na arcade hry, který v ideálním případě dobu prožil na vlastní kůži a může mi poskytnout například náhled do jeho tehdejší peněženky a jak to měnilo jeho postoj ke hře. A doplnit to nějakým rozhovorem samotného vývojaře oné automatové hry, jak uvažoval při designování obtížnosti, aby zachoval motivaci hráče vhodit další minci. Je zde korelace s designem současných her s mikrotransakcemi?

A tak dále, a tak podobně. Já vidím hry za vším a všechno muselo někde začít. Byl to Magnavox Odyssey, který dostal hry do domácností a o třicet let později hrajeme Angry Birds na dotykovém display a to vše na neporovnatelně výkonnějším HW - ale design hry se od Odyssey her skoro neliší, že? A co ty obří dotykové obrazovky, používané třeba ve zprávách v televizi? Začlenění interaktivity do takovéhoto média mi přijde zajímavé. Nemluvě o těch mnoha tickerech, ve kterých dole plují zprávy, asocující sociální sítě a podobná moderní média. Věděli jste třeba, že ředitel nové televize Déčko vyčlenil 50% (!!!) rozpočtu do internetového portálu, kde hlavním prvkem budou hry? A jako hry to asi budou? Jasně, flashovky. Ale jaké mechanismy to budou, aby byly pro děti? No, bude to zřejmě vykrádačka starých her z osmibitů, těch nejjednodušších, protože ty se dají snadno hrát i v dětském věku. A když to rozšíříme - staré hry mívají takovou tu magickou a instantní hratelnost, kdy vám stačí pět minut a pobavíte se, zapotíte se... ale dosáhnou i v takové primitivní hře HI-SCORE je umění, které vyžaduje hardcore nasazení celého pařana (pařanky). Co třeba hra Kaboom na Atari 2600 - rozebrat taktiku hráče, aby dosáhl nejvyššího score? Co třeba strategie v PacManovi, kdy duchové různě zrychlují při zatáčení a když to hráč ví, může toho využít ve svůj prospěch.

Staré hry jsou unikátní nejen jaderným nápadem, ale jsou také překvapivě chytře navržené, jako celek. Hraju občas na čínském klonu Atari 2600 a dost často je to jen taková haha legrace hraní, abych to oprášil. Pak si ale řeknu, že překonám skóre kamaráda třeba v Keystone Capers - a ono je to tuhý jako prase! Ale po několika hodinách hraní jsem nějakou taktiku našel. Oprášil jsem ty mozkové závity, které jsou za posledních patnáct let silně nevyužité a zjistil jsem, že pořád v sobě mám toho ducha pětiletého dítěte, které poprvé vidí hru a jediné, co ho zajímá, je překonat skóre staršího bratra, i kdyby u toho mělo sedět do rána. A to je mi kurva přes třicet, je to normální?

Je. A právě proto bych si chtěl o takových věcech počíst, u nějakých unikátních souvislostech, o kterých jsem dosud nevěděl. Ideálně bych chtěl takové souvislosti i odhalovat a psát o nich.

Tohle všechno, co jsem doposud napsal, by byla podle mne jedna z možných cest, která by měla šanci na život. Jako každý obor lidské činnosti, i žánr retra se vyvíjí. Jeho postavení ve společnosti se mění z okrajového na masový, jen v jiném kabátě. Velká výhoda retroher je v tom, že bude pořád o čem psát, dokud budou vycházet nové hry - takže hovoříme o horizontu desítek, ne-li stovek let, než lidstvo na počítačové hry dočista zapomene, aby nemělo smysl o nich psát.

Druhá možnost, která mne napadá a která by také mohla být životaschopná, by byl parodický web. Zcela přiznaně a s nadsázkou psát o nových hrách v kontextu starých a naopak. Mělo by to dvě strany mince (oldfarts vs newfags) a aniž by muselo jít jen o nějakou kritiku současných her, mohla by se dělat sranda skoro ze všeho, třeba po vzoru UK Resistance nebo fake accountů na Twitteru ála @petermolydeux, @kazhiraiceo nebo @reggiefillsnoa . Co se snažím říct je, že hodně milovníků retra bere svůj koníček vážně - což je v pořádku - ale to jim právě dává možnost smát se sobě samotným.

Humoristický web by mohl kritizovat nejrůznější tisková prohlášení, sloužit i jako paměť národa, sledovat nějaké kauzy - zejména ty, které se týkají remaků starých her (cokoliv od Duck Tales po Metal Gear Solid 3) a umím si představit, že by se na tom dalo vyřádit skutečně dokonale.

A na závěr nyní moudro otce Fura:

Kdysi dávno jsem četl celkem trefnou glosu, něco ve smyslu "Deset úrovní Amigisty". Na první úrovni je člověk, který o Amize nic neví. Na druhé úrovni je ten, který o Amize slyšel. Na třetí ji i viděl a něco s ní možná dříve dělal. Čtvrtá úroveň jsou lidé, co s mají s Amigou spojený kus svého života. Na páté úrovni už máte Amigu. Šestá - hrajete na ní hry. Sedmá - používáte ji k práci. Osmá - vyvíjíte pro ni software. Devátá - vyvíjíte pro ni hardware. Desátá - pořádáte akce, vedete portály a sdružujete lidi na nižší úrovni. Nějak takhle to bylo, teď za boha nemůžu najít originál (ani nevím, zda-li to bylo česky, googlil jsem jenom chvilku).

Na konci tohoto rozdělení byla otázka: chceš, aby se všichni Amigisti měli lépe? Odpověď: přejdi na vyšší úroveň.

Tohoto moudra se snažím tak trochu držet, alespoň co se Amigy týče ;). Když to nyní vztáhnu na nápad s RetroUnited (pracovní název, mně se moc nelíbí ;), tak to, o čem tady diskutujete a o čem píšu, je přesně ono - přechod na vyšší úroveň. Pokud hraní a blogování jednotlivců je dejme tomu osmej nebo devátej level v tomto kontextu, nyní tady hovoříme o přechodu na desátej.

S tím se ovšem pojí to, že už tady nemluvíme o něčem, co můžeme doma lepit na koleně a plácat se po ramenou. Už by to znamenalo nějaké závazky - zodpovědné redaktory, co to nevzdají po měsíci. Záruku, že čtenář zavírá okno prohlížeče nadšený a obohacený. Mluvíme tady o finanční investici, mluvíme o tom, že se musí zlanařit desítky lidí, co mají talent na psaní a chápání informací. Mluvíme tady v podstatě o fulltime jobu, který by po nastartování mohl klidně nést i dost peněz ať už z reklamy nebo z akcí.

Já jsem rozhodně pro ;). Je to koneckonců smysl mého života a i když to podle mého blogu tak možná nevypadá, za těch mnoho let hraní jsem myslím už našel i vrcholné téma, které chci zpracovat. A takovýto portál by mi hrál do karet, ať už bych na něj přispíval nebo bych jej jenom četl (a klidně bych za takový magazín i platil, mimochodem).

01/08/2013 - 17:46
Avatar
Ftl

Jeste sem to necet ale......ufffffffffff :D

01/08/2013 - 23:29
Avatar

*** serte na mne, jsem na sračky ***

Ještě jsem chtěl dodat jeden argument pro existenci projektu - my s tím věkem okolo 25-35 jsme s hrami vyrůstali v podstatě od dětství. Jistě, že i v osmdesátých letech lidi hráli hry a bylo jim třicet - jenže oni začali třeba až ve dvaceti vůbec poprvé hrát, protože do té doby hry nebyly zas tak rozšířené. Po nás už nikdy nebude nikdo, kdo by vyrůstal ve světě bez počítačových her. Jsme děti dětí, které prožily dětství bez počítačových her. My už svým dětem nemůžeme říkat "nehraj pořád ty hry, co z tebe bude ve třiceti", jak říkali naši rodiče nám. My jsme s hrami vyrostli a žijeme pořád, ba dokonce se hry masově rozšířily - v různých formách - do většiny oborů lidské činnosti (i když bychom hovořili jenom o interaktivních výstavách). A my jsme ještě prožili léta kvasu, boom her, byli jsme opalováni v epicentru výbuchu her, pořád jsme ještě stihli zachytit velkou část záře opojení (u mne díky tomu, že v Československu prostě nebyly konzole a nástup počítačové techniky a her jsem prožil asi s desetiletým zpožděním - leč o to rychleji jsem to dohnal ;). To mi přijde jako dobrá záminka ;).

02/08/2013 - 09:34
Avatar

Tak to bol pekne vyčerpávajúci komentár, ničím lepším si deň v práci neviem predstaviť, ale k veci...

Ja by som bol určite za možno trošku humornejší portál, páči sa mi napr. twitter @kazhiraiceo

Takisto ma nikdy nenapadlo toto "Jsme děti dětí, které prožily dětství bez počítačových her." úplne vystihnuté, nič také sa už nebude opakovať, nikdy.

Iba si zatiaľ nemyslím, že pre väčšinu blogerov by to mohol byť fulltime job, určite nie zo začiatku, finančná podpora by sa samozrejme nebola problém (z mojej strany).

No permission to create posts
Časové pásmo: Europe/Prague

Nejvíce uživatelů online: 351

Právě online:
8 Host(é)

Právě prohlíží tuto stránku:
1 Host(é)

Nejaktivnejší uživatelé:

LubikCZ: 2158

Sany: 1498

MilasPce: 1494

Neny: 1136

Powerack: 962

Logout: 933

Statistiky uživatelů:

Hosté: 14

Členové: 669

Moderátoři: 0

Administrátoři: 1

Statistiky fóra:

Skupiny: 5

Fóra: 24

Témata: 1391

Příspěvky: 23708

Nejnovější uživatelé:

BuziBob, Anne Tyler, NEILik, fmatejic, SLOVACKOVA VERY, klouda, Rocky, Jiří Hefler, vychu, TomMiga, Sp., Jooe, stepansvach, MrMichal

Administrátoři: Sledge: 5631

Podpořit finančním příspěvkem »

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1886 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)
Podpořit nákupem na e-shopu »
Retro podložka pod myš NUCLEAR GANDHI - 228x189x2mmRetro podložka pod myš NUCLEAR GANDHI - 228x189x2mm 197 Kč
Shadow bazar, retro herní džungle