Master of Orion: vesmír není přátelské místo!

Pustit se do zkoumání tajů strategie Master of Orion ve chvíli, kdy úpím pod návalem pracovních povinností, to byl takový klasický krok stranou. Ale někdo to holt dělat musí! Tak rychle a stručně:

Po krátkém sezení s Civilizací jedničkou jsem dostal chuť prozkoumat další hry z žánru označovaném jako 4X, tedy eXplore - eXpand - eXploit - eXterminate. Krátce jsem koketoval s Master of Magic, ale nakonec má volna padla na sesterský Master of Orion. Dvojku MoO už jsem hrál, přišla chvíle zkusit jedničku.

Ta hra je geniální. G-E-N-I-Á-L-N-Í.

_orion_01

Naprosto zásadní věc, kterou musí každá 4X strategie uspokojivě vyřešit, je mikromanagement. To je taková ta ubíjející správa zdrojů a základních stavebních kamenů, která je sice důležitá na samotném začátku, kdy určuje tempo a směr následného rozvoje, ale ve chvíli, kdy se potřebujete soustředit na exterminování, je otravná a nadbytečná. Typicky jde o správu a výstavbu měst či planet.

Např. Civilizace - v prvních několika založených městech je důležité výstavbu promyslet. Ale řešit stavbu sýpky ve třicáté osmé dobyté vesnici už je k ničemu. Taková Ascendancy mikromanagementem pozdější fázi hry dokonale zabila, než se člověk proklikal skrz desítky ovládaných planet, dokonale pozbyl vůli do dobývání univerza.

Master of Orion to vyřešil dokonale. Veškerý mikromanagement planet se odehrává prostřednictvím rozdělování planetárních zdrojů v rámci pěti skupin. Vše se řeší na hlavní obrazovce, není potřeba nikam překlikávat. Prostě zvolíte planetu a určíte poměr, v jakém se budou obyvatelé soustředit na produkci lodí ⁄ výstavbu obrany ⁄ rozvíjení průmyslu ⁄ zlepšování ekologie ⁄ výzkum. Je to dostatečné mocné a přitom tak jednoduché! A co víc, pokud se o planetu příliš nestaráte, postará se o sebe sama. Prostě jede podle vzorce průmysl -> ekologie -> výzkum, což většinou naprosto stačí.

_orion_02

Hráč se tak může soustředit na to skutečně podstatné, tedy nakopávání emzáckých řití. A že je co nakopávat! Hra vám na začátku za soupeře vylosuje až pět mimozemských ras z devíti možných. Za rasu desátou hrajete vy. Každé z ras jsou přisouzeny specifické vzorce chování a výhody. Lidé jsou zdatní diplomaté, psiloni mají rychlejší výzkum, klacksoni mají větší produkci atd.

Komplexností výzkumu vás hra vyloženě tlačí do diplomacie. Bez ní nemáte šanci v rozumném čase ovládnout technologie potřebné k vítězství. Podobně to je s dobýváním, rozdat si to férově "já vs zbytek vesmíru" je na počátku zhola nemožné. Je třeba opatrně tančit mezi nášlapnými minami mezirasových vztahů, uplácet, špiónovat, uzavírat obchodní dohody, a vůbec vůkol mazat med kolem úst / tlam / sosáků.

A když jsme u výzkumu - systém navrhování nových modelů lodí je bez chyby. V jednu chvíli můžete mít jen šest různých typů. Chcete-li nakonfigurovat typ další, je třeba jeden starý smazat. A tím sešrotujete i všechny lodě k danému typu patřící. Nelze tedy dělat upgrade při každé vynalezené technologii. Je třeba pečlivě zvážit, zda jsou stávající lodě beznadějně zastaralé a je třeba je nahradit, nebo jestli ještě nějakou tu kosmickou přesdržku zvládnou.

_orion_006

Díky možnostem nastavení na začátku hry si každý ze soubojů o známý vesmír můžete vyladit dle aktuálních potřeb. Chcete epickou bitvu na dlouhé desítky hodin? Navolte velkou galaxii a hurá do obsazování planet. Chcete rychlovku v pauze na oběd? Zvolte galaxii nejmenší a pusťte se téměř okamžitě do akce. Chcete každé kolo vesmírného souboje loď vs loď / loď vs planeta pečlivě promýšlet? Prosím, můžete. Že vás to nebaví? Tak ťukněte na auto a sledujte tu show!

A nejlepší na tom všem je, že základy Master of Orion pochopíte bez přečtení manuálu po první hře, zatímco rozličné jemné nuance a nečekané herní situace vás budou překvapovat ještě u hry dvacáté.

_orion_03

Vážení čtenáři, nestává se to často, ale po poctivém zahrání jsem nalezl hru, kterou si bez váhání můžu zařadit do svého TOP seznamu, a to někam mezi UFO: Enemy Unknown a SimCity (bavíme-li se o strategiích). Dříve oblíbené Ascendancy bohužel musím dát pod tíhou kvalit konkurentů sbohem :(

Pokud jste s MoO ještě neměli tu čest a radost, směle do toho! Na grafiku se stále dá koukat (slabší jedinci si pomohou grafickými filtry v DosBoxu) a s ovládáním jsem neměl nejmenší problém. Dokonce existuje i verze pro Mac OS (kterou jsem bohužel nevyzkoušel, protože jsem lama, která se nepoprala s emulací), která umožní hrát moderněji, wokýnkově ;)

_orion_04_orion_07_orion_08_orion_09 _orion_10 _orion_11

Komentáře k:
"Master of Orion: vesmír není přátelské místo!"

  • minitrollcz napsal:

    Je to rozhodne fajnova zalezist. az se nabazis, doporucuju tohle, taky stara 4X, ale uzasna vec, hratelna v pohode i dnes, dokoce se na to porad dobre kouka. https://www.gog.com/game/fragile_allegiance

  • minitrollcz napsal:

    Jednotlive kolonie na asteroidech po rozjeti muzes predavat spravcum, kteri se o ne pak staraji. Takze to neni opruz.

  • Logout napsal:

    Master of Orion a Master of Orion II tvoří 50% mých originálních her pro PC. Jedničku jsem hrál roky a pořád ji ještě na Macu hraju, ta hra nemá chybu.

  • Harry napsal:

    Nějak mi tam chybí info o typech konců hry. Obsazení všech planet nebo i jiná forma převahy? A jak jsi dopadl? :)

    • Sledge napsal:

      Buď jsem dostal na zadek, nebo jsem vyhrál přes diplomacii – jednou za čas hra spustí hlasování o vládce vesmíru, a pokud si zadobře se všema rasama (plus máš technologickou / vojenskou převahu), máš šanci, že budou hlasovat pro tebe. No a pak je tady samozřejmě klasická přesdržka a anihilace všeho, co chodí / se plazí / bublá.