Jak už někteří z vás postřehli na twitteru (*), zaobírám se myšlenkou pořídit si nejnovější příspěvek do The Elder Scrolls série - Skyrim. Já vím, je to naprosto anti-retro, ale i já si od všech těch pixelů a zubatých hran rád odpočinu. A ten otevřený svět mě prostě láká.
Při procházení obrázků a videí ze Skyrimu jsem ovšem narazil na nemilou věc. Kurevsky velké pavouky. Už zas! Proč? Proč musí být v každé fantasy hře přítomen Arachnid obecný, v rozměrech od středních až po olbřímí? To tu opravdu nejsou jiné možnosti? Co třeba králíčci, nosorožci, kudlanky nábožné, obrovské koule zeleného slizu nebo oživlé misky s ovesnou kaší? I poslední z uvedených možností je stejně reálná, jako obrovský pavouk. Tak proč?
Jak zajisté tušíte, nemám na pavouky pifku kvůli tomu, že mi ukradli oblíbený gamepad a odebrali si mě z přátel na facebooku. Jsem postižen poměrně běžným strachem z pavouků, tedy arachnofobií, chcete-li. Bůhví, jak jsem k tomu přišel. Ve zdejších zeměpisných šířkách to naštěstí není moc velký problém, maximálně se sem tam leknu, když po bytě přeběhne černá skvrna větších rozměrů. Ale to se ještě zvládnout dá.
Takže chápete mé rozladění, když na pavouky neustále narážím ve hrách! Ještě nedávno to nebyl problém, pavouk nepavouk, pořád je to jen hlouček pixelů, popř. hrstka polygonů. Ale s tím, jak technologie postupuje, stávají se objekty i potvory reálnější a reálnější. A najednou tu máte pavouka, který je propracovaný, pokrytý detailními texturami a věrně naanimovaný. Brrr.
Takoví pavouci ve World of Warcraft, to ještě díky těžké stylizaci grafiky jde. I když u jedinců větších rozměrů už mě po zádech lehce mrazí. Neverwinter Nights? Přituhuje. Pavouci v Diablu 2 - hnusné, leč hrubé, dá se. Ale proč tam sakra musí být! J.R.R. Tolkiene, viním tebe a tvou Odulu! Mimochodem, scénu s Odulou jsem nikdy neviděl - v kině koukám do země, doma si jdu uvařit čaj.
Stop pavoukům co mají vlastní health bar! Prostě a jednoduše pavouky coby nepřátele v počítačových hrách vyloženě nemám rád. A považuju za laciné, že na nich tolik tvůrců lpí. Strach se dá určitě vyvolat i jinak, než chlupatou dlouhonohou příšerou s nekonečným počtem očí a slizkými kusadly.
A co vy? Máte ve hrách nějakého nepřítele, kterého z nejrůznějších důvodů nemáte rádi? Mě osobně kromě pavouků napadají ještě Hiddeni z Diabla jedničky. Člověk si tak rozverně poskakuje a píská do ticha mrtvolně zatuchlých katakomb, když tu náhle ho obklopí hlouček krvežíznivých kreatur! Za pár vteřin je konec a nezbývá než load.
Jo, viem o com hovoris :) Si pamatam ako som skoro skolaboval pri pavukovi v Arx Fatalis. A Skyrim? Mno s prvym velkym som bojoval so zatvorenymi ocami :) Nastastie ako mag ich uz teraz stihnem spalit skor ako sa priblizia i ked… Bethesdaci su svina. Skyrim je dobry na pribehy, takze…
Skumam si takto jedno podzemie, vsetko sa zda byt v poriadku. Nikde nic. Vojdem do miestnosti, prehladavam truhlice a urny… Lenze stale pocujem taky divny zvuk. Neviem co to je, rozhliadam sa a nikde nic. Tak, ze opustim miestnost. Zrazu zbadam divny tien. Zdvihnem hlavu hore a z velkej diery na mna vylieza nieco hnusne, obrovske a pada to rovno na mna. Uskocim. Stlacam ESC. A musim to ist rozdychat. :)
Jo, Skyrim.
Ta scéna, co popisuješ, je strašlivá! O tom by se mi ještě pár týdnů zdálo! :)
Jo tak tuhle situaci znám taky, teď už se pavoukům vyhýbám, v jeskyních se plížím a bojím se vykouknout za roh. v divočině střílím lukem nebo i prchám pomocí „tcl“
P.S. Nedoporučuju chodit do sféry Černota, málej jsem se tam složil :-D
Možná by stálo za to zmapovat pavouky napříč hrami, což?
Rozhodně stálo, ale já na to rozhodně nejsem ten pravý. To bych u toho musel pálit velbloudy ve tvrdym a co 5 minut otočit sklenku skotský :)
No dyt kralicci a jiny haveti tam jsou taky :)
Taky zrovna pavouky nemusím, i když be hrách je přežiju. A ty Minecraftový jsou náhodou docela roztomilý, teda přes den a ze vzdálenosti deseti metrů :D Káždopádně ten mod o kterém jsem ti říkal je zde. http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=28
Za mod díky, bude se hodit :)
Ty jo netušil jsem, že se strach z pavouků může dostavit i u těch virtuálních.
Já ve hrách obecně nemám rád havěť, která na mě zběsile skáče, zejména pak tu, která skáče rovnou na ksicht. Tzn. vše od slizu z Dangerous Dave 2 až po takovou tu základní potvoru v Half-Lifu.
Kudlanka nábožná je v Zaklínači 1.
Pavouci ve hrách jsou proto, že jsou přirozenou součástí sklepů i jeskyní. Fantasy svět je jenom zvětší, stejně jako třeba hmyz, houby nebo mravence. Je to trochu monotónní, ale do dungeonů se pavouci prostě dávají. Taky by sis mohl stěžovat na kostlivce a jiné RPG archetypy :)
Psycholog by možná řekl, že je to příležitost jak fobii bezpečně čelit ;)
Btw. já nemám rád face huggery (jako tarq).
Jestli mám v Halfu z něčeho strach, tak to jsou fast zombie….uuuh
Teď jsem si vzpoměl, kudlanky jsou v Fallout: New Vegas
Tak teda „kudlanky“ ci SK „modlivky“ su uz v starom dobrom Eye of the beholder 1 aj 2. Okrem toho aj napriklad v specialitach ako je Fate gates of dawn a ine novsie veci (Fallout 3). Pomerne rozsirena potvorka a kazdy skuseny oldschool gamer to dobre vie.
Pavuky su samozrejme tazky standard a to od strarcyh casov. Hadam asi jedina este castejsia priserka ako su pavuky su prave spominani kostlivci, neviem tusim ani o jedinej RPG hre kde by kostlivci neboli pouziti, hoci asi nejaka urcite existuje (tipujem).
Ale to ze sa realne arachnofobia prejavuje aj v dosledku virtualnych podnetov je pre mna prekvapujuce zistenie az takmer neuveritelne. Ja teda vobec pri utoku pavuka oci nezatvaram (a podozrievam Micka ze len zartuje) a naopak si ho dokladne obzeram, lebo sa mi velmi paci ta animacia v Skyrime, perfektna praca a prave tieto pavuky povazujem za velmi extra podarene a realne posobiace.
Inac ale paviky samozrejme su pritomne ako v Starom dobrom Dungeon Masterovi, tak aj cez Eye of the beholder a Fate gates of dawn (ked uz mame propagovat amigu) az po Skyrim a ine. Je to cisty standard a mne by skor bolo divne keby sa pavuky v tej hre nevyskytovali.
Ono Sledge to mas tak, prast ako uhod… na jednej strane remcaju arachnofobici ze tam su, na druhej strane by som remcal ja ze tam nie su takze si mozes vybrat ze komu vyhovies. Nastastie Bethesdaci vyhoveli nam psychicky zdravym nearachnofobikom a pavuky do hry pouzili :))) Nic v zlom, ale tak to je a zmier sa s tym.
„Ale to ze sa realne arachnofobia prejavuje aj v dosledku virtualnych podnetov je pre mna prekvapujuce zistenie az takmer neuveritelne. “ – tam jde opravdu o tu postupující věrnost zpracování. Textury, perfektní modely, to by ještě rozdýchat šlo. Ale jak se to spojí s dobrou animací, tzn. pavouk virtuální věrně kopíruje pohyby pavouka skutečného, končím :)
Pché, pavouci sou ve skyrimu moc fajn, dobre se na nich nabijeji soul gemy :D
Tak to uz vo svete dungeonov chodi, kostry a pavuci su default vybava. Pri Skyrime musim dodat ze vyzeraju nadherne. Zvlast niektore momenty z exterierov ma fascinovali – ked som zdialky videl obrovskeho pavuka na uboci kopca, pripomenulo mi to stare hororove B-movies ako Tarantula…
No u mna zatial ako najnenavidenejsia prisera suverenne GREMLIN z Akalabeth: http://www.oldgames.sk/blog.php?article=232#dennik ;-))
Sledge, inac by som radsej velmi za Kudlanky nehlasoval…. aby si nakoniec nedopadol aj takto http://www.oldgames.sk/gallery.php?image=28881
Takze pozor na to co si zelas, aby sa ti to nahodou nesplnilo.
Takový milý zvířátka ti pavouci. Nechápu, že se jich všichni bojí :) Ale jasně si pamatuju, když mi jako obvykle utekl sklípkan a má dražší polovička ho potkala na schodech :) Vcelku legrace.
Upřímně řečeno nechápu jak takovou bezpáteřní mrchu může někdo chovat. Já to vidět tak sahám automaticky po něčem čím bych to usmrtil. No a v Arxu mě to taky děsilo, hlavně ty úplně první. Nejspíš za to mohli ty veliký černý kukadla :) Proč se jich bojí? No asi kvůli tomu že sou to odporný svině ne? Navíc to nemá kusadla ale oběť to napíchne vstříkne trávicí šťávy a pak to obrací (mixuje) a následně vysaje (ty strávený vnitřnosti), samá chuť …
Chovat to někdo v baráku, tak se stěhuju! I když dokážu si představit, že nějakou postarší sousedku by vyděsila i naše dvojka potkanů :)
Odporný to není. Když to jeden pozoruje za pochodu, je to naprosto dokonalý, ta souhra všech těch nožiček :)
Jinak mě snad nevadí žádný zvířátka. Potkani, hadi, pavouci, je mi to jedno. Jen na starý kolena díky své lenosti už si žádný nepořizuji. Max mi sem jezdí na chatu drahé polovičky potkan.
No dokud se ti nepožerou navzájem je to v pohodě :)
Nepožerou, dnes už žádný zvíře nemám, jen sebe. Lenost mě stíhá :)
Prave ze jde o tu dokonalost. Pavouci jsou a byli efektivni zabijaci. Chudaci prvni savci, kteri neprerostli rejska, museli byt pro ty osminohe potvory lahudkou. To by bylo, aby ten strach z nich nebyl schovany nekde v nasi geneticke pameti – prakticky to plati i pro hady a jesterky (u pavouku je to vyraznejsi asi take diky jejich odlisnosti).
Jako kazda teorie ma i tahle svoje trhliny. Prekvapuje me, ze jsem nepotkal moc lidi trpicich hruzou ze slepic, pstrosu apd, setkani napr. s tou slepici phororacos musel byt taky pekny sok. Asi se musi vzit v uvahu tech poslednich par tisic let, kdy jsme zili se slepicema vedle sebe.
K potkanum a mysim – nekolik staleti uz jsou povazovani za roznasece chorob, tak se da pochopit, ze se k nim nekdo nechce ani priblizit.
co bych za takovou fobii dal. Já se leknu akorát tak u Alien vs predator (1 a 2) :/
No teda neviem ci si niekedy hral System Shock 2, ale ak ti necukalo nervami z tych psionickych simpanzov tak potom si pan majster zeleznak de tutti excellence number one.
Zrovinka hraju Spellforce a pavoučci mi pomáhali v boji, propůjčení od samotného „Pána pavouků“ :)
jo kudlanky byly už ve starejch falloutech, jedničkou si nejsem jistej, u dvojky stopro.
na pavoucích nic neni, daleko víc mi vadí červíci a podobná havěť :)
Dost nepříjemný arachnid byl také v Dragon Age 2 – dobře naanimovaný, velký jak kráva a furt prskal jed. Jeste stesti, ze nezijeme v Australii :) http://i43.tinypic.com/v67zvk.jpg