Je obecně známým faktem, že není ušlechtilejší zábavy, než je poctivý a férový multiplayerový mač v klasické real-time strategii. Důstojní mužové se tiše usadí ke strojům, nalijí si sklenku vína či whisky, a promyšlenými tahy vedou kroky svých armád až k triumfálnímu vítězství nebo hrdé prohře. Na konci klání si distinguovaní džentlmeni pevně potřesou pravicí a uznale pokývou hlavami nad schopnostmi svých skvělých soupeřů.
Nebo si daj, blbouni, pěkně lidově po držce, až půllitry lítaj! Co má co vyhrávat, zmetek jeden! A beztak je to noob a čítuje. Sem to viděl, ty vole, ty mariňáky takhle rychle prostě postavit nemůžeš, jasnej podvod! Navíc jsme hráli verzi 1.4564897 a já jsem zvyklej na 1.567456, kde je všechno úplně jinak! A vůbec, zapni Dooma, tě vyklepnu...
A nebo si střihneme odvetu v něčem archivním a uzrálém. Co třeba Command & Conquer: Tiberian Dawn, Red Alert nebo Dune 2000? Že jde o staré hry, které těžko sesíťovávat na moderních systémech? Omyl!
Díky existenci OpenRA je pořádná bitka ve Westwoodím stylu vzdálená pouhých několik kliknutí. OpenRA je moderní open-source engine, který umožňuje multiplayerové klání ve výše uvedených titulech, a to nejen na lokální síti, ale i přes internet. Nejde o do puntíku věrný port původních her, naopak, celé je to udělané znovu a lépe. Např. i nejstarší hra ze trojice, Tiberian Dawn, je nyní hratelná ve vysokém rozlišení, které vám dává perfektní přehled o situaci na bojišti.
Zprovoznění nemůže být jednodušší. Po nainstalování staženého balíku a spuštění OpenRA budete vyzváni k instalaci dodatečných dat. Po odkliknutí si program sám ze svých serverů stáhne grafiku a zvuky ke zvolené hře, což trvá jen malý okamžik, a je hotovo, může se hrát. Není tedy třeba hledat poškrábané originální placky, nebo hry lovit kdesi po internetu.
Nečekejte ale, že si cvičně projedete singleplayerovou kampaň, OpenRA je skutečně zaměřený výhradně na multiplayer, osamoceným vlkům musí stačit skirmish proti počítači, popř. samostatné single mise.
Netřeba zoufat ani v případě, že vás kamarádi s poznámkou o "starých vykopávkách" pošlou k šípku. Síťovou hru je totiž možné založit veřejně. Pokud tedy nemáte sparring partnera, stačí se připojit do jedné z veřejných her a nechat se vyklepnout zoufalcem, co sedí ve sklepě kdesi v Tramtárii a OpenRA jede poslední tři roky v podstatě v kuse.
GDI for the win!
Promyšlené tahy distinguovaných džentlmanů, hahaha :-D
Když jsem naposledy hrál multiplayer v SC2 (OK, to není moc retro, ale styl je stejný), tak se mi klepaly ruce a spílal jsem neznámému pubošovi na druhé straně konexe za každýho zničenýho BCčka (pokud jsem se k němu vůbec dostal..).
RTS se nehrají na promyšlené tahy, ale na zběsilý klikfest a screen-hunt, což nám zkušenějším už pomalu přestává vyhovovat ;)
Jééé, to byly časy. Jako stvořené pro mě, která nemá ráda klikliklikliklikliklik rychlost „hlavně všechny hned rozmetat“, ale která si hru vychutnává :) Aneb naprosto souhlasím s komentářem od Harryho.
Podarí sa ti to sprevádzkovať aj cez tvoj herný server? Dáme cez víkend džentlemanský match?
Hmm kdyby se neco zorganizovalo tak bych si taky dal particku :) Sice sem to nehral tak 15 let a multak nikdy,ale aspon tusim jak se to ovlada :D