The Blackwell Epiphany – prolomení kletby rodu Blackwellů

The Blackwell Epiphany

Letní paprsky pronikaly oknem mé pracovny, ale mě se ven nechtělo. Důvodem byly probíhající slevy na GOGu, které slibovaly mnoho dní interaktivní zábavy za příjemný peníz. Jedním ze zajímavých balíků se zdál i ten s hrami od Wadjet Eye Games. Jeho součástí byly mimo jiné čtyři díly série pojednávající o Rosangele Blackwell a jejím parťáku-duchovi Joeym. Hned po prvních minutách jsem nejen poznal typické znaky použitého enginu (Adventure Game Studio, dále AGS), ale oblíbil si celý koncept hry, který kladl důraz na dialogy, kombinaci výpovědí postav a na další typické detektivní prvky.

S dalšími díly se nejen měnil grafický styl hry, ale přibývalo nápadů. V pozadí každé epizody byl kromě ústřední zápletky ještě dostatečný prostor pro rozvinutí zajímavého příběhu samotné hrdinky, její rodiny a pomalu bylo odhalována i minulost Joeyho. Hra do sebe dokázala vtáhnout s podobnou razancí jako mnohem známější adventurní série postavené na mysterióznu a interakci mezi mužem a ženou v hlavní roli (za všechny alespoň Gabriel Knight, Broken Sword a do určité míry i Syberia).

Svou záměrnou retro stylizací a podstatně krotším finančním zázemím však stojí kdesi na rozhraní mezi typickou "amatérskou" tvorbou kolem AGS enginu a velkých AAA produktů, jaké produkují třeba němečtí Deadelic Entertainment. Pojďme tedy prozkoumat jednotlivé složky posledního dílu série, který se díky dobré reklamě na GOGu a úspěchu předcházejících dílů stal předpokladem k velkému očekávání fanoušků hry.

PŘÍBĚH

Rosangela Blackwell přijala svou roli průvodce zbloudilých duší na onen svět i skutečnost, že jí dělá společnost sinatrovsky vypadající duch Joey. Léty ošlehaný tvrďácký detektiv Sam Durkin povolá oba hrdiny do zapadlé části města, kde se oba stanou svědky události, která je přivede na stopu něčeho mnohem temnějšího, souvisejícího s jejich minulostí...Příběh se jako vždy odvíjí především pomocí dialogů a krátkých animovaných sekvencí. Daveu Gilbertovi (duchovní otec hry) se daří udržovat atmosféru hutnou a přes některé očekávatelné zvraty nesklouzává k banalitám a těžce uvěřitelným zvratům (samozřejmě v rámci logiky fikčního světa).

blackwellepiphany_04

POSTAVY

Chemie mezi Rosangelou a Joeym je perfektní. Špičkují se, ale mají dostatek empatie i vzájemné náklonnosti k tomu, aby se k sobě dokázali chovat ohleduplně ve chvílích, kdy je to opravdu potřeba. Připomínají trochu romantický pár ze screwball komedií (řekněme Katherine Hepburn a Cary Grant) a to i přes skutečnost, že hra má spíše vážnější atmosféru a humor je tu dávkován po malých doušcích.

HERNÍ PUZZLY

Stejně jako v minulých dílech je výchozím bodem Rosin mobil (dříve zápisník). V něm je potřeba kombinovat zjištěná fakta, která pak tvoří témata hovoru. Klasické používání předmětů je ve hře také přítomné a odpovídá standardním normám (přines někomu předmět A výměnou za předmět B, použij součástku X k zprovoznění Y apod.). Čím se hra ale vymyká je dvojice hrdinů, mezi nimiž můžete po celou hru libovolně přepínat a je přímo nutné využít silných stránek jednoho, kde schopnosti toho druhého nestačí. Rosangela díky svým technickým schopnostem dokáže zjistit v databázi, kudy se vydat. Joey je technický antitalent, který se navíc nemůže ničeho fyzicky dotýkat, ale může procházet dveřmi. Rosangela může vést dialog s živými lidmy, Joey zase snadněji naváže rozhovor s duchy. Pokud se ve hře zaseknete, je pravděpodobné, že je čas přepnout postavu.

GRAFIKA

blackwellepiphany_02

Grafika je fantastická. Jistě, bavíme se tu o grafickém rozlišení, které je několikanásobně menší než rozlišení monitoru (1920x1080), na němž jsem hru hrál, ale o to přece nejde. Výtvarníci v čele s Benem Chandlerem (tvůrcem mnoha skvělých a originálních freeware AGS her) dali postavám švih a krásná pozadí odpovídají svým reálným předlohám (viz níže). Stejně jako v minulých dílech je i zde dán prostor jednoduchým grafickým efektům (zářím, sněhové prolínačce apod.) a zajímavým barevným kontrastům (modravý nádech Joeyho vs. pozitivní pestrobarevnost Rosy).

HUDBA, OZVUČENÍ, DABING

Navzdory nižšímu rozpočtu se nedá říct, že bych cítil v případě této herní složky druhořadou kvalitu. Nedočkáte se orchestrálních aranží, ale o to více si užijete zajímavé melodie psané na míru dané lokaci či situaci. Hudba je nasáklá jazzem (pomalé údery kláves i procítěné tóny saxofonu), ale dočkáte se i elektroniky nebo naopak barokních varhan.
Ruchová složka je skromnější, ale v klíčových momentech hry vytváří s hudebním doporovodem dokonalou symbiózu (podobně jako v sérii Silent Hill).
Na dabingu se podílel stejný tým lidí jako v minulých dílech, což je dozajista ku prospěchu věci. Na hlas Rosangely v podání Rebeccy Whittaker si budete možná chvíli zvykat, ale Abe Goldfarb je sympaťákem k pohledání už od prvních hlášek ceděných skrz zuby. Ve vedlejších rolích se představí i samotný autor hry Dave Gilbert (majitel posilovny) nebo Francisco Gonzales (jako Sam Durkin, mj. autor skvělé freeware herní série Ben Jordan)

BONUSY K PŘEDOBJEDNÁVCE HRY

Soundtrack - hudební motivy hry jsou opravdu návykové a stojí si je za to poslechnout i po dohrání hry. Pro navození atmosféry jsem si soundtrack pustil i já.
Abe Goldfarb & Rebecca Whittaker Interview - rozhovor Davea Gilberta s dabéry hlavních postav. Zajímavé, vtipné a příjemně civilní. Dozvíte se třeba, že Rebecca nejen hry nehrála, ale navíc ještě donedávna neměla ani internet. ;)
Livestream - přímý přenos z večírku k uvedení hry (24. 4. 2014) spojený s chatem. V současné době archivovaný na youtube.
Locations of Blackwell - Dave Gilbert rozebírá místa, která ho inspirovala při návrhu lokací do hry. Nechybí ani slavný Grace Church, v jehož těsné blízkosti bydlel.

Dalé je ke hře přibaleno rozšířené demo a wallpaper. Oboje je k dispozici i těm, kteří hru zakoupili až po vydání.

blackwellepiphany_03

CELKOVÝ DOJEM

Výborné zakončení skvělé adventurní série. Pokud jste hráli předchozí díly, budete určitě nadšeni. Pokud ne, dejte šanci alespoň demu a uvidíte, třeba pro sebe objevíte dosud neobjevený klenot.

Hra je ke koupi na serveru GOG.com.

Komentáře k:
"The Blackwell Epiphany – prolomení kletby rodu Blackwellů"

  • Ftl napsal:

    Konečně po delší době nějakej článek o hře :) Ale nechám si to asi ujít,neb třebas Gemini Rue mě zas tak moc nenadchla.

    • JimiH napsal:

      Tak zrovna Gemini Rue mě hodně nadchla (mám slabost pro věci alá Blade Runner). Od Wadjet Eye mě příliš nechytla akorát Primordia.

      Jinak v přípravě mám tematický článek – opět o adventurách. Takže budu trochu vyvažovat velkou míru HW článků v poslední době.

  • LubikCZ napsal:

    Já teď začal hrát Cestu kolem světa za 80 dní a vůbec mě to nebaví stejně jako dalších 99.9% adventur :D Celkem jsem jich hrál 5, ale jen jednu dohrál a jak jinak než s návodem, prostě bez návodu ani ránu :)

    • JimiH napsal:

      Každý máme nějaký oblíbený žánr. Ale zrovna Cesta kolem světa za 80 dní není typický adventurní titul… je to hybrid mezi více herními styly. Pokud si chceš udělat skutečný názor na adventury, tak zkus něco od Lucasarts, Sierry nebo z těch novějších právě od WadJet Eye či Deadelic Entertainment se docela snaží.

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)