#hvdosdev

Exkluzivně: Pixel x86, dojmy herní i obecné

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1822 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Drásavé napětí je u konce, přináším třetí a prozatím finální část povídání o báječné krabičce, která Pixel x86 zove se. Předchozí dvě části viz Exkluzivně: Pixel x86, moderní mrňous kompatibilní s DOS/Win9x – první dojmy a Exkluzivně: Pixel x86, testy výkonu. Exkluzivně! ;)

Exkluzivně: Pixel x86, dojmy herní i obecné

Dnes se zaměřím na celkové dojmy, a to jak herní (DOS), tak obecně-hardwarové. A těmi druhými začnu. Mnozí se v komentářích ptali, jak se Pixel x86 chová po připojení rozličných USB zařízení a periferií, zvláště s přihlédnutím k DOSu. Stručně a jasně - chová se příkladně! Po připojení USB flashky je tato namapována jako běžný pevný disk, tzn. je dostupná pod volným písmenem, např. tedy D:, a to v obyčejném DOSu, o všechno se totiž postará BIOS. Samozřejmě hot-swap to není, ale i tak je přenos většího objemu dat mimořádně pohodlný, restarty jsou totiž bleskurychlé. Ta samá příkladnost platí u USB disketové mechaniky - ta je prostě v DOSu dostupná pod písmenem A:, stejně jako obyčejná interní na starém PC. Samozřejmostí je podpora USB myši i klávesnice.

Výtečně!

Po stránce ovladačů pod DOSem je to stejná lahoda - pro myš lze použít ctmouse.exe, pro inicializaci zvukové karty pak UNISOUND. Zvukovka obecně plní přesně to, co slibuje, tedy kompatibilitu se Sound Blasterem. Připomenu, že použitý je čip Crystal CS4237B, který jste mohli najít na běžných ISA zvukovkách, a dnes jsou na něm stavěny např. moderní ISA zvukovky Orpheus a MK8330. Součástí čipu je klon OPL3, který zní mým uším libě, a komu snad FM syntéza nelahodí, může zkusit integrované MIDI řešení Dream SAM2695 - zaposlouchal jsem se do General MIDI v klasikách Doom a Duke Nukem 3D a slyšel to, co jsem očekával - prostě vyšší kvalitu. Nejsem odborník přes hudbu, ale ten projev se mi líbil :) Za zmínku stojí PC speaker, který prostě hraje skrze zvukovku, o oblíbené skřípání tedy nepřicházíte.

Exkluzivně: Pixel x86, dojmy herní i obecné

Mírně mě děsila grafická karta, jelikož pod "XGI Volari Z9s / 32MB VRAM" si prostě nepředstavím nic. Naštěstí obavy se nepotvrdily, a testy notoricky náladových titulů, jako jsou Commander Keen 4, Mario (neoficiální DOS port), Jazz Jackrabbit či Pinball Illusion dopadly na výbornou. Relativně ok byl i Prehistorik 2, kde trhala jen obrazovka uvozující level, ale skrolování ve hře bylo ok.

Co se obecné kompatibility s DOSovými hrami a aplikacemi týče, tady se bohužel projevila bolístka všech moderních řešení, počínaje ThinClienty, pokračuje přes "atomové" netbooky, a konče Pixelem x86. Prostě to občas trochu zlobí a bezproblémové jako odladěné dobové PC to není.

Např. Cubic Player / Open Cubic Player se sekne po pár vteřinách přehrávání, Prehistorik 2 se sekne při stisknutí ESC, Warcraft 1 zamrzne po zobrazení loga Blizzard, GTA skončí s DOS4WG chybou, Quake se sekne po ukončení... Zlepšení mnohdy nastalo po nahrazení DOS4GW alternativou DOS32A - Warcraft 1 šel najednou spustit, stejně tak GTA, a některým problémům se lze vyhnout nezavedením EMM386 (Quake). Tzn. soudím, že minimálně některé trable tkví kdesi v (nadbytečném množství) operační paměti, a s trochou detektivního pátrání by šlo mnohé vyřešit / přemapovat / zakázat. (Pro jistotu jsem zkoušel jak himem.sys, tak himemx.exe, bez rozdílu.)

(Dodatek: Ukázalo se, že stejný problém u hry Quake má i relativně dobová sestava s Pentiem III, tzn. onen problém je skutečně v něčem jiném, než konkrétně v onom Vortexu.)

Nicméně neděste se! Funkční DOSové hry a programy samozřejmě drtivě převládají, testoval jsem následující: Fast Tracker 2, Doom, Duke Nukem 3D, Another World, Blood, Carmageddon, Commander Keen 1 a 4, Civilization, Dune 2, Formula One Grand Prix, Golden Axe, GTA (s výše uvedenou dopomocí), Jazz Jackrabbit, Micro Machines, Mortal Kombat, Prince of Persia, Quest for Glory 3, Quake, Raptor, Red Baron, Simon the Sorcerer, Secret of Monkey Island, Stunts, SimCity 2000, Tajemství Oslího Ostrova, Test Drive 1 a 3, Transport Tycoon, Lost Vikings, UGH, Vlak, Warcraft 1 (s dopomocí), Wolfenstein 3D či UFO: Enemy Unknown. Některé zazlobily vinou rychlého CPU, ale jak bylo řečeno minule, díky možnosti snížit výkon CPU přímo v BIOSu není problém ani u her, kterým rychlé CPU nevoní, při vypnutí všeho se dostáváme kamsi k 386ce, tzn. i taková mrcha jako je Test Drive 3 je hratelná.

Co se vzhledu týče, nemám výhrad, krabička se mi líbí, a otisků, které vidíte na obrázcích, se neděste, v ruce mám prototyp, finální produkt bude mít povrchovou úpravu, která ohmatání zabrání. Celé je to masivní, bytelné, netančí to po stole, rozhodně se vám to nekatapultuje k nohám po prudším trhnutím myší. Jednu drobnost bych ale přeci jen vytknul, nicméně uznávám, že ta nemusí vadit všem - napájecí konektor bych si představoval na opačné straně, umístění na pomyslném předku zařízení je pro mě nepohodlné.

Vzato kolem a kolem je Pixel x86 tuze zajímavý produkt, který potěší všechny ty, kteří by si rádi užili autentického DOSového hraní, ale na retro PC nemají sílu, popř. prostor. Není to perfektní, pár mušek kolem bzučí, ale ty snadno rozežene mocný závan nostalgie. Jak naznačily testy výkonu v minulém článku, je to vlastně takové staré PC s Pentiem 233 MHz a 2D kartou, což je z hlediska her pro DOS téměř ultimátní konfigurace, těch pár 3D akcelerovaných her, které stojí za zahrání, pomiňme. Podpora Windows 98 je sympatickým bonusem, užitek vidím především v možnosti spustit 16bitové tituly pro Win 3.x, na nějaké ostřejší Win98 hraní přeci jen chybí výkon, a nejen ten 3D.

Tímto své pojednání končím, pokud o Pixel x86 máte zájem, sledujte pozorně oficiální web pixelx86.com.

Drobný technický dodatek: padl dotaz na síťovou kartu - hlásí se jako RDC PCI Fast Adapter.

P.S. Přeci jen bude ještě následovat krátký dodatek, pokusím se zachytit trochu té hudby, ať si můžete poslechnout integrované MIDI řešení. Nečekejte nic masivního, ale pár ikonických skladeb ze známých her dohromady dám ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Exkluzivně: Pixel x86, dojmy herní i obecné"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle