Space Chase: Duke Nukem má dvojče

Na každou nesmrtelnou legendu připadají stovky titulů, které, byť nadprůměrné, nikdy nedosáhly vytoužené slávy. Málokdo si na ně vzpomene, málokdo zatlačí slzu při spatření jejich intra či menu, málokdo je uvede ve svém osobním TOP 10. Jedním takovým titulem byl např. akčně-raketkový Slordax, dnes se podíváme na plošinovku Space Chase Part One: City Under Siege z roku 1993.

Space Chase: Duke Nukem má dvojče

Seznamte se - Jason Storm, chudší a hůře nakreslený příbuzný Duka Nukema a Billyho Blaze (Commander Keen). Jason je protagonistou herní série Space Chase, která jako by vypadla z dílen Apogee Software.

Skutečně, hra nejen, že vypadá jako raný kus od Apogee, ona i zní jako kus od Apogee. Herně jde o mix prvního dílu série Duke Nukem a původní trilogie Commander Keen. Přesněji - Jason střílí jako Duke a skáče jako Apollo Creed Commander Keen. Nemá sice k dispozici Dukův nekonečný arzenál, ale na druhou stranu ho z boje nevyřadí první dotyk nepřítele, jako je tomu v případě jelimánka Keena.

Space Chase: Duke Nukem má dvojče

Inspirace je tedy zjevná, nicméně přeci jen je Space Chase ještě sharewarovitější titul, než shareware od Apogee, po všech stránkách je to takové umolousané. Stavba levelů je vyloženě nenápaditá, což je ještě umocněno jejich rozlehlostí, poctivý průzkum není příliš zábavný.

Grafický mód EGA (320x200, 16 barev) sice dokáže ve schopných rukách hotové divy, tady ale předvádí jen takový solidní průměr. Hra sice nevypadá, že byla nakreslená slepcem v upirátěném DeLuxe Paintu, na druhou stranu ke stropu Sixtinské kaple bych dotyčného grafika nepouštěl. Některá pozadí jsou docela pohledná, ale např. Jason sám by si zasloužil trochu více péče a práce s make-upem.

Zvuková stránka je vyloženě zvláštní. Efekty jsou drcené přes PC speaker, ale nejde jen o prosté pípání, je to poctivá práce ve stylu Apogee. Dost možná se zvukař vydal za tenkou linii inspirace a došel až do temných hájů zlodějny, kdo ví. Hudebně je Space Chase dokonale mimo. Tóny sice produkuje Adlib kompatibilní zvukovka, ale bohužel není o co stát. V prvním levelu se mi z repráků linul nějaký dokonale nepatřičný džezíček, nebo co, na hudbu z levelů pozdějších mi chybí výrazové prostředky, použiji tedy citoslovce: bleh.

Naopak musím pochválit dobře trefenou obtížnost, na volbu easy je hra až casual. Ač jsem na tento typ her spíše levý, neměl jsem potíže protančit až do čtvrtého levelu (z celkových deseti). Pravda, level druhý je jen bonusový a bez nepřátel...

A když jsme u nepřátel, je třeba nastínit příběh. Jason Storm se narodil na vesmírném ekvivalentu díry po plazmovém granátu, jeho jedinou šancí na lepší život byla armáda. Schopný Jason šplhal skrze hodnosti, až se došplhal na hodnost majora, v ten okamžik byl ovšem z armády vykopnut coby "schopný až příliš". Stal se tedy námezdníkem a zabijákem na volné noze. Nyní je pověřen úkolem předůležitým, překazit korporaci Evil Guys Inc. plány na ovládnutí světa (a dost možná celého vesmíru). Je to blbé, ovšem cítím tam závan inspirace z děl Harry Harrisona, konkrétně z Ocelové krysy a Billa, galaktického hrdiny.

Hra byla distribuována jako shareware, první epizoda City Under Siege (aka Hero for Hire!) lítala po disketách a BBSkách zdarma. Pokračování Fortress of Doom a Showdown In Orbit vyšlo akce chtivého hráče na 30$.

Space Chase: Duke Nukem má dvojče

Záznamy jsou trochu mlhavé, ale jestli jsem to dobře pochopil, tak trilogie Jason Storm in Space Chase byla jediným produktem Safari Software. (Existovala ještě jedna společnost téhož jména, která měla herní produkci bohatší, a kterou v roce 2001 koupili Epic Games.)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)