Creative Music System / Game Blaster

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

17 patronů přispívá částkou 1950 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Na začátku byl "pípák" - PC speaker. Pak dlouho, dlouho nic, načež přišel AdLib, potažmo Sound Blaster, a PC konečně dostala ten správný znělý zvuk! Aspoň tak je to uloženo ve všeobecném povědomí.

Ale i před AdLibem tu byla snaha dodat PC kompatibilním počítačům lepší zvukové možnosti. IBM PCjr, pokus IBM o levný počítač pro běžné uživatele, byl vybaven zvukovým čipem Texas Instruments SN76496, stejně jako IBM PC kompatibilní počítač Tandy 1000. Souběžně s AdLibem a prvními Sound Blastery se běžně vyskytovali různé DA převodníky, jako Disney Sound Source, Covox Speech Thing a jejich podomácku vyrobené obdoby. A ještě před Sound Blasterem existovalo jiné zvukové řešení od společnosti Creative - Creative Music System.

Creative Music System (CMS), známý též jako Game Blaster, je rozšiřující karta do ISA slotu. O generování zvuku se stará dvojice čipů Philips SAA-1099, stejný čip byl použitý mimo jiné i v osmibitovém počítači SAM Coupé. Každý z čipů dokáže generovat šestikanálový zvuk čtvercového signálu - stejný typ zvuku, s jakým pracuje PC speaker. Dva z šesti kanálů pak mohou být použity pro generování šumu či obálky.

(Pokud by vás zajímalo, jak se jednotlivé typy signálu zvukově liší, pohrajte si s nástrojem Online Tone Generator.)

CMS / Game Blaster se příliš neuchytil, velmi brzy byl nahrazen Sound Blasterem. První SB ovšem byly CMS kompatibilní, obsahovaly sadu příslušných čipů. Postupem času přestal výrobce CMS čipy osazovat, pro zájemce byly dostupné samostatně. Drtivá většina Sound Blasterů 2.0 CMS tedy čipy nemá, u modelu 1.5 na ně narazit můžete.

Dnes je shánění sady originálních čipů pochopitelně problém, naštěstí jsou tu jiné možnosti, konkrétně koupě SAA-1099 plus naprogramování vlastního řídícího čipu. Podklady se, byť s obtížemi, sehnat dají. Dále předávám slovo, MilasPCE se totiž do podobné akce pustil...


By MilasPce

Po získání základní desky z éry PC XT s 8-bit sběrnicí byla karta Sound Blaster 2.0 (CT1350B) mojí volbou i proto, že to byla v minulosti moje první zvuková karta - na tehdejší 386SX/40MHz, mém prvním PC. Vidina prázdných patic mi nedala spát, a tak jsem pátral co s tím. Sada na ebay se pohybovala kolem 600 Kč + poštovné, a protože mám programátor na čipy TL866, objednal jsem z Číny zvukové čipy SAA1099P, a k tomu řídící čipy GAL16V8D. Jedna sada 2+1 vyšla dohromady na 90,- kč.

Při shánění obsahu GAL mi pomohl Sledge, a to na dvakrát. Nejprve mi zaslal svoji CT1350, abych si vyčetl obsah z jeho karty. Nedával však pozor a poslal mi kartu, ve které také obvody CMS chyběly. Osud to tak chtěl a nakonec to bylo potřeba, protože jak jsem později zjistil, moje karta měla hlavní čip CT1336A, se kterou CMS čipy nechodí, zatímco jeho karta měla hlavní obvod CT1366, se kterou to funguje. Naštěstí po Google.com je Sledge nejrychlejší vyhledávač, a tak rychlostí blesku sehnal i obsah GALu v souboru JED.

Po naprogramování GALu a osazení karty a přepnutí JP9 vše fungovalo hned (asi fungovalo, bo já dělám HW a SW testy nechám na jiné). Pro správnou funkci je potřeba ještě v AUTOEXEC.BAT spustit ovladač CMSDRV.COM, který zůstane rezidentně.

(* pozn. Sledge - jak se ukázalo, zavedení ovladače většinou není potřeba, hry si zpravidla poradí i bez něj)

Protože hodně her vybere automaticky ten nejlepší zvuk, a nedá se to přepnout parametrem (to nechám na SW odborníky), pro test funkčnosti jsem vyndal čip YM3812, a tím zakázal novější verzi FM syntézy. Ve hře PRINCE, na které jsem to odzkoušel, je pak rozdíl mezi jednotlivými systémy značně markantní, ale to už patří do další části tohoto článku, takže já uklidím hrníček od kávy a jdu spát.

Creative Music System / Game Blaster


Podle MobyGames existuje cca stovka her, které Game Blaster podporují. Vybral jsem tedy několik z nich a níže si můžete poslechnout výsledek. Jak psal MilasPCE, občas je trochu problém hru k hudební produkci přes CMS přinutit, prioritu má AdLib / Sound Blaster. Problémový je např. výše uvedený Prince of Persia.

Naštěstí většinou existuje buď nastavení v příslušném setupu, popř. přepínač pro příkazovou řádku. Ve videu níže naleznete úvodní znělky z her Indiana Jones and the Last Crusade, The Secret of Monkey Island, Loom a Budokan.

Doplnění: Na četné žádosti (jedna) jsem se nakonec pustil i do problémového Prince of Persia. Hra tvrdošíjně preferuje AdLib / Sound Blaster, a protože se mi nechtělo zasahovat do hardware, hledal jsem cestu, jak to vyřešit skrze software. Nejprve je třeba pomocí hex editoru upravit prince.exe tak, aby respektoval přepínač gblast v příkazové řádce (offset 13875h změnit z 75h na EBh). Hudba pak sice hraje přes Game Blaster, ale na rychlých PC mizerně. Naštěstí jsem na Vogonech dohledal postup, který problém řeší. Ve videu níže naleznete obě verze.

Pokud vás téma zajímá, tak vyčerpávající detaily o Creative Music System / Game Blaster najdete na blogu nerdlypleasures.blogspot.com, z kterého jsem při přípravě článku zhusta čerpal.

P.S. Jsem laikem všech laiků, pokud jsem i přes záměrnou stručnost někde v terminologii udělal chybu, dejte prosím vědět, opravím ;)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

  • | Kategorie: PC 

Komentáře k:
"Creative Music System / Game Blaster"

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle