Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Powerslave také známý jako Exhumed[1] je FPSka z roku 1996, která byla na konzolích Playstation a Sega Saturn docela úspěšnou a dobře prodávanou videohrou. Možná za to mohlo zajímavé a neokoukané egyptské prostředí, herní koncept, který měl blízko k open-world pojetí, chytlavá hratelnost a propracovaný level design.

Není proto divu, že si tato egyptská záležitost našla svou cestu také na PC. Avšak PC verze byla úplně jiná, naprosto odlišná. Někdo by dokonce mohl říct, že PC a konzolová verze mají společný snad jen název, grafiku a soundtrack! PC verze je totiž spíše takový Doom-klon, co vyšel v roce 1997 a je založený na Build engine stejně jako třeba Duke Nukem 3D nebo Shadow Warrior.

Bohužel, na rozdíl od konzolové verze, nebyla ta pro PC nijak výrazně úspěšná. Téměř nikdo ji neznal, dobové herní časopisy jej hodnotily jako průměrnou či dokonce podprůměrnou střílečku.

Dnes bych se k této PC verzi rád vrátil a zkusil se jí podíval na zoubek. Je Powerslave pro PC skutečně tak špatnou hrou, která si zaslouží být zapomenuta? Nebo je to naopak dílko, co mělo svoje kouzlo a má stále co nabídnout i dnešnímu hráči?

PC verze se stejně jako ta konzolová odehrává v Egyptě – tj. hrobky, chrámy a tak dále. To je pravda ale jen napůl, jelikož ke konci hry začne přibývat spíše sci-fi prostředí a v poslední mapě se musí projít veliká vesmírná loď.

Powerslave má docela zvláštní herní mechanismy. Za prvé obsahuje dvacet map, přičemž nelze ukládat pozici tak jako je v FPS střílečkách zvykem – pozice se ukládá automaticky sama po jednotlivých mapách. Hráč tedy musí projít celou jednu mapu od začátku až do konce, aby se uložila pozice. Dále jsou v Powerslove životy – tak jako bývaly třeba v Mariovi nebo Sonicovi. Každá mapa začíná se třemi a maximálně jich lze mít až pět. V případě smrti je jeden život ztracen a hlavní hrdina se respawne buď na začátku mapy, nebo u checkpointu.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Otravná vosa Omen Wasp versus pistole (a nalevo útočí Kilmaat mimozemšťan).

Checkpointy jsou různě rozházené napříč celou mapou a vypadají jako zlatý scarabeus. Když se ho hlavní hrdina dotkne, roztáhne křídla, čímž je aktivován. A po smrti se objevíte na místě toho scarabea, co byl aktivován jako poslední. Checkpointy však nedávají příliš smysl, protože jednotlivé mapy jsou nadesignovaný tak, že není problém kamkoliv dojít i od samého začátku, takže scarabeus moc času nešetří. Důležitější ale je, že po smrti zůstává level ve stavu v jakém byl před tím – všichni nepřátelé, kteří byli vybiti, věci, které byly sebrány, klíče, které byly nalezeny, to vše zůstává – čili postup mapou je zachován. Dokonce když dojdu na místo, kde jsem umřel, najdu tam ležet svou mrtvolu (nebo kusy masa a vnitřnosti, pokud mě třeba odpálil granát).

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Ono to nezní příliš hezky, že nelze libovolně ukládat pozici, ale na druhou stranu je díky tomu Poweslave aspoň trochu „challenging“ a na chvíli si odpočinete od automatizovaného quick save a quick load. Jediná zásadní nevýhoda, kterou tento mechanismus má, je, že když se někde hra bugne nebo spadne, pak je postup ztracen. To se mi bohužel několikrát stalo.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Extra Life v Powerslave nedávají srdíčka, ale levitující chlápek… V manuálu se můžeme dočíst o jeho hlubším významu. LOL

Když mi však postava umře tolikrát, až se životy vyčerpají (počítá se i nula), tak game over a je nutné opakovat celý level úplně od začátku (i postup se vymaže). Životy však nedojdou tak snadno, jelikož skoro v každém secretu je aspoň jeden extra life.

Lze také sbírat artefakty, které dávají řadu výhod (berserk, doplnění zdraví, maska na dýchání pod vodou, neviditelnost a pochodeň). Je to podobné jako v Hereticovi nebo Hexenovi, ovšem věci nelze používat neomezeně – kromě jejich konečného počtu také vyčerpávají manu. Mana však vypadne téměř z každého protivníka po jeho zabití, takže není problém.

Kromě těchto zvláštností a netradičních herních mechanismů, je to stále klasická FPS devadesátých let. Čili se tam prostě jen prochází každá mapa od začátku do konce, hledají se spínače, klíče a u toho se kosí nepřátelé. V tomhle případě jsou nepřátelé obvykle mumie, obří pavouci, anubis a tak dále.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Osobně hodnotím Powerslave jako skvělou střílečku, ovšem přiznám se, že z velké části z nostalgie, jelikož jsem měl tuto střílečku v dětství rád. Avšak je tu spoustu kladů, které by nebylo fér přehlížet. Jeden z nich je level design.

První mapa je taková spíše lineární a nudná, ovšem už od druhé začínají velice nápaditá prostředí. Různým místům bychom sice mohli vyčíst malou detailnost a určitě si s tím tvůrci mohli víc pohrát. Ale přesto je skoro každé místo velice unikátní, neopakovatelné, zábavné a vůbec – téměř u většiny map bych si mohl klidně sednout a několik minut v kuse vysvětlovat, proč se mi dané místo líbí a proč mi připadá originální.

Nehledě na to, že i když se tvůrci rozhodli omezit prostředí jen na Egypt, paradoxně je prostředí daleko více pestré, než třeba v Duke Nukem 3D nebo Shadow Warrior. Navíc některé mapy mají takovou svou velice ponurou a strašidelnou atmosféru.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Střela z Cobra Staff někdy zaútočí na hlavního hrdinu, svině jedna!

Za zmínku také stojí celkem originální nepřátelé. Mumie zase tak úplně originální nejsou, ale zajímavé je, že se vzájemně dovedou oživovat. Kromě toho sem tam vystřelí takový červený fireball, který hráče na chvíli promění v mumii, což není vůbec na škodu, jelikož mumie je poměrně silná. Dále je tu tvor jménem Bastet, co je napůl kočkovitá šelma a napůl žena. Umí se teleportovat, na chvíli zmizet, šplhat a celkově je velice otravná.

Magmantis je podivný tvor, který žije v lávě. Je to skoro takový boss, který se vynoří z lávy, vystřelí řetězec výbušných fireballů a zase se potopí. Obvykle je ho dokonce nutné zničit pro další postup, jelikož po jeho zdolání se otevřou dveře, a tak podobně.

Někde v půlce Powerslave se poprvé objeví mimozemšťan jménem Kilmaat. Tyhle potvory pak provází víceméně celou druhou půlku hry. Jsou otravní, berou docela dost zdraví a je jich hodně. Právě díky jejich paprskometům začne být Powerslave mírně obtížnější (i když je obtížnost celkově dost nízko).

Jo a ještě je tu veliká vosa jménem Omen Wasp, pavoučci, anubis, piraně a tak podobně.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

A nakonec bossové. Boss Set má dokonce celou svou mapu – mapa 10 je totiž jen velká aréna určená k boji. I když Set vypadá jako tvrďák, moc toho nevydrží. Dále je tu Selkis – veliká štíří žena. Ta jde taky poměrně rychle k zemi, čili i tento boj není zase tak obtížný. No, a nakonec final boss, což je Kimaat Queen. Zajímavostí je, že final bossem Powerslave nekončí. Ale po něm následuje ještě poslední mapa ve vesmírné lodi, co jsem zmínil výše.

Na všechny tyhle potvory nám tvůrci dali sedm různých zbraní, od mačety, pistolky, kulometu, až po různé starobylé magické věci. Tak na 90 % celé herní doby bude většina lidí zřejmě používat kulomet, protože se hodí všude.

Problémem spousty zbraní je fakt, že se hráč s nimi nejdříve musí naučit zacházet. Když to člověk neumí s granáty, může se vyhodit do povětří, ale jak pochopí jejich princip, stává se z něj naprostý killer. Plamenomet má malý dosah, ale na blízko zase dává damage, takže je nutné se naučit jak přesně být od nepřátel daleko, abych je mohl opékat jako buřty a neupekl u toho sebe.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

A poslední dvě zbraně jsou opravu zajímavé – jedna z nich je hůlka ve tvaru kobry – Cobra Staff. Tato věc střílí podivné zelené hady, kteří hledají protivníky, a jakmile nějakého spatří, letí k němu a explodují. Tato věc je však nebezpečná, jelikož had si žije vlastním životem a někdy se rozhodne, že zaútočí i na hlavního hrdinu. Celkově to s touhle hůlkou musí hráč umět, a pochopit nejdříve jak přesně funguje a jak se had chová.

Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka

Poslední je kouzelný náramek Eye of Ra. Ten nad nepřáteli vykouzlí mrak s tváří Faraóna a z něj vystřelí blesk. To protivníky poměrně rychle zničí, ovšem je nutné si dávat pozor, aby to hráč omylem nevyplýtval třeba na krysy a podobné maličkosti, jelikož mrak si volí sám, na koho a kde zaútočí.

Na závěr tedy dodávám, že Powerslave rozhodně není špatnou hrou a já osobně si jeho hraní pokaždé užiji i po více jak dvaceti letech od jeho vydání. Je sice naprosto jiný, než konzolové verze, nicméně jiný neznamená špatný. Pochopitelně nedosahuje kvality ačkových titulů jako ostatní hry na Build engine, přesto má nepochybně několik kladů, které mu nelze upřít. Máte-li rádi Egypt a staré střílečky, určitě mohu Powerslave doporučit.


[1] Ano, tato hra má dva názvy. Jeden se používal v Americe, druhý v Evropě. Mimochodem, Powerslave je skutečně zajímavý název, protože je to oxymóron. Tak jako třeba existuje název kapely After Forever, tedy po věčnosti… Nemůže být po věčnosti, protože věčnost je věčná. Stejně jako nemůže být „mocný otrok“, jelikož otroka dělá otrokem právě ta bezmoc. Nicméně tvůrci zase tak moc kreativní nebyli, protože název zřejmě obšlehli od Iron Maiden, kteří takto hezky poeticky pojmenovali jedno své album.) Exhumed je zase název jedné kapely.

Autor: Pollux

Milovník starých her, hlavně Doomovek a série Castlevania. Dělám mapy pro Doom II, Heretica a Hexena.

Komentáře k:
"Powerslave AKA Exhumed – zapomenutá egyptská střílečka"

  • Tomáš napsal:

    Pekná recenzia. Len by som doplnil, že Powerslave nie je nutné prekladať ako oxymoron, ale je to skôr rozšírený význam – otrok moci.

  • Neny napsal:

    Hele tahle 3D pařba mě nějak nikdy moc neoslovila, asi tím egypt prostředím :-))

  • Doomtrooper napsal:

    Musim rict ze ackoli z 90′ jsem zral vsechno tak z nejakeho duvodu me tenhle titul uplne minul. Dam tomu sanci. Jakpak je to s Multiplayerem?

    • Pollux napsal:

      Ty jo, já myslím, že to multiplayer vůbec nemá :)

      Tak šance asi zmizela :D

      • Sledge napsal:

        Podle mobygames je tam 12 multiplayer deatmatch map a hra podporuje IPX, modem a seriák. To by tak nějak sedělo, bych se dost divil, kdyby hra na BUILDu nepodporovala mulťák :)

        • Doomtrooper napsal:

          No souhlasim, jen jsem nevedel zda to neni nejakej prusvih. Nikdy jsem to nehral a pokud se to hejbe dobre jako Duke3D treba tak by to stalo za usili. Takze na to juknu a zkusim to zaclenit do BFG projektu :)
          Pridal jsem RUNE a na posledni akci v hospudce to melo uspech :)
          Je to hrozny maso, litaj koncetiny, hlavy a vseobecne to vsechny bavilo :).

        • Pollux napsal:

          Sakra, teď jsem si úplně vybavil ty multiplayer deathmatch mapy – vím, že jsem se jako malej kluk do nich dostal cheatem :D

          No, pokud víte někdo, jak rozchodit IPX v dnešní době (já moc ne) tak si můžeme klidně dát Powerslave po síti :)

          • Doomtrooper napsal:

            Ja pouzivam IPX wrapper na Windows 7 v BFG machinach na LAN akcich.
            Funguje naprost bajecne a vsechny IPX hry funguji spolehlive.
            Jeste se nestalo ze by neco crashlo.
            Hru ozkousim a pokud se to bude hejbat pekne tak to rozchodim, pak je kdokoli vitan na BFG akci u pivecka si to s nama dat :)

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)