Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1822 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Recenze na Powerslave už tu sice byla, ale vzhledem k tomu, že je PC verze v podstatě úplně jiná hra, rozhodně nebude na škodu si rozebrat také verzi, která vyšla na Sega Saturn a Playstation (přičemž já hrál tu pro Playstation).

A skutečně - konzolová verze je úplně jiná, než ta pro PC - ačkoliv je to značně zjednodušené tvrzení. A v některých ohledech to není pravda. Těch společných věcí je tu víc. Zřejmě je tu stejný nebo aspoň velice podobný příběh. Úplně stejně se to odehrává v Egyptě. Budeme hrát za úplně stejného hlavního hrdinu. A pak je tu stejný obsah, tj. hudba, grafika (spoustu stejných spritů a textur) a tak dále a tak dále.

Prakticky bych mohl sepsat obrovský seznam věcí, které obě verze sdílejí, a také obrovský seznam věcí, které jsou odlišné. Tuhle je někde stejné monstrum, tuhle je někde úplně jiné monstrum. Tuhle je úplně stejná zbraň, tuhle zase jiná...

Jsou tu ale dva poměrně zásadní rozdíly, které shledávám zhruba nejdůležitější. Verze pro Playstation má jiné mapy, než verze pro PC. A druhá věc je, že Powerslave pro Playstation je žánrově někde trochu jinde.

Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation

Zatímco PC verze je doomovka/buildovka... FPSka, chcete-li. Verze pro Playstation je spíše něco jako akční adventura s prvky pseudo-open-world... Někdo by řekl, že je to skoro takový egyptský Hexen.

Jak to funguje v praxi? Mezi levely se zobrazuje mapa, kde si lze vybrat, kudy se dál vydat na cestu. Takže hráč projde level 1, v mapě skočí do levelu 2, a tam si může všimnout nějaké plošinky, která je prostě příliš daleko nebo vysoko, a nedoskočí tam. Nicméně, i když se na ni nedostane, level lze stále zdárně dokončit. Po něm může pokračovat do levelu 3. Na jeho konci najde předmět, který zvyšuje doskok. A po úspěšném zdolání třetí mapy už další nenásleduje.

Poté se hráč vrátí do levelu 2, kde najde plošinku, na kterou nedoskočil, avšak tentokrát na ni doskočí, a tam najde další konec levelu. Po něm se na mapě zjeví level 4. A tak dále.

Pochopitelně je ze začátku na výběr jen jeden level. S každým dalším dokončeným levelem se cestičky různě začnou větvit a hlavní hrdina začne získávat více a více schopností. Nejdříve má vyšší skoky, pak schopnost zpomalit pády a nakonec úplná levitace. Dále je tu třeba delší výdrž pod vodou, menší damage v kyselině/lávě a mnoho dalších věcí.

Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation

V tomhle ohledu je Playstation verze daleko zajímavější, než ta pro PC. Díky získávání schopností nedochází ke stereotypu, stále se něco děje nového a s každou další schopností se dost mění způsob, jakým se Powerslave hraje, čemuž je uzpůsoben i level design.

Rozdíl v hratelnosti oproti PC verzi je obrovský, protože za prvé úplně chybí artefakty. Tj. žádná dočasná nesmrtelnost, žádné srdce doplňující zdraví, žádná neviditelnost, nic... Ale překvapivě mi tyto věci nijak nechyběly.

A za druhé mana, která se u PC verze byla nutná při používání artefaktů, v Playstation verzi plně nahrazuje funkci munice.

Takže v praxi si musí hráč dávat pozor jen na to, aby posbíral dostatek červených koulí, co doplňují zdraví, a dostatek modrých koulí, co doplňují munici. Nic víc.

Zpočátku jsem si myslel, že je mana pro všechny zbraně sdílená, ale ve skutečnosti má každá zbraň svou. Při sebrání modrého kolečka se tedy mana doplní do zbraně, kterou hráč zrovna drží. To popravdě není úplně šikovné, protože pak jsem na to musel myslet. Že třeba potřebuji doplnit granáty, takže na ně musím přepnout, a pak teprve posbírat modrá kolečka.

Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation

Zlá kočička

Životy AKA extra lives tu na rozdíl od PC verze vůbec nejsou a po smrti se musí celý level prostě zopakovat od začátku.

Nepřátelé vypadají stejně jako ti v PC verzi, ale opravdu jen vypadají. Jejich chování je však někdy značně jiné. Taková mumie byla v PC verzi jen jakýsi low tier enemák, tady už je spíše mid tier, kromě toho nestřílí firebally ve tvaru lebky, ale hady, kteří mají schopnost HOM (tj. jsou naváděné). Místo červených pavoučků jsou tu modří štíři. A tak dále.

Zbraně jsou víceméně stejné. Občas se tak trochu liší v různých drobnostech a mají jiný feeling. Pár výjimek tu však najdete. Místo ručních granátů tu jsou tzv. amun mines. Kromě toho, že se dá využít jako zbraň, se s nimi lze probourávat skrze zdi. A ještě je tu zbraň, která v PC verzi chybí úplně, a tou je prsten, díky kterému hlavní hrdina může střílet sadu fireballů.

Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation

No, a průchod jednotlivými úrovněmi je... prostě hrozně fajn. Je to chytlavé, je to zábavné, je to návykové a typicky nastávají situace ještě jeden level a jdu spát. Levely mají skvělý design. Působí minimalisticky, ale zároveň velice komplexně a propracovaně. Některé pasáže mě donutily zapojit i mozek - rozhodně to není tupá přímočará střílečka. Někdy je prostě nutné se zamyslet, co po mně tvůrci vlastně chtějí. Ke konci jsou pak některé levely poměrně velikánské. A také se začne zvyšovat obtížnost.

Na spoustu místech ale design vypadá, jako kdyby tvůrci původně chtěli vytvořit plošinovku, protože Powerslave obsahuje spoustu skákacích pasáží po lítajících plošinkách. Ve skutečnosti to vůbec ničemu nevadí.

Abych jen nechválil, rád bych se zaměřil i na pár věcí, které se tvůrcům nepovedly. První věc je ovládání, na které se prostě trochu hůře zvyká.

Za nejotravnější prvek považuji rozhlížení. Jedním tlačítkem se aktivuje mód rozhlížení a to se musí držet. Takže ho stisknu, podržím, a pak se šipkami, kterými se normálně chodí, se najednou můžu rozhlížet. Je skoro nemožné se třeba podívat nahoru na letícího nepřítele, couvat a střílet do něj. Ovšem neumím si představit, jak jinak by se dal řešit mouselook na konzolích, že jo...

Naštěstí rozhlížení na 99 % není vůbec nutné.

Druhá věc je engine, který je jiný, než u PC verze. V některých ohledech divně vykresluje prostor. A u některých textur dochází k takovému zvláštnímu protažení (OK, to se lépe ukazuje, než popisuje).

Engine si také evidentně neumí úplně poradit s některými výpočty. Hlavně pod vodou, když po nějaké příšeře hodím granát, často proletí skrz, nebo příšeře vůbec neublíží. Takových podivných nešvarů je v Powerslave celá řada... Naštěstí neruší natolik, že by snad kazily celkový zážitek z hraní, ale pochopitelně nenadchnou.

A to je asi tak vše. Mně osobně Powerslave překvapil, když jsem ho hrál poprvé. Myslím si, že je to nejlepší hra pro Playstation společně s Crash Bandicoot a Castlevania: Symphony of The Night (pochopitelně jsou všechny tyhle hry daleko za Doomem, ale co už). Avšak doporučil bych ji spíše trpělivějším hráčům. Na ovládání si člověk musí zvyknout a ze začátku s ním budete dost bojovat. Místy je Powerslave poměrně obtížný a frustrující.

Mimochodem, narazil jsem na web powerslaveex.wordpress.com, kde nějaký kutil pracuje na remaku této hry do moderní grafiky a přidává různá vylepšení. Mělo by to být pro PC a zcela freeware. Bohužel to vypadá, že tvůrce projekt momentálně odložil. Tak snad někdy v budoucnu!

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

Komentáře k:
"Egyptský Exhumed AKA Powerslave pro Playstation"

  • ehee napsal:

    Co se divneho chovani textur tyka – to je proste prvni stejsn ….
    Docela si mne navnadil na verzi pro Saturn. Uvidim, jestli si najdu cas.

    • ehee napsal:

      Na Saturnu jsem toho moc nenahral, ale mrkni po Panzer Dragon Saga (beru to jako jednu z nejlepsich her, co jsem hral – jen pozor na to, jakou verzi SSF v pripade emulace hodis, v novejsich je to nedohratelny).

  • bludr napsal:

    Mám dojem, že tam byl nějaký (možná záměrný) bug (aka protipirátská ochrana), takže Powerslave na PS1 v pirátské verzi nešlo dohrát. Byl jsem tehdy v PlayStation Magazínu a na PlayStation Help-lince to byla jedna z nejčastějších her, se kterou lidi volali. Všichni byli zakyslí na tom jednom místě a když jim chlapík řekl, že to je tím, že hrajou pirátskou verzi, obvykle zavěsili ;).

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle