fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Není to poprvé, co se o fHeroes2 zmiňuji, ale po nějakých 10 hodinách, co jsem s tímto moderním portem Heroes of Might & Magic 2 v minulém týdnu strávil, si říkám, že není od věci jej připomenout. Už jen proto, že vývoj běží od roku 2009, ale na dlouho dobu ustrnul, ovšem během posledních cca dvou let výrazně nabral na tempu. Ale popořadě...

fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší

Co to je?

Free Heroes2 projekt, známý též jako fHeroes2 či Free Heroes of Might and Magic II, je od nuly napsaný moderní open-source engine pro hraní nejlepšího dílu HoMaM série, tedy Heroes of Might & Magic 2. Jak je u podobných projektů obvyklé, na jedné straně přináší možnost hrát původní obsah, tedy kampaně i uživatelské mapy, v původním audiovizuálním zpracování, zároveň ale nabízí řadu vylepšení, jako jsou: bezproblémové spuštění na současných systémech, podpora vysokých rozlišení, a stovky drobných novinek a oprav chyb. V kostce: jako se má OpenTTD k Transport Tycoonu, mají s fHeroes2 k HoM&M2 :)

Proč se to tak táhne?

Dle zdrojových kódů začal vývoj roku 2009 a měl jej na svědomí Andrey Afletdinov. Relativně rychle byla k dispozici slušně hratelná verze, o které jsem psal před 12 lety. Nějakou dobu ještě vývoj pokračoval a dočkali jsme se např. i forků pro Android, ale pak to celé nějak ustrnulo, autorovi pravděpodobně došla motivace. Několik let projekt spíše přešlapoval na místě a roku 2016 práce definitivně ustaly. Naštěstí roku 2020 se projektu chopil nový tým, který nedostatkem elánu rozhodně netrpí, díky čemuž je cílová páska na dosah. V aktuální verzi 0.9.14 nechybí nic podstatného a dle changelogů posledních verzí se opravdu hlavně ladí drobnosti a opravují chyby.

fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší

Jaká jsou vylepšení oproti originálu?

Hojná a decentní. Vesměs jde o drobnosti, které nijak nerozbíjí původní gameplay, ale usnadňují hraní. Např. máte lepší přehled o vlastnostech a speciálních charakteristikách jednotek. Můžete si zapnout "instant battle", díky čemuž se souboje odehrávají automaticky ve stylu Warlords, ale zároveň máte možnost bitvu restartovat, nedopadne-li instantní volba dle vašich představ. Při koupi jednotek je navolen maximální dostupný počet, ne minimální. Jednotky můžete pohodlněji rozdělovat do skupinek a lze je nakoupit přes studnu. Lze nakupovat nevylepšené jednotky. U kouzel vidíte dobu jejich trvání i jejich podrobný popis. Mezi městy můžete přepínat rovnou na obrazovce výstavby budov. AI v "auto" soubojích je chytřejší, a na mapě chování AI protivníků lépe odpovídá navolené obtížnosti. Apod.

Co chybí k dokonalosti?

V první řadě lepší práce s vysokými rozlišeními. V tuto chvíli je hra sice podporuje, ale zobrazuje striktně 1:1. Což znamená, že v 1920x1200 sice vidíte ohromnou herní plochu, ale GUI je zmenšené tak, že je problém pohodlně se trefit kurzorem na menší prvky. Tzn. potěšil by nějaký inteligentní scaler, protože všichni víme, že spustit hru v 800x600 a nechat škálování na grafické kartě či monitoru je tragédie (s výjimkou nejnovějších grafik). Dále bych skutečně ocenil možnost vypnout otravné info o tom, že někteří hrdinové ještě mohou táhnout. Já to vím, nejsem slepý, ale asi mám důvod, proč tu Ambrose the Knight už pět kol trčí, hergot! :) A konečně - editor map ve stylu HoMaM3.

fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší

Technická

Engine fHeroes2 si prostřednictvím přiloženého skriptu umí sám stáhnout data ze shareware verze Heroesů dvojek, tzn. rychlému testu skutečně nic nebrání. Pokud vám engine padne do oka, stačí soubory fHeroes2 nakopírovat do adresáře s plnou verzí hry, např. té z GOG, a spustit, o víc se nemusíte starat. A pokud používáte GOG launcher, můžete rovnou poštelovat instalaci v nastavení Manage installation -> Configure -> spodní volba Add another executable, zvolit fheroes2.exe a nastavit jej na default. Mimochodem - česká lokalizace je podporována.

Osobní

A já už jsem konečně zvládl ukázat prstem na to, co mě na celé sérii tak strašně dráždí. Já mám Heroes of Might and Magic vyloženě rád, ale blbě jsem si je zařadil do feel good skupiny, ve které mám např. Sim City či OpenTTD. Logicky, vždyť to jako relaxační feel good hra vypadá, tak to relaxační feel good hra musí být. Ale ona není! Pod pohádkovou kreslenou grafikou se skrývají tenze a drama, kdy jste pořád napjatí jak struna, jestli vám v dalším kole otrava soupeř nevezme těžce nabytý důl či dokonce hrad! Hraje se to skvěle, ale relaxuje se u toho blbě :)

Co bude dál?

Za verzí 1.0 nás čekají další novinky, jako jsou nové artefakty, potvory a kouzla. Dost možná dojde i na nějaké volitelné rebalancování frakcí, což by bodlo, nevyváženost je asi největší problém HoMaM2. Tak uvidíme :)

Tedy stahujte, testujte a hrajte!


Dodatek: Co byste řekli takové podložce pod myš, která vůbec s ničím nesouvisí, jakákoli podobnost s hrami minulými či současnými je čistě náhodná, a kterou pracovně nazývám GEROJS? Vypadala by asi nějak takhle, samozřejmě by tam ještě bylo milion úprav a konzultací...

fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"fHeroes2 – Heroes of Might & Magic 2… prostě lepší"

  • Srandista napsal:

    „Nejlepšího dílu HoMaM série, tedy Heroes of Might & Magic 2.“ – Nope.gif

  • lasice napsal:

    nejlepší díl je samozřejmě trojka…

  • jezevec_lesni napsal:

    Docela mě to láká si fheroes2 zkusit. Dvojky jsem hrál, ale samozřejmě jako každý slušný člověk považují HOMAM3 za nejlepší díl série :). Ale podložku pod myš bych si koupil i s námětem HOMAM2.

  • Ripper napsal:

    Ta podložka pod myš vypadá krásně, ale budou tam vidět ty drobné detaily? Přece jenom existující podložky jsou dosti low-res, a nevím, jestli ten tisk na textil to dost nerozmázne.

  • Pavel Kubecek napsal:

    Mnoo,dle meho skromneho nazoru je Homam 1 slibny zacatek (nebo divna pohadka, jak rekl kdysi muj bratranek), Homam 2 cista esence serie, lehka na pochopeni ale tezka na vyhru, a Homam 3 asi idealni dil pro kazdeho. Presto dvojka vitezi. A Aliku, slovy klasika, za podlozku dam jakykoli obnos..

  • Springy napsal:

    Ad dodatek… Řekl bych „Podložko po myš pojď pod mou myš.“

  • Longin napsal:

    Ta zmíněná „nevybalancovanost“ je opravdu záměrem tvůrců. :)
    Pointa je v tom, že každá frakce se hodí na něco jiného, ale ten nejzákladnější rozdíl je v tom, jak rychle dokážou expandovat, takže některé frakce budou vyhrávat na malých mapách (typicky Knighti, Barbaři) a některé budou dominovat na velkých mapách, protože měly čas se plně rozvinout (Warlock, Wizard).
    Za mě je to dobře promyšlený mechanismus i v takovém multiplayeru.

    • Sledge (admin) napsal:

      Pořád si myslím, že je to trochu přestřelené, ale jinak máš pravdu, mého oblíbeného knighta jsem svého času považoval za nejslabšího, ale stačilo mírně upravit styl hry na agresivnější s rychlejší expanzí, a najednou to jde :) Zároveň knight není tak drahý na provoz, frakce silné v pozdějších fázích hry mají notorický problém s ufinancováním nejlepších jednotek, pokud tedy nemají absolutní dominanci co se zdrojů týče.

  • Dave de Sade napsal:

    Nejlepsi dil je mozna sice trojka, to jo, ale FHeroes jdou spusti i na Amize, takze je to automaticky vitez.

Přidej komentář k příspěvku uživatele Sledge (admin) (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle