No... dovolte mi v úvodu parafrázovat pozoruhodný text jisté slovenské, decentně vulgární písně, kterou nazpíval nesmrtelný Marián Labuda:
Tak som sa nas*al, KKNDa jedna vydrbaná, na čo si sem prišla, ty p*ča, tak ťa kopnem do riti, že môžeš isť rovnou do p*či, vieš?!
Přátelé, nebavil jsem se! A hru jsem samozřejmě nedohrál, zuby nehty jsem se držel ze všech sil a dohrabal se do desáté mise za Přeživší, ale tady to skládám, končím, vyvěšuji bílý prapor, a jdu se uklidnit mlácením hlavou do boxovacího pytle.
(Připomenutí: real-time strategie KKND byla hrou měsíce listopadu, viz Zahrajem (hra měsíce): KKND.)
Přitom to na papíře znělo mimořádně chutně - kopírka legendy Command & Conquer, ovšem zasazená do světa postapokalyptického tak, jak nám to věští série Mad Max, v závěsu s mými oblíbenými Fallouty. Tak co by se mohlo pokazit? Téměř všechno.
Ale nejprve vyzdvihněme kladné stránky - grafika je místy docela slušná, zvláště co se pozadí map týče, mise jsou prokládané prostými, leč zdařilými filmečky, hudba šlape, obě strany, tedy Survivors a Evolved, mají unikátní jednotky, nejsou zrcadlením jedna druhé, hra se nebere vážně, a výrobu jednotek je možné řadit až do nekonečné fronty.
Hotovo, víc z tohohle kyblíku nevylovím. Zato kyblík na zvracení, ten šplouchá a přetéká. Tenhle real-time eintopf mi vážně přivodil bolení.
V první řadě je na vině skladba misí, v závěsu s vysokou obtížností. Mise více méně střídají dva vzory - mise úkolové a mise vybíjecí. Ty první mě u RTS trápí už od dob jeskyně ve Warcraft: Orcs & Humans, a v KKND je to ještě akcentováno jejich pojetím, kdy je mise hádankou, která má právě jedno řešení, a na správný postup musíte přijít pomocí opakovaného hraní. Ty druhé, tedy mise vybíjecí / stavěcí / skirmish, mě obvykle baví velmi, ale tady mají vesměs tak přestřelenou obtížnost, že místo nějakého pokročilého taktizování se prostě zoufale a v křeči nebavíte. Protistrana vás totiž obvykle extrémně přečíslí, a podle mého názoru nepokrytě podvádí. Zapomeňte na nějaké vychytralé úskoky, pokusy o útoky z nečekaných směrů či s nečekanými kombinacemi jednotek, ne, jednoduše se jen zoufale bráníte přesile, čekáte, kdy se to zlomí, a pokud se vám nějak povede vyrobit dostatek jednotek k průlomu, tak je pošlete na zteč a umlátíte nepřítele čepicemi.
Dokonale ohavný je pathfinding, dokonce jsem musel restartovat mise kvůli tomu, že se tankery nedokázaly dohodnout, kudy k vrtu, a vytrvale se zasekávaly v nějaké blbé uličce.
Podobně ubíjející je tempo, rozvoj základny je pomalý, a to je prosím budov jen hrstka, což mimochodem též beru jako negativum a důvod, proč mě ani stavěcí část hry nebavila - vlastně není co stavět. Ale i tak trvá, než rozjedete výrobu, protože celý proces těžby je úděsně líný! Tankery se sunou, tankery se potkají, tankery stojí a čučí, vteřiny plynou, tankery se konečně domluví, kdo objede koho, urazí pár metrů, s jinými tankery se potkají, tankery stojí... uááááágrrrrrr!!! A ve finále se všichni seřadí u vrtu, čekají, zatímco tanker na vrtu tu ropu sosá snad brčkem.
Je to prostě takové hrubé a dřevní, nešlape to. Jednotky mají mizernou AI, těžba je otravně pomalá, animace sprajtů špatné, rozhraní je neohrabané, budov a jednotek je málo, opravování aut a tanků se nehorázně vleče, a mise jako takové jsou navržené bez invence, výzvu představují jen kvůli nemístně nadsazené obtížnosti. Jak už padlo, KKND je nehorázná kopírka C&C s minimem nových nápadů, což nemuselo vadit v době vydání, kdy byl hráč rád za každou novinku svého oblíbeného žánru, ale takhle zpětně není důvod KKND hrát, jelikož C&C, ač o dva roky starší, je v každém ohledu lepší, zábavnější, nápaditější. A to vyšší rozlišení, ve kterém KKND běží, situaci nezachrání.
Drobně zajímavým vylepšením se mohl stát zkušenostní zisk jednotek, ale je to úplně zabité, v nepřehledným bitvách s tragickým pathfindingem nemáte šanci své trénované jednotky ohlídat.
Jsem rád, že si KKND můžu odškrtnout ze seznamu restů, ale tedy nikdy více! :) Hra mi nesedla a během deseti misí mě nakrkla tak, že pro ní téměř nemám vlídného slova. Objektivně je to těžký průměr, hratelný jen v případě, že jste ortodoxní fandové žánru. Já jsem sice RTS pozitivní, ale tohle je asi nějaká jiná krevní skupina, nebo co.
Hahaha, výborně. Z tohoto článku je cítít správná frustrace vyvolaná zaslouženě popsanými chybami hry. Dle mého názoru zcela oprávněně. Kdysi jsem to zkoušel a neuvěřitelně jsme si naběhl, tolik jsem chtěl aby to fungovalo jako C&C a ono ne… Holt správně vybalancované hry jako Starcraft nebo Dawn of War si právem zaslouží i v dnešní době svůj kredit a po KKND nikdo ani neštěkne.
AI ma nekonecnu ropu, su o tom clanky, nielen tento kod je za 1/10, je nutne utocit ASAP.
Hru jsem nikdy nehrál, ale ta recenze je výborná! :) Cením…
Hehe, na tuto příšernost si vzpomínám, pěkná grafika lákala, zkoušeli jsme s kámošem a náš verdikt? Nehraju hry, kde mě hned totálně rozjebou. Podobně na tom byla strategie 7.th Legion. Sakra, jak já moc chtěl aby to bylo tak super jako C&C a vůbec. Až po letech jsem se dočkal a tím Total Annihilation, které v mnohém předčilo i C&C, třeba v letectvu, opravdu možností vytvořit funkční frontovou linii, kde vám mohli pendlovat opravárenská vozidla a opravovat rozbité stroje. Ale to bych odbočil, vrátím se k příběhovým misím. Vůbec mi nevadí, když jsou jako v C&C ať už jako Commando, Tanya a jejich diverzní mise byly skvělé. Na misi v jeskyni ve Warcraftu vzpomínám. Dal jsem ji napoprvé, ona byla fakt jednoduchá, držet formaci a krok po kroku postupovat vpřed. Jen to bylo otravné postupovat, protože nešlo označit víc vojáků najednou a muselo se postupovat po jednom. Mise v KKND bylo něco jiného nezábavný a nehratelný voser. Obdivuji, že to někdo zkusil dohrát v dnešní době, nedal jsem to ani tenkrát, když vypadala hra fakt k nakousnutí.
Tvl, Total Annihilation byla těžká nuda. Hlavou jsem mlátil do klávesnice. Zato KKnD byla sranda a nedávno jsem dohrál komplet oba díly za všechny strany. :-D
Co to melete, KKND je super ;) Sem tam si hodim jednu skirmish mapu jen tak pro radost!
Já jsem tedy také na základně „hry měsíce“ rozjel KKND a teď jsem asi v 10. misi za přeživší. Souhlasím s tím, co je v článku napsáno i co zmiňují ostatní v komentářích.
Ono se to fakt hraje dost blbě a možná jsem už rozežraný z novodobých strategií, ale když je AI mých vlastních jednotek totálně vypatlané, tak mne to rozčiluje víc, než když je jenom špatná AI nepřítele. Například dám skupině tanků útočit na budovu a ti dementi začnou sice střílet už z dálky, ale stejně přijedou až úplně k budově a zničí je friendly fire od jiných mých tanků. To, že do sebe klidně nechají mě jednotky střílet a stojí na místě jako tvrdé Y, to mne už ani nepřekvapuje.
Už od doby Dune 2 mne naprosto vytáčí, když nepřítel nehraje podle stejných pravidel jako já. V KKND když cokoli zničíte, tak za chvílí sluníčko vytáhne z pařezu tu samou budovu, ačkoli poblíž žádnou další budovu nepřítel už nemá. To mne totálně nasíralo, když jsem zničil obrané věže a ony jsou za minutu zase zpátky.
Na druhou stranu tupá AI se dá i využít k vlastnímu prospěchu. Třeba vezmete jeden bike a zaútočíte na nepřátelskou ropnou plošinu. Protivník vyhodnotí, že je potřeba se bránit a pošle všechny své jednotky útočit na mou základnu, kde se rozsekají o mé věže a jeden bike mu klidně zničí takto několik budov. Ovšem pokud AI opravdu podvádí se zdroji, jak tady píšete, tak to zase tak moc nepomůže.
Mne se jako celek KKND líbí a zkusím to dohrát za obě strany. Ta obtížnost je sice nasírací, ale mne to i tak docela baví.
Tak já hru na základě „hry měsíce“ nerozjel, protože zrovna aktuálně mám rozehraný C&C kde mi chybí dohrát 3 poslední (a bohužel nejtěžší) mise za NOD abych dokončil hru (za GDI již mám dohráno a taky to nebylo úplně snadné), a navíc mě čeká zahrát kampaň za Spojence v RA1 (za Sověty mám dohráno). Zas tak moc bych AI v KKND nekritizoval, protože C&C na tom není upřímně moc lépe.
KKND jsem kdysi viděl hrát u kámoše, pomáhal jsem mu dohrát ty nejtěžší mise v kampani, matně si pamatuji, že to bylo solidní peklo, kámoš to už chtěl vzdát, ale já se nedal a AI pokořil. :) Upřímně hra se mi nikdo moc nelíbila už tenkrát ale třeba to jednou zkusím.
Sledge: to muselo hodně bolet, nepochybně to stálo hodně přemáhání, úplně tu bolest z článku cítím. :)
první verzi jsem nehrál, ale KKnD2 jsem si poměrně ještě užíval pár let zpět. I když tam také platí dělení na úkolové a vybíjecí mise, kde vybíjecí mají dvě kategorie: prodej všechno a vyrob jen granátčíky, většina misí dohraná do pěti minut. Druhé kategorie je, když má AI plně rozsestavěnou základnu porušující počet max budov od jednoho typu (třeba obranných věží), to už bylo zajímavější. I základní prvky taktiky se tam dali najít!
No tvl, tak u tohohle skvostu mi asi nostalgie křiví paměť OPRAVDU řádně… V mých vzpomínkách KKnD figuruje jako hustá, mega zábavná strategie s úžasnou grafikou, neotřelá a inovativní, s pár malililinkatými bugy, které jsem ovšem tehdy dokázal s klidem skousnout, když je zbytek hry tak veleúžasnej, žejo…
Mám dojem, že pro zachování svých happy teenager vzpomínek udělám nejlíp, když to V ŽÁDNÉM PŘÍPADĚ UŽ NIKDY NEZAPNU! :-D
Mam to uplne stejne :D LOL
HAHAHA, sakra jsem se zasmal pri cteni toho utrpeni :D
pritom jak tady nekdo pise o kknd,a prodej vse a stav granatciky, tak v kknd1 zase plati rakety!!!! za modry vozitka Barrage craft (musel jsem si to vygooglit:D) za mutanty brouk co strili zelenou srajdu, ve skupinkach oboje neuveritelne smrtelny, plus smelo, ze odvolas celou armadu, viz bike a tezebni vez, ohledne tezeni, na 1 vez max 2 harvestry + jedna power plant, jak tomu tady rikaji, jo a path finding a hlavne, ze ty vlastni buzeranti lezou do vlastni strelby… clovek musel klikat jak blazen, jakmile byl v dostrelu, slo je zastavit… a co teprve, kdyz zacnou byt dostupne posledni unity, co se pomalu nevejdou ani na most a totalne rozbiji pathfinding ostatnim jednotkam, proto jsem je nikdy nestavil… a ted jsem to taky nedavno dohral, i dvojku, kde posledni mise byli stejne pro vsechny rasy, docela FUCK OFF :D
Parádní hra, když jí hráč umí a když ne jen blbě čumí a píše k…y
:D