Mortal Kombat – začátek legendy

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Videohry mají celou řadu žánrů, ve kterých mezi sebou soupeří velké množství herních značek. Vždy šlo o to, která hra bude mít lepší vizuální zpracování, lepší zvuky, kvalitnější textury, větší herní svět, zkrátka která nabídne určitý top zážitek v určité kategorii.

Nejinak tomu bylo také v kategorii bojovek, tedy her, ve kterých proti sobě stojí dva borci, kteří si chtějí co nejvíc ublížit. Hra Mortal Kombat šla ovšem v tomto pohledu ještě o kus dál, a kromě samotného ublížení nabídla také velké množství krve a speciální dokončovací chvaty tzv. fatality, s kterými slaví úspěch dodnes.

Mortal Kombat – začátek legendy

Série Mortal Kombat je pro mě srdcová záležitost, je to vlastně první hra, kterou jsem si zahrál na stolním počítači. Nebylo to ovšem v rámci prvního dílu, ale v kruhu asi 10 kamarádů (klasika, kdy jeden nejbohatší žák ve třídě měl počítač doma, samozřejmě, že na učení) s druhým dílem, který byl samozřejmě hezčí, větší a mnohem brutálnější. Na první díl jsem ovšem narazil o něco dříve na kolotočích, jejichž součástí byly také staré oprýskané maringotky přecpané automaty s arkádovými hrami, ve kterých kromě obligátních Space invaders a Track&Field, blikal velký herní automat s názvem Mortal Kombat.

Mortal Kombat – začátek legendy

Mortal Kombat patří vlastně do takové mé svaté trojice bojových her, kam ještě řadím sérii Street Fighter a King of Fighters. Mortal Kombat vždy bude vyčnívat svým typickým stylem násilí, skvěle propracovanými pohyby postav, pěknými animacemi, které jsou zejména s posledními díly opravdu parádní. Zpět ale k začátkům. Samotný příběh prvního dílu nás staví do situace velmi nepříjemné pro celé lidstvo, které je na sklonku zotročení.

Mortal Kombat – začátek legendy

Před 500 lety byl slavný a vážený turnaj shaolinských mistrů zkorumpován a proklet mocným čarodějem Shang Tsungem, který, společně se svým spojencem Gorem a válečníky z rasy Shokan, chce ovládnout říši Earthrealm, se všemi jejími obyvateli a bojovníky. Shang Tsung si velmi dobře uvědomuje, že pokud se jeho bojovníkům podaří vyhrát shaolinský turnaj desetkrát za sebou, přejde Země podle pravidel starých bohů do rukou jeho samého a jeho říše zvané Outworld.

Mortal Kombat – začátek legendy

Goro z rasy Shokan, princ této rasy, silný bojovník, obr se čtyřmi rukami a neuvěřitelnou silou, je neporaženým zápasníkem, který ovládá turnaj po celých 500 let, a právě přichází čas pro poslední desáté vítězství. Právě před 500 lety porazil Goro šampiona lidské rasy Kung Laa, čímž započala vláda Shang Tsunga nad osudem lidstva. To je prakticky bez naděje, po dlouhá staletí se nenašel bojovník, který by byl schopný Gora poranit, natož porazit. Poslední možností je Raiden, bůh blesku a ochránce říše Earthrealm. Pokusí se sestavit tým lidských bojovníků, nejlepších z nejlepších, kteří se pustí do nemožného, tedy zvrátit váhy osudu a zachránit Zemi před zkázou. Podaří se lidstvu přežít nebo budou podrobeni obrovské moci zlého čaroděje?

Takhle nějak začíná příběh Mortal Kombat, velmi jednoduché vyprávění, které ale skvěle zasazuje jednotlivé postavy do děje a hráčovi je jasné, proč bojuje a za co bojuje. Je předem jisté, že hlavním cílem hráče je prokousat se turnajem až k samotnému čaroději a v infarktovém souboji ho porazit a ukončit jeho vládu. Cesta je to opravdu trnitá a dostat se až na vrchol není vůbec jednoduché.

Mortal Kombat – začátek legendy

První díl nabízí výběr z celkem 7 postav, mezi které se řadí shaolinský mnich Liu Kang, důstojník Sonya Blade, filmová akční hvězda Johny Cage, samotný bůh blesku Raiden, bezpáteřní (po fatalitě Sub-zera doslova) žoldák Kano, vládce ledu z klanu Lin Kuei jménem Sub-zero a jeho věčný rival, nemrtvý Scorpion z klanu Shirai Ryu. Goro a Shang Tsung jsou nehratelné postavy, které se ale na určitých portech objevily také jako postavy hratelné. K tomuto ansámblu se řadí ještě jedna skrytá postava, zda-li pak víte, jak se jmenuje?

Mortal Kombat – začátek legendy

Hlavním úkolem hráče je vyhrát a neprohrát. Herní mód je klasickým turnajem, kdy se musíte prokousat levely až k finálnímu souboji s Shang Tsungem. Cestou si projdete nejen bojem 1 na 1, ale čeká vás krutá zkouška boje 2 na 1, stejně jako boj s vlastním klonem, tzv. mirror match. V případě, že dokážete tuto zkoušku úspěšně složit, čeká vás nejtěžší souboj ve hře, ve kterém se představí neporazitelný Goro, a nakonec samotný čaroděj, který je paradoxně jednodušší, než je tomu u samotného Gora. Ten má nejen neuvěřitelnou výdrž, ale také silné údery, které vás doslova zašlapou do země.

Mortal Kombat – začátek legendy

Stejně jako v jiných bojovkách je i v Mortal Kombatu nutné poznat pohyby soupeře, a hlavně znát pohyby a speciální údery svého vybraného bojovníka. Každý charakter má, kromě standardního silného a slabého kopu a pěsti, ještě speciální úder, který je založen na kombinaci určitých tlačítek a směru pohybu postavy. Scorpion tak dokáže s typickým "Get over here" z ruky vystřelit krvavé kopí, které se zabodne do soupeře a přitáhne si ho k sobě. Sub-zero dokáže zmrazit bojovníka na místě, nebo vytvořit kluzkou podlahu, čehož můžete následně využít, Liu Kang využívá ohnivé koule a podobně. U každého bojovníka jsou tyto speciální pohyby různé, je nutné je znát, protože jejich použití ve správný čas dokáže pozdější levely přeci jen o kousek zjednodušit.

Mortal Kombat – začátek legendy

Jinak se jedná o klasickou bojovku s pěkným vizuálem (na tehdejší dobu to byla přelomová věc) a pro sérii Mortal Kombat typickými litry krve. Co odlišuje celou sérii od ostatních (i když i v jiných bojovkách se podobné systémy objevily) je možné vyvolání tzv. fatalit, tedy ukončovacích chvatů, které jsou v necenzurovaných verzích hry poměrně zdařile krvavé a hezky detailní. (Například v rámci nintendovské konzole SNES byly fatality zcela vymazány a místo nich bylo možné soupeře ukončit sérií chvatů, které ale ani zdaleka nevypadaly tak dobře.)

Mortal Kombat – začátek legendy

Fatalita poněkud jiného rázu, aneb shit happens.

V případě, že porazíte svého soupeře, máte možnost v určitém časovém okénku dokončit celou práci fatalitou, kdy namačkáte tlačítka ve správném pořadí a spustí se parádní animačka. Vlastně se jedná o takovou odměnu po dobře zvládnutém souboji. Právě to se stalo v mnoha zemích po vydání hry hlavním tabu / lákadlem celé hry. Všude se o tom mluvilo a všude se takové explicitní znázornění násilí odsuzovalo (tedy alespoň na politické scéně a pobouřenými rodiči / dospělými). Může se zdát, že by taková situace a démonizování mohlo hru zničit. Paradoxně právě toto stálo za zvýšenou poptávkou o hru a její obrovskou popularitou. Negativní reklama je zkrátka také reklama.

Mortal Kombat – začátek legendy

Musím říct, že přes stáří hry se Mortal Kombat stále hraje dobře. Je z něj cítit ten začátek, ta doba, grafika sice není úplně skvělá, ale hratelnost je pořád parádní. Chvaty, komba a fatality jsou stále zábavné, prodírat se žebříčkem a porážet soupeře má své kouzlo, pomalu se dostáváte až na vrchol, nakonec na vás nastoupí ne jeden, ale hned dva a tři soupeři. To však obtížnost teprve začíná, jelikož zdaleka největší překážka je čtyřruká obluda Goro, která vás bez problému pošle úderem letmo přes celou obrazovku a svým speciálním pohybem po velkém výskoku vašeho vyvoleného bojovníka zašlape do země.

Je to adrenalin a porážka Gora znamená postup do finální bitvy. Ani Shang Tsung není žádné ořezávátko, ale přeci jenom je snazším soupeřem než obr Goro. Hlavní záporák dokáže metat nepříjemná kouzla, navíc má schopnost měnit svou podobu dle libosti, najednou tedy bojujete proti Sub-zerovi, Scorpionovi a podobně. Je to poměrně zajímavý prvek, což může znepříjemnit samotný boj nebo ho rapidně zjednodušit.

Nakonec se vám ten poslední krok určitě povede a vy ovládnete turnaj Mortal Kombat, zachráníte lidstvo a s velkou úlevou hru vypnete. Je to pořád dobré.

Mortal Kombat – začátek legendy

Hra nabízí také hru dvou hráčů, je možné nakopat zadek své přítelkyni nebo jinému kamarádovi, což je vždycky super legrace. Mezi jednotlivými levely se čas od času objeví také možnost otestovat svou sílu při ničení klasických střešních desek, jde však jen o možnost získat další body do skóre, nic víc v tom není. Přestože další díly přinesly mnohem více bojovníků a větší zábavu, první díl je tím správným začátkem, který za to určitě stojí.

Máte také vzpomínky na první díl Mortal Kombat? Jaký je váš nejoblíbenější bojovník?

Mortal Kombat – začátek legendy

Autor: Popy

Hráč, fanoušek starých her, zejména pro první Playstation.

Komentáře k:
"Mortal Kombat – začátek legendy"

  • Sledge (admin) napsal:

    Ad nejoblíbenější bojovník – coby pubescent jsem pochopitelně hrával výhradně za Sonyu Blade! :)

    – RIMMER: Jde o počítačovou postavu, o nic víc. Je jen souborem pixelů.
    – LISTER: Jo, ale ty jsou!

  • marky66 napsal:

    Mortal je prostě výborná hra, z mlátiček nejlepší. Já ve většině případů mydlím za Scorpiona, se kterým mám nejlíp nacvičený chvaty.
    No a musím se pochlubit, ke čtyřicátinám jsem si udělal radost a koupil Arcade1up Midway Legacy

    • Popy napsal:

      Já zas vždycky měl radši Sub-Zera :) A jinak ten arkádový automat je velká paráda

      • Rootan napsal:

        Já mám taky nejraději Sub-Zera, hrával jsem nejčastěji Mortal kombat 3 proti kámošovi na jednom počítači.

        • Popy napsal:

          U mě to byl právě Mortal Kombat na automatech a paradoxně pro někoho Mortal Kombat 4 na Playstationu 1. Strašně dobré časy:)

          • marky66 napsal:

            U MK4 (ne PSX, ale na PC) jsem strávil asi nejvíc času, hodně svižná akce, sice už ve 3D, ale hrálo se to fakt výborně

        • marky66 napsal:

          Se Sub-Zerem jsem sice začínal v jedničce, ale pak s přibývajícím tempem u MK3 a hlavně MK4 jsem přesedlal na Scorpiona a už jsem u něj zůstal :-)

  • iarmanu napsal:

    Jó to byly časy, když nás rodiče pár let po jakési revoluci vzali do Itálie. Tam, v úchvatných hernách borci drtili MK s všemožnými fatalitami (doteď nechápu jak na přišli na to jak je vyvolat) a kdyby nás rodiče neodtáhli, tak na to s bratrem vejráme doteď. Já jsem Scorpion, brácha Sub-zero. Bratránek Reptile :). Mám rád i ten starý hloupý film.

    • Popy napsal:

      První Mrtal Kombat film je můj guilty pleasure, a vcelku na poměry filmy podle her i dobrý film :) Také nechápu, jak mohli přijít na to, jak dělt fatality, já s nimi mám problém i dneska, a to si to můžu najít během chvilky. Holt, když chceš, vždy se najde cesta. je pravda, že s prvním Mortalem jsem se setkal na automatech, s druhým dílem potom u kmaráda na PC, tuším nějaké pentium I, v tomhle se úplně neorientuji. A bylo to super, když přisli jeho rodiče, dali jsme tam premier manager, když odcházeli pryč, Mortal Kombat byla jistota :)

  • iarmanu napsal:

    Výborný je řvoun „Mortal Kombat“ toho času s koulema ve svěráku. To už se jen tak nenapodobi.

  • iarmanu napsal:

    Kam se hrabe filmový Street fighter.

  • lasice napsal:

    první díl jsem hrál na své 486, hrál jsem do třetího dílu pak už ne, Sub Zero jasná volba, filmy super :D

  • lasice napsal:

    v arcadehry.cz mají čtyři díly v originál automatech ;)

  • Liso napsal:

    Super článok, ja len toľko k tomu že One Must Fall 2079 bol a je lepší…

    • iarmanu napsal:

      OMF 2079 byl dobrý, zejména hudba se povedla, ale mlácení robotů, ze kterých se sypou šroubky a stříká olej nemohlo konkurovat šťavnatému trhání hlav v MK. Nejvíc jsme hráli ten a pak Body Blows.

      • Popy napsal:

        Souhlasím, je to dobrá hra, já se k OMF2079 dostal až s emulátorem, ale to nemění nic na tom, že to bylo fajn. Ale jako vážně, přiznejme si, Mortal Kombat je prostě lepší :) přestože mám ještě jinou, oblíběnšjí a pro mě lepší bojovku, vlastně 2. Street Fighter (celá série) je prostě boží, prostě mi to sedlo a pak také nesmrtelný Tekken 3. Slušná pařba je také King of Fighters (nejvíce jsem asi hrál 97).

      • Miro napsal:

        Och Body Blows, diky za pripomenutie. OMF som hral to prve (bez 2097) co bolo skor take demo s dvoma panacikmi, ale najviac Mk1 a Mk3. Street fighter sa mi vzdy pacil na arkadach, ale ked som ho konecne dostal na pc, vobec ma nebavil

  • Suráč napsal:

    V 1993 jsem MK hrával na automatu v nádražce na Smícháči. Pak si jí koupil asi za 1200,- na Amigu. Nejradši jsem hral za Scorpiona a Subzero. Od MK2 jsem měl velmi oblíbeného Reptile.

    • Popy napsal:

      Celkem slušná částka v té době, ale asi to stálo za to :) Amigu jsem nikdy nevlastnil, vlastně ani ranné PC, začínal jsem s Commodorem 64 (myslím, že to bylo kolem 94, byl jsem ještě prcek), přešel na playstation 1 (dodnes možná i z nostalgie nejlepší konzole ever) a až potom PC. Musela to být super doba s Amigou.

      Jinak Reptile super, Raiden byl taky srdcovka.

      Poměrně dobře se mi hráli i nové díly zejména MK X, rychlé, stručné a krvavé.

      • Suráč napsal:

        Ta částka za hru byla zanedbatelná proti tomu co jsem v pětikorunách naházel do automatu ;-). Ovládání a Amize bylo ale krkolomné. Nejlepší to bylo samozřejmě na automatu a pak na klávesnici na PC.

        • Popy napsal:

          Automat je pro tuhle hru ideální pravda.

        • iarmanu napsal:

          Házení pětikorun do arkádových automatů by vydalo určitě na samostatný článek. Živě si pamatuju, jak si bratr kdysi se spolužákem našetřili potřebné mince (i s rezervou) a rozhodli se v prostorách jisté plavecké haly pokořit arkádového Asterixe (výborná hra) a já, jako pozorovatel, jsem dostal možnost vzít nějakou tu pětikačku z bratrovy nadité kapsy a vhodit jí do westernového Blood Bros., který stál vedle. Moc mi to nešlo, pětikaček jsem odebral víc než je zdrávo, a bratr v poslední úrovni v kapse hmatal, ale bohužel už nenahmatal. Teď po letech se tomu smějeme…

        • Stokin napsal:

          Na A1200 paráda bez diskotéky, ovládání na joysticku super, nedávno jsem hrál turnaj na sega mega drive a komba fungovala…

  • Ondřej Louda napsal:

    A že ta plavecká hala byla nebo je ve Slaném? Jestli ano, tak tam mám hodně vzpomínek na arcade automaty ale i na Forbes. Jako osmi letý cápek jsem se málo kdy dostal k nějaké arkádě. Tak jsem hodil nějakou mincí alespoň do toho blikacího automatu. A hned jsem vyhrál pár drobných. Měl jsem radost. Ale učitelka, se kterou jsme tam byli už moc ne.

    • iarmanu napsal:

      Ve Slaném to nebylo, ale tyhle kantýny starých plaveckých hal si byly zřejmě dosti podobné. V té naší byl samozřejmě forbes taky :)

  • Jelentésmegkülönböztető Kikövetkeztethető napsal:

    Hehehe, tak tuhle gamesku si pamatuju velmi přesně, když se jednoho dne objevila ve vieoherně a kasínu na rožku Rembrandtova náměstí a tramvajových kolejí v Amsterdamu. Hned první den dav hlava na hlavu asi tak 5 hlav hluboký a všichni jenom čučeli jak papriky, kdykoliv zjevně přednaučený hráč hodil FATALITY. Navíc to byl konec hry Primal Rage, na kterou se pak už jen vznášel prach.
    Osobně, MK mi nikdy nesedl, moc a hodně od sebe tlačítek a já měl nakonec radši Tekkena, se kterým se dalo rychle manipulovat.

    • Popy napsal:

      Jako Tekken 3 mám bezkonkurenčně nejvíce nahraný, PlayStation 3 se občas z celodenních turnajů s kamarády pěkně zapotil. V současnosti dávám přednost právě MK nebo SF, Tekken jde trošku mimo mě,naposledy jsem hrál díl na PSP

      • Jelentésmegkülönböztető Kikövetkeztethető napsal:

        Vím, rozumím, jejich současné verze jsou graficky dotaženy k dokonalosti, s tunou volitelných charakterů ze všemožných verzí SF vs SUPERHEROES. A podle osobní volby ovládání i plně hratelné. Někdo klasický joypad, někdo drahý joystick na stojáka, někdo prostá klávesnice. Mě ale už upadá pravý palec při těchto hrách, chce to opravdu joystick na stojáka. A třeba barovou židličku o správné výšce.

        S Raspberry a MAME lze utáhnout hodně ROMek na (90º otočném) LCD displeji, problém je s velikostí kabinetu, jeho hmotnosti a všemi dráty. A upevněním proti skluzu při zuřivém combo manévru.

  • Doomtrooper napsal:

    Mortal Kombat je opravdu srdcovka. Od prvního dílu hráno na PC. S kamarádem spousty strávených hodin postupně u 4 dílů. Pro mne byl MK na arkádovém automatu zklamáním. Na klávesnici šla komba mnohem rychleji. No prostě kvedlat pákou dolů, dopředu, dozadu je pomalejší než prolétnout danou kombinaci na klávesnici. Ale zase si pamatuji že staré klávesnice měly buffer na několik kláves současně, tudíž, šikovně držená tlačítka dokázala zablokovat protivníkovi pohyb.. což bylo důvodem k rage quitům hahaha. Jojo, ale je to pořád dobrý. Zakoupil jsem trilogii na GOG a je super.
    Jinak, SCORPION je mým šampiónem. Později taky Reptile, Barakka nebo Cyrax.

    • Popy napsal:

      Jj vypadá to, že scorpion jasně vede v oblíbenosti. BARAKKA byl super ve druhém díle, měl pěkný design, hezká komba a super fatality

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle