Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

17 patronů přispívá částkou 1950 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

Portal byl ve své době zajímavou anomálií, protože se úplně běžně nestává, že herní studio vezme svůj proslulý engine a vytvoří v něm nějakou hru, která je žánrově totálně někde jinde. Ale stalo se - ve Valve chytli svůj Source engine, který pohání Half-Life 2, a vytvořili logickou hru Portal.

Portal vyšel v roce 2007 a hlavní hrdinkou je žena jménem Chell. Chell pracuje jako tester pro společnost Aperture Science v oddělení Enrichment System. Její práce je otestovat prototyp nového přístroje známého jako Portal gun. S Portal gun můžete vytvořit dva portály - modrý a oranžový. Když vejdete do modrého, vyjdete z oranžového a vice versa.

Představte si, jak by taková věc byla užitečná v reálném životě. Jeden portál si hodíte někde doma, druhý v kanceláři a nebudete muset dojíždět do práce. Nebo jeden portál uděláte na WC a druhý na vašem herním křesle a potom... No dobře, to raději ne...

Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou

Ale zpět ke hře. Chell tedy musí projít hromadou různých testovacích místností a splnit s Portal gun dané úkoly. Dohlížet na ni bude počítač s umělou inteligencí jménem GLaDOS.

(Mimochodem, prostory Aperture Science vypadají jakoby je navrhla firma Apple, jelikož všechno je hodně bílé, sterilní, minimalistické a sem tam i trochu brutalistické.)

Portal je zajímavá a velice krátká hříčka (tj. dohrát celou hru vám zabere tak dvě, tři hodiny), ve které si budete muset potrápit své mozkové závity. Úkolem v každé testovací místnosti je dostat se ven, přičemž je nutné vymyslet jak. Například uprostřed místnosti je nášlapné tlačítko, které otevře dveře poblíž, ale musíte na něm stát, jinak se dveře zase zavřou. Naštěstí támhle je nějaká plošinka s velkou kostkou. A tak si vytvoříte někde portál a další hodíte na tu plošinku, projdete, seberete kostku, položíte ji na nášlapné tlačítko a jste venku.

Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou

Jednotlivé místnosti samozřejmě začnou jednoduchými úkoly, ale postupně to bude čím dál náročnější. Vy u toho musíte do jisté míry zjistit, jak portály fungují a jaké mají vlastnosti. Např. můžete přijít na to, že pokud do portálu skočíte z velké výšky, tak budete velice rychlí, jakmile vás vyplivne ten druhý portál, čili vy takto můžete doskočit na nějaké vzdálenější místo. A tak dále a tak dále. A všechno to celkem dává z pohledu fyziky smysl.

Aby to nebylo tak jednoduché - portály lze pokládat pouze na určité typy bílých stěn. Pak jsou tu takové černé kachličky, na kterých portály tvořit nejdou. Nějaká omezení jsou zřejmě nutná.

Obtížnost hry je každopádně dobře vybalancovaná, protože na jednu stranu vás to opravdu nutí přemýšlet a používat mozek, ale na stranu druhou to není nijak přehnaně složité a dohraje to i člověk s průměrnou inteligencí.

Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou

Jinak pokud vám připadá, že hra nemá žádný pořádný příběh, nezoufejte, protože zhruba někde v půlce přijde takový malý - dnes už docela slavný - plot twist, který vše obrátí naruby.

Rád bych také ještě zmínil, že hra má humor a je ho tam docela hodně. To by mohlo někoho, kdo Portal nezná, překvapit, protože hra od pohledu vypadá hodně těžce nehumorně - tj. vše je sterilní, bílé, prázdné... Nicméně díky počítači GLaDOS si užijete nejednu vtipnou hlášku za druhou, a některé vtipy jsou i poměrně inteligentní.

A poslední věc - když jsem na začátku psal, že hra nemá nic společného s Half-Life, mimo engine, tak je to samozřejmě lež, protože ve skutečnosti se obě hry odehrávají ve stejném univerzu a do jistí míry sdílí lore.

Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou

Portal nemá ani cenu doporučovat, protože už jste ho všichni nejspíše hráli. Pokud vám ale z nějakého podivuhodného důvodu ušel, tak šup šup - koukejte si ho ihned zahrát. Hra od roku 2007 zestárla hodně dobře, protože se pořád hraje velice příjemně a zážitek je to pořád stejný. Je to hra, která vás naučí přemýšlet o prostoru úplně jinak, než jste doposud byli zvyklí. Grafická stránka je také stále k světu, ale kdyby vám neseděla, nezapomeňte, že existuje i RTX verze hry. Portal rovněž vyšel třeba pro PS3, Nintendo Switch a nativně funguje i v Linuxu a tím pádem také na Steam Decku. Hra se také brzy dočkala mnohem rozsáhlejšího pokračování, ale o něm třeba zase někdy příště...

Jinak o Portalu se rozepsal i Sledge.

Autor: Pollux

Rád hraju starší hry a pak o nich sepisuji své dojmy do textů a následně s nimi spamuju internet.

  • | Kategorie: PC  | Štítky:  

Komentáře k:
"Portal – malé ohlédnutí za touhle hříčkou"

  • Ysera napsal:

    Na mě Portal působil v první cca 1/3, možná 1/2 hry, no vlastně jak je psáno, dost strerilně a připomínal mi hlavně 3D variaci na různé 2D logicko-reakční skákačky. Ale jakmile jsem pochopil že házet zběsile portály na kazdý bílý flek není cesta a do toho se ještě situace taknějak po half-lifovsku posrala, začla to být naprosto skvělá jízda. Skvělá, ale už zatraceně krátká že přesně v momentě kdy jsem měl pocit že portal gun je moje druhá ruka a přesně vím co po mě hra bude chtít za dalším rohem byl najednou konec. Sice výtečný, ale stejně jsem chtěl ještě nášup. Ale s odstupem času hádám že to byl asi záměr, zaseknout to v nejlepším.

    • Ilfirin napsal:

      Souhlas, ale to pak napravil Portal 2 a spousta oficiálních a komunitních datadisků k němu, kde portal gun už lezl krkem.

  • Ripper napsal:

    > protože se úplně běžně nestává, že herní studio vezme svůj proslulý engine a vytvoří v něm nějakou hru, která je žánrově totálně někde jinde. Ale stalo se

    No úplně nestalo :-D Původní nápad a prototyp totiž pochází od studentů, kteří neměli s Valve nic společného. Valve jim ale po zhlédnutí nabídli zaměstnání a následně se to přepsalo do Source enginu a změnilo se prostředí na Aperture Science.

    Můžu doporučit třeba tento dokument:
    https://www.youtube.com/watch?v=d9_Isp17KN0

  • WIFT napsal:

    Portal byl pecka, protože našel díru na trhu (dokonce dvě – jednu modrou a jednu oranžovou ;). Hratelná na první i na druhý pohled logická hra s relativně smysluplně řešenou fyzikou (na třetí pohled je to vlastně únikovka). Bavilo mě to hodně.

    Ovšem druhý díl byl taky hodně dobrý – nejen s dalšími technikáliemi, ale podle mě i výborným příběhem, který využil to, co se stalo v prvním díle. V editoru dvojky jsem si nadělal spoustu různých zajímavých testovacích místností, které jsem už dnes vlastně zapomněl, jak jsem to myslel, takže se po těch letech dokážu potrápit i vlastnímí výtvory (v některých případech jdou ty hlavolamy docela na hranu možností). Použití turretů jsem se snažil vyhýbat, spíš jsem šel po té logice, ale občas tam taky jsou.

  • Ganimoth napsal:

    Portál je srdcovka, oba díly :). Kdo se bude hodně nudit, můžete ze srandy zkusit neoficialní port pro Nintendo 64 :).

    https://github.com/lambertjamesd/portal64

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle