DayZ po téměř 10 letech

Původního modu DayZ na hru Arma II jsem se něco nahrál. Kombinace armádního simulátoru a survivalu si spolu perfektně sedly a stvořily svět, kde jste si mohli užít pocit přežívání jako nikdy do té doby. Dnes už existuje podobných her spousta, namátkou Scum, ale tohle byla ta hra, která celou tuhle vlnu odstartovala. Jistě, DayZ nemálo pomohla zombie vlna, která byla tou dobou v kurzu. Zombíci v DayZ modu byli ale pěkná bolest, absolutně nerespektující jakékoliv překážky apod., nebylo to ale nic, co by se nedalo překousnout. O co mi ale jde - dokázali vývojáři mateřské hry Arma II, tedy Bohemia Interactive, udělat z DayZ dokonalý survival, jakým mohl s trochou péče být?

Zcela jsem se zděsil, když jsem přišel na to, že DayZ jakožto samostatná hra (dříve nesoucí jméno DayZ Standalone) je tu s námi již od roku 2013. Zděsil z důvodů, které zmíním za chvilku, tohle je jen takové malé intermezzo.

DayZ po téměř 10 letech

Jste-li z východní Evropy, tak procházky po postsovětské zemi Chernarus vám budou dělat učiněné potěšení. Lesy, města, vesnice, všude, kde se budete pohybovat, budete mít pocit, že je vám to tu nějak povědomé. Flóra v lesích, autobusové zastávky s typickým žlutým košem u ošklivé šedivé králíkárny, všechno tohle každý z nás asi zná. Budete se tu cítit příjemně, skoro jako kdyby tohle město mohlo být nedaleko od vašeho, nebo tenhle les může být klidně ten za vašim domem. Jsou tu i věci, které jsem už léta nikde neviděl, kupříkladu ta malá rotunda, kam se daly lepit plakáty s reklamou. Příroda není tak detailní jako třeba v KC:D, ale v tomhle měřítku je to i tak podle mě úspěch. Můžete i vstoupit do jakékoliv budovy. Nicméně mapa vychází z Army II, takže tyhle domácké pocity si DayZ moc připsat nemůže.

Při prvním připojení na server s novou postavou vás hra vyhodí na jednom z mnoha míst pro to určených. Byť jich je dost, většinou je to u nějakého většího města, tak spousta hráčů se zdržuje někde poblíž, takže moc lootu v nich nenajdete, a to je problém. Do začátku máte na sobě triko, boty a kraťasy, ze spotřebních věcí dostanete obvaz, chemické světlo a něco k zakousnutí, hrušku, švestku, zkrátka něco, z čeho jde vypálit nějaký chlast. Jelikož se objevíte s polovičními ukazateli hladu a žízně, tudíž od začátku hladovíte, ihned sníte přidělené ovoce. Taktéž teploměr neukazuje úplně zdravé hodnoty, takže vedle jídla je dobré si najít něco teplého na sebe. Takto donutit hráče hnát se zprvu po základních potřebách a až potom po věcech, jako jsou zbraně hromadného ničení, je vlastně dobrý nápad.

Problémem je, že se spawnujete na místech, kde i hromada jiných hráčů. Takže máte štěstí, když i ve větším městě najdete jen dvě Zagorky (Horalky) a ne úplně potrhanou mikinu. Tahle fáze "z ruky do huby" může někdy trvat klidně i dvě hodiny. Když už se konečně nějakým způsobem zaopatříte, nemusíte mít vyhráno. Na jedno řádné prohledání obce, tzn. neběhat jako čamrda, aby vás nezabil první náhodný hráč, obvykle musíte vypít půl Vltavy a sníst půl druhé tuny fazolí. To platí i pro přeběhnutí pole či lesa. Tohle bylo v modu mnohem lepší a hlavně realističtější, jednou za skutečnou hodinu či víc podle toho jak jste se pohybovali, jste si museli dát něco na zub.

DayZ po téměř 10 letech

Už tu ale nejsou ty strašné situace jako v modu. Kupříkladu skok ze 40cm dříve znamenal frakturu stehenní kosti a postava byla v tu chvíli na utracení, tohle tu naštěstí už není. Jsou tu menší, ovšem jako tetanus svaly kroutící, hlouposti. Snězení plechovky bez etikety ve většině případů znamená dostat nějakou chorobu. Proč? Pokud vím, všechna jídla v plechovkách musí projít varem, nebo být sterilizována, nikdy jsem na žádné konzervě neviděl nápis: „V případě odtrhnutí etikety, hrozí nákaza souchotinami“. Najít jabloň, pod kterou najdete jablko, je učinění zázrak. 2D jablíčko se sice krásně houpe na větvi, ale vy můžete jíst jen ty spadlé. Já vím, jsou to naprosté malichernosti, ale mě to štve, ta trocha jídla může znamenat chvilkové oddálení smrti, namísto toho vás to k ní ještě přistrčí.

Ovšem bez těchto detailů nemá stravovací systém, a ani žádný jiný, po stránce mechanik téměř žádnou chybu. Ale abyste si opatřili nějaké healovací zásoby, musíte tak trochu cheatovat. Totiž - nemocnice a ošetřovny jsou vždy prohledány jako první, stejně jako třeba policejní stanice. Takže jestli odtud něco chcete, musíte si počkat někde poblíž, nejlépe přímo v budově, zjistit si, kdy je nejbližší restart serveru, a nalítnout tam jako první a celé to tam vybílit. Často ale ani tak nenajdete léky, které potřebujete, speciálně antibiotika, na to jsou kolikrát potřeba tři restarty, než se objeví.

Vzácnost ostatního lootu nedokážu tak úplně odhadnout. Je to tak trochu jako v GTA, když potřebujete auto, nikde ani kolo, a jakmile na jedno narazíte, z ničeho nic jsou všude zácpy. Tady hledám láhev na vodu a po několika hodinách hledání narazím rovnou na tři.

DayZ po téměř 10 letech

Do věcí, jako je zprovoznění auta nebo stavba opevnění, s dovolením nebudu zabíhat. Ani jednou jsem nežil dostatečně dlouho, abych měl možnost to vůbec zkusit. Obojí vyžaduje čas a hodně nasbíraných komponentů, takže je nejlepší hrát ve více lidech, aby to mělo smysl. Nemluvě o nenechavých hráčích, kteří zcizí i přibité.

Střelba a s věci s ní spojené jsou přesně tak, jak byste čekali, poctivý simulátor. Moc si ji ale neužijete, pokud nemáte něco s tlumičem. Hlasitá střelba přitáhne nejen zombie, ale i hráče zvědavce, kteří by hned rádi onu zbraň, ze které střílíte. Hráči jsou obecně nechutně agresivní. Vždy se snažím být přátelský a na potkání zdravit něco jako „Hi“ nebo „Hello mate“, no ale v tu ránu mám v sobě půl zásobníku něčeho. A jelikož já se ještě na potkání zabíjet nenaučil, tak tohle je moje nejčastější smrt. V modu a pár let po vydání samostatné hry bylo takových jedinců jen pár, s většinou se dalo dobře pokecat, tady už žádný slušný člověk nezbyl, a kvůli tomuto jsem i DayZ přestal hrát. Jeden na mě dokonce vyběhl s motykou, jakmile ale uviděl, že držím v ruce brokovnici, a uvědomil si, že by to skončilo jeho dekapitací, a já bych odešel s fungl novou motykou, dal ruce vzhůru.

DayZ po téměř 10 letech

Zombie se od časů modu zlepšily - neprobíhají domy, ploty atd., už bylo taky na čase… Před dvěma lety, když jsem DayZ zkoušel naposledy, si zombíci furt dělali, co chtěli. Dnes blbnou, jen když před nimi zavíráte dveře, občas se proclipnou skrz ně, místo toho aby je odsunuli ven.

Tady je můj největší problém s touto hrou - devět(!) let trvalo opravit zombies. Takových let je tato hra ve vývoji a až teď je pořádně hratelná. Chvilku dokonce ve hře zombíci ani nebyli. Absolutní hnus vůči všem hráčům této hry. Všichni si DayZ koupili hned někdy na začátku, když to byla ještě nějaká alpha verze, vývojáři si z toho neskutečně nahrabali, byli z toho minimálně dva tejdny v lihu, a od té doby se této hře dle mého věnují tři lidé. Myslím, že už počátku chtěli na Steamu za tento eurojunk 30€, teď už je to 40€, za to by je (minimálně za prvních osm let) měla hanba fackovat.

DayZ po téměř 10 letech

Jestli dnes začnete DayZ hrát, tak tento problém vůbec nemusíte řešit, je to kvalitní survival zážitek. Ale pro mě jako pro člověka, co je s touto hrou od začátku, je to absolutně nepochopitelné. S vědomím toho, že ve své době to byla hitovka. Bohužel, early access dal Bohemce hromadu peněz bez práce a proč dělat na něčem, za co jste už dostali zaplaceno.

Je to pro mě trochu zvláštní stav, hru vám můžu doporučit, protože teď už je v dobrém stavu, ale trvalo to skoro dekádu ji dát do kupy, což je prostě ostuda.

Autor: Hleiks

Dítě 21.století, které hraje a sbírá hry z devadesátek, především big boxy a hry na PS1. No a občasný divák „kvalitní“ kinematografie.

  • | Štítky:  

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit na STARTOVAČI

14 patronů přispívá částkou 1552 Kč měsíčně

Podpořit finančním příspěvkem »
Podpořit nákupem na e-shopu »
Placka / odznak 486 DX2 66 MHzPlacka / odznak 486 DX2 66 MHz 18 Kč
Shadow bazar, retro herní džungle