Je na čase se posunout?

Podpořit high-voltage.cz na STARTOVAČI

18 patronů přispívá částkou 2014 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

AKTUALIZACE: Všem moc děkuji za podnětné komentáře a poměrně bouřlivou diskuzi, stejně jako za hlasování v anketě :) Jaký jsem z reakcí vyvodil závěr? Že to "hlavní" retro ponechám do roku 2000, jelikož je to taková pěkná hranice, která se dobře pamatuje, navíc většina z nás takto staré hry či staré stroje chápe. Zároveň se ale nebudu bránit novějšímu obsahu do onoho roku 2005 - nestane se z toho páteř webu, ale pošle-li externí autor článek, neodmítnu ho ;) Jinými slovy v podstatě zachovám současný stav, jen ho trochu rozostřím a pojmu volněji.


V podstatě od počátku věků, tedy roku 2008, kdy jsem high-voltage.cz spouštěl, beru jako herní a počítačové "retro" vše do roku 2000, včetně. No jo, jenže to, co tehdy bylo staré 8 let, je dnes staré 21 let... ale na druhou stranu to, co je dnes staré 8 let, mi retrem jaksi nezavání.

Nicméně bedlivě sleduji časové zařazení her ze článků od externích autorů, a nemohl jsem si nevšimnout, že řada materiálu buďto balancuje na hranici roku 2000, nebo jí dokonce o pár let překračuje.

Nenastal tedy čas ono nepsané pravidlo roku 2000 překročit a pomyslný špendlík zabodnout na časové ose trochu blíže současnosti? Já už samozřejmě to pravidlo tu a tam ohýbám, viz např. články o Return to Castle Wolfenstein nebo aktuální Vampire: The Masquerade – Bloodlines, ale záměrně jde o vzácné a výjimečné situace.

Je na čase se posunout?

Tak že bychom to tedy oficiálně bodli dále? Řekněme do roku 2004? Konzolisti hrají na Playstationech 2, PCčkáři se radují z Athlonů 64 a GeForce 6600GT. Nebo snad až do roku 2006? Na trh vstupuje Nintendo Wii, Intel vypouští první generaci Core 2 Duo, SONY uvádí Playstation 3... ne, rok 2006 to nebude, už jak vidím ten přehled hardware, tak mi to prostě nesedí. Možná tedy rok 2005? Před Core2/PS3 období?

A pokud to posunu, neunudím stávající čtenáře obsahem, který je nezajímá? Komentáře volné, anketa též ;)

Je na čase se posunout?
Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"Je na čase se posunout?"

  • slayn napsal:

    Když to posuneš byť jen do 2001, tak už tam máš Morrowind a to přeci není žádné retro =-O

  • Jiří Vitner napsal:

    Ahoj,

    Já bych to osobně neměnil. Nechal to při starém.

    Ale pokud na tom trváš.
    Co třeba si dat omezeni rokem, kdy byl naposledy komečně použit nějaký známý 3D engine?
    Napriklad, pokud teď to kategorie retro spada Q3A (1999), vem jeho ID tech 3 engine.
    Čímž se dostaneš cca někam k 2009/10

    A nebo mě ukamenujte. (pro mě je retro 90tky)

  • RetroPhill napsal:

    Můžeš to nechat tak, jak to bylo původně koncipováno a bez ohledu na rok dál zveřejňovat i zajímavé příspěvky (ať už o hrách nebo hw) od komunity, nespadající pod pojem „retro“, tak to přece funguje doposud.
    Osobně mám retro označení pro dobu, končící W98/SE/ME max., XP jsou pro mne staré, ale na retro si ještě musí chvíli počkat – zatím je vedu coby youngtimera:)

    • Pelikan napsal:

      Moje řeč. 2006 prostě není retro ani omylem. Stary jo, zajimavy taky může být, ale ne retro. Ono už věci z konce devadesátek tak nějak nepovažuju uplně za retro. Je to 3d, kolikrát to slušně vypadá, tak jaky retro. Sokoban nebo Alley cat, to je retro.

      • Pelikan napsal:

        Tím jsem nechtěl ovšem říct, že sem novější věci nepatří. Ale rubrika na to už tu je. Takže takhle mi to vyhovuje. Klidně sem dávat i novější věci, ale do příslušné rubriky.

      • Sledge (admin) napsal:

        “ Je to 3d, kolikrát to slušně vypadá“ – tohle je taky zajímavé a funguje to vlastně oběma směry, na druhou stranu jsou tu mladší hry, které ale na dobu vydání úplně moderně nepůsobí. Řekněme Heroes of Might and Magic IV (2002) či Warlords IV: Heroes of Etheria (2003) – klasické 2D, klasická hratelnost, hry, které mohly stejně dobře vyjít v roce 1998 :)

  • Hleiks napsal:

    Já osobně bych se asi neměl moc vyjadřovat, přeci jenom jsem tu jenom chvilku, ale bral bych kdyby se hranice posunula aspoň na rok 2004. Sice z nějakého důvodu hry z PS2 nedokážu brát jako retro, ale u ostatních mi to problém nedělá. Jsem divnej, já vím. Každopádně by mi to otevřelo docela dost dveří, kam se vydat, protože k hrám mezi lety 1995-2004 se mi vrací ze všech nejlíp.

  • w.x. napsal:

    Je to retro, len trochu ineho druhu. Tak ako aj 80tky boli ine nez 90tky. Ja to mam rozdelene na taketo kategorie a etapy, a vsetko to volam retro, ale rozlisujem to. Jednoznacne „early 2000’s“ je uz retro, to znaci roky 2000-2004/2005.
    Tam mam dalsi waypoint, ze to je uz „moderne retro“, tak to volam. Hlavne ako prisli hry ako Oblivion, a viacjadrove procesory, najprv nie prilis podarene. Ale ako prislo Core2Duo, to je uz pre mna dalsi waypoint, proste ine retro, nez to co bolo predtym. Pristupujem k tomu inak. Pre mna retro konci okolo roku 2010… 2011 a neskor uz ani nevolam retro. Je to proste na mna prilis moderne. Nehovoriac o tom, ze to tam uz zacala byt poriadna nuda. U procesorov sa vyvoj zastavil pocnuc Sandy Bridge, potom bol pokrok tak pomaly, zmizlo to vzrusenie a prekonavanie barier. Horko tazko sa bojovalo o posunutie vykonu 10-20% vyssie, kazde 2 roky.
    Co sa tyka hier, u mna hranicu moderneho retro zavrsuju hry Crysis 1, Bioshock, proste da sa povedat koniec 2007 a zaciatok 2008. U grafickych kariet je to prichod generacie GTX 8800 a GTX 9800. Ako prisla GTX 260/280 a Nehalem (prve i7), uz to povazujem za cosi ine nez retro, ale este sa mi to u grafickych kariet paci aj okolo roku 2010, ako prisla GTX 460 a potom GTX 560ti, ktora bola hodne podarena. ALe to len preto, ze konecne zvladala Crysis 1 a Crysis 1 warhead na plnych detailoch a FPS boli hodne cez 50 (podla rozlisenia). Tam niekde pre mna konci aj najmodernejsie retro.
    Cize mam to rozdelene do hranic 80te roky, 90te roky, early 2000 (2000-2005), a potom take neprilis jednoznacne najmoderjnejsie retro v podstate 2006-2008/2010 (hry by som povedal do 2008, hardware do 2010).
    Viem, co uz za retro urcite nepovazujem: Generaciu Ivy Bridge (i7-3770k atd…) a GTX 680/660 ti generaciu kariet. U hier asi nic novsie nez 2010 nieje pre mna retro.

    • w.x. napsal:

      Problem bude skor u novej generacie, ktora som si vsimol, ze zacala hrat, stavat si pocitace, a zaujimat sa o hardware, medzi rokmi 2008-2012. Oni v podstate povazuju za retro a stale nostalgicky spominaju na rok 2013, na to , ako vysiel Hashwell, ako mali prvy pocitac I7-4770k , ake to boli zlate casy, ked bola hra cislo 3, alebo 4, proste nejake vysoke cislo (ze battlefield 3, COD 4 a podobne boli ich prve hry). Vsimol som si, ze tychto ludi nic nezaujima, co bolo pred rokom 2010, cize oni volaju retro 2010-2015… dokonca aj Fallout 3 ci GTA V povazuju „to je davno, ked som bol maly“. Oni to maju rozdelene na „pravek“ to je to pred rokom 2010, a hlavne pred rokom 2008, ked este nebola ani prva generacie Core i7… cize vsetko to Pentium 4, Athlon XP, Athlon socket 939 a 754, co my mame zapamatane, akoze to prislo po retro dobe, este stale si to pamatame, ako moderna doba, co ukoncila tu dobu DOS hier, pixelovej grafiky, a graficke akceleratori zacali byt poriadne silne, na hry ako Doom3 a podobne… tak to vsetko oni volaju pravek, a uplne to prehliadaju… proste ako by to neexistovalo. Je to pre nich nieco, ako pre nas elektronkove pocitace, velke salove pocitace, dierne stitky… uz sme to nezazili, tak sa zaujimame vacsinou az od PC AT (IBM PC kompatible vyssie), lebo to nam uz nejakym sposobom pripomina nasu dobu, aj to, ako vyzeral pocitac.
      Oni ked vidia tie dosky so starymi kondenzatormi a starym dizajnom, vacsinou zelene alebo zlte, a odhalene male graficke karty bez gigantickych chladicov, LEDiek, a nieviem co este, tak rovno to preskakuju, ani to ich mozog nezaregisturuje… nieco ako dierne stitky to povazuju. Alebo tranzistorove radia, ci platne… „ze to uz je tak stare, ako pravek, ze to uz ani neregistrujem“. tak to maju oni. Cize retro je pre nich Fallout 3, GTA V, Skyrim a Hashwell i7-4770k. A tie komponenty s tej doby volaju „skarede“.. pretoze niesu cierne, nemaju na sebe rozne cool gimicks, a velke pasivne chladice ,ktore vsetko prekryvaju, a podobne. Pre mna je toto vsetko nie ze retro, ale cudna moderna zalezitost, nikdy som tomu neprisiel na chut. Ani vytesovat sa nad tym, ze procesor ma 16 jadier, a uz sa pripravuje 24 jadrovy. Cize musime to nejak rozlisit, lebo pre novu generaciu je fakt retro az po roku 2010.

  • Ftl napsal:

    Posunout na 1996, vyradit PersonalCloset, ponechat pouze přitelkyni. Musi se tnout do ziveho!

  • marv napsal:

    Pro me je hranice retra casove pred pojmy jako ps3/xbox360/core2/x86 mac/unified shader gpu/vista. Tzn neni to pevna casova znacka, ale obdobi 2005-2006.

  • j.t.d. napsal:

    To je jako dělat autoveterán z Jaguaru XJ40. Má to palubní počítač, jezdí to na natural, má to katalyzátor, ABS, … ale rokem 1986 už se mezi veterány počítá.

  • Hanzee napsal:

    Připomíná mi to jednu Werichovu forbínu na téma, jak se musí měnit formulace středověku, když čas pořád běží dál a dál.
    „Střed věku… Já sám tedy nemám technologické vzdělání, jsem ještě oběť humanistické blbosti, ale i tak bych se mohl filozofickou cestou dobrat definice středu, laicky ovšem… řekl bych, že střed je bod, který je od obou konců stejně vzdálen – ovšem za předpokladu, že ty konce jsou konstantní, tedy neměnné. Ovšem u našeho věku se to říct nedá. Náš věk nemá oba konce konstantní, a to proto, že nevíme, kdy to vlastně začalo. Kdežto ten novověk, tam se ten konec neustále mění, tam na vteřinu navazuje nová vteřina, nová minuta, nová hodina, nový den, nový týden, nový měsíc, nový rok… nové desetiletí, století, tisíciletí – to letí, letí, letí. Takže ten středověk, aby se udržoval pořád ve středu, ten taky musí pořád kupředu. Středověk si vymysleli lidé žijící v novověku, aby si odreagovali svůj Minderwertigkeitskomplex…“

    • Tohle je velmi trefné. Myslím, že to stojí za hlubší úvahu. Proč redefinovat hranici retra každých pár let, když můžeme jednou pro vždy stanovit vzorec, který nám dá pro každý okamžik platnou hranici až do konce věků?

      Vnímání retra je, troufnu si říct, subjektivní záležitost. Vstupní proměnnou by tedy měl být okamžik narození subjektu, pro upřesnění by se dalo obohatit o další vstupy, ale pojďme začít při zemi. Pro tento web bych tedy navrhoval jako vstup použít rok Sledgova narození.

      Ale jak má hranice růst? Každý rok se zvýšit o 1? To asi ne. Cítím, že tempo růstu musí být nižší. Každé 2 roky o 1? To už je lepší, ale stále tomu něco chybí, tempo růstu je stále lineární, což podle mě neodpovídá subjektivitě vnímání. Když jsem byl malý a měl jsem na něco čekat rok, byla to věčnost, ve věku 10 let se 1 rok rovnal desetině mého celého dosavadního života. Dnes se mi zdá rok mnohem kratší, vždyť to taky jsou jen necelá 3 procenta délky mého dosavadního života. A pořád to padá. Myslím, že to tady smrdí logaritmem…

  • Ralfeek napsal:

    Ako sa všetko vyvíja, tak aj tvoj / náš web by sa mal. Stagnácia je to najhoršie a je začiatkom konca. Ja som hlasoval za posun do 2005, to je taká mnou akceptovateľná hranica retra. Teším sa na nové články.

  • Krtek napsal:

    Já hlasoval na posun do riku 2005 ale už to nepovažuju za retro. Pro mě je moderna cokoliv co využívá 3D akceleraci, takže někdy od 3DFX. Mám to tak nastavený od přechodu z Amigy na PC. Od 2D (nebo počítáno na CPU) na 3D s 500+MHz CPU. Takže i takový PSXko mi nepřijde starý :-)

  • jezevec_lesni napsal:

    Já bych se u toho řídil selským rozumem a neměl to nijak pevně ohraničené. Obecně bych to asi shrnul tak, že bych si představoval „veškerý obsah, který by mohl zajímat hráče starých her“. Abych uvedl několik příkladů:

    – Jakákoli DOSová, Amigová, ZX XYZ, atp hra. Tedy včetně těch nových.
    – Nové hry, které se neskrývaně odkazují na staré hry (například český Nebuzikoratum (nebo tak nějak, ta hra s Mezopotánií)).
    – Pokračování nějaké slavné série (Doom Ethernal, Civilization, nový Resident Evil).
    – Idie hry, které jsou retro stylizované (FTL, Crying Suns, Hrot).
    – Cokoli ohledně starého hardwaru nebo rozhovory s autory, kteří působí v herní branži od nepaměti (Peter Molyneux, John Carmac, atp…)

    Tedy já jsem asi velmi benevolentní, jak tak koukám :). Tohle je ale typ obsahu, které bych rád četl.

  • Doomtrooper napsal:

    2004 za me jako novou hranici.

  • Falcon napsal:

    Tohle je mimořádně individuální téma! Za mně:

    – Posunout hranici retra na 1.4-1.5.2002, kdy vyšel Dungeon Siege a TES III: Morrowind. Přijde mi to jako vhodný milník, kdy se herní scéna posunula (od Diabla II a Baldur’s Gate) natolik, že i akční+skalní RPG jsou plně akcelerovaně 3D, nejedná se o nějaký první pokus, jsou krásné na pohled i hraní.

  • Sledge (admin) napsal:

    Díky všem za podnětné komentáře, opravdu! Zajímavé je, že zatímco většina komentářů tíhne spíš k zachování stávajícího stavu, tak anketa mluví jasně ve prospěch posunutí hranice. Takže zase vím kulové :))

    Řekl bych, že nepsané pravidlo bude vylepšené o další nepsané pravidlo, a totiž to, že hry z let 2001-2005 sice osobně nebudu brát jako nějaké velké retro, ale obsahu na toto téma se bránit nebudu.

    • RetroPhill napsal:

      V záhlaví webu čtu „staré hry“ – jsou hry z 2001/2005 staré? Jsou. Když si o nich počtu, zlobit se nebudu, jakkoliv hltám spíš paměti kmetů, co na rozdíl ode mě zažili DOSovky.

  • filozof napsal:

    Konkrétní rok je zcela arbitrární, klidně si přečtu i „retro“ článek o Wii a PSPčku

  • Pollux napsal:

    Osobně bych šel opačným směrem a smazal všechno starší, než rok 1980

  • neogeocz napsal:

    Ptát se jestli je něco dostatečně retro je nesmysl. Každý jsme prožili mládí v jiných letech, každý se dostal k hraní jinak a pocit nostalgie, který je s retro hraním spojený a kvůli čemu si takové hraní užíváme, má každý spojený s něčím jiným a proto se na konkrétním roce nebo technologii asi neshodneme.
    A proč taky. Potřebuješ mít vůbec fakt tuhle hranici někde pevně zapíchnutou? Podle mně obsah webu určitě neutrpí ani článkem o něčem vzácném a neznámém z dob hodně dávných ani článkem o něčem novějším. Pokud je článek psaný hezky a dokáže zaujmout, určitě si dokáže najít své čtenáře. A pestrost témat dovolí najít si těch čtenářů více. A zrovna třeba díky té pestrosti a chytlavému čtení si můžeme vyzkoušet něco, o čem jsme třeba netušili, že existuje…

  • Mr.Holub napsal:

    Stejny problem se objevil u veteranistu aut.
    Uredne je to rozdelene do trid:
    https://www.veteran-prodej.cz/2020/jak-prihlasit-veterana-a-ziskat-veteranske-rz/
    Problem je, ze do limitu 30ti let se vejdou vozy jako je napriklad Skoda 120 a majitele pragovek tyto neuznavaji jako veterany.
    Kazdopadne co se nechat inspirovat a rozdelit hry do trid podle obdobi vydani? Jaky je Vas nazor?

  • neogeocz napsal:

    Já jsem apriori proti jakémukoliv rozdělování a škatulkování. Myslím, že tento web a lidé, kteří jej čtou a píšou do něj nic takového primárně nepotřebují. Opravdu potřebuje někdo něco takového? Dávat si nějaké omezení a limity? Užívejme si přece výhody selského rozumu a svobody…

    • Mr.Holub napsal:

      Skatulkovani probiha uz tim, ze nekdo necemu rika retro.
      Z toho potom logicky vyplyva, ze neco jineho podle te logiky retro neni.
      Pokud vadi skatulkovani, zrusme tedy retro.

  • neogeocz napsal:

    Nehledě na to, že nechat se inspirovat dementním vládním systémem kontroly pohybu čehokoliv na pozemních komunikacích za účelem dalšího zpoplatnění ovčanů, dobrovolně jen tak, asi není známka vyšší inteligence, která tady občas prosbleskne…

    • Mr.Holub napsal:

      Nechapu, proc do toho tahate vladu.
      Ale evidentne to nemate moc rozmyslene, viz. Vase reakce vyse.
      Proste jsem navrhoval to rozdelit podle obdobi kdy byla hra vydana a byl by klid, podobne jako je to v pripade veteranu aut.
      Vy vsak nic rozdelovat nechcete.
      Kdyby to ale nebylo treba resit, tato diskuze by vubec nevznikla.
      A protoze pro kazdeho je „stare“ jinde, soudim, ze jednou se tyto blogy rozdeli priblizne podle veku autoru clanku a ctenaru, kde kazda vekova skupina bude mit to „retro“ (at uz to nazveme jakkoliv) na casove ose jinde.
      Treba kolem roku 2000 to bylo jednoduche.
      Stare hry byly z 80. let a starsi, vse ostatni jiz relativne moderni.
      Na srazy historickych pocitacu se PC nebrala, i kdyz napr. PC XT by se uz IMO „veslo“.
      Nyni je tady PC jiz dost dlouho, proslo mnoho generaci konzoli … a do toho nova generace hracu.
      Konec koncu je to videt i napr. v hudbe.
      Radio stanice se casto zameruji na urcite obdobi, proc asi?
      Take mi to pripomnelo jednu prednasku o prvnich pocitacich v Ceskoslovensku, kde pametnik tvrdi, ze na Bytefestu nic stareho nevidi, viz. zde:

      https://www.youtube.com/watch?v=rCuEoht4fGY

      Jednou jsem cetl o konfliktech majitelu pragovek s majitely vozu typu Skoda 120, protoze prvni (vekove obvykle starsi) skupina neuznava Skodu 120 (kterou vlastni obvykle mladsi rocniky) jako veterana.

      To co se deje nyni u starych her a pocitacu mi prijde jako stejny problem a Sledge by se mel za sebe rozhodnout, jakemu obdobi se bude venovat a nesnazit mit blog ve stylu „vsechno pro vsechny“.

      Jenom doufam, ze se nad tim zamyslite nez zase napisete neco hezkeho o vlade a moji inteligenci.

  • MilasPce napsal:

    Já bych to nechal do r. 2000. Nebo jsem pro vzorec, takže starší 20-ti let a ať se to posouvá samo. Bude to vtipné i vtom, že se budou posouvat i komponenty a nejen procesory.

  • Mr.Holub napsal:

    Je tu take problem s nelinearitou rychlosti vyvoje.
    Podivejte se na hry vydane kolem roku:

    1980
    1990
    2000
    2010
    2020

    Rozdil mezi hrami obdobi je propastny.
    Rozdil mezi hrami obdobi je propastny.
    Rozdil mezi hrami obdobi je patrny, ale uz to neni zdaleka tak vyrazne.
    Rozdil mezi hrami obdobi uz moc patrny IMO neni, navic se rada zejmena indie titulu snazi vypadat stare (pixelartova grafika + chiptunova muzika).

    Diky nelinearnimu vyvoji magicka hranice do roku 2000 fungovala dlouho dobre.
    Protoze jsme vice jak 20 let od ni, nabizi se logicky otazka jak dal.
    Problem s posunutim hranice vsak vidim prave v nelinearite vyvoje, osobne velky rozdil mezi hrami z roku 2010 a 2020 nevidim.

    Projevuje se to i na hardware.
    Hry z roku 2021 lze provozovat na PC s CPU zakoupenem v roce 2011 (ovsem grafickou kartu je treba inovovat), zkuste spustit na PC s CPU z roku 1991 hru z roku 2001.

    Z techto duvodu si myslim, ze pouhe posunuti hranice za rok 2000 narazi na
    problem, ze napr. 10 let stara hra uz se nebude prilis lisit od nejnovejsich.
    Jaky titul za poslednich 10 let napr. zpusobil revoluci a definoval zanr?

    Dle meho soudu se musi Sledge rozhodnout, jak to vlastne pojme:

    Jde o herni historii ( vyznamne dobove herni tituly, ktere definovaly zanr, technologii apod. ), nebo o konkretni styl (i novejsi hry s pixelartovou grafikou apod), nebo o software pro konkretni hardware (nove hry pro stare pocitace)?
    Samozrejme jsoui mozne i kombinace.

    Pokud jde o herni historii, jakemu obdobi se venovat?
    Pouze konkretnimu obdobi, nebo stale zvetsovat interval posouvanim hranice?
    Ano, skatulkovani natrazi na paradoxy, ze napr. hra z roku 1999 ma technologicky naskok pred hrou z roku 2001, nicmene ramcove by to IMHO mohlo fungovat.

    Hlavne bych ale radil Sledgemu, at to nenecha „vyhnit“ a rozhodnuti udela, jinak se lide rozhadaji (osobni mrzuta zkusenost).

    Priklad rozdeleni (pro automatovky) je zde:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Timeline_of_arcade_video_game_history

    • Mr.Holub napsal:

      Vidim ze mi vypadly letopocty u intervalu – tedy oprava:

      Rozdil mezi hrami obdobi 1980 – 1990 je propastny.
      Rozdil mezi hrami obdobi 1990 – 2000 je propastny.
      Rozdil mezi hrami obdobi 2000 – 2010 je patrny, ale uz to neni zdaleka tak vyrazne.
      Rozdil mezi hrami obdobi 2010 – 2020 uz moc patrny IMO neni, navic se rada zejmena indie titulu snazi vypadat stare (pixelartova grafika + chiptunova muzika).

Přidej komentář k příspěvku uživatele w.x. (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle