id Tech 1 – velká trojka Doom, Heretic, Hexen

Stát se PATRONEM
high-voltage.cz

16 patronů přispívá částkou 1758 Kč měsíčně

Je to malé pade pro čtenáře, ale velká vzpruha pro HV! ;)

V článku K DOOMu jen tři krůčky, aneb jak to vlastně začalo jsme si zrekapitulovali první pokusy chlapců z id softu o použitelný, rozuměj dostatečně rychlý a pohledný 3D engine. Což o to, byl to jednoznačný úspěch, Wolfenstein 3D je klasika nad klasiky, ale k té opravdové bombě ještě ždibíček chyběl.

Tou bombou byl pochopitelně Doom, poháněný zbrusu novým enginem. A Doom Engine umožňoval kousky předtím neviděné. Předně dovoloval podlahy a stropy v různých výškách, level tedy nebyl pouhá placka. Prkotina, řeknete si, ale srovnejte komplexnost úrovní her Doom a Wolfenstein 3D. Zatímco druhý jmenovaný umě jen bludiště různých stupňů zmatenosti, Doom Engine byl s trochou kreativity a aplikací dalších unikátních vlastností jemu vlastních (teleporty, pohyblivé plošiny) schopen takových skvostů, jako je úroveň Tricks & Traps z Dooma 2.

I přes svou vyspělost ještě nebyl Doom Engine skutečným 3D enginem a měl samozřejmě několik zásadních omezení. Tím největším byla nemožnost umístit dva sektory jeden nad druhý. Tzn. jedna místnost nemohla mít nad sebou místnost další. Levely jsou tedy v podstatě dvourozměrné, což má ovšem jednu obrovskou výhodu - pustíte-li se do hrátek s Doom Builderem, editorem levelů pro Doom, nepůjde vám z půdorysu hlava kolem.

Doom Engine byl zpětně překřtěn na id Tech 1 (*) a co je nejlepší, v roce 1997 došlo k uvolnění jeho zdrojových kódů (přesněji zdrojových kódů hry Doom). I díky tomu je kolem Dooma a souvisejících her, o kterých si povíme dále, dodnes velmi živo a moderní porty pro současné platformy se počítají na desítky. V politice uvolňování zdrojových kódů mimochodem id software pokračuje dodnes, v poslední době došlo k uvolnění zdrojáků enginu id Tech 4, který poháněl například hry Doom 3 či Quake 4.

(* někdy je jako id Tech 1 označován i engine, který pohání hru Quake, ale s tím já rozhodně nesouhlasím, skoro bych řekl, že mě to až uráží!)

Subjektivně působí i první enginy od id software, resp. prostředí a hry v nich vymodelované, velmi robustně a solidně. Srovnejte např. id Tech 1 a technologicky vyspělejší BUILD (Duke Nukem 3D, Shadow Warrior) - všechny hry na BUILDu vypadají vyloženě papundeklově, prostředí je jako postavené z lepenkových kulis, sem tam vystrčí růžky nějaký nepěkný grafický glitch. Čím je ona "solidnost" způsobena ale netuším, prstem ukázat nedokážu (možná barevná paleta, možná textury ...)


Doom / Doom 2

"Where the sanest place is behind a trigger."

Sám kníže pekelný a zplozenec ďáblův, jeho veličenstvo Doom. První a patrně spolu s pokračováním nejlepší hra na id Tech 1 enginu a skvostné technologické demo zároveň. S takovým entrée muselo jít licencování samo.

Protože bych vás nerad nudil 100x viděným, opusťme finální produkt, který všichni tak dobře známe, a zaměřme pozornost na ranné alfa verze, viz video o několik řádků níže. Verze 0.2 nám například ukazuje zajímavý HUD - pokud se nepletu, má jít o pohled zevnitř vesmírné mariňácké helmy. Brokovnice zatím vypadá jako neškodná špuntovka, potvory se nehýbou, ale ten základní feel už tam je.

Všimněte si také designu úrovní. Ten postupoval od placek ve stylu Wolfa 3D přes první nesmělé pokusy se schody až po nápadité a rozlehlé prostory, jak je známe z finální verze. Je vidět, že se level designér vyloženě potřeboval dostat do rytmu.

V čase 9:23 nastupuje na scénu oblíbená BFG 9000, ovšem s jinak ztvárněným výstřelem. Proč byl nakonec místo spršky plazmy zvolen známý zelený "šplouch"? Inu, tehdejší PC prý nebyla schopna takovou porci spritů, které původní BFG chrlila, plynule zobrazit.


Heretic

První využití licence na id Tech 1 engine. Engine byl pro potřeby Heretica lehce modifikován a podporuje nově pohled nahoru i dolu. Vzhledem k omezením 2.5D enginu se sice perspektiva při větších úhlech poměrně nechutně hroutí, ale jako další krůček k opravdovému 3D prostoru nutno tuto vlastnost malým plusíkem ocenit. Na rozdíl od Doomu disponuje Heretic inventářem, sebrané předměty tedy nejsou aktivovány ihned, ale je možné si je schovat na vhodnější okamžik.

Cyberpunkové prostředí Dooma bylo vyměněno za temné fantasy kulisy, jinak se ale gameplay příliš nezměnil, dokonce i zbraňový arzenál naznačuje, odkud se inspirace čerpala, resp. okud se bez skrupulí opisovalo. Skvělým fórkem a zároveň pastí na nepoctivé hráče je známý doomovský cheat na nesmrtelnost - IDDQD. Při jeho zadání vás Heretic pobaví hláškou "Trying to cheat, eh? Now you die!", po níž následuje okamžitá smrt.

id Tech 1 – velká trojka Doom, Heretic, Hexen


Hexen

Zatímco Heretic byl pouhým fantasy přebarvením Dooma, Hexen posunul hranice zase o kousek dále. A to jak po stránce technické, tak herní. Díky modifikacícím enginu přibyla designérům možnost ovlivňovat herní dění pomocí skriptů. Další novinka, tzv. polyobjekty, umožnila realizaci pohyblivých zdí využitelných např. pro vertikálně posuvné dveře.

Z hlediska herního se Hexen pokusil opustit koncepci striktně oddělených úrovní. Výsledkem je několik menších herních světů, tzb. hubů, kdy každý hub obsahuje vzájemně se ovlivňujících podúrovně. Mezi podúrovněmi v rámci hubu lze libovolně přecházet. Zbytečná komplikace navíc, ptáte-li se mě, své 3D akce preferuji přímočařejší, jasně nalajnované a plné jahodové marmelády!

Další změnou je zavedení jistých základních RPG prvků, v rámci žánru dosud neviděných. Předně je to výběr z několika postav - bojovník, klerik a mág. Postavy se od sebe neliší pouze délkou a materiálem sukně, ale také různou hodnotou vlastností speed, armor, magic a strength, které mají přímý vliv na hru. Každá z postav má také čtveřici unikátní zbraní, které postavy ostatní použít nemohou.

id Tech 1 – velká trojka Doom, Heretic, Hexen


Strife

Zatímco Doom - Hexen - Heretic tvoří jakousi pomyslnou velkou trojku, na Strife se trochu pozapomnělo. Což je ovšem obrovská škoda, protože Strife možnosti původního engine napnul až na samou mez možného a my tak nemáme tu čest s klasickou bezduchou střílečkou, ale s propracovanou příběhovou FPS akcí.

Podobně jako Hexen se ani Strife nedrží systému jednotlivých úrovní, místo toho nabízí centrální hub; město, ze kterého vyrážíte na jednotlivé mise. A co víc, město je zónou míru, kde neválčíte, ale za to klábosíte s rozličnými NPC a kupujete si výbavu. Strife má celkem tři možná zakončení odvíjející se od hráčových rozhodnutí v průběhu hry. No řekněte, umí tohle váš Doom?

Bohužel, v roce 1996 nevyšel jen Strife, ale například také Quake či Duke Nukem 3D. Přes veškerá vylepšení Doom enginu byla technologická propast příliš hluboká a příliš široká. Strife, poslední komerční hra využívající id Tech 1, se hitem nestal. Dnes si můžete Strife zahrát prostřednictvím enginu ZDoom. K uvolnění zdrojových kódů, na rozdíl od předchozí trojice her, nikdy nedošlo.

id Tech 1 – velká trojka Doom, Heretic, Hexen


Zazvonil zvonec a enginu je konec? Ale kdeže! Spolu s velkou trojkou Doom, Heretic, Hexen a s pozapomenutým příbuzným Strife jsou tu ještě další hry, které stojí za zmínku.

Např. Chex Quest, dvoudílná cereální série z prostředí zlotřilých lupínků. Co že to plácám? Nechte mě to vysvětlit. Chex Quest byl reklamním produktem přidávaným ve formě CD do krabic vybraných druhů cereálií značky Chex. Jinak šlo v zásadě o nenásilnou FPS akci a běžný Doom klon. Dokážete si ale představit, že vám někdo dneska nacpe do vloček DVD s modifikací Skyrimu, kde se na větrech z laktózy vznáší obrovský drak Lupínek, zlý požírač cereálií?

Dalším kouskem je Sonic Robo Blast 2, nelicencovaná freeware hra s ježkem Sonicem v hlavní roli. Vypadá to mnohem líp, než to zní a hra dokazuje, jak moc je id Tech 1 tvárný. Sonica sledujete z pohledu třetí osoby a jinak hrajete to samé, co v originálních 2D hrách - rychlou adrenalinovou hopsačku s báječnou grafikou!

Za zmínku také stojí Action Doom a Urban Brawl: Action DooM 2 z roku 2008, na které celá řada z vás už jistojistě narazila. První jmenovaný převádí do 3D prostoru, resp. do id Tech 1 enginu, klasické střílečky typu Contra či Metal Slug, druhý díl čerpá inspiraci z beat'em'up her, jako jsou Streets of Rage či Double Dragon. Nepřehlédnutelná je stylizovaná cel-shaded grafika u druhého dílu, která sama o sobě vyloženě svádí k zahrání!

Že máte po této nalejvárně chuť se do tvorby nějaké retro hry na id Tech 1 enginu, resp. jeho moderních modifikacích, pustit? V tom případě se vrhněte na Doom Builder a budiž vám můzy nakloněny!

I po těch neuvěřitelných téměř 20 letech od doby, kdy vyšel první díl Dooma, je kolem jeho klonů a modifikací stále slušně živo. Nelze než doporučit český blog doom.starehry.eu, kde se o nějakých těch aktuálních chuťovkách sem tam dočtete. Ano, celá řada z novinek těžce využívá pokročilé techniky, které přinesl až ZDoom a spol., ale ten původní Doom engine tam pořád někde je. A do důchodu se rozhodně nechystá!

A nyní mě omluvte, ten Syndicate se sám nenačne :)

Autor: Sledge

DOS, 486, retro! Sběratel starých počítačů, her a konzolí. Profesně webový desetibojař a dělník informačního věku.

Komentáře k:
"id Tech 1 – velká trojka Doom, Heretic, Hexen"

  • Neny napsal:

    NO konečně SUPER článek o 3D pařbách ! ! ! Jen tak dál Sledge !!! :-)

  • Neny napsal:

    tak to video o beta verzi jsem viděl poprvé v životě a jsem rád, že to kluci z id dotáhnuli do fáze ve které DOOM vyšel, protože je to design nejvychytanější :-)

  • leebigh napsal:

    Díky za skvělý článek (a taky malou reklamu :-))

    Jen pro úplnost bych ještě doplnil z těch plně komerčních her na iDTech 1 enginu ještě relativně málo známý HACX – Twitch ´n Kill z roku 1997
    (http://www.drnostromo.com/hacx/index.html)

    A co je ještě více potěšitelné, a potvrzující Sledgovo tvrzení, že kolem Doomu je stále živo, tak v r. 2010 vyšel komerční add-on No Rest for the Living. 9 řádně tuhých levelů od Nerve Software. Bohužel je oficiálně a legální cestou k dostání pouze pro X-Box. Ale pst, kdo vygoogluje, tak jeho WAD se dá na netu nalézt a použít pro váš oblíbený port :-)

    A ještě pro ty, kdo by chtěli zkusit klasické doomovské levely, tak zkuste betu nového českého megawadu Zones of Fear. Odkaz zde: http://liquiddoom.net/zof/index.html

    • Sledge (admin) napsal:

      Díky za doplnění, jen mi pořád neni jasný, jestli HacX byla teda jen add-on, nebo standalone. Jestli standalone, tak v článku opravdu chybí :) Každopádně jsem se podrobněji podíval na screenshoty a vybavuju si, že jsem něco z HacX viděl ve někde Score. Že by nějaký Bludrův článek o Doomu?

  • joe napsal:

    … prvy kontakt s DOOM 1 na kamosovej i386DX40, neuveritelne pohlad na texturovane 3D prostredie, o nieco neskor v 1995 to lietalo na predvádzanom Pentiu na 75 Mhz ako dive, nikdy som to vsak nehral dlhsie ako par minut, cely koncept mi prisiel prilis jednoduchy a nudny. O to viac som sledoval pokusy platformy Amiga o jej vlastny DOOM klon, a paradoxne som take AB3DII hral ovela radsej, napriek zmensenemu oknu, 2:1 pixel modu a 10-20fps.

  • leebigh napsal:

    Sledge: Takže jsem prohledal harddisk a ty starší verze potřebovaly Doom II pro spuštění. Takže do článku tedy nepatří :-)

    Nynější verze pro moderní porty je již standalone a pod ZDoomem se spouští jako Hac-X WAD.

  • Duffcz napsal:

    Doom to je prostě srdcovka :) btw hráváte to ještě někdo online ?

  • Neny napsal:

    já občas dám ZDL DOOMa, máš to nainstalovaný ? Je tam spousta serverů… :-)

    Znáte toto video? : http://www.youtube.com/watch?v=HpEBUV_g9vU&feature=player_embedded

  • nut napsal:

    Taky jsem vždycky měl víc rád Id engine 1 než Build, ze kterého se mi vyloženě dělalo mdlo od žaludku. Přitom na něm běžely docelá skvělé hry …

    Strife jsem nikdy nehrál, ale vždycky jsem toužil ho zkusit. No nevím, jestli bych to teď ještě zkousl …

  • Guldur napsal:

    Zajímavá je skutečnost, kde se vlastně IDčka ispirovali – málo se ví (teda u nás), že John Carmack sbíral ostruhy v kultovním Originu, kterým vlastně první pravej 3D engine naprogramovali Looking Glass Studious (vylepšením simulátorový části ve Space Rougue). Na rozdíl od souputníků tohle bylo skutečně 3D, i když většina postav byly 2D sprity. Stojí nepochybně za uvážení, že už tenkrát byla v UU možná levitace, skoky a možnost pohledu nahoru a dolu.

  • Thomeless napsal:

    Heretic a Hexen moc nemusim, vim ze jsem je nekolikrat zkousel a nikdy nedohral

  • Neny napsal:

    taky nevim čím to je, ale design DOOMa je tak fantastický, že mě taky nějak moc nechytnul Heretic ani Hexen jak píše Thomeless, prostě na DOOMa nic nemá to je jasný ! :-)

    • simon napsal:

      Mrlmy, mrlmy – Doom ma celkom zmätený a bezmyšlienkový leveldesing

      • nut napsal:

        Sorry, ale jsi asi jeden z mála pamětníků, kteří si to myslí. Jasně, ne každá úroveň je dokonalá, ale většina prokazuje stále své kvality už jen tím, že se Doom stále hraje v MP. A o které jiné skoro dvacet let staré hře tohle můžeš říct?

        • simon napsal:

          Možno bude problém vtom, že niesom pametník a po prvý krát som hral Dooma asi pred 3 rokmi. :D

          • nut napsal:

            Tak v tom to je. Taky neujíždím na Karateka nebo River Raid, protože jsem byl vždycky „komodorák“. Odpuštěno tedy.

            • simon napsal:

              No ja no Doome celokm „ujíždim“, len leveldesing je často dosť chaotický a bludivý.
              Inak to je FPS čo sa vyrovná 90 percent dnešnej AAA+ produkcie.

  • Neny napsal:

    pokud jsi hrál DOOMa před 3 lety, tak nevím co tě na starých hrách bere, tady jsou pamětníci co si vše zažívali tenkrát a rádi na to vzpomínají…

    • nut napsal:

      Jen ať ho to bere! Na druhou stranu je to zajímavý úhel pohledu. Už je to, že se k Doom po tak dlouhé době někdo vrátí a je schopný ho, narozdíl třeba od Dune 2, bez větších problémů hrát, značí, že je to opravdová legenda.

      • simon napsal:

        No aj ked som pomerné maldý tak neberiem hry ako vačšina mojej generácie – spotrebný material na zábavu.
        Proste hry su velká časť môjho života a niesom natolko obmedezený aby som sa pozeral po grafike. Staré hry boli proste iné, velakrát aj lepšie a zaujímavejšie a ponúkajú to čo tie dnešné nie.
        Nevidím dôvod prečo by ma preboha staré hry nemali zaujímať.

      • simon napsal:

        Tak ono Dune 2 je fajn brať ako zakladatela žánru, ale dnes ho už nemá zmysel hrať, je to podobná šialenosť ako Warcraft 1 ;) (najme to ovládanie)

  • Neny napsal:

    DOOMa dodnes paří v multiplayeru tisíce lidí po světě, se zaregistrujte na ZDL, více info je zde: http://doom5.cz/ http://doom5.cz/pojdte-parit-doom

Přidej komentář (přihlášení / registrace)

(Komentáře s více jak 2 odkazy musí počkat na schválení.)

Podpořit finančním příspěvkem »
Shadow bazar, retro herní džungle