Před několika dny se na atariage.com fóru uživatel DINTAR816 pochlubil svou novou verzí Pac-Mana pro konzoli Atari 2600. Na projektu pracuje s dlouhými přestávkami od roku 2007, za cíl si dal port Pac-Mana co možná nejvěrnější původní arkádové verzi. To se totiž oficiálnímu portu z roku 1982 nepodařilo.
Oficiální verze sice není nutně špatnou hrou, ale selhává tam, kde by měla excelovat. Tedy býti Pac-Manem. Nevypadá jako Pac-Man a až na jistou elementární podobnost se nehraje jako Pac-Man. Kromě obvyklého uspěchání vývoje byla za neúspěch viněna konzole samotná, která na věrnější port prý nemá dostatek výkonu. Což je ve světle nových událostí zjevně holý nesmyl :)
Pac-Man 2600 4k jako by arkádovému pravzoru z oka vypadl. Vypadá jako originál, zní jako originál a chová se jako originál. Ano, tečky se změnily v čárky, ale to je tak jediné, co se dá hře vytknout. A to vše ve 4kB, což byla velikost pro cartridge obvyklá (větší byly sice možné, ale také drahé).
Nejde samozřejmě o první pokus o přesnou kopii původního Pac-Mana, minimálně je tu ještě Pac-Man 4K, kterého si dokonce můžete zakoupit na cartridgích, ale Dintarova verze je podle mě ještě o fous lepší.
No a aby toho žraní kuliček nebylo málo, ještě bych rád zmínil starší projekt, na který jsem znovu narazil při svých seancích s nově zprovozněným XTčkem. Paku-Paku z roku 2011 je zdařilý port Pac-Mana pro počítače IBM PC.
A běží skutečně i na naprostém základu - minimálními požadavky jsou 8088 procesor a 128kB operační paměti. Hra používá nedokumentovaný grafický mód CGA adaptéru, který dokáže najednou zobrazit 16 barev v rozlišení 160x100. Nezdá se to moc, ale oproti dvojici odporných barev (+BW), na které jsme od CGA grafiky (pravda, v jemnějším rozlišení) zvyklí, je to rozhodně posun vpřed. On to tedy není tak úplně mód grafický, ale specifickým trikem zneužitý mód textový, ale to nás trápit nemusí. Funguje to a vypadá to dobře!
Celá hra je navíc napsaná v Pascalu, pro nový grafický mód je připravená samostatná knihovna a celý projekt je uvolněn jako public domain, nic tedy nebrání dalším tvůrcům v objevování tajemných zákoutí prapředka všech písíček, stroje IBM PC.
Čímž vám chci tak nějak naznačit, abyste pro mě stvořili nové a zajímavé hry pro XTčko, protože to, co jsem zatím prošel, je vysloveně bída ;) Nicméně to je vlastně část celé té srandy, takže si nemám co stěžovat. Do boje!
Excelentní! TurboPascalovou knihovnu pro 160×100 si určitě vyzkouším, tenhle režim je pěkný, jen jsem vždycky byl líný ho v assembleru tvořit.
Cože?
Jak můžou být tvé projité hry pro XT bída? Prakticky cokoliv, co podporuje CGA, funguje i na XT. Prince of Persia 1, F19, Metal Mutant….
Vždyť ten seznam je ohromný!
Psal jsem „zatím“, tzn. asi jsem začal od těch horších ;)