Těžko uvěřit, že Ultima Online, průkopník na poli MMORPG (nepočítám-li Meridian 59) je s námi již dlouhých 20 let!
Hra vyšla 24. září roku 1997 a v době největší slávy jí mělo předplaceno 250 000 hráčů. Nezdá se to moc, ale Internet tak, jako ho známe dnes, byl pro drtivou většinu zájemců naprosto nedosažitelným snem. A ve chvíli, kdy technika dozrála, už tu byl Blizzard se svým warcraftím batohem plným kouzel a kejklí v bezchybné 3D grafice.
Jasně si vzpomínám, jak jsem hltal informace ze stránek SCORE a zdráhal se uvěřit, že něco takového je vůbec možné. Jak famózně to znělo - putovat obrovským virtuálním světem coby mocný válečník, chránit bezbranné, řezat bandity hlava nehlava, ve volných chvílích rybařit a konverzovat s ostatními hráči... z nichž někteří byli dokonce redaktory mého oblíbeného herního plátku!
Jaká obrovská tragédie, že kvůli vysokým měsíčním poplatkům a tehdejší absurdní ceně za připojení k internetu bylo u nás hraní UO skutečně jen pro vyvolené, mezi které jsem bohužel nepatřil. Nezbylo než slintat nad screenshoty a pak, po letech, zkusit alespoň slabší výluh v podobě hraní na neoficiálním českém serveru jménem Kelevar.
Dotáhl mě k tomu tehdy spolužák, který byl do věci podstatně zapálenější, než já. Jednoduše mi neoficiální server nepřišel jako real deal. Dost jsem to flákal a mou expertizou bylo především sekání dříví v lese a umírání v blízké jeskyni. A obývání herního domku, který jsem dostal darem. Žádný velký rock'n'roll, ale co byste čekali na 14,4kbps modemu a s korunou za minutu připojení, prostě nebyly prostředky dát tomu víc. Chápejte, ta půlhodina denně byla vyhrazena v první řadě stahování lechtivých fotomontáží s agentkou Scullyovou.
A pak přišel World of Warcarft a nikdo už nechtěl trávit čas u zastaralé hry s 2D grafikou, nebo ne? Ne! Ultima Online kupodivu stále žije. Za měsíční hraní sice dáte v podstatě to samé, jako u onoho WOWka, přičemž mě osobně přijdou v obou případech poplatky nehorázně vysoké, ale co, je-li to váš šálek čaje, já vám do něj arsen lít nebudu. Ultima Online má dokonce k dispozici vylepšeného herního klienta, který přidává nějaké ty moderní efekty navíc, nicméně fanoušci starých her si stále mohou hýčkat pixely ostré jako břitva v klientu klasickém.
Nepodařilo se mi dohledat žádná oficiální čísla, ale počet aktivních hráčů na oficiálních serverech se bude pravděpodobně pohybovat řádově v desítkách tisíc (blíže 10 než 100). Na neoficiálních shardech hrají další tisíce hráčů. Což na 20 let starou vykopávku rozhodně není zlé!
Mimochodem, na začátku článku zmíněný Meridian 59, který poprvé vyšel roku 1995, je také stále online. Na rozdíl od Ultimy jej dokonce můžete hrát zdarma. To vás pak napadne, jak dlouho tu s námi asi bude World of Warcraft? Osobně doufám, že dlouho, protože Azeroth se zdá býti ideálním místem na důchod :)
Pokud snad někdo ze čtenářů "byl u toho" a chtěl by se v komentářích podělit se vzpomínkami, jsme jedno ucho! ;)
UO nejlepsi mmo co jsem hral, od roku 99 do cca 2006 na OSI serveru Drachenfels, to byly casy… :)
Ultimu Online jsem zkusil jen jednou v životě před několika málo roky na jdenom neoficiálním serveru. Nějak mi to nešlo, moc mě to nebavilo a ani jsem to moc nechápal. Udělal jsem si postavu bledou jako smrt (měl to být podle plánu nějaký zlý nekromant nebo něco takovýho), řezal jsem nějaký kostlivce ve městě holí a pak jsem se totálně a absolutně ztratil někde v lese. Ještě ten den jsem se na to vybodnul. Možná tomu někdy dám ještě šanci.
Určitě tomu šanci dej.. doporučuju český free server Dark Paradise :)
Kdybych jen nejel Everquest na P1999 … taky vykopavka s hardcore hratelnosti. Ale uz to neni pixel grafika, na druhou stranu se tam da pekne zabloudit.